Zaopatrzeniowiec typu Belitung 1919-1921 (3 szt.)
Może
kogoś zdziwi masowy „wysyp” okrętów pomocniczych w tym roku, ma to jednak swoje
uzasadnienie. Po prostu w czasie wojny preferowano budowę jednostek bojowych, a
teraz nadrabiane są zaległości w dziedzinie logistycznego zabezpieczenia floty.
Prezentowana
jednostka została zaprojektowana do roli zaopatrzeniowca floty z możliwością
pełnienia funkcji krążownika pomocniczego w czasie wojny. Bardzo silna
konstrukcja i stosunkowo silne uzbrojenie (w tym przeciwlotnicze) predestynuje
ją również do ewentualnej roli tzw. łamacza blokady. Zaopatrzeniowiec jest w
stanie dostarczyć ponad 2 000 t amunicji, żywności, słodkiej wody, części
zamiennych itp. w praktycznie dowolne miejsce na oceanach. Znakomita dzielność
morska pozwala mu działać w każdych warunkach pogodowych. Obok, a także w
czasie pełnienia podstawowej funkcji, okręt może zupełnie dobrze wykonywać
zadania krążownika pomocniczego (w tym celu przewidziano znaczną prędkość
maksymalną). Przykładowy scenariusz: wioząc zaopatrzenie do kolonii przecinamy
liczne szlaki żeglugowe wroga z dużymi szansami na napotkanie potencjalnej
ofiary, wracając do kraju możemy bardziej aktywnie zapolować nawet w pewnym
oddaleniu od najkrótszej drogi
powrotnej.
Nazwy
zaopatrzeniowców nawiązują do niektórych z naszych kolonii.
W
związku z tym, że coraz mniej kotłów okrętowych opalanych jest węglem, a także z powodu zużycia, skreślony z listy
floty (i dość korzystnie sprzedany) został węglowiec CS-1Karpaty.
Belitung, Poland Replenishment ship laid down 1919
Displacement:
5 350
t light; 5 498 t standard; 6 180 t normal; 6 725 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
391,08
ft / 380,58 ft x 52,49 ft x 14,44 ft (normal load)
119,20 m
/ 116,00 m x 16,00 m x 4,40 m
Armament:
4 -
4,72" / 120 mm guns in single mounts, 52,91lbs / 24,00kg shells, 1919
Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists on centreline ends, evenly spread
2 -
2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 13,01lbs / 5,90kg shells, 1918
Model
Anti-aircraft guns in deck mounts on centreline ends, evenly spread, all raised
mounts
4 -
0,98" / 25,0 mm guns in single mounts, 0,55lbs / 0,25kg shells, 1919 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts on side, evenly spread, all raised mounts
Weight
of broadside 239 lbs / 108 kg
Shells
per gun, main battery: 180
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 1 shaft, 7 085 shp / 5 286 Kw = 17,00 kts
Range
15 000nm at 10,00 kts
Bunker
at max displacement = 1 227 tons
Complement:
348 -
453
Cost:
£0,540
million / $2,160 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
30 tons, 0,5%
Machinery:
252 tons, 4,1%
Hull,
fittings & equipment: 2 928 tons, 47,4%
Fuel,
ammunition & stores: 830 tons, 13,4%
Miscellaneous
weights: 2 140 tons, 34,6%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
12 895 lbs / 5 849 Kg = 244,6 x 4,7
" / 120 mm shells or 2,5 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,07
Metacentric
height 2,2 ft / 0,7 m
Roll
period: 15,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,10
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,97
Hull form characteristics:
Hull has
raised forecastle, rise aft of midbreak, raised quarterdeck
Block
coefficient: 0,750
Length
to Beam Ratio: 7,25 : 1
'Natural
speed' for length: 19,51 kts
Power
going to wave formation at top speed: 43 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 36
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern
overhang: 10,50 ft / 3,20 m
Freeboard
(% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 20,67
ft / 6,30 m
- Forecastle (15%): 20,67 ft / 6,30 m (13,12 ft / 4,00 m aft of break)
- Mid (30%): 13,12
ft / 4,00 m (20,67 ft / 6,30 m aft of break)
- Quarterdeck (10%): 20,67 ft / 6,30 m (13,12 ft / 4,00 m before break)
- Stern: 20,67
ft / 6,30 m
- Average freeboard: 17,27 ft / 5,27 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 55,7%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 147,8%
Waterplane
Area: 16 734 Square feet or 1 555 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 214%
Structure
weight / hull surface area: 121 lbs/sq ft or 591 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,72
-
Longitudinal: 2,78
-
Overall: 1,81
Hull
space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for
accommodation and workspaces is excellent
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Belitung (1919)
Nauru (1920)
Samoa (1921)
Piękna jednostka, jedynie kształty kadłuba zgodne są z duchem epoki. A pozostałych parametrów już nie komentuję... Z uwagi na znakomity zasięg pływania, z powodzeniem mogłaby pełnić funkcję krążownika pomocniczego w okresie II wojny światowej (po zamianie armat 120 mm na 152 mm, podwojeniu artylerii przeciwlotniczej, dodaniu 2 - 4 wyrzutni torped i ok. 240 min).
OdpowiedzUsuńŁK
Tym razem to Kolega poszedł ostro do przodu, chyba że to była ironia.
UsuńJKS
Zapewniam, że zero ironii. Staram się, po prostu, nadążać!
OdpowiedzUsuńŁK
Kolega miał hamować, a nie nadążać :).
UsuńJKS
Piszę to całkiem poważnie. Przy rezygnacji z funkcji zaopatrzeniowych otrzymujemy, po dozbrojeniu, okręt stricte bojowy, nadający się pierwszorzędnie do operacji na liniach zaopatrzeniowych nieprzyjaciela.
UsuńPS. Kolega jest tak progresywny, że rola hamulcowego staje się odrobinę utopijna:).
ŁK
Podstawową funkcją tego okrętu jest zaopatrywanie i przy tym założeniu praktycznie nie ma możliwości wzmocnienia uzbrojenia - po prostu brak na to miejsca. W przypadku rezygnacji z funkcji podstawowej otwierają się duże możliwości dozbrojenia - ten kadłub wiele uniesie. Niemniej jednostka została zaprojektowana do roli zaopatrzeniowca i funkcję krążownika pomocniczego ma pełnić niejako "przy okazji"
UsuńWięcej wiary! Zdarzało mi się już ustąpić. Tandem w układzie akcelerator-hamulec może być bardzo dobrym rozwiązaniem, oczywiście jeśli obydwaj nie będziemy przesadzać.
JKS
Świetnie trzeba rozwijać logistykę
OdpowiedzUsuńCo do jednostki jeśli będzie modernizowana i zmieniona rola w flocie to będzie świetny krążownik pomocniczy
Czy planowane są kolejne projekty logistyczne?
Tak, będą następne jednostki pomocnicze. Trzeba stworzyć silne zaplecze dla rozwoju floty.
OdpowiedzUsuńJKS