Holownik redowy typu Niedźwiedź 1919 (4 szt.)
Dotychczas
okręty naszej floty korzystały z usług holowników cywilnych. W celu uniknięcia
pewnej zależności oraz dla poprawy współpracy, Admiralicja podjęła decyzję o
budowie własnych holowników.
Prezentowane
jednostki są typowymi holownikami redowymi, ale będą również spełniać rolę
holowników portowych. Okręciki posiadają bardzo silną konstrukcję, dobrą
dzielność morską i stosunkowo silną maszynę. Prędkość jest niewielka, ale dla
jednostek tej klasy to typowe, zasięg nawet więcej niż wystarczający.
Uzbrojenie jest symboliczne; istnieje bardziej dla podkreślenia przynależności
do marynarki wojennej niż do realnego użycia.
W
porównaniu do oryginalnego raportu zmieniłem moc maszyn,
Springsharp oblicza ją w stosunku do prędkości, a dla holownika głównym
parametrem jest tzw. „uciąg na palu” Zmieniłem również znacznie liczbę załogi,
Nie można tu stosować takich proporcji, jak dla klasycznych jednostek wojennych.
Aby umieścić na tej jednostce wyliczonych przez Springsharpa 53 załogantów,
trzeba by ich chyba układać warstwami :).
Zdradzę,
że w planach są holowniki pełnomorskie z funkcją ratowniczą.
Niedźwiedź, Poland Tug boat laid down 1919
Displacement:
344 t
light; 351 t standard; 360 t normal; 368 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
101,71
ft / 95,14 ft x 21,00 ft x 12,63 ft (normal load)
31,00 m
/ 29,00 m x 6,40 m x 3,85 m
Armament:
1 -
0,51" / 13,0 mm guns in single mounts, 0,09lbs / 0,04kg shells, 1918 Model
Machine gun in deck mount on centreline
forward, 1 raised gun
Weight
of broadside 0 lbs / 0 kg
Shells
per gun, main battery: 900
Machinery:
Oil
fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Geared
drive, 1 shaft, 708 ihp / 528 Kw = 10,00 kts
Range
1 250nm at 8,00 kts
Bunker
at max displacement = 17 tons
Complement:
17
Cost:
£0,030
million / $0,122 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
0 tons, 0,0%
Machinery:
14 tons, 3,9%
Hull,
fittings & equipment: 330 tons, 91,4%
Fuel,
ammunition & stores: 17 tons, 4,7%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 024 lbs / 918 Kg = 30 194,1 x 0,5
" / 13 mm shells or 3,8 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,20
Metacentric
height 0,7 ft / 0,2 m
Roll
period: 10,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 61 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,22
Hull form characteristics:
Hull has
raised forecastle, rise forward of midbreak, raised quarterdeck
Block
coefficient: 0,500
Length
to Beam Ratio: 4,53 : 1
'Natural
speed' for length: 9,75 kts
Power
going to wave formation at top speed: 53 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
Stern
overhang: 6,56 ft / 2,00 m
Freeboard
(% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 8,86
ft / 2,70 m
- Forecastle (10%): 7,55 ft / 2,30 m (5,91 ft / 1,80 m aft of break)
- Mid (50%): 4,59
ft / 1,40 m (3,94 ft / 1,20 m aft of break)
- Quarterdeck (10%): 4,92 ft / 1,50 m (4,59 ft / 1,40 m before break)
- Stern: 5,58
ft / 1,70 m
- Average freeboard: 5,14 ft / 1,57 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 14,5%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 29,0%
Waterplane
Area: 1 279 Square feet or 119 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 1 000%
Structure
weight / hull surface area: 139 lbs/sq ft or 680 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 4,35
-
Longitudinal: 27,11
-
Overall: 5,22
Hull
space for machinery, storage, compartmentation is excellent
Room for
accommodation and workspaces is extremely poor
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Niedżwiedż (1919)
Łoś (1919)
Borsuk (1919)
Rosomak (1919)
Bardzo sympatyczne okręty. Cieszę się, że całkowicie zgodne z duchem swojej epoki (kształt kadłuba, napęd tłokową maszyną parową, umiarkowana prędkość). W czasie wojny mogą pełnić funkcję przybrzeżnych trałowców pomocniczych.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
ŁK
Ja też się cieszę, że tym razem jesteśmy całkowicie zgodni. Starałem się właśnie trzymać "ducha epoki", tym bardziej, że w tym przypadku nie było sensu silić się na awangardowość.
OdpowiedzUsuńPostaram się, żeby w czasie przyszłej wojny ilość właściwych trałowców była wystarczająca i holowniki mogły zajmować się swoimi zadaniami, ale podobno trałowców nigdy nie za wiele, więc kto wie...
JKS
Borsuk i Rosomak. Lepiej pasuje Tur i Żubr.
OdpowiedzUsuńPewnie że lepiej, ale te nazwy zarezerwowałem dla holowników pełnomorskich.
UsuńJKS