poniedziałek, 20 października 2014

Zaopatrzeniowiec typu Belitung



Zaopatrzeniowiec typu Belitung 1919-1921 (3 szt.)

Może kogoś zdziwi masowy „wysyp” okrętów pomocniczych w tym roku, ma to jednak swoje uzasadnienie. Po prostu w czasie wojny preferowano budowę jednostek bojowych, a teraz nadrabiane są zaległości w dziedzinie logistycznego zabezpieczenia floty.
Prezentowana jednostka została zaprojektowana do roli zaopatrzeniowca floty z możliwością pełnienia funkcji krążownika pomocniczego w czasie wojny. Bardzo silna konstrukcja i stosunkowo silne uzbrojenie (w tym przeciwlotnicze) predestynuje ją również do ewentualnej roli tzw. łamacza blokady. Zaopatrzeniowiec jest w stanie dostarczyć ponad 2 000 t amunicji, żywności, słodkiej wody, części zamiennych itp. w praktycznie dowolne miejsce na oceanach. Znakomita dzielność morska pozwala mu działać w każdych warunkach pogodowych. Obok, a także w czasie pełnienia podstawowej funkcji, okręt może zupełnie dobrze wykonywać zadania krążownika pomocniczego (w tym celu przewidziano znaczną prędkość maksymalną). Przykładowy scenariusz: wioząc zaopatrzenie do kolonii przecinamy liczne szlaki żeglugowe wroga z dużymi szansami na napotkanie potencjalnej ofiary, wracając do kraju możemy bardziej aktywnie zapolować nawet w pewnym oddaleniu od  najkrótszej drogi powrotnej.
Nazwy zaopatrzeniowców nawiązują do niektórych z naszych kolonii.
W związku z tym, że coraz mniej kotłów okrętowych opalanych jest węglem,  a także z powodu zużycia, skreślony z listy floty (i dość korzystnie sprzedany) został węglowiec CS-1Karpaty.



Belitung, Poland Replenishment ship laid down 1919

Displacement:
            5 350 t light; 5 498 t standard; 6 180 t normal; 6 725 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            391,08 ft / 380,58 ft x 52,49 ft x 14,44 ft (normal load)
            119,20 m / 116,00 m x 16,00 m  x 4,40 m

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 52,91lbs / 24,00kg shells, 1919 Model
              Quick firing guns in deck mounts with hoists on centreline ends, evenly spread
      2 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 13,01lbs / 5,90kg shells, 1918 Model
              Anti-aircraft guns in deck mounts on centreline ends, evenly spread, all raised mounts
      4 - 0,98" / 25,0 mm guns in single mounts, 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
              Anti-aircraft guns in deck mounts on side, evenly spread, all raised mounts
            Weight of broadside 239 lbs / 108 kg
            Shells per gun, main battery: 180

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 1 shaft, 7 085 shp / 5 286 Kw = 17,00 kts
            Range 15 000nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 227 tons

Complement:
            348 - 453

Cost:
            £0,540 million / $2,160 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 30 tons, 0,5%
            Machinery: 252 tons, 4,1%
            Hull, fittings & equipment: 2 928 tons, 47,4%
            Fuel, ammunition & stores: 830 tons, 13,4%
            Miscellaneous weights: 2 140 tons, 34,6%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              12 895 lbs / 5 849 Kg = 244,6 x 4,7 " / 120 mm shells or 2,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,07
            Metacentric height 2,2 ft / 0,7 m
            Roll period: 15,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,10
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,97

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, rise aft of midbreak, raised quarterdeck
            Block coefficient: 0,750
            Length to Beam Ratio: 7,25 : 1
            'Natural speed' for length: 19,51 kts
            Power going to wave formation at top speed: 43 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 36
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
            Stern overhang: 10,50 ft / 3,20 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    20,67 ft / 6,30 m
               - Forecastle (15%): 20,67 ft / 6,30 m (13,12 ft / 4,00 m aft of break)
               - Mid (30%):            13,12 ft / 4,00 m (20,67 ft / 6,30 m aft of break)
               - Quarterdeck (10%):          20,67 ft / 6,30 m (13,12 ft / 4,00 m before break)
               - Stern:                    20,67 ft / 6,30 m
               - Average freeboard:          17,27 ft / 5,27 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 55,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 147,8%
            Waterplane Area: 16 734 Square feet or 1 555 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 214%
            Structure weight / hull surface area: 121 lbs/sq ft or 591 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,72
                        - Longitudinal: 2,78
                        - Overall: 1,81
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
            Room for accommodation and workspaces is excellent
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Belitung (1919)
Nauru (1920)
Samoa (1921)