czwartek, 1 października 2020

Szybkie pancerniki typu Krym (2 szt.)

Szybkie pancerniki typu Krym 1913-1914 (2 szt.)

Dziś projekt kolegi H_Babbocka. Dziękując za pomoc w utrzymaniu ciągłości ukazywania się postów,  oddaję głos Projektantowi.

JKS


Pod koniec pierwszej dekady XX w. Turcja rozpoczęła wzmacnianie floty: w 1907 r. zamówiła trzeci krążownik pancernopokładowy (ostatecznie zarekwirowany przez Włochów), w 1910 kupiła dwa predrednoty, a w 1911 zamówiła dwa superdrednoty. Polska, dążąc do utrzymania bezwzględnej przewagi na Morzu Czarnym, także planowała wzmocnienie floty. Początkowo przewidywano budowę szybkich krążowników pancernych, jako odpowiedź na krążowniki  tureckie (budowany i dwa wcześniejsze). Kiedy pojawiły się informacje o tym, że przeciwnik może kupić pancerniki (choć ostatecznie kupione okręty były mocno przestarzałe), bardzo przeceniono to ryzyko i uznano budowę wyłącznie krążowników za nie adekwatną. Budowa zarówno pancerników jak i szybkich krążowników byłaby zdecydowanie za droga. Zaproponowano więc oryginalny kompromis, czyli budowę szybkich pancerników. Tak powstał projekt pancerników typu Krym.

Okręty stanowiły ewolucję projektu Królewiec:

- miały siłownie o tej samej mocy,

- nadbudówki stanowiły rozwinięcie konstrukcji z Królewca,

- artyleria główna była nie tylko silniejsza, ale dzięki przesunięciu za kotłownie wieży nr 2, miała większe kąty ostrzału,

- po próbach strzelania z dział 95 mm do okrętu celu, uznano je za zbyt słabe przeciw torpedowcom, i zrezygnowano z nich (w tym z kazamat kadłubowych).

- za to artyleria średnia została wzmocniona, niestety nie udało się w całości wyeliminować kazamat,

- najważniejsza zmiana to pancerz. 

Przy podobnym schemacie, zaprojektowano pancerz o grubości odpowiedniej dla pancernika. Także ochrona przeciwpodwodna stanowiła nową jakość (uwaga: w symulacji podano pancerz burtowy grubości 300 mm, w rzeczywistości w części podwodnej jego grubość zmniejszała się stopniowo do 100 mm, tak jak na rysunku).

W ostatniej fazie projektowania pojawiły się opinie, że okręt jest zbyt słaby, na tle informacji o planowanych okrętach włoskich (13x305) i austro-węgierskich (12x305). Możliwość wysłania eskadry Państw Centralnych na Morze Czarne była raczej mało prawdopodobna (choć paradoksalnie zrealizowała się w czasie PWS, w postaci Goeben). Jednak uważano, że nowe pancerniki powinny odpowiadać standardom innych krajów. Dlatego zwolennicy tej tezy, forsowali zamianę projektu na okręt z takim samym opancerzeniem, ale z uzbrojeniem 4xIIIx305, kosztem redukcji prędkości. Pośpiesznie przygotowano więc projekt. Bazował on na kadłubie „szybkiego” pancernika, podobne były też nadbudówki. Jednak napęd i aranżacja wnętrza była z konieczności inna. Zaprojektowany okręt miał osiągać prędkość 21,6 w.

O pozostaniu przy wersji „szybkiej” zdecydowały informacje o tym, że Turcja planuje zamówić okręty z uzbrojeniem 10x343 mm. Wobec nich wersja „silna” byłaby i tak słabsza, ale bez (wyraźnej) przewagi prędkości. Wersja „szybka” była słabsza, ale dysponowała zdecydowaną przewagą prędkości, co przesądziło o jej wyborze.

Mniejsze znaczenie miało, to, że wersja „wolna” miała być droższa (o prawie 3%), od „szybkiej" Ostatecznie zamówiono dwa okręty w wersji „szybkiej” dla floty Czarnomorskiej.

Czy decyzja o rezygnacji z wersji „wolnej” była słuszna, każdy może ocenić sam.

Krym, Poland battleship laid down 1910 (engine 1911)

 Displacement:

            20 405 t light; 21 435 t standard; 22 648 t normal; 23 618 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (609,96 ft / 606,96 ft) x 85,30 ft x (27,89 / 28,83 ft)

            (185,91 m / 185,00 m) x 26,00 m  x (8,50 / 8,79 m)

 Armament:

      9 - 12,01" / 305 mm 45,0 cal guns - 873,08lbs / 396,02kg shells, 100 per gun

              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1903 Model

              2 x 3-gun mounts on centreline ends, evenly spread

              1 x 3-gun mount on centreline, forward deck aft

      4 - 5,51" / 140 mm 45,0 cal guns - 84,44lbs / 38,30kg shells, 250 per gun

              Quick firing guns in casemate mounts, 1904 Model

              2 x Single mounts on sides, aft deck forward

              2 x Single mounts on sides, forward deck centre

                        2 hull mounts in casemates- Limited use in all but light seas

      8 - 5,51" / 140 mm 45,0 cal guns - 84,44lbs / 38,30kg shells, 250 per gun

              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1904 Model

              4 x 2-gun mounts on sides, forward evenly spread

      Weight of broadside 8 871 lbs / 4 024 kg

      2nd Torpedoes

      3 - 21,0" / 533 mm, 22,64 ft / 6,90 m torpedoes - 1,417 t each, 4,251 t total

            submerged side tubes

 Armour:

   - Belts:                    Width (max)  Length (avg)             Height (avg)

            Main:  11,8" / 300 mm         345,00 ft / 105,16 m            18,00 ft / 5,49 m

            Ends: 3,94" / 100 mm         215,00 ft / 65,53 m   8,00 ft / 2,44 m

              46,96 ft / 14,31 m Unarmoured ends

            Upper:            5,91" / 150 mm         171,00 ft / 52,12 m   8,00 ft / 2,44 m

              Main Belt covers 87% of normal length

              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:

                        1,57" / 40 mm           345,00 ft / 105,16 m            31,50 ft / 9,60 m

            Beam between torpedo bulkheads 59,06 ft / 18,00 m

    - Gun armour:       Face (max)    Other gunhouse (avg)       Barbette/hoist (max)

            Main:  11,8" / 300 mm         5,91" / 150 mm                     11,8" / 300 mm

            2nd:    5,91" / 150 mm               -                                  -

            3rd:     5,91" / 150 mm         2,95" / 75 mm                       5,91" / 150 mm

    - Protected deck - multiple decks:

            For and Aft decks: 3,94" / 100 mm

            Forecastle: 0,98" / 25 mm  Quarter deck: 0,98" / 25 mm

    - Conning towers: Forward 11,81" / 300 mm, Aft 5,91" / 150 mm

 Machinery:

            Coal and oil fired boilers, steam turbines,

            Direct drive, 4 shafts, 60 000 shp / 44 760 Kw = 25,54 kts

            Range 2 700nm at 15,00 kts

            Bunker at max displacement = 2 183 tons (80% coal)

 Complement:

            922 - 1 199

 Cost:

            £1,895 million / $7,581 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 1 977 tons, 8,7%

               - Guns: 1 968 tons, 8,7%

               - Weapons: 9 tons, 0,0%

            Armour: 8 730 tons, 38,5%

               - Belts: 3 908 tons, 17,3%

               - Torpedo bulkhead: 633 tons, 2,8%

               - Armament: 1 729 tons, 7,6%

               - Armour Deck: 2 153 tons, 9,5%

               - Conning Towers: 306 tons, 1,3%

            Machinery: 2 626 tons, 11,6%

            Hull, fittings & equipment: 7 043 tons, 31,1%

            Fuel, ammunition & stores: 2 243 tons, 9,9%

            Miscellaneous weights: 30 tons, 0,1%

               - Hull below water: 30 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              28 902 lbs / 13 110 Kg = 33,4 x 12,0 " / 305 mm shells or 4,9 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,05

            Metacentric height 4,3 ft / 1,3 m

            Roll period: 17,2 seconds

            Steadiness   - As gun platform (Average = 50 %): 77 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,63

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,14

 Hull form characteristics:

            Hull has rise forward of midbreak,

              a ram bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,549 / 0,554

            Length to Beam Ratio: 7,12 : 1

            'Natural speed' for length: 24,64 kts

            Power going to wave formation at top speed: 50 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 68

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees

            Stern overhang: 3,00 ft / 0,91 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,      Aft end

               - Forecastle:          24,50%,  27,50 ft / 8,38 m21,00 ft / 6,40 m

               - Forward deck:     39,70%,  21,00 ft / 6,40 m19,00 ft / 5,79 m

               - Aft deck:   17,20%,  11,00 ft / 3,35 m11,00 ft / 3,35 m

               - Quarter deck:      18,60%,  11,00 ft / 3,35 m11,00 ft / 3,35 m

               - Average freeboard:                   17,66 ft / 5,38 m

 Ship space, strength and comments:

            Space            - Hull below water (magazines/engines, low = better): 103,2%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 126,8%

            Waterplane Area: 36 099 Square feet or 3 354 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 104%

            Structure weight / hull surface area: 157 lbs/sq ft or 767 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,96

                        - Longitudinal: 1,34

                        - Overall: 1,00

            Adequate machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

 

Krym, build 1910-1913

Wołyń, build 1911-1914


Teraz dla porównania planowana, lecz niezrealizowana wersja "wolna"

Krym, Poland battleship laid down 1910 (engine 1911)

 Displacement:

            20 259 t light; 21 435 t standard; 22 648 t normal; 23 618 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (609,96 ft / 606,96 ft) x 85,30 ft x (27,89 / 28,83 ft)

            (185,91 m / 185,00 m) x 26,00 m  x (8,50 / 8,79 m)

 Armament:

      12 - 12,01" / 305 mm 45,0 cal guns - 873,08lbs / 396,02kg shells, 100 per gun

              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1903 Model

              3 x 3-gun mounts on centreline ends, majority aft

                        1 raised mount aft - superfiring

              1 x 3-gun mount on centreline, aft deck centre

      8 - 5,51" / 140 mm 45,0 cal guns - 84,44lbs / 38,30kg shells, 250 per gun

              Quick firing guns in casemate mounts, 1904 Model

              6 x Single mounts on sides, forward evenly spread

                        6 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas

              2 x Single mounts on centreline, aft deck aft

      4 - 5,51" / 140 mm 45,0 cal guns - 84,44lbs / 38,30kg shells, 250 per gun

              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1904 Model

              2 x 2-gun mounts on sides, forward deck aft

      Weight of broadside 11 490 lbs / 5 212 kg

      2nd Torpedoes

      3 - 21,0" / 533 mm, 22,64 ft / 6,90 m torpedoes - 1,417 t each, 4,251 t total

            submerged side tubes

 Armour:

   - Belts:                    Width (max)  Length (avg)             Height (avg)

            Main:  11,8" / 300 mm         368,50 ft / 112,32 m            18,00 ft / 5,49 m

            Ends: 3,94" / 100 mm         192,00 ft / 58,52 m   8,00 ft / 2,44 m

              46,46 ft / 14,16 m Unarmoured ends

            Upper:            5,91" / 150 mm         102,00 ft / 31,09 m   8,00 ft / 2,44 m

              Main Belt covers 93% of normal length

    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:

                        1,57" / 40 mm           368,50 ft / 112,32 m            31,50 ft / 9,60 m

            Beam between torpedo bulkheads 59,06 ft / 18,00 m

    - Gun armour:       Face (max)    Other gunhouse (avg)       Barbette/hoist (max)

            Main:  11,8" / 300 mm         5,91" / 150 mm                     11,8" / 300 mm

            2nd:    5,91" / 150 mm               -                                  -

            3rd:     5,91" / 150 mm         2,95" / 75 mm                       5,91" / 150 mm

    - Protected deck - multiple decks:

            For and Aft decks: 3,94" / 100 mm

            Forecastle: 0,98" / 25 mm  Quarter deck: 0,98" / 25 mm

    - Conning towers: Forward 11,81" / 300 mm, Aft 5,91" / 150 mm

 Machinery:

            Coal and oil fired boilers, steam turbines,

            Direct drive, 4 shafts, 32 000 shp / 23 872 Kw = 21,67 kts

            Range 2 700nm at 15,00 kts

            Bunker at max displacement = 2 183 tons (80% coal)

 Complement:

            922 - 1 199

 Cost:

            £1,947 million / $7,789 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 2 510 tons, 11,1%

               - Guns: 2 501 tons, 11,0%

               - Weapons: 9 tons, 0,0%

            Armour: 9 054 tons, 40,0%

               - Belts: 3 937 tons, 17,4%

               - Torpedo bulkhead: 676 tons, 3,0%

               - Armament: 1 927 tons, 8,5%

               - Armour Deck: 2 208 tons, 9,7%

               - Conning Towers: 306 tons, 1,3%

            Machinery: 1 401 tons, 6,2%

            Hull, fittings & equipment: 7 265 tons, 32,1%

            Fuel, ammunition & stores: 2 388 tons, 10,5%

            Miscellaneous weights: 30 tons, 0,1%

               - Hull below water: 30 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              30 232 lbs / 13 713 Kg = 34,9 x 12,0 " / 305 mm shells or 5,7 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,03

            Metacentric height 4,1 ft / 1,3 m

            Roll period: 17,6 seconds

            Steadiness   - As gun platform (Average = 50 %): 73 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,76

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,20

 Hull form characteristics:

            Hull has rise forward of midbreak,

              a ram bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,549 / 0,554

            Length to Beam Ratio: 7,12 : 1

            'Natural speed' for length: 24,64 kts

            Power going to wave formation at top speed: 41 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 61

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees

            Stern overhang: 3,00 ft / 0,91 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,      Aft end

               - Forecastle:          21,50%,  27,50 ft / 8,38 m21,00 ft / 6,40 m

               - Forward deck:     24,20%,  21,00 ft / 6,40 m19,00 ft / 5,79 m

               - Aft deck:   36,30%,  11,00 ft / 3,35 m11,00 ft / 3,35 m

               - Quarter deck:      18,00%,  11,00 ft / 3,35 m11,00 ft / 3,35 m

               - Average freeboard:                   15,89 ft / 4,84 m

 Ship space, strength and comments:

            Space            - Hull below water (magazines/engines, low = better): 91,0%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 107,1%

            Waterplane Area: 36 099 Square feet or 3 354 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 104%

            Structure weight / hull surface area: 170 lbs/sq ft or 828 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,97

                        - Longitudinal: 1,25

                        - Overall: 1,00

            Adequate machinery, storage, compartmentation space

            Adequate accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily


Na koniec porównanie sylwetek Krymów i niektórych ich odpowiedników.