Szybkie pancerniki typu Krym 1913-1914 (2 szt.)
Dziś projekt kolegi H_Babbocka. Dziękując za pomoc w utrzymaniu ciągłości ukazywania się postów, oddaję głos Projektantowi.
JKS
Pod koniec pierwszej dekady XX w. Turcja rozpoczęła wzmacnianie floty: w 1907 r. zamówiła trzeci krążownik pancernopokładowy (ostatecznie zarekwirowany przez Włochów), w 1910 kupiła dwa predrednoty, a w 1911 zamówiła dwa superdrednoty. Polska, dążąc do utrzymania bezwzględnej przewagi na Morzu Czarnym, także planowała wzmocnienie floty. Początkowo przewidywano budowę szybkich krążowników pancernych, jako odpowiedź na krążowniki tureckie (budowany i dwa wcześniejsze). Kiedy pojawiły się informacje o tym, że przeciwnik może kupić pancerniki (choć ostatecznie kupione okręty były mocno przestarzałe), bardzo przeceniono to ryzyko i uznano budowę wyłącznie krążowników za nie adekwatną. Budowa zarówno pancerników jak i szybkich krążowników byłaby zdecydowanie za droga. Zaproponowano więc oryginalny kompromis, czyli budowę szybkich pancerników. Tak powstał projekt pancerników typu Krym.
Okręty stanowiły
ewolucję projektu Królewiec:
- miały
siłownie o tej samej mocy,
- nadbudówki
stanowiły rozwinięcie konstrukcji z Królewca,
- artyleria
główna była nie tylko silniejsza, ale dzięki przesunięciu za kotłownie wieży nr
2, miała większe kąty ostrzału,
- po próbach
strzelania z dział 95 mm do okrętu celu, uznano je za zbyt słabe przeciw
torpedowcom, i zrezygnowano z nich (w tym z kazamat kadłubowych).
- za to artyleria
średnia została wzmocniona, niestety nie udało się w całości wyeliminować
kazamat,
- najważniejsza zmiana to pancerz.
Przy podobnym schemacie, zaprojektowano
pancerz o grubości odpowiedniej dla pancernika. Także ochrona przeciwpodwodna
stanowiła nową jakość (uwaga: w symulacji podano pancerz burtowy grubości 300 mm, w
rzeczywistości w części podwodnej jego grubość zmniejszała się stopniowo do
100 mm, tak jak na rysunku).
W ostatniej
fazie projektowania pojawiły się opinie, że okręt jest zbyt słaby, na tle
informacji o planowanych okrętach włoskich (13x305) i austro-węgierskich
(12x305). Możliwość wysłania eskadry Państw Centralnych na Morze Czarne była
raczej mało prawdopodobna (choć paradoksalnie zrealizowała się w czasie PWS, w
postaci Goeben). Jednak uważano, że nowe pancerniki powinny odpowiadać
standardom innych krajów. Dlatego zwolennicy tej tezy, forsowali zamianę
projektu na okręt z takim samym opancerzeniem, ale z uzbrojeniem 4xIIIx305, kosztem
redukcji prędkości. Pośpiesznie przygotowano więc projekt. Bazował on na
kadłubie „szybkiego” pancernika, podobne były też nadbudówki. Jednak napęd i
aranżacja wnętrza była z konieczności inna. Zaprojektowany okręt miał osiągać
prędkość 21,6 w.
O pozostaniu
przy wersji „szybkiej” zdecydowały informacje o tym, że Turcja planuje zamówić
okręty z uzbrojeniem 10x343 mm. Wobec nich wersja „silna” byłaby i tak słabsza, ale bez (wyraźnej) przewagi
prędkości. Wersja „szybka” była słabsza, ale dysponowała zdecydowaną przewagą
prędkości, co przesądziło o jej wyborze.
Mniejsze znaczenie miało, to, że wersja „wolna” miała być droższa (o prawie 3%), od „szybkiej" Ostatecznie zamówiono dwa okręty w wersji „szybkiej” dla floty Czarnomorskiej.
Czy decyzja o
rezygnacji z wersji „wolnej” była słuszna, każdy może ocenić sam.
Displacement:
20 405 t light; 21 435 t
standard; 22 648 t normal; 23 618 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(
(
Armament:
9 - 12,01" /
Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1903 Model
2 x 3-gun mounts on centreline ends, evenly spread
1 x 3-gun mount on centreline, forward deck aft
4 - 5,51" /
Quick firing guns in casemate mounts, 1904 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck forward
2 x Single mounts on sides, forward deck centre
2 hull mounts in
casemates- Limited use in all but light seas
8 - 5,51" /
Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1904 Model
4 x
2-gun mounts on sides, forward evenly spread
Weight of broadside
2nd Torpedoes
3 - 21,0" /
submerged side tubes
Armour:
- Belts: Width
(max) Length (avg) Height (avg)
Ends: 3,94" /
Upper: 5,91" /
Main Belt covers 87% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
1,57" /
Beam between torpedo bulkheads
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
2nd: 5,91"
/
3rd: 5,91"
/
- Protected deck - multiple decks:
For and Aft decks: 3,94" /
Forecastle: 0,98" /
- Conning towers: Forward 11,81" /
Machinery:
Coal and oil fired boilers, steam
turbines,
Direct drive, 4 shafts, 60 000
shp / 44 760 Kw = 25,54 kts
Range 2 700nm at 15,00 kts
Bunker at max displacement =
2 183 tons (80% coal)
Complement:
922 - 1 199
Cost:
£1,895 million / $7,581 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 977 tons, 8,7%
- Guns: 1 968 tons, 8,7%
- Weapons: 9 tons, 0,0%
Armour: 8 730 tons, 38,5%
- Belts: 3 908 tons, 17,3%
- Torpedo bulkhead: 633 tons, 2,8%
- Armament: 1 729 tons, 7,6%
- Armour Deck: 2 153 tons, 9,5%
- Conning Towers: 306 tons, 1,3%
Machinery: 2 626 tons, 11,6%
Fuel, ammunition & stores:
2 243 tons, 9,9%
Miscellaneous weights: 30 tons, 0,1%
-
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
Stability (Unstable if below 1.00):
1,05
Metacentric height
Roll period: 17,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 77 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,63
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,14
a ram bow and a cruiser stern
Block coefficient (normal/deep): 0,549
/ 0,554
Length to Beam Ratio: 7,12 : 1
'Natural speed' for length: 24,64
kts
Power going to wave formation at top
speed: 50 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 68
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 0,00 degrees
Stern overhang:
Freeboard (% = length of deck as a
percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 24,50%,
- Forward deck: 39,70%,
- Aft deck: 17,20%,
- Quarter deck: 18,60%,
- Average freeboard:
Ship space, strength and comments:
Space -
- Above water
(accommodation/working, high = better): 126,8%
Waterplane Area:
Displacement factor (Displacement /
loading): 104%
Structure weight / hull surface
area: 157 lbs/sq ft or 767 Kg/sq metre
- Cross-sectional: 0,96
- Longitudinal: 1,34
- Overall: 1,00
Adequate machinery, storage,
compartmentation space
Excellent accommodation and
workspace room
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Krym, build 1910-1913
Wołyń, build
1911-1914
Teraz dla porównania planowana, lecz niezrealizowana wersja "wolna"
Displacement:
20 259 t light; 21 435 t
standard; 22 648 t normal; 23 618 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(
(
Armament:
12 - 12,01" /
Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1903 Model
3 x 3-gun mounts on centreline ends, majority aft
1 raised mount aft -
superfiring
1 x 3-gun mount on centreline, aft deck centre
8 - 5,51" /
Quick firing guns in casemate mounts, 1904 Model
6 x Single mounts on sides, forward evenly spread
6 hull mounts in
casemates- Limited use in heavy seas
2 x Single mounts on centreline, aft deck aft
4 - 5,51" /
Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1904 Model
2 x 2-gun mounts on sides, forward deck aft
Weight of broadside
2nd Torpedoes
3 - 21,0" /
submerged side tubes
Armour:
- Belts: Width
(max) Length (avg) Height (avg)
Ends: 3,94" /
Upper: 5,91" /
Main Belt covers 93% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
1,57" /
Beam between torpedo bulkheads
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
2nd: 5,91"
/
3rd: 5,91"
/
- Protected deck - multiple decks:
For and Aft decks: 3,94" /
Forecastle: 0,98" /
- Conning towers: Forward 11,81" /
Machinery:
Coal and oil fired boilers, steam
turbines,
Direct drive, 4 shafts, 32 000
shp / 23 872 Kw = 21,67 kts
Range 2 700nm at 15,00 kts
Bunker at max displacement =
2 183 tons (80% coal)
Complement:
922 - 1 199
Cost:
£1,947 million / $7,789 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 510 tons, 11,1%
- Guns: 2 501 tons, 11,0%
- Weapons: 9 tons, 0,0%
Armour: 9 054 tons, 40,0%
- Belts: 3 937 tons, 17,4%
- Torpedo bulkhead: 676 tons, 3,0%
- Armament: 1 927 tons, 8,5%
- Armour Deck: 2 208 tons, 9,7%
- Conning Towers: 306 tons, 1,3%
Machinery: 1 401 tons, 6,2%
Fuel, ammunition & stores:
2 388 tons, 10,5%
Miscellaneous weights: 30 tons, 0,1%
-
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
Stability (Unstable if below 1.00):
1,03
Metacentric height
Roll period: 17,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
- Recoil effect
(Restricted arc if above 1.00): 0,76
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,20
a ram bow and a cruiser stern
Block coefficient (normal/deep):
0,549 / 0,554
Length to Beam Ratio: 7,12 : 1
'Natural speed' for length: 24,64
kts
Power going to wave formation at top
speed: 41 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 61
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 0,00 degrees
Stern overhang:
Freeboard (% = length of deck as a
percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 21,50%,
- Forward deck: 24,20%,
- Aft deck: 36,30%,
- Quarter deck: 18,00%,
- Average freeboard:
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better):
91,0%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 107,1%
Waterplane Area:
Displacement factor (Displacement /
loading): 104%
Structure weight / hull surface
area: 170 lbs/sq ft or 828 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,97
- Longitudinal: 1,25
- Overall: 1,00
Adequate machinery, storage,
compartmentation space
Adequate accommodation and workspace
room
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Na koniec porównanie sylwetek Krymów i niektórych ich odpowiedników.