sobota, 5 sierpnia 2023

Niderlandzkie transportowce wodnosamolotów typu Brussel 1933-1934 (2 jednostki)

Niderlandzkie transportowce wodnosamolotów typu Brussel 1933-1934 (2 jednostki)

Stosunkowo duże i szybkie transportowce wodnosamolotów. Podstawową ich funkcją jest transport hydroplanów z Metropolii, gdzie są wytwarzane, do posiadłości zamorskich, gdzie mają służyć. Przewidziano dla nich także funkcję bojową, z wykorzystaniem nowo wprowadzonych do uzbrojenia rozpoznawczo-torpedowo-bombowych wodnosamolotów typu Fokker T.IVbis (Biuletyn Informacyjny nr 24/2/1932 z 01.08.2023).
W konfiguracji transportowej mogą przewieźć:
- wodnosamolotów Fokker T.IV/T.IVbis 9 w całości i 15 w częściach;
- wodnosamolotów Fokker C.VII 18 w całości i 30 w częściach;
- wodnosamolotów Fokker C.VIII 16 w całości i 26 w częściach.
W konfiguracji bojowej są wyposażone w 8 wodnosamolotów Fokker T.IVbis w całości i 11 w częściach. W obydwu konfiguracjach, okręt może przewieźć do 3200 t paliwa i smarów, uzbrojenia oraz części zamiennych. Ponadto, na jednostkę zaokrętować można do 160 osób personelu lotniczego; latającego, technicznego i administracyjnego.
Obydwa okręty zostały zbudowane w stoczni Rotterdamsche Droogdok Maatschappij w Rotterdamie.
Opis techniczny.
Kadłub
O proporcjach typowych dla statków handlowych, jednakże ze stosunkowo smukłą częścią zanurzoną.
Napęd
Cztery silniki diesla Werkspoor po 10800 KM w dwu maszynowniach, pracujące parami na każdy z dwu wałów napędowych.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 3xIIx120/50 Bofors/Wilton-Fijenoord P1927, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 19600 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 12860 m;
- 6xIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 2xIIx25/64 Bofors/Westoever P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3240 m;
- 2xIIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik optyczny Hazemeyer o bazie 4,1 m, sprzężony z wysokościomierzem.
Opancerzenie
Stanowiska dział 120 mm zostały wyposażone w maski o grubości 25 mm. Tę samą grubość posiada opancerzenie kolumny dalocelownika.
Grupa lotnicza
Jak w opisie wstępnym.
Inne
Okręt wyposażono w trzy radiostacje średniego i dalekiego zasięgu. 

Link do rysunku: https://megawrzuta.pl/download/f7b6d9f3671a7483cd32c7ef962f5fca.html

Brussel, Netherlands seaplane carrier laid down 1931, launched 1932, completed 1933 (engine 1932)

Displacement:
            8 378 t light; 8 705 t standard; 10 918 t normal; 12 688 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (537,55 ft / 521,65 ft) x 69,55 ft x (19,69 / 22,17 ft)
            (163,84 m / 159,00 m) x 21,20 m  x (6,00 / 6,76 m) 

Armament:
      6 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 500 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
              3 x Twin mounts on centreline, forward evenly spread
                        2 raised mounts
      6 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
              6 x Single mounts on sides, forward evenly spread
                        6 raised mounts
      4 - 0,98" / 25,0 mm 64,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 4 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1931 Model
              2 x Twin mounts on centreline, forward evenly spread
                        2 double raised mounts
      4 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 6 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 317 lbs / 148 kg 

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:           0,98" / 25 mm                      -                                          -
   - Conning towers: Forward 0,98" / 25 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 43 200 shp / 32 228 Kw = 26,01 kts
            Range 14 500nm at 16,00 kts
            Bunker normal = 2 213 tons, at max displacement = 3 983 tons

Complement:
            533 - 694

Cost:
            £2,141 million / $8,564 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 62 tons, 0,6%
               - Guns: 62 tons, 0,6%
            Armour: 18 tons, 0,2%
               - Armament: 7 tons, 0,1%
               - Conning Tower: 10 tons, 0,1%
            Machinery: 1 275 tons, 11,7%
            Hull, fittings & equipment: 3 708 tons, 34,0%
            Fuel, ammunition & stores: 2 539 tons, 23,3%
            Miscellaneous weights: 3 316 tons, 30,4%
               - Hull below water: 3 200 tons
               - Hull above water: 56 tons
               - On freeboard deck: 60 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
            11 417 lbs / 5 179 Kg = 216,5 x 4,7 " / 120 mm shells or 1,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,63
            Metacentric height 6,6 ft / 2,0 m
            Roll period: 11,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,95

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,535 / 0,552
            Length to Beam Ratio: 7,50 : 1
            'Natural speed' for length: 22,84 kts
            Power going to wave formation at top speed: 53 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,40 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            12,00%,  25,59 ft / 7,80 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Forward deck:       28,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Aft deck:                48,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Quarter deck:        12,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Average freeboard:                      24,03 ft / 7,32 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 73,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 213,7%
            Waterplane Area: 24 969 Square feet or 2 320 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 180%
            Structure weight / hull surface area: 96 lbs/sq ft or 467 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,98
                        - Longitudinal: 2,13
                        - Overall: 1,06
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

1 x catapult

9 x Fokker T.IV/T.IVbis
or
16 x Fokker C.VIII
or
18 x Fokker C.VII

Brussel (1933)
Luxemburg (1934)

Aneks do Biuletynu Informacyjnego nr 24/2/1932

 Aneks do Biuletynu Informacyjnego nr 24/2/1932


Uzbrojenie

Wprowadzono do uzbrojenia działko plot 40 mm L/43 Bofors.