Budowa kolumbijskich trałowców typu Cigüeña 1923-1924 (2 jednostki)
Skoro zauważono już w kolumbijskiej
admiralicji potrzebę posiadania okrętów minowych – o czym świadczy budowa
stawiacza min Dragón – logicznym
krokiem była budowa także trałowców. Niewielkie te okręty niczym szczególnym
się nie wyróżniają. Wyposażone są w sprzęt trałowy (winda trałowa, trał
kontaktowy), a alternatywnie mogą zabrać na pokład i postawić 36 min typu M-48,
lub 24 typu M-93. Ponadto mogą przewieźć do 16 osób, a pozbawione uzbrojenia
trałowego i minowego do 26 t ładunku. Właściwości morskie trałowców są co
najmniej dobre, a prędkość i zasięg adekwatne do stojących przed nimi zadań.
Budowniczym obydwu okrętów jest
stocznia Astillero Baranquilla (AB), tamże wyprodukowano kotły, maszyny
parowe i sprzęt trałowy. Ostatni raz piszę, że stal konstrukcyjna (także pancerna) pochodzi z
zakładów krajowych; odtąd dla okrętów budowanych w kraju, będzie to regułą. Km
7,62 mm oraz miny wyprodukowały zakłady Fábrica Nacional de Armas Lima (FNA), a
działo 76,2 mm zakupiono w USA.
Opis techniczny.
Kadłub
O sporym
wydłużeniu i umiarkowanie niskim współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Dwa kotły
olejowe AB w jednej kotłowni i dwie maszyny parowe potrójnego rozprężania AB w
jednej maszynowni.
Uzbrojenie na
okręcie zamontowano:
- 1xIx76,2
mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 6400 m, a
przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 5570 m;
- 1xIx7,62
mm/93 Browning/FNA M1914, przy elewacji
45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1830 m, a przy
elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 1220 m
- 24
miny typu M-93.
Stałych przyrządów kierowania ogniem
brak.
Inne
Jednostka została wyposażona w dwie radiostacje.
Cigüeña, Great Colombia minesweeper laid down 1922, launched 1922, completed 1923 (engine 1922)
Displacement:
270 t light; 278 t
standard; 354 t normal; 415 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(139,94 ft / 135,83 ft)
x 22,64 ft x (8,86 / 9,93 ft)
(42,65 m / 41,40 m) x
6,90 m x (2,70 / 3,03 m)
Armament:
1 - 3,00" / 76,2 mm
23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 150 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1900 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 - 0,30" / 7,6 mm 93,0
cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
Machine gun in deck mount, 1914 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
Weight of broadside 13 lbs /
6 kg
Mines
2 - 2 039,28 lbs /
925,00 kg mines + 24 reloads - 23,670 t total
in Above water - Stern
racks/rails
Machinery:
Oil fired boilers,
complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts,
900 ihp / 672 Kw = 14,74 kts
Range 4 600nm at
12,00 kts
Bunker normal = 76
tons, at max displacement = 136 tons
Complement:
40 - 53
Cost:
£0,047 million / $0,187
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 31 tons, 8,7%
- Guns: 1 tons, 0,4%
- Weapons: 30 tons, 8,4%
Machinery: 52 tons,
14,8%
Hull, fittings &
equipment: 150 tons, 42,3%
Fuel, ammunition &
stores: 84 tons, 23,7%
Miscellaneous weights:
44 tons, 12,4%
- Hull below water: 10 tons
- Hull above water: 18 tons
- On freeboard deck: 16 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
136 lbs / 62 Kg = 10,1 x 3,0 " / 76 mm
shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,37
Metacentric height 0,9
ft / 0,3 m
Roll period: 9,8
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,47
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,455 / 0,475
Length to Beam Ratio:
6,00 : 1
'Natural speed' for
length: 11,65 kts
Power going to wave
formation at top speed: 58 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 15,60 degrees
Stern overhang: 1,64 ft
/ 0,50 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 8,86 ft /
2,70 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Forward deck: 29,00%, 7,87 ft / 2,40
m, 7,87 ft / 2,40 m
- Aft deck: 29,00%, 7,87 ft / 2,40 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Quarter deck: 24,00%, 7,87 ft / 2,40
m, 7,87 ft / 2,40 m
- Average freeboard: 7,94 ft / 2,42 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 58,9%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 73,8%
Waterplane Area:
1 969 Square feet or 183 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 233%
Structure weight / hull
surface area: 44 lbs/sq ft or 214 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 1,30
-
Longitudinal: 5,81
- Overall:
1,51
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
Garza (1924)