czwartek, 14 maja 2020

Przebudowa pancerników typu Italia na pancerniki obrony wybrzeża 1918 (2 szt.)


Przebudowa pancerników typu Italia na pancerniki obrony wybrzeża 1918 (2 szt.)

Pomysłodawcą tematu jest kolega ŁK. Poniżej legenda Jego autorstwa. 
Inżynier Benedetto Brin miał równie nieortodoksyjny stosunek do koncepcji budowy nowych, ciężkich okrętów artyleryjskich, co młodszy od niego o 8 lat Brytyjczyk – admirał John Fisher. Gdyby dane im było współpracować ze sobą, mogłyby powstać zupełnie nowe koncepcyjnie konstrukcje, znacznie wyprzedzające swoją epokę. Jednak i bez tego Brin był autorem bardzo kontrowersyjnych realizacji. Jedną z nich były pseudo-pancerniki Italia i Lepanto, które weszły do służby w latach 1885-1887. Już na początku XX. wieku były kompletnie przestarzałe, utrzymywano je jednak w służbie czynnej, z braku lepszych okrętów. Jeszcze przed wybuchem PWS zostały jednak wycofane z aktywnej służby i oczekiwały na nieuchronne złomowanie. Ale wojna, zupełnie nieoczekiwanie, tchnęła w nie nowe życie. Wejście Włoch do PWS postawiło przed Regia Marina, między innymi, zadanie skutecznej obrony własnych baz i równie skutecznego atakowania baz przeciwnika. Do tego celu szczególnie nadawały się ciężkie okręty artyleryjskie o uproszczonej budowie, w typie wykoncypowanych przez Brytyjczyków monitorów. Włochy, obok budowy wielu tego typu jednostek, mających jednak charakter daleko posuniętych improwizacji, zdecydowały się przebudować obydwa osobliwe quasi-pancerniki. Okręty te powróciły do służby po wybuchu PWS, zrazu w charakterze samobieżnych baterii obrony wybrzeża. Ich czarnoprochowe i krótkolufowe działa monstrualnego kalibru 432 mm, były już jednak całkowicie anachroniczne i wymagały pilnie wymiany lub zasadniczej modernizacji, podobnie, jak i same okręty. Kadłuby były ciągle w dobrej kondycji, czego nie można było powiedzieć o siłowniach i systemie opancerzenia. Przebudowy okrętów w okresie od 12.07.1915 r. do 09.01.1918 r. dokonały stocznie R. Cantiere di Castellamare di Stabia i Orlando Livorno. Pseudopancerniki zostały teraz sklasyfikowane jako okręty obrony wybrzeża I klasy. Do zakończenia wojny trzykrotnie, w okresie od 17.03. do 04.10.1918 r., wystąpiły w akcji bombardowania głównej bazy floty cesarsko-królewskiej w Poli. Prowadzony przez nie ostrzał wywierał piorunujące wrażenie na c-k garnizonie, a upadki 1080-kg pocisków siały spustoszenie w najpotężniejszych umocnieniach twierdzy. Po zakończeniu PWS obydwa okręty zostały przesunięte do rezerwy, a następnie w latach 1923-1927 zostały przebudowane na szybkie okręty zaopatrzeniowe floty, z zachowaniem zmodyfikowanej artylerii przeciwlotniczej. Szczęśliwie przetrwały DWS i w roku 1949 zostały przekazane Związkowi Sowieckiemu, w ramach reparacji wojennych. Detaszowane na Daleki Wschód przesłużyły jeszcze do 31.12.1956 r., po czym zostały sprzedane na złom do Japonii i pocięte w Jokohamie do połowy 1958 r., kończąc swój żywot odpowiednio po 73 i 71 latach służby. Ich artyleria główna i pomocnicza, jeszcze w latach 1930-1932, zasiliły obronę wybrzeża w rejonie Wenecji.
Teraz opis samej przebudowy.
Kadłub
Za wyjątkiem likwidacji kazamat, zewnętrznie pozostał bez zmian. Konieczna była jednak korekta jego podziału wewnętrznego. M.in. skrócono przedziały kotłowni oraz zabudowano komory amunicyjne 432 mm.
Napęd
Wymieniony w całości. Zamontowano osiem opalanych olejem kotłów w dwu kotłowniach oraz dwie, zdemontowane z ex-krążowników pancernych typu Vettor Pisani i wyremontowane maszyny parowe potrójnego rozprężania. Maszyny zostały umieszczone po jednej w dwu diagonalnie usytuowanych („na krzyż” z wieżami artylerii głównej) maszynowniach.
Uzbrojenie
Istniejące w całości zdemontowano. Zainstalowano:
- 2xIIx432 mm/27 M.1876/1914, przy elewacji maksymalnej 45o donośność ciężkim pociskiem HE 1080 kg wynosi 26800 m, a lekkim pociskiem HE 760 kg 30800 m;
- 4xIx152 mm/40 M.1891, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskami HE i CPC 45,3 kg wynosi 15070 m;
- 4xIx76 mm/40 M.1893, przy elewacji 40o donośność pociskiem HE 6,5 kg wynosi 9990 m, a przy elewacji maksymalnej 75o pociskiem AA 6,0 kg wynosi 5320 m;
- 4xIx40 mm/39 M.1914, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,9 kg wynosi 3480 m, a przy elewacji maksymalnej 80o tym samym pociskiem wynosi 2090 m.
Działa 432 mm (same lufy z zamkami) pochodzą z pancerników typu Ruggiero di Lauria. Zostały one osadzone na zmodyfikowanych łożach dział 381 mm/40 M.1914 i zabudowane w nowo skonstruowanych wieżach. Szybkostrzelność ich wynosi ok. 1/min. Podane dla tych dział donośności – wobec braku dostępnych źródeł – opierają się na „zeznaniach” Pomysłodawcy.
Zamontowano nowy system kierowania ogniem z dwoma dalmierzami optycznymi o bazie 2,9 m.
Opancerzenie
Istniejące zdemontowano. Zabudowano:
- główny burtowy pas pancerny o grubości 150 mm w obszarze kotłowni, maszynowni i komór 432 mm oraz 100 mm na skrajnych odcinkach;
- górny burtowy pas pancerny o grubości 75 mm;
- główny pokład pancerny o grubości 75 mm;
- górny pokład pancerny o grubości 25 mm;
- grodzie przeciwtorpedowe o grubości 50 mm;
- bąble przeciwtorpedowe o grubości 50 mm;
- barbety artylerii głównej o grubości 150 mm ponad głównym pokładem pancernym i 50 mm poniżej.
Opancerzenie stanowisk dowodzenia i artylerii jak w raporcie.
Z uwagi na niesymetryczność okrętu, wyjątkowo przedstawiono pełny przekrój okrętu. Cięcie zostało wykonane w połowie długości kadłuba, z widokiem od dziobu.
Inne
Całkowicie wymieniono nadbudówki, kominy i maszty.
Zainstalowano nowe wyposażenie radiowe i nawigacyjne.
W wyniku przebudowy:
- wyporność normalna wzrosła z 13678 (Italia) i 13336 (Lepanto) do 15867 t;
- prędkość maksymalna spadła z 17,8 (Italia) i 18,4 (Lepanto) do 17,6 w, a zasięg wzrósł z 5000 Mm przy 10 w do 9600 Mm przy 12 w.
Koszt przebudowy wyniósł 49,5% wartości okrętów identycznych.
Moim zdaniem, stworzono wartościowy pancernik obrony wybrzeża/monitor, szczególnie przydatny do zwalczania nadbrzeżnych umocnień npla. Do walki z okrętami liniowymi wroga mniej się nadaje, z uwagi na niską szybkostrzelność artylerii głównej oraz niewystarczające opancerzenie.

Italy, coast defence battleship laid down 1876, launched 1880, completed 1885, rebuilt 1918 (engine 1917)

Displacement:
            13 510 t light; 14 403 t standard; 15 867 t normal; 17 037 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (405,84 ft / 400,26 ft) x 73,82 ft (Bulges 85,63 ft) x (28,71 / 30,67 ft)
            (123,70 m / 122,00 m) x 22,50 m (Bulges 26,10 m)  x (8,75 / 9,35 m)

Armament:
      4 - 17,01" / 432 mm 27,0 cal guns - 2 380,99lbs / 1 080,00kg shells, 100 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1914 Model
              2 x 2-gun mounts on sides amidships
      4 - 5,98" / 152 mm 40,0 cal guns - 99,87lbs / 45,30kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1891 Model
              4 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts - superfiring
      4 - 3,00" / 76,2 mm 40,0 cal guns - 14,33lbs / 6,50kg shells, 300 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1893 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      4 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 000 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1914 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 9 956 lbs / 4 516 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   5,91" / 150 mm           290,35 ft / 88,50 m     9,51 ft / 2,90 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 2,95" / 75 mm 290,35 ft / 88,50 m     7,87 ft / 2,40 m
              Main Belt covers 112% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        1,97" / 50 mm 290,35 ft / 88,50 m     26,90 ft / 8,20 m
            Beam between torpedo bulkheads 55,77 ft / 17,00 m

   - Hull Bulges:
                        1,97" / 50 mm 290,35 ft / 88,50 m     28,87 ft / 8,80 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   5,91" / 150 mm           2,95" / 75 mm             5,91" / 150 mm
            2nd:     1,97" / 50 mm       -                                  -
            3rd:      0,98" / 25 mm       -                                  -

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 3,94" / 100 mm

   - Conning towers: Forward 5,91" / 150 mm, Aft 2,95" / 75 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 13 600 ihp / 10 146 Kw = 17,59 kts
            Range 9 600nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 2 634 tons

Complement:
            706 - 918

Cost:
            £0,549 million / $2,194 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 111 tons, 7,0%
               - Guns: 1 111 tons, 7,0%
            Armour: 4 335 tons, 27,3%
               - Belts: 998 tons, 6,3%
               - Torpedo bulkhead: 569 tons, 3,6%
               - Bulges: 611 tons, 3,8%
               - Armament: 711 tons, 4,5%
               - Armour Deck: 1 326 tons, 8,4%
               - Conning Towers: 121 tons, 0,8%
            Machinery: 805 tons, 5,1%
            Hull, fittings & equipment: 7 258 tons, 45,7%
            Fuel, ammunition & stores: 2 357 tons, 14,9%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              26 923 lbs / 12 212 Kg = 13,9 x 17,0 " / 432 mm shells or 3,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,36
            Metacentric height 5,5 ft / 1,7 m
            Roll period: 15,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,91
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a ram bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,564 / 0,567
            Length to Beam Ratio: 4,67 : 1
            'Natural speed' for length: 20,01 kts
            Power going to wave formation at top speed: 48 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): -10,80 degrees
            Stern overhang: -3,61 ft / -1,10 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Forward deck:       36,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Aft deck:    36,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Quarter deck:        12,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Average freeboard:                      21,29 ft / 6,49 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 64,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 119,8%
            Waterplane Area: 20 901 Square feet or 1 942 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 145%
            Structure weight / hull surface area: 226 lbs/sq ft or 1 103 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,86
                        - Longitudinal: 4,46
                        - Overall: 1,01
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather