wtorek, 20 lipca 2021

Chińskie kutry torpedowe typu Kuai 5 1933-1934 (12 jednostek)

Chińskie kutry torpedowe typu Kuai 5 1933-1934 (12 jednostek)

Ciąg dalszy cyklu "chińska marynarka wojenna" Pomysłodawcą całości jest kolega Hrotgar, ale tego projektu dopuściłem się samodzielnie.

Po zbudowaniu dla Chin w roku 1929 czterech kutrów typu Kuai 1 (patrz post z 05.04.2021), amerykańska stocznia ELCO Bayonne poczuła się już tak doświadczona, że samodzielnie podjęła się zaprojektowania i budowy większych jednostek tej klasy. Projekt nie okazał się jednak do końca udany; okręciki typu Kuai 5 – mimo, że większe od poprzedników – charakteryzowały się nieco mniejszą prędkością i gorszymi właściwościami morskimi. Na kutrach zastosowano rurowe, zamocowane na stałe wyrzutnie torpedowe, porzucając system Thornycrofta.

Opis techniczny okrętu.

Kadłub

Typowy dla kutrów torpedowych lat 30-tych.

Napęd

Dwa wały śrubowe i dwa silniki benzynowe o łącznej mocy 1500 KM.

Uzbrojenie

- 1xIIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;

- 1xIx0,30”/81 (7,62 mm) M1919;

- 2xIxwt533mm.

Użyto lekkich torped Bliss-Leavitt 21” (53,3 cm) Mark 2. Rzeczywista długość tych torped to 5,004 m, w raporcie podano fikcyjną długość 3,56 m w celu uzyskania realnej masy torpedy 862 kg.

Inne

Okręt wyposażony jest w dwie wytwornice dymu (do tworzenia zasłony dymnej) oraz radiostację krótkiego zasięgu.

Nazwy okrętów, np. Kuai 5 - 5 - są kombinacją przymiotnika „szybki” i kolejnego numeru okrętu. 


Kuai 5, China motor torpedo boat laid down, launched and completed 1933 (engine 1933)

 Displacement:

            29 t light; 30 t standard; 35 t normal; 39 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (79,28 ft / 77,59 ft) x 15,52 ft x (3,35 / 3,54 ft)

            (24,16 m / 23,65 m) x 4,73 m  x (1,02 / 1,08 m)

 Armament:

      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun

              Machine guns in deck mount, 1921 Model

              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft

      1 - 0,30" / 7,6 mm 81,0 cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 000 per gun

              Machine gun in deck mount, 1919 Model

              1 x Single mount on centreline, forward deck forward

      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg

      Main Torpedoes

      2 - 21,0" / 533 mm, 11,69 ft / 3,56 m torpedoes - 0,862 t each, 1,724 t total

            In 2 sets of deck mounted carriage/fixed tubes

 Machinery:

            Petrol Internal combustion motors,

            Geared drive, 2 shafts, 1 500 shp / 1 119 Kw = 38,99 kts

            Range 350nm at 18,00 kts

            Bunker at max displacement = 9 tons

Complement:

            6 - 9

 Cost:

            £0,018 million / $0,071 million

Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 2 tons, 6,9%

               - Guns: 0 tons, 0,6%

               - Weapons: 2 tons, 6,2%

            Machinery: 19 tons, 54,4%

            Hull, fittings & equipment: 6 tons, 16,7%

            Fuel, ammunition & stores: 6 tons, 17,0%

            Miscellaneous weights: 2 tons, 5,0%

               - On freeboard deck: 2 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              7 lbs / 3 Kg = 111,5 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,1 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,49

            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m

            Roll period: 8,4 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 32 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,20

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and large transom stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,317

            Length to Beam Ratio: 5,00 : 1

            'Natural speed' for length: 11,21 kts

            Power going to wave formation at top speed: 84 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,40 degrees

            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            24,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  5,91 ft / 1,80 m

               - Forward deck:       29,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m

               - Aft deck:    29,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m

               - Quarter deck:        18,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m

               - Average freeboard:                      5,97 ft / 1,82 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 178,6%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 130,2%

            Waterplane Area: 735 Square feet or 68 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 38%

            Structure weight / hull surface area: 5 lbs/sq ft or 25 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,18

                        - Longitudinal: 2,50

                        - Overall: 0,23

            Cramped machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

 Kuai 5 - Kuai 12 (1933)

Kuai 13 - Kuai 16 (1934)