Transportowiec wojska typu Howerla 1943-1944 (2 szt.)
Dwa,
zbudowane na skróconych kadłubach nieukończonego, trzeciego lotniskowca-katamarana
typu Hetman Żółkiewski (CV-8 1941)
szybkie transportowce wojska. Gwoli ścisłości trzeba powiedzieć, że adaptacja
kadłubów nie ograniczyła się do ich skrócenia (z 270 do 225 m); dodatkowo
obniżono wolną burtę na śródokręciu, a z kolei podniesiono na rufie, przeprofilowano
pokład dziobowy oraz dokonano częściowej rearanżeracji wnętrza.
Zachowano
układ napędowy (a właściwie jego połowę) z lotniskowca. Składa się on z czterech
kotłowni, obsługujących dwie maszynownie po dwie turbiny parowe pracujące na skrajne
dwa wały śrubowe oraz dodatkowej maszynowni dieslowskiej (dwa motory),
obsługującej trzeci, środkowy wał. Nominalną prędkość marszową (ekonomiczną) 20
w uzyskuje się przy pracy diesli oraz 15% mocy turbin. Same diesle umożliwiają
osiągnięcie prędkości 13 w. Ponieważ kadłub posiada gruszkę dziobową,
zwiększono „raportową” prędkość maksymalną o 2,3%, uzyskując spektakularny
wynik 34,7 w. Jako że po wojnie okręty trafią najprawdopodobniej do marynarki
handlowej, niewątpliwie staną się faworytami do zdobycia „Błękitnej Wstęgi Atlantyku”
Godzi się zaznaczyć, że przy prędkości marszowej 20 w, okręty pokonują trasę
Gdańsk – Szanjang w czasie 21-22 dni, a nasze najszybsze dotychczas okręty tej
klasy, potrzebowały do tego ok. miesiąca. Niestety, umożliwiające wielką
prędkość duże wydłużenie kadłuba niekorzystnie wpływa na zwrotność okrętu;
wejście do większości portów bez pomocy holowników jest dla tej jednostki
wielkim hazardem.
Ponieważ
szybkość Howerli sprawia, że praktycznie
nie musi się obawiać ataku spod wody, a stosunkowo silna artyleria plot (i
prędkość!) mocno utrudnia atak lotniczy, przewiduje się jej kursowanie bez
eskorty. Z resztą, na wymienionej wyżej trasie, zużycie paliwa przez okręty
eskortujące byłoby tak wielkie, że musiałyby się zmieniać kilkukrotnie.
Transportowce
te przewożą nominalnie 4 000 żołnierzy z osobistym uzbrojeniem i
wyposażeniem; w krótszych rejsach (do 7 dni) mogą zabrać nawet 7 200 osób.
Dodatkowo posiadają ładownię o nośności maksymalnej 1 600 t. Chyba nie
muszę przypominać, że – zgodnie z naszymi standardami – przewożone wojska (również
załoga) mają zapewniony cały osiągalny w tych warunkach komfort oraz komplet
środków ratunkowych.
Jeśli
chodzi o sylwetkę, to zwracam uwagę, że trzeci od dziobu komin jest częściowo
atrapą; umieszczone w nim wyloty spalin diesli nie wymagają tak obszernej
konstrukcji. Jednakże, ze względu na ogólną estetykę okrętu, ujednolicono jego wygląd
z pozostałymi dwoma kominami. W „pustej” części tego komina umieszczono magazyn
rezerwowych kamizelek ratunkowych. Razić mogą również, niskie w stosunku do
wysokości wolnej burty nadbudówki. Spowodowane jest to niezbyt dobrą proporcją
wysokości wolnej burty w stosunku do zanurzenia; podniesienie nadbudówek niekorzystnie
odbiłoby się na stateczności okrętu.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/5e91de174b8380ca4fb17387108a7f44.html
Howerla, Poland Troop ship laid down 1943
Displacement:
14 090
t light; 14 601 t standard; 22 067 t normal; 28 039 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(749,69
ft / 738,19 ft) x 59,06 ft x (29,53 / 36,08 ft)
(228,51
m / 225,00 m) x 18,00 m x (9,00 / 11,00
m)
Armament:
4
- 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 200 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1932 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
8
- 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 1 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4
raised mounts
8
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2
raised mounts
2 x Twin mounts on centreline, forward deck
forward
2
double raised mounts
8
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4
double raised mounts
Weight of broadside 315 lbs / 143 kg
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 2,95" / 75 mm 0,98" / 25 mm 2,95"
/ 75 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines, plus
diesel motors,
Geared
drive, 3 shafts, 160 610(diesels 6 029) shp / 119 815(diesel 4 498)
Kw = 34,70 kts
Range
21 500nm at 20,00 kts (on diesel 13,0 kts)
Bunker
at max displacement = 13 438 tons
Complement:
452
- 588
Cost:
£3,641
million / $14,562 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
96 tons, 0,4%
- Guns: 96 tons, 0,4%
Armour:
21 tons, 0,1%
- Armament: 21 tons, 0,1%
Machinery:
4 148 tons, 18,8%
Hull,
fittings & equipment: 7 826 tons, 35,5%
Fuel,
ammunition & stores: 7 976 tons, 36,1%
Miscellaneous
weights: 2 000 tons, 9,1%
- Hull below water: 1 600 tons
- Hull above water: 360 tons
- On freeboard deck: 40 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
37 466 lbs / 16 994 Kg = 114,7 x
5,3 " / 135 mm shells or 2,6 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,23
Metacentric
height 3,3 ft / 1,0 m
Roll
period: 13,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,10
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull
has raised forecastle, raised quarterdeck ,
an extended bulbous bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,600 / 0,624
Length
to Beam Ratio: 12,50 : 1
'Natural
speed' for length: 27,17 kts
Power
going to wave formation at top speed: 54 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 13,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 47,90 ft /
14,60 m, 45,93 ft / 14,00 m
- Forward deck: 35,00%, 30,18 ft / 9,20
m, 30,18 ft / 9,20 m
- Aft deck: 35,00%, 30,18 ft / 9,20 m, 30,18 ft / 9,20 m
- Quarter deck: 12,00%, 38,06 ft /
11,60 m, 38,06 ft / 11,60 m
- Average freeboard: 34,10 ft / 10,40 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 73,3%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 202,8%
Waterplane
Area: 31 884 Square feet or 2 962 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 207%
Structure
weight / hull surface area: 97 lbs/sq ft or 472 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,89
-
Longitudinal: 4,35
-
Overall: 1,05
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sensors:
1 x RDC-P-4
1 x RN-1
1 x RN-2
2 x RWN-M-1
1 x RWN-PM-2
Howerla (1943)
Magura (1944)