Niderlandzkie niszczyciele typu Callenburgh 1931-1932 (8 jednostek)
Uniwersalne niszczyciele średniej
wielkości. Przeznaczone zarówno do towarzyszenia zespołom cięższych okrętów
bojowych, jak i do eskortowania konwojów. Szczegółowo o ich zadaniach
rozpisywał się nie będę - niszczyciel, do czego służy, każdy wie 😊.
W porównaniu do poprzedniego typu Evertsen, niszczyciele tego typu są
większe, silniej uzbrojone, szybsze i posiadają większy zasięg. Ponieważ jednak
zawsze jest coś za coś, ich właściwości morskie i wytrzymałość konstrukcji są
nieznacznie gorsze.
Są to pierwsze w niderlandzkiej
marynarce okręty, wyposażone w specjalnie do tego celu zaprojektowaną
małokalibrową artylerię plot.
Cztery jednostki zostały zbudowane w
stoczni Rotterdamsche Droogdok Maatschappij w Rotterdamie, a po dwie w
stoczniach Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf w Rotterdamie i Willemsoord
Werf w Den Helder.
Opis
techniczny.
Kadłub
Typowy dla niszczycieli tego okresu.
Napęd
Cztery kotły olejowe Burgerhout w dwu
kotłowniach i dwie turbiny parowe z przekładniami Westoever w dwu
maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 4xIx120/50
Bofors/Wilton-Fijenoord P1927, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 24,00 kg wynosi 19600 m, a przy elewacji maksymalnej 75o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 12860 m;
- 4xIx25/64
Bofors/Westoever P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE
0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność
pionowa tym samym pociskiem wynosi 2700 m;
- 2xIx13,2/78
FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg
wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym
samym pociskiem wynosi 4080 m;
- 2xIVxwt533,
- 2xIxwbg
z zapasem 48 bg.
Do kierowania ogniem zainstalowano
dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
Inne
Okręt został wyposażony w cztery
radiostacje i szumonamiernik.
Callenburgh, Netherlands destroyer laid down 1929, launched 1930, completed 1931 (engine 1930)
Displacement:
1 432 t light;
1 480 t standard; 1 655 t normal; 1 795 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(358,86 ft / 351,38 ft)
x 33,46 ft x (10,83 / 11,45 ft)
(109,38 m / 107,10 m) x
10,20 m x (3,30 / 3,49 m)
Armament:
4 - 4,72" / 120 mm 50,0
cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 100 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1925 Model
4 x Single mounts on centreline, evenly
spread
2 raised
mount
4 - 0,98" / 25,0 mm
64,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1931 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
2 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 213 lbs
/ 97 kg
Main Torpedoes
8 - 21,0" / 533 mm,
23,56 ft / 7,18 m torpedoes - 1,547 t each, 12,377 t total
In 2 sets of deck
mounted centre rotating tubes
Main DC/AS Mortars
2 - 396,83 lbs / 180,00 kg
Depth Charges + 48 reloads - 8,858 t total
in Stern depth charge
racks
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
28 000 shp / 20 888 Kw = 35,88 kts
Range 3 500nm at
15,00 kts
Bunker normal = 175
tons, at max displacement = 315 tons
Complement:
129 - 168
Cost:
£0,695 million / $2,782
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 80 tons, 4,8%
- Guns: 44 tons, 2,7%
- Weapons: 36 tons, 2,2%
Armour: 5 tons, 0,3%
- Armament: 5 tons, 0,3%
Machinery: 797 tons,
48,1%
Hull, fittings &
equipment: 550 tons, 33,2%
Fuel, ammunition &
stores: 223 tons, 13,5%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
559 lbs / 253 Kg = 10,6 x 4,7 " / 120 mm
shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,17
Metacentric height 1,3
ft / 0,4 m
Roll period: 12,3
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,23
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,98
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,455 / 0,467
Length to Beam Ratio:
10,50 : 1
'Natural speed' for
length: 21,43 kts
Power going to wave
formation at top speed: 66 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 75
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 17,20 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 21,00 ft /
6,40 m, 18,37 ft / 5,60 m
- Forward deck: 24,00%, 18,37 ft / 5,60
m, 18,37 ft / 5,60 m
- Aft deck: 46,00%, 10,50 ft / 3,20 m, 10,50 ft / 3,20 m
- Quarter deck: 14,00%, 10,50 ft /
3,20 m, 10,50 ft / 3,20 m
- Average freeboard: 13,82 ft / 4,21 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 162,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 119,8%
Waterplane Area:
7 824 Square feet or 727 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 91%
Structure weight / hull
surface area: 41 lbs/sq ft or 200 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,70
-
Longitudinal: 1,84
- Overall:
0,77
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Poor seaboat, wet and
uncomfortable, reduced performance in heavy weather
Callenburgh (1931)
Van Nes (1931)
De Vries (1931)
Claeszen (1931)
Zoutman (1932)
Dirkszoon (1932)
Jol (1932)
Van der Hulst (1932)