Niderlandzki okręt podwodny typu O8 1925-1926 (3 jednostki)
Niewielki okręt podwodny, przeznaczony
– jak wszystkie istniejące i przyszłe OP, których nazwa zaczyna się na O – do operowania z baz obszaru
macierzystego. Zadania tych (i innych
jednostek O) są głównie defensywne.
Mają one bronić dostępu do własnych baz i wybrzeża, patrolując w tym celu
akweny Morza Północnego i Kanału La Manche. Zadaniem ubocznym jest zwalczanie w
czasie wojny żeglugi nieprzyjacielskiej na ww. akwenach.
W porównaniu do realnego
niderlandzkiego typu O9 (1926), okręt
jest nieco mniejszy i słabiej uzbrojony, ale za to jest szybszy tak na, jak i
pod wodą, posiada większy zasięg oraz większą dopuszczalną głębokość zanurzenia.
Dwie pierwsze jednostki powstały w
stoczni Wilton-Fijenoord w Schiedam, a trzecia w stoczni De Schelde we Vlissingen.
Z pewną przesadą można powiedzieć że jest
to „przełomowa” konstrukcja OP w niderlandzkiej MW; jako pierwsza jest
dwukadłubowa (kadłub sztywny i kadłub lekki) oraz jako pierwsza posiada
uzbrojenie plot.
Opis techniczny okrętu.
Kadłub
Konstrukcja dwukadłubowa o typowych
dla tego okresu kształtach.
Napęd
Dwa silniki diesla Werkspoor o mocy
600 KM każdy oraz dwa silniki elektryczne Philips o mocy 300 KM każdy.
Uzbrojenie
- 1xIx75/55
P1920, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem HE 6,50
kg wynosi 16000 m;
- 1xIx13,2/62
P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,05 kg wynosi
7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym
pociskiem wynosi 4080 m;
- 4xIxwt533
mm z zapasem 8 torped.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie
radiostacje oraz szumonamiernik.
O8, Netherlands submarine laid down 1922, launched 1923, completed 1925
(engine 1923)
Displacement:
439 t light; 450 t
standard; 493(615) t normal; 527 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(177,17 ft / 177,17 ft)
x 17,72 ft x (11,81 / 12,40 ft)
(54,00 m / 54,00 m) x
5,40 m x (3,60 / 3,78 m)
Armament:
1 - 2,95" / 75,0 mm
55,0 cal gun - 14,33lbs / 6,50kg shells, 100 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1920 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
centre
1 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 500 per gun
Machine gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck
forward
1 raised
mount
Weight of broadside 14 lbs /
7 kg
Main Torpedoes
4 - 21,0" / 533 mm,
23,70 ft / 7,23 m torpedoes - 1,528 t each, 6,111 t total
submerged bow tubes
8 torpedoes reloads
Machinery:
Diesel
Internal combustion generators plus batteries,
Electric motors, 2 shafts, 1 200(600)
shp / 895(448) Kw = 14,30(8,65) kts
Range 4 500(65)nm
at 10,00(6,00) kts
Bunker at max
displacement = 77 tons
Complement:
26
Cost:
£0,120 million / $0,478 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 16 tons, 3,2%
- Guns: 3 tons, 0,7%
- Weapons: 12 tons, 2,5%
Machinery: 40 tons,
8,1%
Hull, fittings & equipment:
249 tons, 50,6%
Fuel, ammunition &
stores: 54 tons, 10,9%
Miscellaneous weights:
134 tons, 27,2%
- Hull below water: 12 tons
- Hull void weights: 122 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
228 lbs / 104 Kg = 17,7 x 3,0 " / 75 mm
shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,15
Metacentric height 0,5
ft / 0,1 m
Roll period: 10,7
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 61 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,02
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,465 / 0,474
Length to Beam Ratio: 10,00
: 1
'Natural speed' for
length: 13,31 kts
Power going to wave
formation at top speed: 46 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 60
Bow angle (Positive =
bow angles forward): -15,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 29,00%, 5,91 ft /
1,80 m, 4,92 ft / 1,50 m
- Forward deck: 21,00%, 4,92 ft / 1,50
m, 4,92 ft / 1,50 m
- Aft deck: 37,00%, 4,92 ft / 1,50 m, 4,92 ft / 1,50 m
- Quarter deck: 13,00%, 4,92 ft / 1,50
m, 2,62 ft / 0,80 m
- Average freeboard: 4,89 ft / 1,49 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 47,5%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 37,3%
Waterplane Area:
2 027 Square feet or 188 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 221%
Structure weight / hull
surface area: 64 lbs/sq ft or 313 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
-
Cross-sectional: 2,15
-
Longitudinal: 3,85
- Overall:
2,28
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Extremely poor
accommodation and workspace room
Operational diving depth - 68 m
Emergency diving depth - 109 m
Crush diving depth - 171 m
O8 (1925)
O9 (1925)
O10 (1926)