Duży okręt desantowy typu Wielka Syrta 1941-1942 (10 szt.)
W
przeciwieństwie do będącego już w służbie, a przeznaczonego do przewozu i
desantowania wozów bojowych i transportowych, dużego okrętu desantowego Biskaje (LSL-1 1939), prezentowana
jednostka ma za zadanie transport i wysadzenie na nieurządzony, lecz opanowany
już brzeg, siły żywej.
Okręty
tego rodzaju nazywa się czasem transportowcami szturmowymi, lecz – moim zdaniem
– jest to nazwa myląca. Nie ma tu mowy o „szturmowaniu”; „ładunek” tej
jednostki może być wysadzony tylko na brzeg już opanowany, czyli chroniony
przed bezpośrednim, obserwowanym ostrzałem npla. W przeciwnym razie,
przedsięwzięcie takie mogłoby zakończyć się istną masakrą. Wystarczyłoby
wycelować dwa km-y na furty wyładowcze i tylko zmieniać taśmy.
„Ładunkiem”
okrętu jest kompletny batalion piechoty (850 osób) wraz z organiczną bronią
ciężką oraz zaopatrzeniem (ok. 380 t) na circa
4-5 dni. Tylko cięższe pojazdy transportowe (ciężarówki) muszą być dostarczane
inną drogą.
Jednostka
jest stosunkowo silnie uzbrojona; przeznaczeniem tego uzbrojenia jest głównie
obrona plot, choć w razie koniecznej potrzeby, można użyć go również do
wsparcia już wyładowanego wojska.
Wielka Syrta jest też stosunkowo
szybka; umożliwia to przewóz desantu z metropolii do punktu docelowego w
stosunkowo krótkim czasie, bez „ugotowania” wojska jeszcze przed samą operacją
desantową. Temu celowi służy również dość bogata „infrastruktura socjalna”
(łaźnia, pralnia, obszerne mesy, biblioteka, świetlica z kinem, kaplica itp.);
upodabnia to pod tym względem okręt do klasycznego transportowca wojska.
Również całkiem dobre właściwości morskie pozwalają na zachowanie możliwego
komfortu długiej podróży.
W
czasie desantu żołnierze wychodzą na brzeg po wychylanych/wysuwanych trapach z
dwu furt dziobowych. Cięższy sprzęt i zaopatrzenie jest przewożone na brzeg na
6 motorowych łodziach desantowych, które mogą również służyć do ewakuacji z
przyczółka rannych lub chorych.
Sylwetka
okrętu jest dość typowa dla jednostek desantowych; urodą wprawdzie nie grzeszy,
ale ważna jest tu przede wszystkim funkcjonalność.
Reszta
danych w raporcie.
Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/22e835549454232
Wielka Syrta, Poland Large landing ship laid
down 1941
Displacement:
3 293
t light; 3 445 t standard; 4 153 t normal; 4 719 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(468,32
ft / 459,32 ft) x 65,62 ft x (6,89 / 7,71 ft)
(142,74
m / 140,00 m) x 20,00 m x (2,10 / 2,35
m)
Armament:
4
- 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 250 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1936 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
8
- 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 1 000 per
gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1939 Model
4 x Twin mounts on sides, aft evenly spread
4
raised mounts
16 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
3 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
2
raised mounts
6 x Twin mounts on sides, aft evenly spread
6
double raised mounts
Weight of broadside 236 lbs / 107 kg
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 5 087 shp / 3 795 Kw = 16,00 kts
Range
13 700nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 1 274 tons
Complement:
258
- 336
Cost:
£1,006
million / $4,024 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
73 tons, 1,7%
- Guns: 73 tons, 1,7%
Armour:
1 tons, 0,0%
- Armament: 1 tons, 0,0%
Machinery:
134 tons, 3,2%
Hull,
fittings & equipment: 2 155 tons, 51,9%
Fuel,
ammunition & stores: 860 tons, 20,7%
Miscellaneous
weights: 930 tons, 22,4%
- Hull below water: 100 tons
- Hull above water: 725 tons
- On freeboard deck: 105 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
24 644 lbs / 11 178 Kg = 297,7 x
4,7 " / 120 mm shells or 2,9 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,37
Metacentric
height 4,6 ft / 1,4 m
Roll
period: 12,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,44
Hull form characteristics:
Hull
has raised forecastle,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,700 / 0,711
Length
to Beam Ratio: 7,00 : 1
'Natural
speed' for length: 21,43 kts
Power
going to wave formation at top speed: 28 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 17,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 28,54 ft /
8,70 m, 26,90 ft / 8,20 m
- Forward deck: 50,00%, 19,03 ft / 5,80
m, 19,03 ft / 5,80 m
- Aft deck: 27,00%, 19,03 ft / 5,80 m, 19,03 ft / 5,80 m
- Quarter deck: 8,00%, 19,03 ft / 5,80
m, 19,03 ft / 5,80 m
- Average freeboard: 20,31 ft / 6,19 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 41,0%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 339,4%
Waterplane
Area: 24 157 Square feet or 2 244 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 282%
Structure
weight / hull surface area: 71 lbs/sq ft or 346 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,95
-
Longitudinal: 1,57
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
6 x LB-1
Sensors:
1 x DC-P-4
1 x RN-2
1 x RWN-PM-1
Wielka Syrta (1941)
Mała Syrta (1941)
Karpentaria (1941)
Akaba (1941)
Kandałaksza (1941)
Botnia (1941)
Ungawa (1942)
Boothia (1942)
Chesapeake (1942)
Ramla
(1942)