Chińskie kutry torpedowe typu Kuai 5 1933-1934 (12 jednostek)
Ciąg dalszy cyklu "chińska marynarka wojenna" Pomysłodawcą całości jest kolega Hrotgar, ale tego projektu dopuściłem się samodzielnie.
Po zbudowaniu dla Chin w roku 1929
czterech kutrów typu Kuai 1 (patrz
post z 05.04.2021), amerykańska stocznia ELCO Bayonne poczuła się już tak
doświadczona, że samodzielnie podjęła się zaprojektowania i budowy większych
jednostek tej klasy. Projekt nie okazał się jednak do końca udany; okręciki
typu Kuai 5 – mimo, że większe od
poprzedników – charakteryzowały się nieco mniejszą prędkością i gorszymi
właściwościami morskimi. Na kutrach zastosowano rurowe, zamocowane na stałe
wyrzutnie torpedowe, porzucając system Thornycrofta.
Opis
techniczny okrętu.
Kadłub
Typowy dla kutrów
torpedowych lat 30-tych.
Napęd
Dwa wały śrubowe i dwa silniki benzynowe o łącznej mocy
1500 KM.
Uzbrojenie
- 1xIIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;
- 1xIx0,30”/81 (7,62 mm) M1919;
- 2xIxwt533mm.
Użyto lekkich torped Bliss-Leavitt 21”
(53,3 cm) Mark 2. Rzeczywista długość tych torped to 5,004 m, w raporcie podano
fikcyjną długość 3,56 m w celu uzyskania realnej masy torpedy 862 kg.
Inne
Okręt wyposażony jest w dwie wytwornice dymu
(do tworzenia zasłony dymnej) oraz radiostację krótkiego zasięgu.
Nazwy okrętów, np. Kuai 5 - 快5 - są kombinacją przymiotnika „szybki” i
kolejnego numeru okrętu.
Kuai 5, China motor torpedo boat laid down, launched and completed 1933
(engine 1933)
Displacement:
29 t light; 30 t
standard; 35 t normal; 39 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(79,28 ft / 77,59 ft) x
15,52 ft x (3,35 / 3,54 ft)
(24,16 m / 23,65 m) x
4,73 m x (1,02 / 1,08 m)
Armament:
2 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun
Machine guns in deck mount, 1921 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 - 0,30" / 7,6 mm 81,0
cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 000 per gun
Machine gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
Weight of broadside 0 lbs /
0 kg
Main Torpedoes
2 - 21,0" / 533 mm,
11,69 ft / 3,56 m torpedoes - 0,862 t each, 1,724 t total
In 2 sets of deck
mounted carriage/fixed tubes
Machinery:
Petrol Internal
combustion motors,
Geared drive, 2
shafts, 1 500 shp / 1 119 Kw = 38,99 kts
Range 350nm at 18,00
kts
Bunker at max
displacement = 9 tons
Complement:
6 - 9
Cost:
£0,018 million / $0,071
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 tons, 6,9%
- Guns: 0 tons, 0,6%
- Weapons: 2 tons, 6,2%
Machinery: 19 tons,
54,4%
Hull, fittings &
equipment: 6 tons, 16,7%
Fuel, ammunition &
stores: 6 tons, 17,0%
Miscellaneous weights:
2 tons, 5,0%
- On freeboard deck: 2 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
7 lbs / 3 Kg = 111,5 x 0,5 " / 13 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,49
Metacentric height 0,6
ft / 0,2 m
Roll period: 8,4
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 32 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,20
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,317
Length to Beam Ratio:
5,00 : 1
'Natural speed' for
length: 11,21 kts
Power going to wave
formation at top speed: 84 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 100
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 14,40 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 24,00%, 6,56 ft /
2,00 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Forward deck: 29,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Aft deck: 29,00%, 5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Quarter deck: 18,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Average freeboard: 5,97 ft / 1,82 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 178,6%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 130,2%
Waterplane Area: 735
Square feet or 68 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 38%
Structure weight / hull
surface area: 5 lbs/sq ft or 25 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,18
-
Longitudinal: 2,50
- Overall:
0,23
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Caution: Lacks
seaworthiness - very limited seakeeping ability
Kuai 5 - Kuai 12 (1933)
Kuai 13 - Kuai 16 (1934)
Cała naprzód!
OdpowiedzUsuńCała naprzód, powiedziałem!
Melduję posłusznie, że jest cała naprzód!
To czemu - nie znam chińskich przekleństw - stoimy?!
No drive to shaft
Stoimy, bo - 让这个龙乐队 - głupi konstruktor - 所以他不知道爱情 - zapomniał zdefiniować przełożenie.
UsuńDzięki za uwagę, już - 让我用一个干的公牛 - poprawiłem.
JKS
Nie bardzo wyznaję się na takich "drobnoustrojach", ale te okręty wydają się bardzo realistyczne.
OdpowiedzUsuńŁK
Szału w dyskusji nie ma, jednak pojawienie się takich maleństw na blogu ośmiela mnie do zgłoszenia, w dalszej kolejności, czegoś niemal równie niewielkiego i nie pozbawionego swoistego uroku. Żeby nie "spalić" tematu poprzestanę na tak zdawkowej wypowiedzi. :)
OdpowiedzUsuńŁK
Poczekam.
UsuńJKS
Tego typu drobnoustroje nie wzbudzają zazwyczaj szału , ale miały spore sukcesy w i były bardzo przydatne w czasie 2 wojny. Jednostka może nie wyróżniająca się, ale solidna.
OdpowiedzUsuńAleż nikt nie odmawia tym okrętom użyteczności, tylko ... o czym tu dyskutować? :)
UsuńŁK
O tym czy potrzebny im jest okręt-baza.
UsuńAd Hrotghar. „[kutry torpedowe]…miały spore sukcesy..” W tej kwestii mam odmienne zdanie. Wydaje mi się, że skuteczność kutrów torpedowych w czasie DWS okazała się poniżej oczekiwań. Zakładano, że będą istotnym składnikiem floty, i (w określonych sytuacjach) będą w stanie zadać straty „ciężkim” okrętom wroga. Tymczasem w czasie całej wojny nie pamiętam sytuacji, żeby kutry torpedowe skutecznie powstrzymały „ciężkie” okręty i istotnie wpłynęły na przebieg działań. Jeśli się nie mylę to zdołały zatopić tylko jeden krążownik (Manchester) – jak na kilkaset jednostek wszystkich flot zaangażowanych w wojnę to wynik nie imponuje. Głównym ich zajęciem było zwalczanie (nota bene też mało efektywne) kutrów wroga. Zresztą pragmatycznie na części jednostek demontowano mało przydatne torpedy zastępując je uzbrojeniem szybkostrzelnym.
UsuńH_Babbock
@ Stonk: Jakaś konkretna propozycja okrętu nowego, czy przebudowanego ze starszej jednostki bojowej?
UsuńŁK
Raczej nowego, bo przebudować Chińczycy nie bardzo mają co.
UsuńW realnej MW mieli aż nadto małych, starych krążowników, które nadawałyby się do tego celu. Nowe jednostki takiego typu budowali ówcześnie Niemcy i to oni mogliby być dostawcą okrętu. Choćby w oparciu o plany okrętu "Tsingtau" z 1934 r.
UsuńŁK
Wróćmy do zasadniczego pytania: czy chińskie kutry potrzebują okrętu-bazy. Jeśli mają służyć jedynie do obrony chińskiego wybrzeża, to okręt-baza będzie przydatny ale niekonieczny. Jeśli planujemy ofensywne użycie kutrów, to bez okrętu-bazy się nie obędzie.
UsuńPo pierwsze, chińska flota posiada już trzy okręty bazy typu "Shanghai" (patrz post z 22.01.2021). Po drugie, głównym zadaniem chińskich kutrów torpedowych jest obrona własnego wybrzeża, a więc operować będą w zasięgu baz lądowych. Po trzecie, wspomniane wyżej okręty bazy zostały oddane do służby w latach 1927-29, kiedy infrastruktura lądowa marynarki była skromniutka, w roku 1933 wygląda już znacznie lepiej.
UsuńJKS
Nie na każdym punkcie wybrzeża jest odpowiednia, dla bazowania kutrów, infrastruktura. Załogi tych "łupinek" wymagają, najzwyczajniej, miejsca zapewniającego im minimum komfortu po ciężkiej służbie...
UsuńŁK
Po to są okręty bazy, a - powtarzam - one są!
UsuńJKS
To może inny koncept okrętu-bazy. Krążownik - rajder do dalekich (samotnych) operacji przeciwko żegludze handlowej. A zarazem "twardy orzeszek do zgryzienia" w przypadku napotkania nawet 2 krążowników nieprzyjaciela. Taka wariacja zaprezentowanego ostatnio krążownika lotniczego: 2 wodnosamoloty bombowo-torpedowe i 2 kutry torpedowe na pokładzie. Oczywiście rufa obniżona i przebudowana w rampę umożliwiającą wodowanie i ponowne wciągnięcie ścigaczy na pokład, po akcji.
UsuńŁK
Napisałeś ""twardy orzeszek do zgryzienia" w przypadku napotkania nawet 2 krążowników nieprzyjaciela" O jakich krążownikach nieprzyjaciela mówimy? Jeżeli mają to być krążowniki lekkie, to może 10000 t, 6x203 + 8x127 wystarczy. Lecz jeśli to mają być krążowniki ciężkie, to jaką wielkość miałby mieć ten okręt, jakie uzbrojenie artyleryjskie i jakie opancerzenie? Niczego podlejszego od "Alaski" tu nie widzę.
UsuńJKS