Okręt podwodny typu Raja 1925-1926 (6 szt.)
Seria okrętów podwodnych o wielkości – moim zdaniem - maksymalnej
dla Bałtyku, takich podwodnych „baltimaksów”
Okręt legitymuje się się silnym uzbrojeniem torpedowym i znaczną
prędkością nawodną i podwodną. Zasięg i własności morskie są wystarczające dla
operowania na Morzu Bałtyckim. Głębokości zanurzenia nie są imponujące, ale na
Bałtyku i tak nie ma wielu miejsc, gdzie można by się głębiej zanurzyć.
W związku z wprowadzeniem do służby okrętów tego typu, sprzedane
do Turcji zostały jednostki typu Barrakuda:
Murena (SS-9 1911) i Belona (SS-10 1911) za kwotę łączną 787
tys. zł. Funkcję szkolnych jednostek podwodnych przejęły okręty tego samego
typu Labraks i Seriola.
Pierwotny projekt został zmodyfikowany. Obniżono moc diesli i prędkość nawodną, dzięki czemu uzyskano większy zasięg podwodny i mocniejszą konstrukcję.
Pierwotny projekt został zmodyfikowany. Obniżono moc diesli i prędkość nawodną, dzięki czemu uzyskano większy zasięg podwodny i mocniejszą konstrukcję.
Raja, Poland Submarine laid down 1925
Displacement:
553
t light; 567 t standard; 610(752) t normal; 645 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(213,25
ft / 209,97 ft) x 18,70 ft x (12,80 / 13,29 ft)
(65,00
m / 64,00 m) x 5,70 m x (3,90 / 4,05 m)
Armament:
1
- 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 150 per gun
Dual purpose gun in deck mount, 1923 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
centre
1
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 600 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck centre
1 raised mount
Weight of broadside 14 lbs / 6 kg
Main Torpedoes
4
- 21,0" / 533 mm, 27,89 ft / 8,50 m torpedoes - 1,787 t each, 7,148 t
total
submerged
bow tubes
2nd Torpedoes
2
- 21,0" / 533 mm, 27,89 ft / 8,50 m torpedoes - 1,787 t each, 3,574 t
total
submerged
stern tubes
Machinery:
Diesel
Internal combustion generators plus batteries,
Electric
motors, 2 shafts, 1 438(747) shp / 1 073(557) Kw = 16,00(9,00) kts
Range
5 000(100) nm at 9,00(5,00) kts
Bunker
at max displacement = 78 tons
Complement:
39
Cost:
£0,176
million / $0,702 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
25 tons, 4,1%
- Guns: 4 tons, 0,6%
- Weapons: 21 tons, 3,5%
Machinery:
47 tons, 7,7%
Hull,
fittings & equipment: 370 tons, 60,6%
Fuel,
ammunition & stores: 57 tons, 9,3%
Miscellaneous
weights: 112 tons, 18,4%
- Hull below water: 112 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
596 lbs / 271 Kg = 18,8 x 3,0 " / 75 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,02
Metacentric
height 0,4 ft / 0,1 m
Roll
period: 12,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,06
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,425 / 0,432
Length
to Beam Ratio: 11,23 : 1
'Natural
speed' for length: 14,49 kts
Power
going to wave formation at top speed: 40 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 66
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 21,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 30,00%, 8,53 ft /
2,60 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Forward deck: 20,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Aft deck: 20,00%, 5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Quarter deck: 30,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 2,95 ft / 0,90 m
- Average freeboard: 5,78 ft / 1,76 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 86,9%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 46,1%
Waterplane
Area: 2 457 Square feet or 228 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 285%
Structure
weight / hull surface area: 75 lbs/sq ft or 366 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 2,32
-
Longitudinal: 4,05
-
Overall: 2,46
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Extremely
poor accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Operational diving depth 74 m
Emergency diving depth 118 m
Crush depth 185 m
Raja (1925)
Drętwa (1925)
Ogończa (1925)
Manta
(1926)
Orleń
(1926)
Rocha
(1926)