poniedziałek, 29 lutego 2016

Okręt podwodny typu Morszczuk 1934-1935 (9 szt.)



Okręt podwodny typu Morszczuk 1934-1935 (9 szt.)

Ponieważ wprowadzone do służby w roku 1931 OP typu Dorsz (nie śmiać się z nazwy, bo się obrażę :)), okazały się ogólnie udane, po zasięgnięciu opinii ich dowódców, zbudowano 9 jednostek, będących ich - okrętów, nie dowódców J - powiększoną wersją.
Lekko wydłużono i proporcjonalnie poszerzono kadłub, a także nieznacznie zmieniono jego kształty, powiększono zapas paliwa, torped i pojemność baterii akumulatorów, wzbogacono również wyposażenie radionawigacyjne. Bez zmian pozostały: jednostka napędowa, kiosk, uzbrojenie artyleryjskie i torpedowe oraz ogólne rozplanowanie okrętu. Na skutek powyższego nieznacznie pogorszyły się osiągi w zakresie prędkości, poprawiły się natomiast: zasięg nawodny, wytrzymałość kadłuba oraz komfort pływania. Pozostałe właściwości morskie pozostały praktycznie bez zmian.
Moim zdaniem, prezentowany typ można uznać za udany przykład średniej wielkości pełnomorskiego OP, który prócz istotnego wzmocnienia naszej floty może osiągnąć również sukces eksportowy.
Wszystkie okręty tego typu stacjonować będą na Polskich Antylach i wspólnie z jednostkami typu Dorsz operować głównie na środkowym Atlantyku. 


 Morszczuk, Poland Submarine laid down 1934


Displacement:
            777 t light; 797 t standard; 859(1031) t normal; 909 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (229,00 ft / 226,38 ft) x 21,65 ft x (14,44 / 15,00 ft)
            (69,80 m / 69,00 m) x 6,60 m  x (4,40 / 4,57 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 45,0 cal gun - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1921 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      1 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 750 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck centre 1 raised mount
      Weight of broadside 34 lbs / 15 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,790 t each, 7,160 t total
            submerged bow tubes + 6 reloads
      2nd Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 27,56 ft / 8,40 m torpedoes - 1,792 t each, 3,583 t total
            submerged stern tubes + 2 reloads

Machinery:
            Diesel Internal combustion generators plus batteries,
            Electric motors, 2 shafts, 2 031(856) shp / 1 515(639) Kw = 16,70(7,90) kts
            Range 8 500(105) nm at 8,00(5,00) kts
            Bunker at max displacement = 112 tons

Complement:
            49

Cost:
            £0,366 million / $1,462 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 28 tons, 3,3%
               - Guns: 7 tons, 0,8%
               - Weapons: 21 tons, 2,5%
            Machinery: 59 tons, 6,8%
            Hull, fittings & equipment: 504 tons, 58,6%
            Fuel, ammunition & stores: 82 tons, 9,6%
            Miscellaneous weights: 186 tons, 21,7%
               - Hull below water: 14 tons
               - Hull void weights: 172 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 137 lbs / 969 Kg = 27,9 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,13
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 11,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,11
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,61

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,425 / 0,433
            Length to Beam Ratio: 10,45 : 1
            'Natural speed' for length: 15,05 kts
            Power going to wave formation at top speed: 41 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  10,50 ft / 3,20 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Forward deck:       25,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Aft deck:    35,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Quarter deck:        20,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  0,49 ft / 0,15 m
               - Average freeboard:                      8,15 ft / 2,49 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 40,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 65,5%
            Waterplane Area: 3 067 Square feet or 285 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 268%
            Structure weight / hull surface area: 77 lbs/sq ft or 374 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,96
                        - Longitudinal: 5,48
                        - Overall: 2,17
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Operational diving depth - 87 m
Emergency diving depth - 140 m
Crush depth - 218 m

Morszczuk (1934)
Sajka (1934)
Wachnia (1934)
Nawaga (1934)
Plamiak (1934)
Witlinek (1934)
Błękitek (1935)
Doruta (1935)
Okowiel (1935)

3 komentarze:

  1. Charakterystyki okrętu wydają się zrównoważone i realistyczne. Osoiście poprzestałbym na lżejszej armacie (75 mm). Odnoszę wrażenie, że kiosk jest dość masywny.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również zgadzam się że kiosk jest dość masywny..
      Poza tym okręt jest odpowiednikiem typu VII lub IA (bliżej mu do tego ostatniego)
      Ile ogólnie mamy już okrętów podwodnych?
      Czy mamy jakieś większe okręty?(1200-1700 ton)
      Kpt.G

      Usuń
    2. Takie czasy, że autor JKS niestety nie odpowiada na komentarze. Spis floty był opublikowany 1 lutego 2016 - jest 42 op (w tym 3 minowe). W tym 7 powyżej 1000t wyporności: 1 x 2391ton (21-09-2015), 2x po 1500ton (13-03-2015) i 4 w przedziale 1000-1200 (2-04-2015 i 25-10-2015).

      O samym okręcie zacytuję z "Dorsza"
      Jeśli chodzi o wygląd okrętu to wystarczy popatrzeć na navypedii na sylwetkę typu VII i porównać. Tutaj mamy [...] nieproporcjonalnie wysoki kadłub (tej samej wysokości co na większym Mustelu) oraz wysoki i długi kiosk. W sumie robi to na mnie wrażenie dalekich od ideału proporcji.

      H_Babbock

      Usuń