Budowa kolumbijskich trałowców rzecznych typu FD-1 1927 (2 jednostki)
Po wprowadzeniu do służby rzecznych
stawiaczy min typu Pitón (post z dnia
22.03.2025), następnym logicznym ruchem była budowa rzecznych trałowców. Po
pierwsze, potencjalny nieprzyjaciel może wpaść na ten sam pomysł, a po drugie,
po wojnie (a nierzadko jeszcze w trakcie jej trwania) własne zagrody minowe
trzeba likwidować.
Prezentowane trałowce są niewielkie
(na morzu zasługiwałyby najwyżej na podklasę kutrów trałowych), lecz na
śródlądziu większe nie są konieczne. Wystarczające jest również
uzbrojenie, służące głownie do samoobrony plot, ewentualnie przed lekkimi
jednostkami wroga. Na wyposażenie trałowe składają się kontaktowy trał
podcinający oraz trał parawanowy. Po zdjęciu sprzętu trałowego, okręcik może
przewieźć do 8 ton ładunku. Możliwości stawiania min nie przewidziano.
Pierwszy z trałowców zbudowała stocznia
Astillero Fluvial Iquitos (AFI), a drugi stocznia Astillero
Fluvial Puerto Arica (AFPA). Wszystkie główne dostawy zapewnił przemysł
krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O umiarkowanym wydłużeniu i średnim współczynniku
pełnotliwości.
Napęd
Jeden kocioł olejowo-węglowy (z opcją opalania drewnem) AFI i jedna
maszyny parowa potrójnego rozprężania AFI.
Uzbrojenie
Na trałowcu zamontowano:
-
1xIx37/51 COW/FNA M1918,
przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 1xIx7,62
mm/80 Browning/FNA M1919, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 1000 m;
- zestaw
sprzętu trałowego.
Inne
Okręt został wyposażony w jedną radiostację krótkiego zasięgu.
FD-1, Great Colombia river minesweeper laid down 1927, launched 1927, completed 1927 (engine 1927)
Displacement:
63 t light; 65 t
standard; 75 t normal; 84 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(109,77 ft / 108,27 ft)
x 19,69 ft x (2,49 / 2,70 ft)
(33,46 m / 33,00 m) x
6,00 m x (0,76 / 0,82 m)
Armament:
1 - 1,46" / 37,0 mm
51,0 cal gun - 1,43lbs / 0,65kg shells, 500 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1918 Model
1 x Single mount on centreline forward
1 - 0,30" / 7,6 mm 80,0
cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
Machine gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
Weight of broadside 1 lbs / 1
kg
Machinery:
Coal and oil fired
boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft,
180 ihp / 134 Kw = 11,56 kts
Range 3 400nm at
8,00 kts
Bunker normal = 10 tons, at max
displacement = 19 tons (50% coal)
Complement:
12 - 16
Cost:
£0,014 million / $0,056
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,5%
- Guns: 0 tons, 0,5%
Machinery: 11 tons,
14,4%
Hull, fittings &
equipment: 42 tons, 55,6%
Fuel, ammunition &
stores: 12 tons, 16,3%
Miscellaneous weights:
10 tons, 13,3%
- Hull above water: 8 tons
- On freeboard deck: 2 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
109 lbs / 49 Kg = 70,6 x 1,5 " / 37 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,46
Metacentric height 0,8
ft / 0,3 m
Roll period: 9,0
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,42
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,495 / 0,509
Length to Beam Ratio:
5,50 : 1
'Natural speed' for
length: 11,52 kts
Power going to wave
formation at top speed: 47 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 13,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 6,50 ft /
1,98 m, 6,00 ft / 1,83 m
- Forward deck: 30,00%, 6,00 ft / 1,83
m, 6,00 ft / 1,83 m
- Aft deck: 20,00%, 6,00 ft / 1,83 m, 6,00 ft / 1,83 m
- Quarter deck: 30,00%, 6,00 ft / 1,83
m, 6,00 ft / 1,83 m
- Average freeboard: 6,04 ft / 1,84 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 60,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 137,9%
Waterplane Area:
1 447 Square feet or 134 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 231%
Structure weight / hull
surface area: 22 lbs/sq ft or 108 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,99
-
Longitudinal: 2,95
- Overall:
1,10
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
FD-1 (1927)
FD-2 (1927)