środa, 29 maja 2024

Niderlandzkie pancerniki typu Holland 1939-1940 (2 jednostki)

Niderlandzkie pancerniki typu Holland 1939-1940 (2 jednostki)

Pierwsze „pełnowymiarowe” okręty liniowe w niderlandzkiej flocie. Podstawowe założenia projektowe były takie, aby Holland był silniejszy od przeciwnika szybszego i jednocześnie szybszy od przeciwnika silniejszego. To drugie założenie – jak na razie – jest tylko teoretyczne; w roku 1939, silniejszego przeciwnika Holland raczej nie spotka. W momencie wejścia do służby, jest on drugim (po brytyjskim krążowniku liniowym Hood) największym okrętem wojennym na świecie.
Projekt prezentowanego pancernika zawiera kilka nowinek, pierwszą z nich jest gruszka dziobowa. Hydrodynamiczne badania modelowe wykazują, że obecność prawidłowo zaprojektowanej gruszki dziobowej, zmniejsza opory falowe kadłuba o co najmniej 10%. Zakładając, że gruszka dziobowa Hollanda, jako prototypowa, nie jest doskonała, przyjąłem że zmniejszy opory falowe jego kadłuba tylko o 5%. Ponieważ udział oporów falowych, przy prędkości maksymalnej tej jednostki wynosi 52%, prędkość ta wzrośnie o 0,05 x 0,42 = 0,026, czyli 2,6%. Nowości mamy również w uzbrojeniu; po raz pierwszy na niderlandzkim okręcie zainstalowano stabilizowane, półautomatyczne działa DP 105 mm oraz stabilizowane, automatyczne działka plot 40 mm. Nowe są również działka plot 20 mm, ale one pojawiły się już wcześniej na kutrach torpedowych typu T57 (post z dnia 18.05.2024).
Zdaję sobie sprawę z tego, że sylwetka okrętu nie wszystkim się spodoba (ja sam nie jestem nią zachwycony). Uroda jednak nie była priorytetem dla projektanta; ważniejsze były: skrócenie cytadeli pancernej, zapewnienie miejsca dla wymagających pod tym względem stanowisk dział 105 mm oraz uzyskanie dobrych właściwości morskich.
Holland został zbudowany w stoczni NV Wilton Dok- en Werf Maatschappij w Schiedam, budowa trwała 44 miesiące. Po wejściu do służby, przejął od krążownika liniowego Vlanderen funkcję okrętu flagowego niderlandzkiej MW. Drugi okręt tego typu Zeeland, budowany jest w stoczni Amsterdamsche Droogdok Maatschappij w Amsterdamie, termin jego oddania do służby planowany jest na sam początek roku 1940, a czas budowy na 43 miesiące. Obydwa okręty wejdą w skład Dowództwa Sił Operacyjnych.  
Opis techniczny okrętu.
Kadłub
O dość nowoczesnym profilu poziomym, niezbyt dużym współczynniku pełnotliwości i stosunkowo wysokiej wolnej burcie.
Napęd
Cztery wały napędowe. Osiem kotłów olejowych Cockerill w czterech kotłowniach i cztery zestawy turbin parowych Werkspoor z przekładniami w czterech maszynowniach. Do prędkości maksymalnej przyjęto współczynnik zwiększający 1,026 (patrz opis ogólny).
Uzbrojenie
Na uzbrojenie pancernika składa się:
- 3xIIIx380/45 Wilton-Fijenoord P1936, przy elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem AP 837,0 kg wynosi 36160 m;
- 6xIIx149/50 Bofors/Wilton-Fijenoord P1921, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem HE 46,7 kg wynosi 26010 m;
- 7xIIx105/50 Wilton-Fijenoord/Hazemeyer P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 16,00 kg wynosi 18200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11340 m;
- 10xIIx40/60 Bofors/Wilton-Fijenoord/Hazemeyer P1937, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,93 kg wynosi 9830 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 7160 m;
- 8xIIx20/60 Madsen/Westoever P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3050 m.
Do kierowania ogniem zamontowano dwa główne dalocelowniki optyczne o bazie 8,7 m oraz cztery pomocnicze dalocelowniki z funkcją plot o bazie 4,1 m. Ponadto, każda wieża artylerii głównej posiada dalmierz optyczny o bazie 11,1 m, a każda wieża artylerii średniej dalmierz optyczny o bazie 5,3 m.
Opancerzenie
Jak w raporcie i na rysunku.
Grupa lotnicza
Okręt został wyposażony w dwie katapulty oraz trzy rozpoznawcze wodnosamoloty pływakowe typu Fokker C.XI, przechowywane w hangarze podpokładowym. Zapasy paliwa i amunicji wystarczają na wykonanie 35 lotów dla każdej z maszyn.
Inne
Na pancerniku zainstalowano sześć radiostacji o zróżnicowanym zasięgu oraz trzy radionamierniki.

Link do obrazka: https://www.easypaste.org/file/L4bXi2ny/Pancernik.Holland.1939.png?lang=pl

Holland, Netherlands battleship laid down 1936, launched 1937, completed 1939 (engine 1937)

Displacement:
            33 350 t light; 35 676 t standard; 39 566 t normal; 42 678 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (744,00 ft / 733,60 ft) x 106,30 ft x (34,45 / 36,52 ft)
            (226,77 m / 223,60 m) x 32,40 m  x (10,50 / 11,13 m)

Armament:
      9 - 14,96" / 380 mm 45,0 cal guns - 1 845,27lbs / 837,00kg shells, 125 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1936 Model
              3 x 3-gun mounts on centreline ends, majority forward
                        1 raised mount - superfiring
      12 - 5,87" / 149 mm 50,0 cal guns - 102,96lbs / 46,70kg shells, 250 per gun
              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1921 Model
              6 x 2-gun mounts on sides, evenly spread
      14 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 35,27lbs / 16,00kg shells, 500 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1938 Model
              6 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        6 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
                        1 raised mount
      20 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1937 Model
              8 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        6 raised mounts
              2 x Twin mounts on centreline, evenly spread
                        2 double raised mounts
      16 - 0,79" / 20,0 mm 60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 5 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
              8 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        8 double raised mounts
      Weight of broadside 17 525 lbs / 7 949 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)                Length (avg)               Height (avg)
            Main:           13,0" / 330 mm           410,76 ft / 125,20 m   13,45 ft / 4,10 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 86% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        1,38" / 35 mm 410,76 ft / 125,20 m   39,04 ft / 11,90 m
            Beam between torpedo bulkheads 73,16 ft / 22,30 m
   - Gun armour:         Face (max)         Other gunhouse (avg)       Barbette/hoist (max)
            Main:           13,0" / 330 mm           4,92" / 125 mm                 12,0" / 305 mm
            2nd:             1,97" / 50 mm              0,98" / 25 mm                   1,77" / 45 mm
            3rd:              0,51" / 13 mm                       -                                        -
   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 5,91" / 150 mm
   - Conning towers: Forward 12,99" / 330 mm, Aft 4,92" / 125 m 

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 128 000 shp / 95 488 Kw = 29,69 kts
            Range 14 300nm at 15,00 kts
            Bunker normal = 3 864 tons, at max displacement = 6 955 tons

Complement:
            1 402 - 1 823

Cost:
            £17,129 million / $68,518 million 

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 3 597 tons, 9,1%
               - Guns: 3 597 tons, 9,1%
            Armour: 11 409 tons, 28,8%
               - Belts: 3 183 tons, 8,0%
               - Torpedo bulkhead: 818 tons, 2,1%
               - Armament: 2 669 tons, 6,7%
               - Armour Deck: 4 292 tons, 10,8%
               - Conning Towers: 448 tons, 1,1%
            Machinery: 3 548 tons, 9,0%
            Hull, fittings & equipment: 14 721 tons, 37,2%
            Fuel, ammunition & stores: 6 190 tons, 15,6%
            Miscellaneous weights: 101 tons, 0,3%
               - Hull below water: 78 tons
               - On freeboard deck: 23 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              55 981 lbs / 25 393 Kg = 33,4 x 15,0 " / 380 mm shells or 7,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,12
            Metacentric height 6,8 ft / 2,1 m
            Roll period: 17,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,75
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,25

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a straight bulbous bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,516 / 0,525
            Length to Beam Ratio: 6,90 : 1
            'Natural speed' for length: 27,08 kts
            Power going to wave formation at top speed: 52 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 56
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,55 degrees
            Stern overhang: 3,61 ft / 1,10 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            24,00%,  30,51 ft / 9,30 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Forward deck:       28,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  22,97 ft / 7,00 m
               - Aft deck:                28,00%,  22,97 ft / 7,00 m,  22,97 ft / 7,00 m
               - Quarter deck:        20,00%,  22,97 ft / 7,00 m,  22,97 ft / 7,00 m
               - Average freeboard:                      23,97 ft / 7,31 m    

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 98,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 166,2%
            Waterplane Area: 52 700 Square feet or 4 896 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 117%
            Structure weight / hull surface area: 215 lbs/sq ft or 1 051 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,96
                        - Longitudinal: 1,76
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Holland (1939)
Zeeland (1940)

2 x catapult
3 x Fokker C.XI