Niderlandzkie kanonierki typu Balder 1928 (2 jednostki)
Średniej wielkości kanonierki
kolonialne. W czasie pokoju, przewidziano dla nich funkcje głównie patrolowe i
policyjne. W przypadku wojny, okręty mogą dodatkowo wykonywać zadania
eskortowe, zwalczania OP, obrony wybrzeża oraz wsparcia działań lądowych. W
razie potrzeby, na jednostki można zaokrętować do 25 żołnierzy z wyposażeniem
(do 100 w krótkich, maksymalnie 48-godzinnych rejsach).
Obydwa okręty powstały w stoczni
Willemsoord Werf w Den Helder, jednak końcowe prace wykończeniowe
przeprowadziła stocznia Sandok Maatschappij w Durbanie. Kanonierki stacjonować
będą w Afryce Południowej, w bazach Durban i Walvisbaai.
Opis techniczny.
Kadłub
Dość typowy dla szybszych jednostek
kolonialnych.
Napęd
Dwa silniki diesla Westoever w dwu
maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zainstalowano:
- 2xIx120/50
Bofors/Wilton-Fijenoord P1925, przy elewacji maksymalnej 30o
donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 19500 m;
- 1xIx75/60
Bofors/Wilton-Fijenoord P1926, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 16000 m, a przy
elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 10600 m;
- 4xIx13,2/78
FN P1919;
- 2xwbg
z zapasem 48 bg.
Do kierowania ogniem zamontowano
dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
Opancerzenie
Jak w raporcie.
Inne
Wyposażono w cztery radiostacje oraz
szumonamiernik.
Balder, Netherlands gunboat laid down 1927, launched 1927, completed
1928 (engine 1927)
Displacement:
675 t light; 711 t
standard; 804 t normal; 878 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(237,40 ft / 232,94 ft)
x 34,45 ft x (7,38 / 7,88 ft)
(72,36 m / 71,00 m) x
10,50 m x (2,25 / 2,40 m)
Armament:
2 - 4,72" / 120 mm 50,0
cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 250 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1925 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
1 - 2,95" / 75,0 mm
60,0 cal gun - 14,33lbs / 6,50kg shells, 500 per gun
Dual purpose gun in deck mount, 1926 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck
centre
1 raised
mount
4 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 5 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
2 raised
mounts
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 120 lbs
/ 55 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 396,83 lbs / 180,00 kg
Depth Charges + 48 reloads - 8,858 t total
in Stern depth charge
racks
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 1,38" / 35 mm 153,87 ft / 46,90 m 15,09
ft / 4,60 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 102% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,98" / 25 mm -
-
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks:
0,79" / 20 mm
- Conning towers: Forward
1,38" / 35 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
3 600 shp / 2 685 Kw = 19,34 kts
Range 4 200nm at
13,00 kts
Bunker normal = 93
tons, at max displacement = 168 tons
Complement:
75 - 98
Cost:
£0,168 million / $0,674
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 37 tons, 4,6%
- Guns: 26 tons, 3,2%
- Weapons: 11 tons, 1,4%
Armour: 207 tons, 25,7%
- Belts: 137 tons, 17,0%
- Armament: 5 tons, 0,6%
- Armour Deck: 63 tons, 7,8%
- Conning Tower: 3 tons, 0,3%
Machinery: 112 tons,
13,9%
Hull, fittings &
equipment: 322 tons, 40,0%
Fuel, ammunition &
stores: 129 tons, 16,1%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 406 lbs / 1 092 Kg = 45,7 x 4,7
" / 120 mm shells or 1,0 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,39
Metacentric height 1,8
ft / 0,5 m
Roll period: 10,8
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,10
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,29
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,475 / 0,486
Length to Beam Ratio:
6,76 : 1
'Natural speed' for
length: 15,26 kts
Power going to wave
formation at top speed: 56 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 16,00 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 12,14 ft /
3,70 m, 11,15 ft / 3,40 m
- Forward deck: 33,00%, 11,15 ft / 3,40
m, 11,15 ft / 3,40 m
- Aft deck: 33,00%, 11,15 ft / 3,40 m, 11,15 ft / 3,40 m
- Quarter deck: 16,00%, 11,15 ft /
3,40 m, 11,15 ft / 3,40 m
- Average freeboard: 11,23 ft / 3,42 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 56,3%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 148,1%
Waterplane Area:
5 228 Square feet or 486 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 161%
Structure weight / hull
surface area: 44 lbs/sq ft or 216 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,93
-
Longitudinal: 2,28
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
Balder (1928)
Braga (1928)