sobota, 6 sierpnia 2022

Niderlandzki okręt podwodny typu O8 1925-1926 (3 jednostki)

Niderlandzki okręt podwodny typu O8 1925-1926 (3 jednostki)

Niewielki okręt podwodny, przeznaczony – jak wszystkie istniejące i przyszłe OP, których nazwa zaczyna się na O – do operowania z baz obszaru macierzystego. Zadania tych (i innych jednostek O) są głównie defensywne. Mają one bronić dostępu do własnych baz i wybrzeża, patrolując w tym celu akweny Morza Północnego i Kanału La Manche. Zadaniem ubocznym jest zwalczanie w czasie wojny żeglugi nieprzyjacielskiej na ww. akwenach.
W porównaniu do realnego niderlandzkiego typu O9 (1926), okręt jest nieco mniejszy i słabiej uzbrojony, ale za to jest szybszy tak na, jak i pod wodą, posiada większy zasięg oraz większą dopuszczalną głębokość zanurzenia.
Dwie pierwsze jednostki powstały w stoczni Wilton-Fijenoord w Schiedam, a trzecia w stoczni De Schelde we Vlissingen.
Z pewną przesadą można powiedzieć że jest to „przełomowa” konstrukcja OP w niderlandzkiej MW; jako pierwsza jest dwukadłubowa (kadłub sztywny i kadłub lekki) oraz jako pierwsza posiada uzbrojenie plot.
Opis techniczny okrętu.
Kadłub
Konstrukcja dwukadłubowa o typowych dla tego okresu kształtach.
Napęd
Dwa silniki diesla Werkspoor o mocy 600 KM każdy oraz dwa silniki elektryczne Philips o mocy 300 KM każdy.
Uzbrojenie
- 1xIx75/55 P1920, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 16000 m;
- 1xIx13,2/62 P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
- 4xIxwt533 mm z zapasem 8 torped.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie radiostacje oraz szumonamiernik. 

O8, Netherlands submarine laid down 1922, launched 1923, completed 1925 (engine 1923)

Displacement:
            439 t light; 450 t standard; 493(615) t normal; 527 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (177,17 ft / 177,17 ft) x 17,72 ft x (11,81 / 12,40 ft)
            (54,00 m / 54,00 m) x 5,40 m  x (3,60 / 3,78 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 14,33lbs / 6,50kg shells, 100 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1920 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      1 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck forward
                        1 raised mount
      Weight of broadside 14 lbs / 7 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 23,70 ft / 7,23 m torpedoes - 1,528 t each, 6,111 t total
            submerged bow tubes
            8 torpedoes reloads

Machinery:
            Diesel Internal combustion generators plus batteries,
            Electric motors, 2 shafts, 1 200(600) shp / 895(448) Kw = 14,30(8,65) kts
            Range 4 500(65)nm at 10,00(6,00) kts
            Bunker at max displacement = 77 tons

Complement:
            26

Cost:
            £0,120 million / $0,478 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 16 tons, 3,2%
               - Guns: 3 tons, 0,7%
               - Weapons: 12 tons, 2,5%
            Machinery: 40 tons, 8,1%
            Hull, fittings & equipment: 249 tons, 50,6%
            Fuel, ammunition & stores: 54 tons, 10,9%
            Miscellaneous weights: 134 tons, 27,2%
               - Hull below water: 12 tons
               - Hull void weights: 122 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              228 lbs / 104 Kg = 17,7 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,15
            Metacentric height 0,5 ft / 0,1 m
            Roll period: 10,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 61 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,02

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,465 / 0,474
            Length to Beam Ratio: 10,00 : 1
            'Natural speed' for length: 13,31 kts
            Power going to wave formation at top speed: 46 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): -15,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            29,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Forward deck:       21,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Aft deck:    37,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Quarter deck:        13,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  2,62 ft / 0,80 m
               - Average freeboard:                      4,89 ft / 1,49 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 47,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 37,3%
            Waterplane Area: 2 027 Square feet or 188 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 221%
            Structure weight / hull surface area: 64 lbs/sq ft or 313 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 2,15
                        - Longitudinal: 3,85
                        - Overall: 2,28
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Extremely poor accommodation and workspace room

Operational diving depth - 68 m
Emergency diving depth - 109 m
Crush diving depth - 171 m

O8 (1925)
O9 (1925)
O10 (1926)