poniedziałek, 29 lutego 2016

Patrolowiec kolonialny typu Grenlandia 1934-1935 (7 szt.)



Patrolowiec kolonialny typu Grenlandia 1934-1935 (7 szt.)

Dotychczas w koloniach patrolowaniem w strefach przybrzeżnych zajmowały się kutry patrolowe, a na dalszych akwenach głównie kanonierki, czasami krążowniki. Ponieważ krążowników do takich zadań „szkoda”, a kanonierek nie ma zbyt wiele, dla „ulżenia” tym ostatnim, wprowadziłem pełnomorskie (a może nawet oceaniczne) patrolowce.
Zadaniem ich będzie regularne i długotrwałe patrolowanie obszarów średnio oddalonych (ok. 100 – 1 000 Mm) od baz macierzystych. W tym czasie będą zwalczać kontrabandę i piractwo (dziś to już niewiele roboty), kontrolować podejrzane statki oraz prowadzić rozpoznanie meteorologiczne. W czasie wojny dojdzie do tego obowiązek zwalczania OP wroga i służba obserwacyjno-meldunkowa. W tym stanie rzeczy kanonierki i krążowniki będą odbywać rejsy patrolowe sporadycznie i raczej w doraźnych celach.
Okręt należy do pierwszego typu zbudowanego na bazie projektu uniwersalnego PU-750. Posiada umiarkowanie silne uzbrojenie (w tym pop), odpowiednią prędkość, bardzo duży zasięg i imponującą dzielność morską. Ponieważ przewidziane jest długie przebywanie w morzu (6-8 tyg.), szczególnie troskliwie zadbano o warunki bytowe załogi.
Na podstawie tego samego projektu zamierzam zbudować jeszcze średniej wielkości eskortowce (na Bałtyk i północny Atlantyk), różniący się nieco większą prędkością i silniejszym uzbrojeniem.
Przedstawione patrolowce będą rozlokowane po jednym w następujących koloniach: Antyle, Togo, Namibia, Pemba, Belitung, PPTR i Samoa. Ochrzczone zostały nazwami dużych, pozabałtyckich wysp należących do naszych sojuszników lub krajów zaprzyjaźnionych.



Grenlandia, Poland Patrol boat laid down 1934

Displacement:
            512 t light; 535 t standard; 750 t normal; 923 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (236,94 ft / 232,94 ft) x 27,89 ft x (9,19 / 10,60 ft)
            (72,22 m / 71,00 m) x 8,50 m  x (2,80 / 3,23 m)

Armament:
      2 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre 1 raised mount
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre 2 raised mounts
      Weight of broadside 71 lbs / 33 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,862 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 3,366 t total
            in Depth charge throwers

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:                -                     -                                             0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 5 074 shp / 3 785 Kw = 22,00 kts
            Range 12 000nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 388 tons

Complement:
            71 - 93

Cost:
            £0,230 million / $0,920 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 37 tons, 4,9%
               - Guns: 26 tons, 3,4%
               - Weapons: 11 tons, 1,5%
            Armour: 0 tons, 0,0%
               - Armament: 0 tons, 0,0%
            Machinery: 146 tons, 19,5%
            Hull, fittings & equipment: 329 tons, 43,8%
            Fuel, ammunition & stores: 238 tons, 31,8%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 684 lbs / 764 Kg = 47,7 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,22
            Metacentric height 1,1 ft / 0,3 m
            Roll period: 11,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 88 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,31
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,76

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,440 / 0,469
            Length to Beam Ratio: 8,35 : 1
            'Natural speed' for length: 17,82 kts
            Power going to wave formation at top speed: 60 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  16,40 ft / 5,00 m
               - Forward deck:       30,00%,  16,40 ft / 5,00 m,  16,40 ft / 5,00 m
               - Aft deck:    30,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Quarter deck:        20,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Average freeboard:                      12,60 ft / 3,84 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 74,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 142,8%
            Waterplane Area: 4 269 Square feet or 397 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 201%
            Structure weight / hull surface area: 41 lbs/sq ft or 201 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,84
                        - Longitudinal: 4,86
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Grenlandia (1934)
Madagaskar (1934)
Spitsbergen (1934)
Hajnan (1935)
Islandia (1935)
Korsyka (1935)
Cypr (1935)



4 komentarze:

  1. Uzbrojenie oraz pozostałe parametry, w proporcji do wyporności, określiłbym jako imponujące.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. Mimo, że mniejsze biją, może nie "na głowę" ale wyraźnie, francuskie awiza typu "Élan" (uzbrojenie - zasięg - prędkość). Czyżby te francuskie,a niezwykle udane okręty, były jednak konstrukcyjnie niedopracowane?!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem, nie tyle niedopracowane, co bez wykorzystania wszystkich możliwości tonażu; może z przyczyn ekonomicznych?

      JKS

      Usuń