Niderlandzkie pancerniki typu Holland 1939-1940 (2 jednostki)
Pierwsze „pełnowymiarowe” okręty
liniowe w niderlandzkiej flocie. Podstawowe założenia projektowe były takie,
aby Holland był silniejszy od
przeciwnika szybszego i jednocześnie szybszy od przeciwnika silniejszego. To
drugie założenie – jak na razie – jest tylko teoretyczne; w roku 1939,
silniejszego przeciwnika Holland
raczej nie spotka. W momencie wejścia do służby, jest on drugim (po brytyjskim
krążowniku liniowym Hood) największym
okrętem wojennym na świecie.
Projekt prezentowanego pancernika
zawiera kilka nowinek, pierwszą z nich jest gruszka dziobowa. Hydrodynamiczne
badania modelowe wykazują, że obecność prawidłowo zaprojektowanej gruszki
dziobowej, zmniejsza opory falowe kadłuba o co najmniej 10%. Zakładając, że
gruszka dziobowa Hollanda, jako
prototypowa, nie jest doskonała, przyjąłem że zmniejszy opory falowe jego
kadłuba tylko o 5%. Ponieważ udział oporów falowych, przy prędkości maksymalnej
tej jednostki wynosi 52%, prędkość ta wzrośnie o 0,05 x 0,42 = 0,026, czyli
2,6%. Nowości mamy również w uzbrojeniu; po raz pierwszy na niderlandzkim
okręcie zainstalowano stabilizowane, półautomatyczne działa DP 105 mm oraz
stabilizowane, automatyczne działka plot 40 mm. Nowe są również działka plot 20
mm, ale one pojawiły się już wcześniej na kutrach torpedowych typu T57 (post z dnia 18.05.2024).
Zdaję sobie sprawę z tego, że sylwetka
okrętu nie wszystkim się spodoba (ja sam nie jestem nią zachwycony). Uroda
jednak nie była priorytetem dla projektanta; ważniejsze były: skrócenie
cytadeli pancernej, zapewnienie miejsca dla wymagających pod tym względem
stanowisk dział 105 mm oraz uzyskanie dobrych właściwości morskich.
Holland został zbudowany w stoczni NV Wilton
Dok- en Werf Maatschappij w Schiedam, budowa trwała 44 miesiące. Po wejściu do
służby, przejął od krążownika liniowego Vlanderen funkcję okrętu flagowego
niderlandzkiej MW. Drugi okręt tego typu Zeeland,
budowany jest w stoczni Amsterdamsche Droogdok Maatschappij w Amsterdamie,
termin jego oddania do służby planowany jest na sam początek roku 1940, a czas
budowy na 43 miesiące. Obydwa okręty wejdą w skład Dowództwa Sił Operacyjnych.
Opis techniczny okrętu.
Kadłub
O dość nowoczesnym profilu poziomym,
niezbyt dużym współczynniku pełnotliwości i stosunkowo wysokiej wolnej burcie.
Napęd
Cztery wały napędowe. Osiem kotłów
olejowych Cockerill w czterech kotłowniach i cztery zestawy turbin parowych
Werkspoor z przekładniami w czterech maszynowniach. Do prędkości maksymalnej
przyjęto współczynnik zwiększający 1,026 (patrz opis ogólny).
Uzbrojenie
Na uzbrojenie pancernika składa się:
-
3xIIIx380/45 Wilton-Fijenoord P1936,
przy elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem AP 837,0 kg wynosi
36160 m;
-
6xIIx149/50 Bofors/Wilton-Fijenoord P1921, przy
elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem HE 46,7 kg wynosi 26010
m;
-
7xIIx105/50 Wilton-Fijenoord/Hazemeyer P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 16,00
kg wynosi 18200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa
tym samym pociskiem wynosi 11340 m;
-
10xIIx40/60 Bofors/Wilton-Fijenoord/Hazemeyer P1937, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 0,93 kg wynosi 9830 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 7160 m;
- 8xIIx20/60 Madsen/Westoever
P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg
wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym
samym pociskiem wynosi 3050 m.
Do kierowania ogniem zamontowano dwa
główne dalocelowniki optyczne o bazie 8,7 m oraz cztery pomocnicze dalocelowniki z funkcją
plot o bazie 4,1 m. Ponadto, każda wieża artylerii głównej posiada dalmierz
optyczny o bazie 11,1 m, a każda wieża artylerii średniej dalmierz optyczny o
bazie 5,3 m.
Opancerzenie
Jak w raporcie i na rysunku.
Grupa lotnicza
Okręt został wyposażony w dwie
katapulty oraz trzy rozpoznawcze wodnosamoloty pływakowe typu Fokker C.XI,
przechowywane w hangarze podpokładowym. Zapasy paliwa i amunicji wystarczają na
wykonanie 35 lotów dla każdej z maszyn.
Inne
Na pancerniku zainstalowano sześć
radiostacji o zróżnicowanym zasięgu oraz trzy radionamierniki.
Link do obrazka: https://www.easypaste.org/file/L4bXi2ny/Pancernik.Holland.1939.png?lang=pl
Holland, Netherlands battleship laid down 1936, launched 1937, completed 1939 (engine 1937)
Displacement:
33 350 t light;
35 676 t standard; 39 566 t normal; 42 678 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(744,00 ft / 733,60 ft)
x 106,30 ft x (34,45 / 36,52 ft)
(226,77 m / 223,60 m) x
32,40 m x (10,50 / 11,13 m)
Armament:
9 - 14,96" / 380 mm
45,0 cal guns - 1 845,27lbs / 837,00kg shells, 125 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1936 Model
3 x 3-gun mounts on centreline ends, majority
forward
1 raised
mount - superfiring
12 - 5,87" / 149 mm
50,0 cal guns - 102,96lbs / 46,70kg shells, 250 per gun
Quick firing guns in turret on barbette
mounts, 1921 Model
6 x 2-gun mounts on sides, evenly spread
14 - 4,13" / 105 mm
50,0 cal guns - 35,27lbs / 16,00kg shells, 500 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1938 Model
6 x Twin mounts on sides, evenly spread
6 raised
mounts
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1 raised
mount
20 - 1,57" / 40,0 mm
60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1937 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
6 raised
mounts
2 x Twin mounts on centreline, evenly spread
2 double
raised mounts
16 - 0,79" / 20,0 mm
60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 5 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
8 double
raised mounts
Weight of broadside 17 525
lbs / 7 949 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 13,0" / 330 mm 410,76 ft / 125,20 m 13,45
ft / 4,10 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 86% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
- Torpedo Bulkhead - Additional
damage containing bulkheads:
1,38"
/ 35 mm 410,76 ft / 125,20 m 39,04 ft / 11,90 m
Beam between torpedo
bulkheads 73,16 ft / 22,30 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 13,0" / 330 mm 4,92" / 125 mm 12,0"
/ 305 mm
2nd: 1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm 1,77"
/ 45 mm
3rd: 0,51" / 13 mm - -
- Armoured deck - multiple
decks:
For and Aft decks:
5,91" / 150 mm
- Conning towers: Forward
12,99" / 330 mm, Aft 4,92" / 125 m
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 4 shafts,
128 000 shp / 95 488 Kw = 29,69 kts
Range 14 300nm at
15,00 kts
Bunker normal = 3 864
tons, at max displacement = 6 955 tons
Complement:
1 402 - 1 823
Cost:
£17,129 million /
$68,518 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 3 597
tons, 9,1%
- Guns: 3 597 tons, 9,1%
Armour: 11 409
tons, 28,8%
- Belts: 3 183 tons, 8,0%
- Torpedo bulkhead: 818 tons, 2,1%
- Armament: 2 669 tons, 6,7%
- Armour Deck: 4 292 tons, 10,8%
- Conning Towers: 448 tons, 1,1%
Machinery: 3 548
tons, 9,0%
Hull, fittings &
equipment: 14 721 tons, 37,2%
Fuel, ammunition &
stores: 6 190 tons, 15,6%
Miscellaneous weights:
101 tons, 0,3%
- Hull below water: 78 tons
- On freeboard deck: 23 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
55 981 lbs / 25 393 Kg = 33,4 x 15,0 " /
380 mm shells or 7,3 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,12
Metacentric height 6,8
ft / 2,1 m
Roll period: 17,2
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,75
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,25
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a straight bulbous bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,516 / 0,525
Length to Beam Ratio:
6,90 : 1
'Natural speed' for
length: 27,08 kts
Power going to wave
formation at top speed: 52 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 56
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 12,55 degrees
Stern overhang: 3,61 ft
/ 1,10 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 24,00%, 30,51 ft /
9,30 m, 23,95 ft / 7,30 m
- Forward deck: 28,00%, 23,95 ft / 7,30
m, 22,97 ft / 7,00 m
- Aft deck: 28,00%, 22,97 ft / 7,00 m, 22,97 ft / 7,00 m
- Quarter deck: 20,00%, 22,97 ft /
7,00 m, 22,97 ft / 7,00 m
- Average freeboard: 23,97 ft / 7,31 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 98,1%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 166,2%
Waterplane Area:
52 700 Square feet or 4 896 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 117%
Structure weight / hull
surface area: 215 lbs/sq ft or 1 051 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,96
-
Longitudinal: 1,76
- Overall:
1,02
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
Holland (1939)
Zeeland (1940)
2 x catapult
3 x Fokker C.XI