poniedziałek, 29 lutego 2016

Okręt podwodny typu Morszczuk 1934-1935 (9 szt.)



Okręt podwodny typu Morszczuk 1934-1935 (9 szt.)

Ponieważ wprowadzone do służby w roku 1931 OP typu Dorsz (nie śmiać się z nazwy, bo się obrażę :)), okazały się ogólnie udane, po zasięgnięciu opinii ich dowódców, zbudowano 9 jednostek, będących ich - okrętów, nie dowódców J - powiększoną wersją.
Lekko wydłużono i proporcjonalnie poszerzono kadłub, a także nieznacznie zmieniono jego kształty, powiększono zapas paliwa, torped i pojemność baterii akumulatorów, wzbogacono również wyposażenie radionawigacyjne. Bez zmian pozostały: jednostka napędowa, kiosk, uzbrojenie artyleryjskie i torpedowe oraz ogólne rozplanowanie okrętu. Na skutek powyższego nieznacznie pogorszyły się osiągi w zakresie prędkości, poprawiły się natomiast: zasięg nawodny, wytrzymałość kadłuba oraz komfort pływania. Pozostałe właściwości morskie pozostały praktycznie bez zmian.
Moim zdaniem, prezentowany typ można uznać za udany przykład średniej wielkości pełnomorskiego OP, który prócz istotnego wzmocnienia naszej floty może osiągnąć również sukces eksportowy.
Wszystkie okręty tego typu stacjonować będą na Polskich Antylach i wspólnie z jednostkami typu Dorsz operować głównie na środkowym Atlantyku. 


 Morszczuk, Poland Submarine laid down 1934


Displacement:
            777 t light; 797 t standard; 859(1031) t normal; 909 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (229,00 ft / 226,38 ft) x 21,65 ft x (14,44 / 15,00 ft)
            (69,80 m / 69,00 m) x 6,60 m  x (4,40 / 4,57 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 45,0 cal gun - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1921 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      1 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 750 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck centre 1 raised mount
      Weight of broadside 34 lbs / 15 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,790 t each, 7,160 t total
            submerged bow tubes + 6 reloads
      2nd Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 27,56 ft / 8,40 m torpedoes - 1,792 t each, 3,583 t total
            submerged stern tubes + 2 reloads

Machinery:
            Diesel Internal combustion generators plus batteries,
            Electric motors, 2 shafts, 2 031(856) shp / 1 515(639) Kw = 16,70(7,90) kts
            Range 8 500(105) nm at 8,00(5,00) kts
            Bunker at max displacement = 112 tons

Complement:
            49

Cost:
            £0,366 million / $1,462 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 28 tons, 3,3%
               - Guns: 7 tons, 0,8%
               - Weapons: 21 tons, 2,5%
            Machinery: 59 tons, 6,8%
            Hull, fittings & equipment: 504 tons, 58,6%
            Fuel, ammunition & stores: 82 tons, 9,6%
            Miscellaneous weights: 186 tons, 21,7%
               - Hull below water: 14 tons
               - Hull void weights: 172 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 137 lbs / 969 Kg = 27,9 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,13
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 11,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,11
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,61

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,425 / 0,433
            Length to Beam Ratio: 10,45 : 1
            'Natural speed' for length: 15,05 kts
            Power going to wave formation at top speed: 41 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  10,50 ft / 3,20 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Forward deck:       25,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Aft deck:    35,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Quarter deck:        20,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  0,49 ft / 0,15 m
               - Average freeboard:                      8,15 ft / 2,49 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 40,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 65,5%
            Waterplane Area: 3 067 Square feet or 285 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 268%
            Structure weight / hull surface area: 77 lbs/sq ft or 374 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,96
                        - Longitudinal: 5,48
                        - Overall: 2,17
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Operational diving depth - 87 m
Emergency diving depth - 140 m
Crush depth - 218 m

Morszczuk (1934)
Sajka (1934)
Wachnia (1934)
Nawaga (1934)
Plamiak (1934)
Witlinek (1934)
Błękitek (1935)
Doruta (1935)
Okowiel (1935)

Bazy morskie – stan posiadania na rok 1934



Bazy morskie – stan posiadania na rok 1934

Biorąc pod uwagę to, że we wszystkich wcześniejszych postach temat naszych baz morskich był traktowany trochę marginalnie, uznałem, że warto napisać coś o tym więcej. Przedstawię więc teraz listę naszych baz wg ich lokalizacji.
BAŁTYK
Kołobrzeg – główna baza obszaru „K” 1.Floty, średniej wielkości, okręty o wyporności do ok. 3 000 tn.
Darłowo – mała baza obszaru „K”, okręty o wyporności do ok. 1 000 tn.
Ustka - mała baza obszaru „K”, okręty o wyporności do ok. 1 000 tn.
Łeba - mała baza obszaru „G” 1.Floty, okręty o wyporności do ok. 300 tn.
Hel – średniej wielkości baza obszaru „G”, okręty o wyporności do ok. 3 000 tn.
Puck – mała baza obszaru „G”, okręty o wyporności do ok. 300 tn.
Gdańsk – główna, wielka baza obszaru „G”, okręty o wyporności do ok. 60 000 tn.
Elbląg - średniej wielkości baza obszaru „P”, okręty o wyporności do ok. 2 000 tn.
Piława - główna, wielka baza obszaru „P”, okręty o wyporności do ok. 100 000 tn.
Kurów - mała baza obszaru „P”, okręty o wyporności do ok. 500 tn.
ATLANTYK
Gustavia (św.Bartłomieja, Antyle Polskie) średniej wielkości baza obszaru „A” 2.Floty, okręty o wyporności do ok. 10 000 tn.
Philipsburg – (św.Marcina, Antyle Polskie) duża baza obszaru „A” 2.Floty, okręty o wyporności do ok. 30 000 tn.
Marigot – (św.Marcina, Antyle Polskie) mała baza obszaru „A”, okręty o wyporności do ok. 1 000 tn.
Oranjestad - (Saba, Antyle Polskie) mała baza obszaru „A”, okręty o wyporności do ok. 300 tn.
Lome – (Togo) średniej wielkości baza obszaru „A”, okręty o wyporności do ok. 5 000 tn.
Beniowski – (Namibia) duża, główna baza obszaru „A”, okręty o wyporności do ok. 30 000 tn.
Port Afryka – (Namibia) średniej wielkości baza obszaru „A”, okręty o wyporności do ok. 5 000 tn.
Miastkowo – (Namibia) mała baza obszaru „A”, okręty o wyporności do ok. 300 tn.
Bazy własne, dzierżawione: Mar del Plata, Ushuaia.
Bazy w portach sojuszniczych: Reykjavik, Saint-Pierre-et-Miguellon, Limassol, Casablanca, Dakar.
OCEAN INDYJSKI
Portus Regius – (Pemba) główna, wielka baza obszaru „I” 2.Floty, okręty o wyporności do ok. 100 000 tn.
Kojani – (Pemba)  średniej wielkości baza obszaru „I”, okręty o wyporności do ok. 15 000 tn.
Tanjung Pandan – (Belitung) średniej wielkości baza obszaru „I”, okręty o wyporności do ok. 10 000 tn.
Manggar – (Belitung) mała baza obszaru „I”, okręty o wyporności do ok. 1 000 tn.
Bazy własne, dzierżawione: Abd-el-Kuri, wyspa Amsterdam.
Bazy w portach sojuszniczych: Reunion, Sajgon.
PACYFIK
Rabaul – (Nowe Pomorze, PPTR) główna, wielka baza obszaru „S” 2.Floty, okręty o wyporności do ok. 100 000 tn.
Kavieng – (Nowe Prusy, PPTR) średniej wielkości baza obszaru „S”, okręty o wyporności do ok. 15 000 tn.
Arawa - (Bougainvillea, PPTR) średniej wielkości baza obszaru „S”, okręty o wyporności do ok. 10 000 tn.
Yaren – (Nauru, PPTR) średniej wielkości baza obszaru „S”, okręty o wyporności do ok. 2 500 tn.
Apia – (Samoa) średniej wielkości baza obszaru „S”, okręty o wyporności do ok. 10 000 tn.
Bazy własne, dzierżawione: Hangczou, Szantou, Clipperton.
Bazy w portach sojuszniczych: Czyfu, Tahiti.
Podane powyżej maksymalne wyporności okrętów mogących być przyjmowanymi przez poszczególne bazy, nie wykluczają możliwości stacjonowania jednostek większych na redach, bądź kotwicowiskach.
W ostatnich latach stracił swoją rolę głównej bazy MW Gdańsk. Dynamiczny rozwój naszej Marynarki sprawił, że coraz większa ilość, coraz większych okrętów wojennych tam stacjonujących, niekorzystnie wpływałaby na jego funkcjonalność, jako największego polskiego portu handlowego. Obecnie główną bazą naszej floty jest Piława (nb. największa na Bałtyku i jedna z największych na świecie).
Wobec względnej bliskości naszych baz w Namibii i Togo, zrezygnowano z dzierżawy części francuskiego portu Libreville.
Poniżej aktualna mapka naszych posiadłości zamorskich.


Patrolowiec kolonialny typu Grenlandia 1934-1935 (7 szt.)



Patrolowiec kolonialny typu Grenlandia 1934-1935 (7 szt.)

Dotychczas w koloniach patrolowaniem w strefach przybrzeżnych zajmowały się kutry patrolowe, a na dalszych akwenach głównie kanonierki, czasami krążowniki. Ponieważ krążowników do takich zadań „szkoda”, a kanonierek nie ma zbyt wiele, dla „ulżenia” tym ostatnim, wprowadziłem pełnomorskie (a może nawet oceaniczne) patrolowce.
Zadaniem ich będzie regularne i długotrwałe patrolowanie obszarów średnio oddalonych (ok. 100 – 1 000 Mm) od baz macierzystych. W tym czasie będą zwalczać kontrabandę i piractwo (dziś to już niewiele roboty), kontrolować podejrzane statki oraz prowadzić rozpoznanie meteorologiczne. W czasie wojny dojdzie do tego obowiązek zwalczania OP wroga i służba obserwacyjno-meldunkowa. W tym stanie rzeczy kanonierki i krążowniki będą odbywać rejsy patrolowe sporadycznie i raczej w doraźnych celach.
Okręt należy do pierwszego typu zbudowanego na bazie projektu uniwersalnego PU-750. Posiada umiarkowanie silne uzbrojenie (w tym pop), odpowiednią prędkość, bardzo duży zasięg i imponującą dzielność morską. Ponieważ przewidziane jest długie przebywanie w morzu (6-8 tyg.), szczególnie troskliwie zadbano o warunki bytowe załogi.
Na podstawie tego samego projektu zamierzam zbudować jeszcze średniej wielkości eskortowce (na Bałtyk i północny Atlantyk), różniący się nieco większą prędkością i silniejszym uzbrojeniem.
Przedstawione patrolowce będą rozlokowane po jednym w następujących koloniach: Antyle, Togo, Namibia, Pemba, Belitung, PPTR i Samoa. Ochrzczone zostały nazwami dużych, pozabałtyckich wysp należących do naszych sojuszników lub krajów zaprzyjaźnionych.



Grenlandia, Poland Patrol boat laid down 1934

Displacement:
            512 t light; 535 t standard; 750 t normal; 923 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (236,94 ft / 232,94 ft) x 27,89 ft x (9,19 / 10,60 ft)
            (72,22 m / 71,00 m) x 8,50 m  x (2,80 / 3,23 m)

Armament:
      2 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre 1 raised mount
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre 2 raised mounts
      Weight of broadside 71 lbs / 33 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,862 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 3,366 t total
            in Depth charge throwers

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:                -                     -                                             0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 5 074 shp / 3 785 Kw = 22,00 kts
            Range 12 000nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 388 tons

Complement:
            71 - 93

Cost:
            £0,230 million / $0,920 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 37 tons, 4,9%
               - Guns: 26 tons, 3,4%
               - Weapons: 11 tons, 1,5%
            Armour: 0 tons, 0,0%
               - Armament: 0 tons, 0,0%
            Machinery: 146 tons, 19,5%
            Hull, fittings & equipment: 329 tons, 43,8%
            Fuel, ammunition & stores: 238 tons, 31,8%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 684 lbs / 764 Kg = 47,7 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,22
            Metacentric height 1,1 ft / 0,3 m
            Roll period: 11,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 88 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,31
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,76

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,440 / 0,469
            Length to Beam Ratio: 8,35 : 1
            'Natural speed' for length: 17,82 kts
            Power going to wave formation at top speed: 60 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  16,40 ft / 5,00 m
               - Forward deck:       30,00%,  16,40 ft / 5,00 m,  16,40 ft / 5,00 m
               - Aft deck:    30,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Quarter deck:        20,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Average freeboard:                      12,60 ft / 3,84 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 74,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 142,8%
            Waterplane Area: 4 269 Square feet or 397 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 201%
            Structure weight / hull surface area: 41 lbs/sq ft or 201 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,84
                        - Longitudinal: 4,86
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Grenlandia (1934)
Madagaskar (1934)
Spitsbergen (1934)
Hajnan (1935)
Islandia (1935)
Korsyka (1935)
Cypr (1935)