Nordycki krążownik ciężki typu Stockholm 1926-1928 (3 szt.)
Mając
świadomość, że znowu grozi mi krytyka za zbytnią progresywność, przedstawiam
nordycki krążownik ciężki. Jest to pierwszy w pełni „waszyngtoński” krążownik
na świecie, bo nie można chyba uznać za taki japoński Furutaka 1926, a tym bardziej brytyjski Hawkins 1919. Napisałem „waszyngtoński” w cudzysłowie, ponieważ Unia
Nordycka nie była sygnatariuszem traktatu waszyngtońskiego (i londyńskiego), a kaliber
główny krążownika nieznacznie przekracza limity traktatowe. „Prawdziwe” już
krążowniki waszyngtońskie innych flot pokazały się nieco później (Duquesne 1927, Trento 1928, Kent 1928 i Pensacola 1929), niemniej uważam, że budowa
takiego okrętu w roku 1926 była zupełnie możliwa.
Stockholm
posiada rozdzielone urządzenia napędowe (2K – 2M – 2K – 2M), co korzystnie
wpływa na jego przeżywalność. Do wad okrętu można zaliczyć (prócz niezbyt
imponującej prędkości) dość słabą bierną ochronę przeciwtorpedową; brak rezerw
ciężarowych pozwolił jedynie na wzmocnienie (pogrubienie) konstrukcyjnych
grodzi ptorp.
Mimo
powyższego uważam, że prezentowany okręt nie ustępuje swoim ówczesnym
odpowiednikom w innych flotach. Siła ognia jest porównywalna, opancerzenie
przeważnie silniejsze, a mniejszy zasięg nie stanowi wady, z uwagi na zakładany
obszar operacyjny (głównie Bałtyk). Z tego samego powodu, nie zamontowano na okręcie wyposażenia lotniczego.
Reszta
informacji w raporcie, a ewentualne wątpliwości wyjaśnię w dyskusji.
Link
do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/7934d2fa108c5129671b6e3f4a1f8452.html
Stockholm, Nordic Union heavy cruiser, laid
down 1924, launched 1925, completed 1926
Displacement:
9 552
t light; 9 943 t standard; 10 531 t normal; 11 001 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(638,40
ft / 629,92 ft) x 66,27 ft x (19,69 / 20,30 ft)
(194,59
m / 192,00 m) x 20,20 m x (6,00 / 6,19
m)
Armament:
7
- 8,27" / 210 mm 45,0 cal guns - 246,26lbs / 111,70kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1905 Model
3 x 2-gun mounts on centreline ends, majority
aft
1
raised mount aft - superfiring
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1
raised mount
6
- 4,13" / 105 mm 41,0 cal guns - 34,04lbs / 15,44kg shells, 250 per gun
Quick firing guns in deck and hoist mounts,
1919 Model
6 x Single mounts on sides, evenly spread
8
- 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,86lbs / 0,84kg shells, 1 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1922 Model
8 x Single mounts on sides, evenly spread
6
raised mounts
8
- 0,31" / 8,0 mm 75,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 500 per
gun
Machine guns in deck mounts, 1902 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4
double raised mounts
Weight of broadside 1 833 lbs / 832 kg
Main Torpedoes
6
- 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,754 t each, 10,524 t
total
In
2 sets of deck mounted side rotating tubes
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 3,94" / 100 mm 403,54 ft / 123,00 m 11,15
ft / 3,40 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 99% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
-
Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
1,97"
/ 50 mm 403,54 ft / 123,00 m 16,40 ft / 5,00 m
Beam
between torpedo bulkheads 53,15 ft / 16,20 m
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 3,94" / 100 mm 1,97" / 50 mm 3,94"
/ 100 mm
2nd:
- - 0,98"
/ 25 mm
-
Armoured deck - single deck:
For
and Aft decks: 1,85" / 47 mm
-
Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 1,97" / 50 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 4 shafts, 78 507 shp / 58 566 Kw = 31,50 kts
Range
4 650nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 1 057 tons
Complement:
519
- 675
Cost:
£2,936
million / $11,744 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
634 tons, 6,0%
- Guns: 613 tons, 5,8%
- Weapons: 21 tons, 0,2%
Armour:
2 422 tons, 23,0%
- Belts: 728 tons, 6,9%
- Torpedo bulkhead: 482 tons, 4,6%
- Armament: 383 tons, 3,6%
- Armour Deck: 767 tons, 7,3%
- Conning Towers: 61 tons, 0,6%
Machinery:
2 549 tons, 24,2%
Hull,
fittings & equipment: 3 937 tons, 37,4%
Fuel,
ammunition & stores: 979 tons, 9,3%
Miscellaneous
weights: 11 tons, 0,1%
- On freeboard deck: 11 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
14 758 lbs / 6 694 Kg = 52,2 x 8,3
" / 210 mm shells or 1,7 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,12
Metacentric
height 3,3 ft / 1,0 m
Roll
period: 15,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,51
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,30
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,449 / 0,454
Length
to Beam Ratio: 9,50 : 1
'Natural
speed' for length: 25,10 kts
Power
going to wave formation at top speed: 52 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 17,50 degrees
Stern
overhang: -2,95 ft / -0,90 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 26,90 ft /
8,20 m, 22,97 ft / 7,00 m
- Forward deck: 58,00%, 22,97 ft / 7,00
m, 22,97 ft / 7,00 m
- Aft deck: 10,00%, 15,09 ft / 4,60 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Quarter deck: 14,00%, 15,09 ft /
4,60 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Average freeboard: 21,36 ft / 6,51 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 121,0%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 207,2%
Waterplane
Area: 26 596 Square feet or 2 471 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 111%
Structure
weight / hull surface area: 115 lbs/sq ft or 561 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,97
-
Longitudinal: 1,38
-
Overall: 1,00
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Stockholm (1926)
København (1927)
Kristiania (1928)