wtorek, 21 października 2014

Holownik typu Niedźwiedź



Holownik redowy typu Niedźwiedź 1919 (4 szt.)

Dotychczas okręty naszej floty korzystały z usług holowników cywilnych. W celu uniknięcia pewnej zależności oraz dla poprawy współpracy, Admiralicja podjęła decyzję o budowie własnych holowników.
Prezentowane jednostki są typowymi holownikami redowymi, ale będą również spełniać rolę holowników portowych. Okręciki posiadają bardzo silną konstrukcję, dobrą dzielność morską i stosunkowo silną maszynę. Prędkość jest niewielka, ale dla jednostek tej klasy to typowe, zasięg nawet więcej niż wystarczający. Uzbrojenie jest symboliczne; istnieje bardziej dla podkreślenia przynależności do marynarki wojennej niż do realnego użycia.
W porównaniu do oryginalnego raportu zmieniłem moc maszyn, Springsharp oblicza ją w stosunku do prędkości, a dla holownika głównym parametrem jest tzw. „uciąg na palu” Zmieniłem również znacznie liczbę załogi, Nie można tu stosować takich proporcji, jak dla klasycznych jednostek wojennych. Aby umieścić na tej jednostce wyliczonych przez Springsharpa 53 załogantów, trzeba by ich chyba układać warstwami :).
Zdradzę, że w planach są holowniki pełnomorskie z funkcją ratowniczą.



Niedźwiedź, Poland Tug boat laid down 1919

Displacement:
            344 t light; 351 t standard; 360 t normal; 368 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            101,71 ft / 95,14 ft x 21,00 ft x 12,63 ft (normal load)
            31,00 m / 29,00 m x 6,40 m  x 3,85 m

Armament:
      1 - 0,51" / 13,0 mm guns in single mounts, 0,09lbs / 0,04kg shells, 1918 Model
              Machine gun in deck mount on centreline forward, 1 raised gun
            Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
            Shells per gun, main battery: 900

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Geared drive, 1 shaft, 708 ihp / 528 Kw = 10,00 kts
            Range 1 250nm at 8,00 kts
            Bunker at max displacement = 17 tons

Complement:
            17

Cost:
            £0,030 million / $0,122 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 0,0%
            Machinery: 14 tons, 3,9%
            Hull, fittings & equipment: 330 tons, 91,4%
            Fuel, ammunition & stores: 17 tons, 4,7%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 024 lbs / 918 Kg = 30 194,1 x 0,5 " / 13 mm shells or 3,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,20
            Metacentric height 0,7 ft / 0,2 m
            Roll period: 10,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 61 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,22

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, rise forward of midbreak, raised quarterdeck
            Block coefficient: 0,500
            Length to Beam Ratio: 4,53 : 1
            'Natural speed' for length: 9,75 kts
            Power going to wave formation at top speed: 53 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
            Stern overhang: 6,56 ft / 2,00 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    8,86 ft / 2,70 m
               - Forecastle (10%): 7,55 ft / 2,30 m (5,91 ft / 1,80 m aft of break)
               - Mid (50%):            4,59 ft / 1,40 m (3,94 ft / 1,20 m aft of break)
               - Quarterdeck (10%):          4,92 ft / 1,50 m (4,59 ft / 1,40 m before break)
               - Stern:                    5,58 ft / 1,70 m
               - Average freeboard:          5,14 ft / 1,57 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 14,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 29,0%
            Waterplane Area: 1 279 Square feet or 119 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 1 000%
            Structure weight / hull surface area: 139 lbs/sq ft or 680 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 4,35
                        - Longitudinal: 27,11
                        - Overall: 5,22
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
            Room for accommodation and workspaces is extremely poor
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Niedżwiedż (1919)
Łoś (1919)
Borsuk (1919)
Rosomak (1919)

4 komentarze:

  1. Bardzo sympatyczne okręty. Cieszę się, że całkowicie zgodne z duchem swojej epoki (kształt kadłuba, napęd tłokową maszyną parową, umiarkowana prędkość). W czasie wojny mogą pełnić funkcję przybrzeżnych trałowców pomocniczych.
    Pozdrawiam!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też się cieszę, że tym razem jesteśmy całkowicie zgodni. Starałem się właśnie trzymać "ducha epoki", tym bardziej, że w tym przypadku nie było sensu silić się na awangardowość.
    Postaram się, żeby w czasie przyszłej wojny ilość właściwych trałowców była wystarczająca i holowniki mogły zajmować się swoimi zadaniami, ale podobno trałowców nigdy nie za wiele, więc kto wie...

    JKS

    OdpowiedzUsuń
  3. Borsuk i Rosomak. Lepiej pasuje Tur i Żubr.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie że lepiej, ale te nazwy zarezerwowałem dla holowników pełnomorskich.

      JKS

      Usuń