wtorek, 20 lipca 2021

Chińskie kutry torpedowe typu Kuai 5 1933-1934 (12 jednostek)

Chińskie kutry torpedowe typu Kuai 5 1933-1934 (12 jednostek)

Ciąg dalszy cyklu "chińska marynarka wojenna" Pomysłodawcą całości jest kolega Hrotgar, ale tego projektu dopuściłem się samodzielnie.

Po zbudowaniu dla Chin w roku 1929 czterech kutrów typu Kuai 1 (patrz post z 05.04.2021), amerykańska stocznia ELCO Bayonne poczuła się już tak doświadczona, że samodzielnie podjęła się zaprojektowania i budowy większych jednostek tej klasy. Projekt nie okazał się jednak do końca udany; okręciki typu Kuai 5 – mimo, że większe od poprzedników – charakteryzowały się nieco mniejszą prędkością i gorszymi właściwościami morskimi. Na kutrach zastosowano rurowe, zamocowane na stałe wyrzutnie torpedowe, porzucając system Thornycrofta.

Opis techniczny okrętu.

Kadłub

Typowy dla kutrów torpedowych lat 30-tych.

Napęd

Dwa wały śrubowe i dwa silniki benzynowe o łącznej mocy 1500 KM.

Uzbrojenie

- 1xIIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;

- 1xIx0,30”/81 (7,62 mm) M1919;

- 2xIxwt533mm.

Użyto lekkich torped Bliss-Leavitt 21” (53,3 cm) Mark 2. Rzeczywista długość tych torped to 5,004 m, w raporcie podano fikcyjną długość 3,56 m w celu uzyskania realnej masy torpedy 862 kg.

Inne

Okręt wyposażony jest w dwie wytwornice dymu (do tworzenia zasłony dymnej) oraz radiostację krótkiego zasięgu.

Nazwy okrętów, np. Kuai 5 - 5 - są kombinacją przymiotnika „szybki” i kolejnego numeru okrętu. 


Kuai 5, China motor torpedo boat laid down, launched and completed 1933 (engine 1933)

 Displacement:

            29 t light; 30 t standard; 35 t normal; 39 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (79,28 ft / 77,59 ft) x 15,52 ft x (3,35 / 3,54 ft)

            (24,16 m / 23,65 m) x 4,73 m  x (1,02 / 1,08 m)

 Armament:

      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun

              Machine guns in deck mount, 1921 Model

              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft

      1 - 0,30" / 7,6 mm 81,0 cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 000 per gun

              Machine gun in deck mount, 1919 Model

              1 x Single mount on centreline, forward deck forward

      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg

      Main Torpedoes

      2 - 21,0" / 533 mm, 11,69 ft / 3,56 m torpedoes - 0,862 t each, 1,724 t total

            In 2 sets of deck mounted carriage/fixed tubes

 Machinery:

            Petrol Internal combustion motors,

            Geared drive, 2 shafts, 1 500 shp / 1 119 Kw = 38,99 kts

            Range 350nm at 18,00 kts

            Bunker at max displacement = 9 tons

Complement:

            6 - 9

 Cost:

            £0,018 million / $0,071 million

Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 2 tons, 6,9%

               - Guns: 0 tons, 0,6%

               - Weapons: 2 tons, 6,2%

            Machinery: 19 tons, 54,4%

            Hull, fittings & equipment: 6 tons, 16,7%

            Fuel, ammunition & stores: 6 tons, 17,0%

            Miscellaneous weights: 2 tons, 5,0%

               - On freeboard deck: 2 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              7 lbs / 3 Kg = 111,5 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,1 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,49

            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m

            Roll period: 8,4 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 32 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,20

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and large transom stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,317

            Length to Beam Ratio: 5,00 : 1

            'Natural speed' for length: 11,21 kts

            Power going to wave formation at top speed: 84 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,40 degrees

            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            24,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  5,91 ft / 1,80 m

               - Forward deck:       29,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m

               - Aft deck:    29,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m

               - Quarter deck:        18,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m

               - Average freeboard:                      5,97 ft / 1,82 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 178,6%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 130,2%

            Waterplane Area: 735 Square feet or 68 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 38%

            Structure weight / hull surface area: 5 lbs/sq ft or 25 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,18

                        - Longitudinal: 2,50

                        - Overall: 0,23

            Cramped machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

 Kuai 5 - Kuai 12 (1933)

Kuai 13 - Kuai 16 (1934)


18 komentarzy:

  1. Cała naprzód!
    Cała naprzód, powiedziałem!
    Melduję posłusznie, że jest cała naprzód!
    To czemu - nie znam chińskich przekleństw - stoimy?!
    No drive to shaft

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stoimy, bo - 让这个龙乐队 - głupi konstruktor - 所以他不知道爱情 - zapomniał zdefiniować przełożenie.
      Dzięki za uwagę, już - 让我用一个干的公牛 - poprawiłem.

      JKS

      Usuń
  2. Nie bardzo wyznaję się na takich "drobnoustrojach", ale te okręty wydają się bardzo realistyczne.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  3. Szału w dyskusji nie ma, jednak pojawienie się takich maleństw na blogu ośmiela mnie do zgłoszenia, w dalszej kolejności, czegoś niemal równie niewielkiego i nie pozbawionego swoistego uroku. Żeby nie "spalić" tematu poprzestanę na tak zdawkowej wypowiedzi. :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  4. Tego typu drobnoustroje nie wzbudzają zazwyczaj szału , ale miały spore sukcesy w i były bardzo przydatne w czasie 2 wojny. Jednostka może nie wyróżniająca się, ale solidna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ nikt nie odmawia tym okrętom użyteczności, tylko ... o czym tu dyskutować? :)
      ŁK

      Usuń
    2. O tym czy potrzebny im jest okręt-baza.

      Usuń
    3. Ad Hrotghar. „[kutry torpedowe]…miały spore sukcesy..” W tej kwestii mam odmienne zdanie. Wydaje mi się, że skuteczność kutrów torpedowych w czasie DWS okazała się poniżej oczekiwań. Zakładano, że będą istotnym składnikiem floty, i (w określonych sytuacjach) będą w stanie zadać straty „ciężkim” okrętom wroga. Tymczasem w czasie całej wojny nie pamiętam sytuacji, żeby kutry torpedowe skutecznie powstrzymały „ciężkie” okręty i istotnie wpłynęły na przebieg działań. Jeśli się nie mylę to zdołały zatopić tylko jeden krążownik (Manchester) – jak na kilkaset jednostek wszystkich flot zaangażowanych w wojnę to wynik nie imponuje. Głównym ich zajęciem było zwalczanie (nota bene też mało efektywne) kutrów wroga. Zresztą pragmatycznie na części jednostek demontowano mało przydatne torpedy zastępując je uzbrojeniem szybkostrzelnym.
      H_Babbock

      Usuń
    4. @ Stonk: Jakaś konkretna propozycja okrętu nowego, czy przebudowanego ze starszej jednostki bojowej?
      ŁK

      Usuń
    5. Raczej nowego, bo przebudować Chińczycy nie bardzo mają co.

      Usuń
    6. W realnej MW mieli aż nadto małych, starych krążowników, które nadawałyby się do tego celu. Nowe jednostki takiego typu budowali ówcześnie Niemcy i to oni mogliby być dostawcą okrętu. Choćby w oparciu o plany okrętu "Tsingtau" z 1934 r.
      ŁK

      Usuń
    7. Wróćmy do zasadniczego pytania: czy chińskie kutry potrzebują okrętu-bazy. Jeśli mają służyć jedynie do obrony chińskiego wybrzeża, to okręt-baza będzie przydatny ale niekonieczny. Jeśli planujemy ofensywne użycie kutrów, to bez okrętu-bazy się nie obędzie.

      Usuń
    8. Po pierwsze, chińska flota posiada już trzy okręty bazy typu "Shanghai" (patrz post z 22.01.2021). Po drugie, głównym zadaniem chińskich kutrów torpedowych jest obrona własnego wybrzeża, a więc operować będą w zasięgu baz lądowych. Po trzecie, wspomniane wyżej okręty bazy zostały oddane do służby w latach 1927-29, kiedy infrastruktura lądowa marynarki była skromniutka, w roku 1933 wygląda już znacznie lepiej.

      JKS

      Usuń
    9. Nie na każdym punkcie wybrzeża jest odpowiednia, dla bazowania kutrów, infrastruktura. Załogi tych "łupinek" wymagają, najzwyczajniej, miejsca zapewniającego im minimum komfortu po ciężkiej służbie...
      ŁK

      Usuń
    10. Po to są okręty bazy, a - powtarzam - one są!

      JKS

      Usuń
    11. To może inny koncept okrętu-bazy. Krążownik - rajder do dalekich (samotnych) operacji przeciwko żegludze handlowej. A zarazem "twardy orzeszek do zgryzienia" w przypadku napotkania nawet 2 krążowników nieprzyjaciela. Taka wariacja zaprezentowanego ostatnio krążownika lotniczego: 2 wodnosamoloty bombowo-torpedowe i 2 kutry torpedowe na pokładzie. Oczywiście rufa obniżona i przebudowana w rampę umożliwiającą wodowanie i ponowne wciągnięcie ścigaczy na pokład, po akcji.
      ŁK

      Usuń
    12. Napisałeś ""twardy orzeszek do zgryzienia" w przypadku napotkania nawet 2 krążowników nieprzyjaciela" O jakich krążownikach nieprzyjaciela mówimy? Jeżeli mają to być krążowniki lekkie, to może 10000 t, 6x203 + 8x127 wystarczy. Lecz jeśli to mają być krążowniki ciężkie, to jaką wielkość miałby mieć ten okręt, jakie uzbrojenie artyleryjskie i jakie opancerzenie? Niczego podlejszego od "Alaski" tu nie widzę.

      JKS

      Usuń