Niszczyciel typu Szkwał 1945-1946 (6 szt.)
Oto
pierwsze oddane do służby już po zakończeniu wojny okręty nawodne. Prezentowane
niszczyciele mają z jednej strony zastąpić starsze, skreślane z listy floty jednostki,
a z drugiej stanowić formę przejściową pomiędzy klasycznymi niszczycielami, a całkiem
nową generacją okrętów tej klasy. Założona rezerwa tak wyporności, jak i
miejsca, ma pozwolić na sukcesywne przezbrajanie jednostek tego typu,
polegające na zastępowaniu uzbrojenia „klasycznego” przez nowe rodzaje broni,
głównie rakietowej. Oczywiście, powyższe nastąpi już poza zakresem
chronologicznym tego bloga.
Opisywane
niszczyciele charakteryzują się nowoczesną, gładkopokładową sylwetką,
korzystnym hydrodynamicznie poziomym profilem kadłuba oraz zastosowaną po raz
pierwszy w naszej Flocie, na okręcie tej wielkości gruszką dziobową. Pozwoliło
mi to na rezygnację ze stosowanej dotychczas 10-procentowej korekty do
wyliczonej przez program prędkości maksymalnej; uwzględniłem jedynie korektę w
wysokości 5,5% ze względu na gruszkę dziobową. Oczywiście, wg raportu okręt
jest „mokry na dziobie”, ale tymi histerycznymi „alarmami” dawno już przestałem
się przejmować, tym bardziej że – pomijane przez program – działanie gruszki
dziobowej m.in. przesuwa odkosy dziobowe do przodu. Pewnemu ograniczeniu uległa
ilość iluminatorów; jeżeli w przyszłości wystąpi zagrożenie ze strony –
niestosowanych jeszcze w naszym świecie – broni masowego rażenia, to iluminatory
znikną prawie całkowicie.
Szkwał został wyposażony w
kombinowany, 3-wałowy zespół napędowy w układzie CODAS. Dla prędkości marszowej
używane są, pracujące na wał środkowy silniki diesla, a dla uzyskania prędkości
wyższych włączane są dodatkowo turbiny parowe, pracujące na dwa skrajne wały. Układ
taki daje stosunkowo duży zasięg 5000 Mm przy prędkości ekonomicznej 20 w. Niektóre wcześniejsze nasze niszczyciele
również posiadały podobny zasięg, lecz przy wyraźnie niższej prędkości
ekonomicznej (14-16 w).
Jeżeli
chodzi o uzbrojenie, to główny nacisk położono na artylerię plot oraz broń pop.
Artylerię główną stanowią zmodernizowane 2-działowe wieże 135 mm. Poprawiono
w nich system zasilania, co pozwoliło na zwiększenie szybkostrzelności z 9 do
10 strzałów na minutę. Zmiany spowodowały konieczność niewielkiego powiększenia
wieży. Na okręcie zamontowano najnowsze 2- i 4-lufowe stanowiska działek 25 mm,
o których już wcześniej wspominałem. Nowością są także wyrzutnie
samonaprowadzających się torped pop kalibru 356 mm. Bogate – jak na okręt tej
wielkości – jest wyposażenie radionawigacyjne i kierowania ogniem.
Głównym
przeznaczeniem jednostek tego typu jest bezpośrednia eskorta zespołów
lotniskowców; stąd stosunkowo niewielka, lecz zupełnie wystarczająca do tego zadania
prędkość maksymalna.
Sądzę,
że w połączeniu z danymi z raportu, powyższy opis jest wystarczający; wszelkie ewentualne
wątpliwości i niejasności wyjaśnię odpowiadając na komentarze.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/9e957f07a85092309cb61b4f598d52e9.html
Szkwał, Poland Destroyer laid down 1945
Displacement:
2 504
t light; 2 663 t standard; 3 221 t normal; 3 666 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(475,89
ft / 465,88 ft) x 44,29 ft x (14,76 / 15,97 ft)
(145,05
m / 142,00 m) x 13,50 m x (4,50 / 4,87
m)
Armament:
4
- 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 200 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1932 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
12 - 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells,
1 400 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1944 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2
raised mounts
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4
raised mounts
16 - 0,98" / 25,0 mm 65,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1945 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4
double raised mounts
2 x Quad mounts on centreline, aft evenly
spread
2
raised mounts
Weight of broadside 336 lbs / 152 kg
Main Torpedoes
5 - 24,0" / 610 mm, 32,46 ft / 9,9 m torpedoes - 2,700 t each, 13,500 t total
5 - 24,0" / 610 mm, 32,46 ft / 9,9 m torpedoes - 2,700 t each, 13,500 t total
In
1 sets of deck mounted centre rotating tubes
2nd Torpedoes
4
- 14,0" / 356 mm, 7,05 ft / 2,15 m torpedoes - 0,406 t each, 1,623 t total
In
2 sets of deck mounted side rotating tubes + 4 reloads
Main DC/AS Mortars
2
- 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 48 reloads - 10,088 t total
in
Depth charge throwers
2nd DC/AS Mortars
1
- 66,14 lbs / 30,00 kg ahead throwing AS Mortar + 54 reloads - 1,624 t total
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines, plus
diesel motors,
Geared
drive, 3 shafts, 34 711(7 321) shp / 25 895(5 462) Kw = 33,23
kts
Range
5 000nm at 20,00 kts
Bunker
at max displacement = 1 003 tons
Complement:
213
- 277
Cost:
£1,733
million / $6,934 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
141 tons, 4,4%
- Guns: 102 tons, 3,2%
- Weapons: 39 tons, 1,2%
Armour:
1 tons, 0,0%
- Armament: 1 tons, 0,0%
Machinery:
877 tons, 27,2%
Hull,
fittings & equipment: 1 485 tons, 46,1%
Fuel,
ammunition & stores: 716 tons, 22,2%
Miscellaneous
weights: 1 tons, 0,0%
- Hull below water: 1 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
4 324 lbs / 1 961 Kg = 61,6 x 5,3
" / 135 mm shells or 0,7 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,20
Metacentric
height 2,1 ft / 0,6 m
Roll
period: 12,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,22
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,07
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
an extended bulbous bow and large transom
stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,370 / 0,389
Length
to Beam Ratio: 10,52 : 1
'Natural
speed' for length: 24,98 kts
Power
going to wave formation at top speed: 55 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 25,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 21,00 ft /
6,40 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Forward deck: 35,00%, 16,08 ft / 4,90
m, 13,12 ft / 4,00 m
- Aft deck: 35,00%, 13,12 ft / 4,00 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Quarter deck: 14,00%, 12,14 ft /
3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Average freeboard: 14,12 ft / 4,30 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 102,4%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 141,0%
Waterplane
Area: 12 936 Square feet or 1 202 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 150%
Structure
weight / hull surface area: 76 lbs/sq ft or 370 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,03
-
Longitudinal: 1,52
-
Overall: 1,07
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Sensors:
1 x RDC-M-5
1 x RDC-P-4
1 x SP-3
1 x SA-2
2 x RN-2
1 x RNWC-1
1 x RWN-PM-3
1 x RWN-M-1
Szkwał (1945)
Halny (1945)
Zorza (1945)
Tęcza (1945)
Meteor (1946)
Kometa (1946)