Okręt podwodny typu Morszczuk 1934-1935 (9 szt.)
Ponieważ wprowadzone do służby w roku 1931 OP typu Dorsz (nie śmiać się z nazwy, bo się
obrażę :)), okazały się ogólnie udane, po zasięgnięciu opinii ich
dowódców, zbudowano 9 jednostek, będących ich - okrętów, nie dowódców J - powiększoną wersją.
Lekko wydłużono i proporcjonalnie poszerzono kadłub, a
także nieznacznie zmieniono jego kształty, powiększono zapas paliwa, torped i
pojemność baterii akumulatorów, wzbogacono również wyposażenie
radionawigacyjne. Bez zmian pozostały: jednostka napędowa, kiosk, uzbrojenie
artyleryjskie i torpedowe oraz ogólne rozplanowanie okrętu. Na skutek powyższego
nieznacznie pogorszyły się osiągi w zakresie prędkości, poprawiły się
natomiast: zasięg nawodny, wytrzymałość kadłuba oraz komfort pływania.
Pozostałe właściwości morskie pozostały praktycznie bez zmian.
Moim zdaniem, prezentowany typ można uznać za udany
przykład średniej wielkości pełnomorskiego OP, który prócz istotnego
wzmocnienia naszej floty może osiągnąć również sukces eksportowy.
Wszystkie okręty tego typu stacjonować będą na Polskich
Antylach i wspólnie z jednostkami typu Dorsz
operować głównie na środkowym Atlantyku.
Morszczuk, Poland Submarine laid down 1934
Displacement:
777
t light; 797 t standard; 859(1031) t normal; 909 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(229,00
ft / 226,38 ft) x 21,65 ft x (14,44 / 15,00 ft)
(69,80
m / 69,00 m) x 6,60 m x (4,40 / 4,57 m)
Armament:
1
- 4,13" / 105 mm 45,0 cal gun - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
Dual purpose gun in deck mount, 1921 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
centre
1
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 750 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck centre
1 raised mount
Weight of broadside 34 lbs / 15 kg
Main Torpedoes
4
- 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,790 t each, 7,160 t
total
submerged
bow tubes + 6 reloads
2nd Torpedoes
2
- 21,0" / 533 mm, 27,56 ft / 8,40 m torpedoes - 1,792 t each, 3,583 t
total
submerged
stern tubes + 2 reloads
Machinery:
Diesel
Internal combustion generators plus batteries,
Electric
motors, 2 shafts, 2 031(856) shp / 1 515(639) Kw = 16,70(7,90) kts
Range
8 500(105) nm at 8,00(5,00) kts
Bunker
at max displacement = 112 tons
Complement:
49
Cost:
£0,366
million / $1,462 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
28 tons, 3,3%
- Guns: 7 tons, 0,8%
- Weapons: 21 tons, 2,5%
Machinery:
59 tons, 6,8%
Hull,
fittings & equipment: 504 tons, 58,6%
Fuel,
ammunition & stores: 82 tons, 9,6%
Miscellaneous
weights: 186 tons, 21,7%
- Hull below water: 14 tons
- Hull void weights: 172 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 137 lbs / 969 Kg = 27,9 x 4,1 " /
105 mm shells or 0,4 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,13
Metacentric
height 0,6 ft / 0,2 m
Roll
period: 11,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,11
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,61
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,425 / 0,433
Length
to Beam Ratio: 10,45 : 1
'Natural
speed' for length: 15,05 kts
Power
going to wave formation at top speed: 41 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 10,50 ft /
3,20 m, 8,86 ft / 2,70 m
- Forward deck: 25,00%, 8,86 ft / 2,70
m, 8,86 ft / 2,70 m
- Aft deck: 35,00%, 8,86 ft / 2,70 m, 8,86 ft / 2,70 m
- Quarter deck: 20,00%, 8,86 ft / 2,70
m, 0,49 ft / 0,15 m
- Average freeboard: 8,15 ft / 2,49 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 40,6%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 65,5%
Waterplane
Area: 3 067 Square feet or 285 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 268%
Structure
weight / hull surface area: 77 lbs/sq ft or 374 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,96
-
Longitudinal: 5,48
-
Overall: 2,17
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Cramped
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Operational diving depth - 87 m
Emergency diving depth - 140 m
Crush depth - 218 m
Morszczuk (1934)
Sajka (1934)
Wachnia (1934)
Nawaga (1934)
Plamiak (1934)
Witlinek (1934)
Błękitek (1935)
Doruta (1935)
Okowiel (1935)
Charakterystyki okrętu wydają się zrównoważone i realistyczne. Osoiście poprzestałbym na lżejszej armacie (75 mm). Odnoszę wrażenie, że kiosk jest dość masywny.
OdpowiedzUsuńŁK
Również zgadzam się że kiosk jest dość masywny..
UsuńPoza tym okręt jest odpowiednikiem typu VII lub IA (bliżej mu do tego ostatniego)
Ile ogólnie mamy już okrętów podwodnych?
Czy mamy jakieś większe okręty?(1200-1700 ton)
Kpt.G
Takie czasy, że autor JKS niestety nie odpowiada na komentarze. Spis floty był opublikowany 1 lutego 2016 - jest 42 op (w tym 3 minowe). W tym 7 powyżej 1000t wyporności: 1 x 2391ton (21-09-2015), 2x po 1500ton (13-03-2015) i 4 w przedziale 1000-1200 (2-04-2015 i 25-10-2015).
UsuńO samym okręcie zacytuję z "Dorsza"
Jeśli chodzi o wygląd okrętu to wystarczy popatrzeć na navypedii na sylwetkę typu VII i porównać. Tutaj mamy [...] nieproporcjonalnie wysoki kadłub (tej samej wysokości co na większym Mustelu) oraz wysoki i długi kiosk. W sumie robi to na mnie wrażenie dalekich od ideału proporcji.
H_Babbock