Chińskie kutry torpedowe typu Kuai 5 1933-1934 (12 jednostek)
Ciąg dalszy cyklu "chińska marynarka wojenna" Pomysłodawcą całości jest kolega Hrotgar, ale tego projektu dopuściłem się samodzielnie.
Po zbudowaniu dla Chin w roku 1929
czterech kutrów typu Kuai 1 (patrz
post z 05.04.2021), amerykańska stocznia ELCO Bayonne poczuła się już tak
doświadczona, że samodzielnie podjęła się zaprojektowania i budowy większych
jednostek tej klasy. Projekt nie okazał się jednak do końca udany; okręciki
typu Kuai 5 – mimo, że większe od
poprzedników – charakteryzowały się nieco mniejszą prędkością i gorszymi
właściwościami morskimi. Na kutrach zastosowano rurowe, zamocowane na stałe
wyrzutnie torpedowe, porzucając system Thornycrofta.
Opis
techniczny okrętu.
Kadłub
Typowy dla kutrów
torpedowych lat 30-tych.
Napęd
Dwa wały śrubowe i dwa silniki benzynowe o łącznej mocy
1500 KM.
Uzbrojenie
- 1xIIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;
- 1xIx0,30”/81 (7,62 mm) M1919;
- 2xIxwt533mm.
Użyto lekkich torped Bliss-Leavitt 21”
(53,3 cm) Mark 2. Rzeczywista długość tych torped to 5,004 m, w raporcie podano
fikcyjną długość 3,56 m w celu uzyskania realnej masy torpedy 862 kg.
Inne
Okręt wyposażony jest w dwie wytwornice dymu
(do tworzenia zasłony dymnej) oraz radiostację krótkiego zasięgu.
Nazwy okrętów, np. Kuai 5 - 快5 - są kombinacją przymiotnika „szybki” i
kolejnego numeru okrętu.
Kuai 5, China motor torpedo boat laid down, launched and completed 1933
(engine 1933)
Displacement:
29 t light; 30 t
standard; 35 t normal; 39 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(79,28 ft / 77,59 ft) x
15,52 ft x (3,35 / 3,54 ft)
(24,16 m / 23,65 m) x
4,73 m x (1,02 / 1,08 m)
Armament:
2 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun
Machine guns in deck mount, 1921 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 - 0,30" / 7,6 mm 81,0
cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 000 per gun
Machine gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
Weight of broadside 0 lbs /
0 kg
Main Torpedoes
2 - 21,0" / 533 mm,
11,69 ft / 3,56 m torpedoes - 0,862 t each, 1,724 t total
In 2 sets of deck
mounted carriage/fixed tubes
Machinery:
Petrol Internal
combustion motors,
Geared drive, 2
shafts, 1 500 shp / 1 119 Kw = 38,99 kts
Range 350nm at 18,00
kts
Bunker at max
displacement = 9 tons
Complement:
6 - 9
Cost:
£0,018 million / $0,071
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 tons, 6,9%
- Guns: 0 tons, 0,6%
- Weapons: 2 tons, 6,2%
Machinery: 19 tons,
54,4%
Hull, fittings &
equipment: 6 tons, 16,7%
Fuel, ammunition &
stores: 6 tons, 17,0%
Miscellaneous weights:
2 tons, 5,0%
- On freeboard deck: 2 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
7 lbs / 3 Kg = 111,5 x 0,5 " / 13 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,49
Metacentric height 0,6
ft / 0,2 m
Roll period: 8,4
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 32 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,20
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,317
Length to Beam Ratio:
5,00 : 1
'Natural speed' for
length: 11,21 kts
Power going to wave
formation at top speed: 84 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 100
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 14,40 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 24,00%, 6,56 ft /
2,00 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Forward deck: 29,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Aft deck: 29,00%, 5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Quarter deck: 18,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Average freeboard: 5,97 ft / 1,82 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 178,6%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 130,2%
Waterplane Area: 735
Square feet or 68 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 38%
Structure weight / hull
surface area: 5 lbs/sq ft or 25 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,18
-
Longitudinal: 2,50
- Overall:
0,23
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Caution: Lacks
seaworthiness - very limited seakeeping ability
Kuai 5 - Kuai 12 (1933)
Kuai 13 - Kuai 16 (1934)