wtorek, 9 lipca 2019

Nordycki krążownik ciężki typu Stockholm 1926-1928 (3 szt.)


Nordycki krążownik ciężki typu Stockholm 1926-1928 (3 szt.)

Mając świadomość, że znowu grozi mi krytyka za zbytnią progresywność, przedstawiam nordycki krążownik ciężki. Jest to pierwszy w pełni „waszyngtoński” krążownik na świecie, bo nie można chyba uznać za taki japoński Furutaka 1926, a tym bardziej brytyjski Hawkins 1919. Napisałem „waszyngtoński” w cudzysłowie, ponieważ Unia Nordycka nie była sygnatariuszem traktatu waszyngtońskiego (i londyńskiego), a kaliber główny krążownika nieznacznie przekracza limity traktatowe. „Prawdziwe” już krążowniki waszyngtońskie innych flot pokazały się nieco później (Duquesne 1927, Trento 1928, Kent 1928 i Pensacola 1929), niemniej uważam, że budowa takiego okrętu w roku 1926 była zupełnie możliwa.
Stockholm posiada rozdzielone urządzenia napędowe (2K – 2M – 2K – 2M), co korzystnie wpływa na jego przeżywalność. Do wad okrętu można zaliczyć (prócz niezbyt imponującej prędkości) dość słabą bierną ochronę przeciwtorpedową; brak rezerw ciężarowych pozwolił jedynie na wzmocnienie (pogrubienie) konstrukcyjnych grodzi ptorp.
Mimo powyższego uważam, że prezentowany okręt nie ustępuje swoim ówczesnym odpowiednikom w innych flotach. Siła ognia jest porównywalna, opancerzenie przeważnie silniejsze, a mniejszy zasięg nie stanowi wady, z uwagi na zakładany obszar operacyjny (głównie Bałtyk). Z tego samego powodu, nie zamontowano na okręcie wyposażenia lotniczego.
Reszta informacji w raporcie, a ewentualne wątpliwości wyjaśnię w dyskusji.



Stockholm, Nordic Union heavy cruiser, laid down 1924, launched 1925, completed 1926

Displacement:
            9 552 t light; 9 943 t standard; 10 531 t normal; 11 001 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (638,40 ft / 629,92 ft) x 66,27 ft x (19,69 / 20,30 ft)
            (194,59 m / 192,00 m) x 20,20 m  x (6,00 / 6,19 m)

Armament:
      7 - 8,27" / 210 mm 45,0 cal guns - 246,26lbs / 111,70kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1905 Model
              3 x 2-gun mounts on centreline ends, majority aft
                        1 raised mount aft - superfiring
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
                        1 raised mount
      6 - 4,13" / 105 mm 41,0 cal guns - 34,04lbs / 15,44kg shells, 250 per gun
              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1919 Model
              6 x Single mounts on sides, evenly spread
      8 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,86lbs / 0,84kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1922 Model
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
                        6 raised mounts
      8 - 0,31" / 8,0 mm 75,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1902 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 1 833 lbs / 832 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,754 t each, 10,524 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   3,94" / 100 mm           403,54 ft / 123,00 m   11,15 ft / 3,40 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 99% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        1,97" / 50 mm 403,54 ft / 123,00 m   16,40 ft / 5,00 m
            Beam between torpedo bulkheads 53,15 ft / 16,20 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   3,94" / 100 mm           1,97" / 50 mm             3,94" / 100 mm
            2nd:           -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 1,85" / 47 mm

   - Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 1,97" / 50 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 78 507 shp / 58 566 Kw = 31,50 kts
            Range 4 650nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 057 tons

Complement:
            519 - 675

Cost:
            £2,936 million / $11,744 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 634 tons, 6,0%
               - Guns: 613 tons, 5,8%
               - Weapons: 21 tons, 0,2%
            Armour: 2 422 tons, 23,0%
               - Belts: 728 tons, 6,9%
               - Torpedo bulkhead: 482 tons, 4,6%
               - Armament: 383 tons, 3,6%
               - Armour Deck: 767 tons, 7,3%
               - Conning Towers: 61 tons, 0,6%
            Machinery: 2 549 tons, 24,2%
            Hull, fittings & equipment: 3 937 tons, 37,4%
            Fuel, ammunition & stores: 979 tons, 9,3%
            Miscellaneous weights: 11 tons, 0,1%
               - On freeboard deck: 11 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              14 758 lbs / 6 694 Kg = 52,2 x 8,3 " / 210 mm shells or 1,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,12
            Metacentric height 3,3 ft / 1,0 m
            Roll period: 15,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,51
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,30

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,449 / 0,454
            Length to Beam Ratio: 9,50 : 1
            'Natural speed' for length: 25,10 kts
            Power going to wave formation at top speed: 52 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,50 degrees
            Stern overhang: -2,95 ft / -0,90 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  26,90 ft / 8,20 m,  22,97 ft / 7,00 m
               - Forward deck:       58,00%,  22,97 ft / 7,00 m,  22,97 ft / 7,00 m
               - Aft deck:    10,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Quarter deck:        14,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Average freeboard:                      21,36 ft / 6,51 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 121,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 207,2%
            Waterplane Area: 26 596 Square feet or 2 471 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 111%
            Structure weight / hull surface area: 115 lbs/sq ft or 561 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,97
                        - Longitudinal: 1,38
                        - Overall: 1,00
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Stockholm (1926)
København (1927)
Kristiania (1928)