Patrolowiec kolonialny typu Grenlandia 1934-1935 (7 szt.)
Dotychczas w koloniach patrolowaniem w strefach
przybrzeżnych zajmowały się kutry patrolowe, a na dalszych akwenach głównie kanonierki,
czasami krążowniki. Ponieważ krążowników do takich zadań „szkoda”, a kanonierek
nie ma zbyt wiele, dla „ulżenia” tym ostatnim, wprowadziłem pełnomorskie (a
może nawet oceaniczne) patrolowce.
Zadaniem
ich będzie regularne i długotrwałe patrolowanie obszarów średnio oddalonych
(ok. 100 – 1 000 Mm) od baz macierzystych. W tym czasie będą zwalczać
kontrabandę i piractwo (dziś to już niewiele roboty), kontrolować podejrzane
statki oraz prowadzić rozpoznanie meteorologiczne. W czasie wojny dojdzie do
tego obowiązek zwalczania OP wroga i służba obserwacyjno-meldunkowa. W tym
stanie rzeczy kanonierki i krążowniki będą odbywać rejsy patrolowe sporadycznie
i raczej w doraźnych celach.
Okręt
należy do pierwszego typu zbudowanego na bazie projektu uniwersalnego PU-750.
Posiada umiarkowanie silne uzbrojenie (w tym pop), odpowiednią prędkość, bardzo
duży zasięg i imponującą dzielność morską. Ponieważ przewidziane jest długie
przebywanie w morzu (6-8 tyg.), szczególnie troskliwie zadbano o warunki bytowe
załogi.
Na
podstawie tego samego projektu zamierzam zbudować jeszcze średniej wielkości
eskortowce (na Bałtyk i północny Atlantyk), różniący się nieco większą prędkością
i silniejszym uzbrojeniem.
Przedstawione
patrolowce będą rozlokowane po jednym w następujących koloniach: Antyle, Togo,
Namibia, Pemba, Belitung, PPTR i Samoa. Ochrzczone zostały nazwami dużych,
pozabałtyckich wysp należących do naszych sojuszników lub krajów
zaprzyjaźnionych.
Grenlandia, Poland Patrol boat laid down 1934
Displacement:
512
t light; 535 t standard; 750 t normal; 923 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(236,94
ft / 232,94 ft) x 27,89 ft x (9,19 / 10,60 ft)
(72,22
m / 71,00 m) x 8,50 m x (2,80 / 3,23 m)
Armament:
2
- 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1 raised mount
2
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 500 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck centre
2 raised mounts
Weight of broadside 71 lbs / 33 kg
Main DC/AS Mortars
2
- 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,862 t total
in
Stern depth charge racks
2nd DC/AS Mortars
2
- 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 3,366 t total
in
Depth charge throwers
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: -
- 0,98" / 25 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 5 074 shp / 3 785 Kw = 22,00 kts
Range
12 000nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 388 tons
Complement:
71
- 93
Cost:
£0,230
million / $0,920 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
37 tons, 4,9%
- Guns: 26 tons, 3,4%
- Weapons: 11 tons, 1,5%
Armour:
0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery:
146 tons, 19,5%
Hull,
fittings & equipment: 329 tons, 43,8%
Fuel,
ammunition & stores: 238 tons, 31,8%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 684 lbs / 764 Kg = 47,7 x 4,1 " /
105 mm shells or 0,8 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,22
Metacentric
height 1,1 ft / 0,3 m
Roll
period: 11,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 88 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,31
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,76
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,440 / 0,469
Length
to Beam Ratio: 8,35 : 1
'Natural
speed' for length: 17,82 kts
Power
going to wave formation at top speed: 60 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 12,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 18,04 ft /
5,50 m, 16,40 ft / 5,00 m
- Forward deck: 30,00%, 16,40 ft / 5,00
m, 16,40 ft / 5,00 m
- Aft deck: 30,00%, 8,53 ft / 2,60 m, 8,53 ft / 2,60 m
- Quarter deck: 20,00%, 8,53 ft / 2,60
m, 8,53 ft / 2,60 m
- Average freeboard: 12,60 ft / 3,84 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 74,5%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 142,8%
Waterplane
Area: 4 269 Square feet or 397 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 201%
Structure
weight / hull surface area: 41 lbs/sq ft or 201 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,84
-
Longitudinal: 4,86
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Grenlandia (1934)
Madagaskar (1934)
Spitsbergen (1934)
Hajnan (1935)
Islandia (1935)
Korsyka (1935)
Cypr (1935)
Uzbrojenie oraz pozostałe parametry, w proporcji do wyporności, określiłbym jako imponujące.
OdpowiedzUsuńŁK
Bez przesady...
UsuńJKS
Mimo, że mniejsze biją, może nie "na głowę" ale wyraźnie, francuskie awiza typu "Élan" (uzbrojenie - zasięg - prędkość). Czyżby te francuskie,a niezwykle udane okręty, były jednak konstrukcyjnie niedopracowane?!
OdpowiedzUsuńŁK
Moim zdaniem, nie tyle niedopracowane, co bez wykorzystania wszystkich możliwości tonażu; może z przyczyn ekonomicznych?
UsuńJKS