Międzynarodowa konwencja w sprawie zwalczania piractwa na obszarze Azji Wschodniej i Południowo-wschodniej cz. I
Zgłoszona
w końcu roku 1921 polska propozycja zawarcia międzynarodowej konwencji w sprawie
zwalczania piractwa na obszarze Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej (wysunięta
początkowo jako element „dywersji” w polsko-japońskim konflikcie dyplomatycznym),
spotkała się z nieoczekiwanie silnym poparciem kilku państw. Do największych
zwolenników zawarcia takiego porozumienia należą: Holandia, Francja i USA. Powodem
jest realne zagrożenie ze strony piratów przede wszystkim chińskich, malajskich,
filipińskich i molukańskich. W związku z tym, polskie MSZ przygotowało projekt
konwencji i wysłało go do zainteresowanych państw celem konsultacji. Oto treść
projektu:
1.Państwa
będące stronami niniejszej Konwencji zgodnie uznają akty piractwa morskiego za
godzące w powszechnie uznawaną wolność, a przede wszystkim bezpieczeństwo żeglugi
międzynarodowej.
2.Państwa
te wyrażają zgodną wolę zwalczania przejawów piractwa morskiego na objętych
Konwencją akwenach.
3.Każde
z Państw-Sygnatariuszy niniejszej Konwencji zobowiązuje się, że nie będzie w
żaden sposób popierało, ani tolerowało przypadków piractwa morskiego na
administrowanym przez siebie obszarze.
4.Obszar
objęty Konwencją wyznaczają następujące akweny: Morze Andamańskie, Morze
Arafura, Morze Banda, Morze Celebes, Morze Filipińskie, Morze Flores, Morze
Halmahera, Morze Jawajskie, Morze Luzon, Morze Mindanao, Morze Moluckie, Morze
Bismarcka (Nowogwinejskie), Morze Południowochińskie, Morze Salomona, Morze
Sawu, Morze Seram, Morze Sulu, Morze Timor, Morze Wschodniochińskie i Morze
Żółte.
5.Dla
realizacji wymienionego w pkt 2. celu, Państwa-Sygnatariusze powołują
Międzynarodowy Trybunał Antypiracki (MTA), w skład którego będzie wchodzić po dwóch delegatów z każdego z Państw-Sygnatariuszy. Delegaci wybiorą
spośród siebie prezesa i vice-prezesa Trybunału. Trybunał będzie obradował w
składzie 3-osobowym z obligatoryjnym udziałem w składzie prezesa lub
vice-prezesa. Dla każdej sesji skład Trybunału będzie wyznaczony drogą
losowania. W mocy Trybunału jest wydawanie orzeczeń od kary grzywny i/lub
konfiskaty jednostek pływających oraz innego mienia, poprzez kary więzienia, do
kary śmierci włącznie. Orzeczenia Trybunału będą uznawane i wykonywane przez Państwa-Sygnatariuszy
Konwencji w stosunku do skazanych przebywających i/lub ujętych na terytoriach
przez nie zarządzanych. Orzeczenia Trybunału są ostateczne i nie podlegają
zaskarżeniu. Stała siedziba MTA będzie wyznaczona po wejściu w życie niniejszej
Konwencji i będzie znajdować się na terenie jednego z Państw-sygnatariuszy na
obszarze opisanym w pkt 4. Dopuszcza się obrady MTA poza jego stałą siedzibą w
uzasadnionych przypadkach.
6.Okręty
wszystkich Państw-Sygnatariuszy Konwencji mają na wymienionym w pkt 4. obszarze
prawo do: zatrzymania i rewizji każdej podejrzanej o proceder piracki jednostki
morskiej niezależnie od jej przynależności państwowej, użycia siły w przypadku
niezastosowania się takiej jednostki do wydanych poleceń oraz przekazania
ujętych i podejrzanych o piractwo osób MTA. W przypadkach nie budzących
wątpliwości dopuszcza się możliwość zastosowania siły bez uprzedzenia.
7.Uprawnienia
ujęte w pkt 6. nie mogą być wykonywane w stosunku do okrętów wojennych, również
tych Państw, które nie są sygnatariuszami niniejszej Konwencji.
8.
Zaleca się, aby jednostki morskie wszystkich Krajów korzystających z akwenów
wymienionych w pkt 4., przebywające na morzu w odległości większej niż 2 mile
morskie od brzegu, nosiły dostatecznie widoczną banderę państwową, a w nocy
dodatkowo przepisowe światła nawigacyjne. Niestosowanie się do powyższych
zaleceń może spowodować uznanie jednostki za podejrzaną o piractwo, ze
wszystkimi tego konsekwencjami.
9.Niniejsza
Konwencja zostaje zawarta na lat 20; może ona być przedłużona za zgodną wolą
wszystkich Państw-Sygnatariuszy na czas nieokreślony. Każde z Państw-Sygnatariuszy
ma prawo do wypowiedzenia Konwencji z zachowaniem rocznego okresu
wypowiedzenia.
10.Uznaje
się domyślnie, że Państwom nie będącym Sygnatariuszami tej Konwencji przyświeca
ten sam cel, co jej Sygnatariuszom. W przypadku zaistnienia pomiędzy Państwami-
Sygnatariuszami niniejszej Konwencji, a innymi Państwami sporu prawnego,
wynikającego z realizacji zapisów Konwencji, uznaje się za właściwy do jego
rozstrzygnięcia Międzynarodowy Trybunał w Genewie.
Myślę,
że państwa niezbyt Polsce przychylne (Wielka Brytania) lub wręcz wrogie (Rosja,
Niemcy Północne, Japonia) mają teraz twardy orzech do zgryzienia. Z jednej
strony nie można oficjalnie nie traktować piractwa jako zła, a z drugiej, trudno
popierać inicjatywę kraju nieprzyjaznego … Spodziewam się ze strony tych państw
wielu wzniosłych deklaracji i znacznie mniej konkretnego działania. Można się też
obawiać dwuznacznego stanowiska Chin, które wprawdzie oficjalnie piractwa nie
popierają, ale też niewiele czynią w celu jego zwalczania (korupcja?).
Aby
ta inicjatywa uzyskała odpowiedni wymiar, polskie MSZ podjęło na arenie międzynarodowej
działania promocyjne pod hasłem „Żegluga - tak, piractwo - nie”