Przebudowa pancerników typu Italia na pancerniki obrony wybrzeża 1918
(2 szt.)
Pomysłodawcą tematu jest kolega ŁK. Poniżej legenda Jego
autorstwa.
Inżynier
Benedetto Brin miał równie nieortodoksyjny stosunek do koncepcji budowy nowych,
ciężkich okrętów artyleryjskich, co młodszy od niego o 8 lat Brytyjczyk –
admirał John Fisher. Gdyby dane im było współpracować ze sobą, mogłyby powstać
zupełnie nowe koncepcyjnie konstrukcje, znacznie wyprzedzające swoją epokę.
Jednak i bez tego Brin był autorem bardzo kontrowersyjnych realizacji. Jedną z
nich były pseudo-pancerniki Italia i Lepanto, które weszły do służby w latach
1885-1887. Już na początku XX. wieku były kompletnie przestarzałe,
utrzymywano je jednak w służbie czynnej, z braku lepszych okrętów. Jeszcze
przed wybuchem PWS zostały jednak wycofane z aktywnej służby i oczekiwały na
nieuchronne złomowanie. Ale wojna, zupełnie nieoczekiwanie, tchnęła w nie nowe
życie. Wejście Włoch do PWS postawiło przed Regia Marina, między innymi,
zadanie skutecznej obrony własnych baz i równie skutecznego atakowania baz
przeciwnika. Do tego celu szczególnie nadawały się ciężkie okręty artyleryjskie
o uproszczonej budowie, w typie wykoncypowanych przez Brytyjczyków monitorów.
Włochy, obok budowy wielu tego typu jednostek, mających jednak charakter daleko
posuniętych improwizacji, zdecydowały się przebudować obydwa osobliwe
quasi-pancerniki. Okręty te powróciły do służby po wybuchu PWS, zrazu w
charakterze samobieżnych baterii obrony wybrzeża. Ich czarnoprochowe i krótkolufowe działa monstrualnego kalibru 432 mm, były już jednak całkowicie
anachroniczne i wymagały pilnie wymiany lub zasadniczej modernizacji, podobnie,
jak i same okręty. Kadłuby były ciągle w dobrej kondycji, czego nie można było
powiedzieć o siłowniach i systemie opancerzenia. Przebudowy okrętów w okresie
od 12.07.1915 r. do 09.01.1918 r. dokonały stocznie R. Cantiere di Castellamare
di Stabia i Orlando Livorno. Pseudopancerniki zostały teraz sklasyfikowane jako
okręty obrony wybrzeża I klasy. Do zakończenia wojny trzykrotnie, w okresie od
17.03. do 04.10.1918 r., wystąpiły w akcji bombardowania głównej bazy floty
cesarsko-królewskiej w Poli. Prowadzony przez nie ostrzał wywierał piorunujące
wrażenie na c-k garnizonie, a upadki 1080-kg pocisków siały
spustoszenie w najpotężniejszych umocnieniach twierdzy. Po zakończeniu PWS
obydwa okręty zostały przesunięte do rezerwy, a następnie w latach 1923-1927
zostały przebudowane na szybkie okręty zaopatrzeniowe floty, z zachowaniem
zmodyfikowanej artylerii przeciwlotniczej. Szczęśliwie przetrwały DWS i w roku
1949 zostały przekazane Związkowi Sowieckiemu, w ramach reparacji wojennych.
Detaszowane na Daleki Wschód przesłużyły jeszcze do 31.12.1956 r., po czym
zostały sprzedane na złom do Japonii i pocięte w Jokohamie do połowy 1958 r.,
kończąc swój żywot odpowiednio po 73 i 71 latach służby. Ich artyleria główna i
pomocnicza, jeszcze w latach 1930-1932, zasiliły obronę wybrzeża w rejonie
Wenecji.
Teraz opis
samej przebudowy.
Kadłub
Za
wyjątkiem likwidacji kazamat, zewnętrznie pozostał bez zmian. Konieczna była
jednak korekta jego podziału wewnętrznego. M.in. skrócono przedziały kotłowni
oraz zabudowano komory amunicyjne 432 mm.
Napęd
Wymieniony
w całości. Zamontowano osiem opalanych olejem kotłów w dwu kotłowniach oraz dwie,
zdemontowane z ex-krążowników pancernych typu Vettor Pisani i wyremontowane maszyny parowe potrójnego
rozprężania. Maszyny zostały umieszczone po jednej w dwu diagonalnie
usytuowanych („na krzyż” z wieżami artylerii głównej) maszynowniach.
Uzbrojenie
Istniejące
w całości zdemontowano. Zainstalowano:
- 2xIIx432
mm/27 M.1876/1914, przy elewacji maksymalnej 45o donośność ciężkim
pociskiem HE 1080 kg wynosi 26800 m, a lekkim pociskiem HE 760 kg 30800 m;
- 4xIx152
mm/40 M.1891, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskami HE i
CPC 45,3 kg wynosi 15070 m;
- 4xIx76
mm/40 M.1893, przy elewacji 40o donośność pociskiem HE 6,5 kg wynosi
9990 m, a przy elewacji maksymalnej 75o pociskiem AA 6,0 kg wynosi
5320 m;
- 4xIx40
mm/39 M.1914, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,9 kg wynosi
3480 m, a przy elewacji maksymalnej 80o tym samym pociskiem
wynosi 2090 m.
Działa 432
mm (same lufy z zamkami) pochodzą z pancerników typu Ruggiero di Lauria. Zostały one osadzone na zmodyfikowanych łożach dział 381
mm/40 M.1914 i zabudowane w nowo skonstruowanych wieżach. Szybkostrzelność ich wynosi ok. 1/min. Podane dla tych dział donośności – wobec braku dostępnych źródeł
– opierają się na „zeznaniach” Pomysłodawcy.
Zamontowano
nowy system kierowania ogniem z dwoma dalmierzami optycznymi o bazie 2,9 m.
Opancerzenie
Istniejące
zdemontowano. Zabudowano:
- główny
burtowy pas pancerny o grubości 150 mm w obszarze kotłowni, maszynowni i komór
432 mm oraz 100 mm na skrajnych odcinkach;
- górny
burtowy pas pancerny o grubości 75 mm;
- główny
pokład pancerny o grubości 75 mm;
- górny
pokład pancerny o grubości 25 mm;
- grodzie
przeciwtorpedowe o grubości 50 mm;
- bąble
przeciwtorpedowe o grubości 50 mm;
- barbety
artylerii głównej o grubości 150 mm ponad głównym pokładem pancernym i 50 mm
poniżej.
Opancerzenie
stanowisk dowodzenia i artylerii jak w raporcie.
Z uwagi na
niesymetryczność okrętu, wyjątkowo przedstawiono pełny przekrój okrętu. Cięcie zostało
wykonane w połowie długości kadłuba, z widokiem od dziobu.
Inne
Całkowicie
wymieniono nadbudówki, kominy i maszty.
Zainstalowano
nowe wyposażenie radiowe i nawigacyjne.
W wyniku
przebudowy:
- wyporność
normalna wzrosła z 13678 (Italia) i 13336
(Lepanto) do 15867 t;
- prędkość
maksymalna spadła z 17,8 (Italia) i
18,4 (Lepanto) do 17,6 w, a zasięg
wzrósł z 5000 Mm przy 10 w do 9600 Mm przy 12 w.
Koszt
przebudowy wyniósł 49,5% wartości okrętów identycznych.
Moim
zdaniem, stworzono wartościowy pancernik obrony wybrzeża/monitor, szczególnie
przydatny do zwalczania nadbrzeżnych umocnień npla. Do walki z okrętami
liniowymi wroga mniej się nadaje, z uwagi na niską szybkostrzelność artylerii
głównej oraz niewystarczające opancerzenie.
Italy, coast defence battleship laid down 1876, launched 1880, completed
1885, rebuilt 1918 (engine 1917)
Displacement:
13 510 t light; 14 403
t standard; 15 867 t normal; 17 037 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(405,84 ft / 400,26 ft)
x 73,82 ft (Bulges 85,63 ft) x (28,71 / 30,67 ft)
(123,70 m / 122,00 m) x
22,50 m (Bulges 26,10 m) x (8,75 / 9,35
m)
Armament:
4 - 17,01" / 432 mm
27,0 cal guns - 2 380,99lbs / 1 080,00kg shells, 100 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1914 Model
2 x 2-gun mounts on sides amidships
4 - 5,98" / 152 mm 40,0
cal guns - 99,87lbs / 45,30kg shells, 150 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1891 Model
4 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts - superfiring
4 - 3,00" / 76,2 mm
40,0 cal guns - 14,33lbs / 6,50kg shells, 300 per gun
Quick
firing guns in deck mounts, 1893 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
4 - 1,57" / 40,0 mm
39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 000 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1914 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 9 956
lbs / 4 516 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 5,91" / 150 mm 290,35 ft / 88,50 m 9,51
ft / 2,90 m
Ends: Unarmoured
Upper: 2,95" / 75 mm 290,35 ft / 88,50 m 7,87 ft
/ 2,40 m
Main Belt covers 112% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional
damage containing bulkheads:
1,97"
/ 50 mm 290,35 ft / 88,50 m 26,90 ft / 8,20 m
Beam between torpedo
bulkheads 55,77 ft / 17,00 m
- Hull Bulges:
1,97"
/ 50 mm 290,35 ft / 88,50 m 28,87 ft / 8,80 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 5,91" / 150 mm 2,95" / 75 mm 5,91"
/ 150 mm
2nd: 1,97" / 50 mm -
-
3rd: 0,98" / 25 mm -
-
- Armoured deck - multiple
decks:
For and Aft decks:
3,94" / 100 mm
- Conning towers: Forward
5,91" / 150 mm, Aft 2,95" / 75 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts,
13 600 ihp / 10 146 Kw = 17,59 kts
Range 9 600nm at
12,00 kts
Bunker at max
displacement = 2 634 tons
Complement:
706 - 918
Cost:
£0,549 million / $2,194
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 111
tons, 7,0%
- Guns: 1 111 tons, 7,0%
Armour: 4 335
tons, 27,3%
- Belts: 998 tons, 6,3%
- Torpedo bulkhead: 569 tons, 3,6%
- Bulges: 611 tons, 3,8%
- Armament: 711 tons, 4,5%
- Armour Deck: 1 326 tons, 8,4%
- Conning Towers: 121 tons, 0,8%
Machinery: 805 tons, 5,1%
Hull, fittings &
equipment: 7 258 tons, 45,7%
Fuel, ammunition &
stores: 2 357 tons, 14,9%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
26 923 lbs / 12 212 Kg = 13,9 x
17,0 " / 432 mm shells or 3,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,36
Metacentric height 5,5
ft / 1,7 m
Roll period: 15,4
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,91
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a ram bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,564 / 0,567
Length to Beam Ratio:
4,67 : 1
'Natural speed' for
length: 20,01 kts
Power going to wave
formation at top speed: 48 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive =
bow angles forward): -10,80 degrees
Stern overhang: -3,61
ft / -1,10 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 21,00 ft /
6,40 m, 21,00 ft / 6,40 m
- Forward deck: 36,00%, 21,00 ft / 6,40
m, 21,00 ft / 6,40 m
- Aft deck: 36,00%, 21,00 ft / 6,40 m, 21,98 ft / 6,70 m
- Quarter deck: 12,00%, 21,98 ft /
6,70 m, 21,98 ft / 6,70 m
- Average freeboard: 21,29 ft / 6,49 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 64,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 119,8%
Waterplane Area:
20 901 Square feet or 1 942 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 145%
Structure weight / hull
surface area: 226 lbs/sq ft or 1 103 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
- Cross-sectional:
0,86
-
Longitudinal: 4,46
- Overall:
1,01
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather