poniedziałek, 20 października 2014

Zaopatrzeniowiec typu Belitung



Zaopatrzeniowiec typu Belitung 1919-1921 (3 szt.)

Może kogoś zdziwi masowy „wysyp” okrętów pomocniczych w tym roku, ma to jednak swoje uzasadnienie. Po prostu w czasie wojny preferowano budowę jednostek bojowych, a teraz nadrabiane są zaległości w dziedzinie logistycznego zabezpieczenia floty.
Prezentowana jednostka została zaprojektowana do roli zaopatrzeniowca floty z możliwością pełnienia funkcji krążownika pomocniczego w czasie wojny. Bardzo silna konstrukcja i stosunkowo silne uzbrojenie (w tym przeciwlotnicze) predestynuje ją również do ewentualnej roli tzw. łamacza blokady. Zaopatrzeniowiec jest w stanie dostarczyć ponad 2 000 t amunicji, żywności, słodkiej wody, części zamiennych itp. w praktycznie dowolne miejsce na oceanach. Znakomita dzielność morska pozwala mu działać w każdych warunkach pogodowych. Obok, a także w czasie pełnienia podstawowej funkcji, okręt może zupełnie dobrze wykonywać zadania krążownika pomocniczego (w tym celu przewidziano znaczną prędkość maksymalną). Przykładowy scenariusz: wioząc zaopatrzenie do kolonii przecinamy liczne szlaki żeglugowe wroga z dużymi szansami na napotkanie potencjalnej ofiary, wracając do kraju możemy bardziej aktywnie zapolować nawet w pewnym oddaleniu od  najkrótszej drogi powrotnej.
Nazwy zaopatrzeniowców nawiązują do niektórych z naszych kolonii.
W związku z tym, że coraz mniej kotłów okrętowych opalanych jest węglem,  a także z powodu zużycia, skreślony z listy floty (i dość korzystnie sprzedany) został węglowiec CS-1Karpaty.



Belitung, Poland Replenishment ship laid down 1919

Displacement:
            5 350 t light; 5 498 t standard; 6 180 t normal; 6 725 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            391,08 ft / 380,58 ft x 52,49 ft x 14,44 ft (normal load)
            119,20 m / 116,00 m x 16,00 m  x 4,40 m

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm guns in single mounts, 52,91lbs / 24,00kg shells, 1919 Model
              Quick firing guns in deck mounts with hoists on centreline ends, evenly spread
      2 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 13,01lbs / 5,90kg shells, 1918 Model
              Anti-aircraft guns in deck mounts on centreline ends, evenly spread, all raised mounts
      4 - 0,98" / 25,0 mm guns in single mounts, 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
              Anti-aircraft guns in deck mounts on side, evenly spread, all raised mounts
            Weight of broadside 239 lbs / 108 kg
            Shells per gun, main battery: 180

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 1 shaft, 7 085 shp / 5 286 Kw = 17,00 kts
            Range 15 000nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 227 tons

Complement:
            348 - 453

Cost:
            £0,540 million / $2,160 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 30 tons, 0,5%
            Machinery: 252 tons, 4,1%
            Hull, fittings & equipment: 2 928 tons, 47,4%
            Fuel, ammunition & stores: 830 tons, 13,4%
            Miscellaneous weights: 2 140 tons, 34,6%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              12 895 lbs / 5 849 Kg = 244,6 x 4,7 " / 120 mm shells or 2,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,07
            Metacentric height 2,2 ft / 0,7 m
            Roll period: 15,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,10
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,97

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, rise aft of midbreak, raised quarterdeck
            Block coefficient: 0,750
            Length to Beam Ratio: 7,25 : 1
            'Natural speed' for length: 19,51 kts
            Power going to wave formation at top speed: 43 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 36
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
            Stern overhang: 10,50 ft / 3,20 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    20,67 ft / 6,30 m
               - Forecastle (15%): 20,67 ft / 6,30 m (13,12 ft / 4,00 m aft of break)
               - Mid (30%):            13,12 ft / 4,00 m (20,67 ft / 6,30 m aft of break)
               - Quarterdeck (10%):          20,67 ft / 6,30 m (13,12 ft / 4,00 m before break)
               - Stern:                    20,67 ft / 6,30 m
               - Average freeboard:          17,27 ft / 5,27 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 55,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 147,8%
            Waterplane Area: 16 734 Square feet or 1 555 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 214%
            Structure weight / hull surface area: 121 lbs/sq ft or 591 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,72
                        - Longitudinal: 2,78
                        - Overall: 1,81
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
            Room for accommodation and workspaces is excellent
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Belitung (1919)
Nauru (1920)
Samoa (1921)

8 komentarzy:

  1. Piękna jednostka, jedynie kształty kadłuba zgodne są z duchem epoki. A pozostałych parametrów już nie komentuję... Z uwagi na znakomity zasięg pływania, z powodzeniem mogłaby pełnić funkcję krążownika pomocniczego w okresie II wojny światowej (po zamianie armat 120 mm na 152 mm, podwojeniu artylerii przeciwlotniczej, dodaniu 2 - 4 wyrzutni torped i ok. 240 min).
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tym razem to Kolega poszedł ostro do przodu, chyba że to była ironia.

      JKS

      Usuń
  2. Zapewniam, że zero ironii. Staram się, po prostu, nadążać!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolega miał hamować, a nie nadążać :).

      JKS

      Usuń
    2. Piszę to całkiem poważnie. Przy rezygnacji z funkcji zaopatrzeniowych otrzymujemy, po dozbrojeniu, okręt stricte bojowy, nadający się pierwszorzędnie do operacji na liniach zaopatrzeniowych nieprzyjaciela.
      PS. Kolega jest tak progresywny, że rola hamulcowego staje się odrobinę utopijna:).
      ŁK

      Usuń
    3. Podstawową funkcją tego okrętu jest zaopatrywanie i przy tym założeniu praktycznie nie ma możliwości wzmocnienia uzbrojenia - po prostu brak na to miejsca. W przypadku rezygnacji z funkcji podstawowej otwierają się duże możliwości dozbrojenia - ten kadłub wiele uniesie. Niemniej jednostka została zaprojektowana do roli zaopatrzeniowca i funkcję krążownika pomocniczego ma pełnić niejako "przy okazji"
      Więcej wiary! Zdarzało mi się już ustąpić. Tandem w układzie akcelerator-hamulec może być bardzo dobrym rozwiązaniem, oczywiście jeśli obydwaj nie będziemy przesadzać.

      JKS

      Usuń
  3. Świetnie trzeba rozwijać logistykę
    Co do jednostki jeśli będzie modernizowana i zmieniona rola w flocie to będzie świetny krążownik pomocniczy
    Czy planowane są kolejne projekty logistyczne?

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak, będą następne jednostki pomocnicze. Trzeba stworzyć silne zaplecze dla rozwoju floty.

    JKS

    OdpowiedzUsuń