sobota, 9 stycznia 2016

Lotnictwo morskie rok 1933



Lotnictwo morskie rok 1933

Jak co roku, przedstawiam zaktualizowane zestawienie tabelaryczne oraz sylwetki samolotów, które będą używane w lotnictwie morskim w roku 1933.
Typ
Nazwa
Rok prod.
Załoga
Wymiary
Pow. nośna
Masa
Silniki
V max.
V wzn.
Pułap
Zasięg
Uzbrojenie
S
L
H
własna
start.
km
nkm
dz.
bomby
torp.
osób
m
m
m
m2
kg
kg
KM
km/h
m/s
m
Mm
szt
szt
szt
kg
szt
S a m o l o t y  m y ś l i w s k i e
PFS-9M
Bielik
1928
1
8,9
7,1
2,8
25,5
1 117
1 560
1x520
306
7,2
8 200
450
2




PWL-61M
Kania
1929
1
12,0
7,6
3,0
27,8
1 360
1 820
1x640
318
7,1
8 500
412

2



PWL-75M
Krogulec
1932
1
10,6
7,0
2,7
17,9
1 090
1 550
1x560
334
11,2
8 500
436
4




S a m o l o t y  m y ś l i w s k o-b o m b o w e
PWL-76MB
Palmojad
1932
1
9,6
7,2
3,0
24,3
1 509
2 065
1x720
313
10,2
7 650
725
2
1

250

S a m o l o t y  b o m b o w e
CZL-26B
Emu
1925
5
20,4
13,6
5,1
105,8
3 194
5 725
2x480
190
3,3
4 150
531
5


1 250

CZL-32B
Kazuar
1929
5
28,0
19,5
6,0
112,0
3 233
6 944
2x560
210
3,6
5 100
602
6


1 750

PWL-62B
Jerzyk
1930
3
20,8
13,8
3,4
54,0
2 940
5 140
1x800
226
3,4
7 000
597
4


800

S a m o l o t y  b o m b o w e  n u r k u j ą c e
PFS-20B
Jarząbek
1933
2
13,4
9,8
2,8
26,4
1 768
2 861
1x640
247
5,7
4 900
531
4


500

S a m o l o t y  t o r p e d o w o - b o m b o w e
PWL-42TB
Puchacz
1926
2
13,7
10,4
3,7
39,4
1 680
3 090
1x560
221
4,2
6 100
590
3


750
1
CZL-33TB
Sowa
1930
2
17,0
12,1
3,7
58,7
2 578
4 345
1x800
214
4,0
5 500
562
2
1

900
1
S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
PFS-6RB
Aleksandretta
1928
2
14,1
9,2
3,6
49,8
1 330
1 960
1x360
214
4,3
6 700
395
3


200

PFS-12RB
Lora
1931
2
14,5
9,2
3,2
29,0
1 340
1 950
1x520
232
7,4
7 200
435
2


250

S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z e
LWS-6R
Dudek
1926
2
9,4
8,2
3,1
33,2
1 246
1 915
1x360
207
5,5
6 400
540
4


100

WSD-9R
Żołna
1929
2
13,5
8,3
3,0
26,0
900
1 416
1x280
204
3,1
4 350
362
1


50

W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  m y ś l i w s k i e
PWL-58HM
Rybołów
1928
1
9,8
6,7
2,8
25,7
980
1 400
1x440
255
6,0
7 500
414
2




W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  r o z p o z n a w c z e
PWL-53HR
Czajka
1927
2
13,5
9,6
3,7
44,0
1 409
1 990
1x360
182
3,3
5 900
366
1


50

LWS-7HR
Zimorodek
1928
2
17,0
12,1
5,3
76,4
2 790
4 170
1x640
202
3,7
4 150
432
3


150

LWS-14HR
Alka
1932
2
12,8
8,5
2,8
23,8
956
1 332
1x240
194
4,5
4 700
346
1




W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  r o z p o z n a w c z o - b o m b ow e




















W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  t o r p e d o w o - b o m b o w e
PWL-42HTB
Burzyk
1926
2
13,7
10,4
3,4
39,4
1 680
3 090
1x560
199
4,1
6 100
531
3


750
1
PWL-81HTB
Fulmar
1932
4
28,0
17,0
4,5
130,0
4 962
8 177
2x640
228
3,7
4 500
598
5


1 000
1
Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z e
CZL-30HR
Bocian
1928
3
14,5
11,4
4,2
59,9
2 170
3 000
1x440
181
3,5
3 500
731
4


250

PWL-73HR
Kszyk
1931
2
11,1
7,8
2,9
19,0
440
726
1x160
200
4,1
3 800
356





CZL-38HR
Flaming
1932
5
22,5
14,3
4,4
62,0
3 850
7 050
1x800
250
3,7
6 350
1 300
3


250

Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
PWL-28HRBm
Fregata
1927
4
22,5
15,6
5,5
125,0
3 658
5 496
2x440
173
3,4
5 400
667
3

1
200

PWL-66HRB
Albatros
1931
5
30,5
18,8
5,8
140,7
5 792
11 460
2x720
230
3,2
4 100
1 180
2

1
900

Uwagi, do poszczególnych typów samolotów:
- wycofany został wysłużony już samolot typu PFS-4B Skowronek;
- wprowadzony został do służby bombowiec nurkujący PFS-20B Jarząbek.
PFS-20B Jarząbek jest pierwszym w naszej flocie powietrznej w pełni tego słowa znaczeniu bombowcem nurkującym. Pewną ciekawostką jest tu lokalizacja km-ów pilota; zostały one zabudowane w masywnych owiewkach kół głównych podwozia. Rozwiązanie takie oszczędza miejsce w kadłubie, likwiduje problem z synchronizacją karabinów z obrotami śmigła oraz ułatwia dostęp dla obsługi technicznej. Samolot ten (w wersji pokładowej, z hakiem hamowniczym) zastąpi używane dotychczas, a właśnie wycofane lekkie bombowce typu PFS-4B Skowronek.
W następnym 1934 roku przewidziane jest wprowadzenie do służby: samolotu myśliwskiego, dwóch lekkich bombowców oraz ciężkiej rozpoznawczo-bombowej łodzi latającej z możliwością zarówno zwalczania okrętów podwodnych, jak i przeprowadzania ataków torpedowych na okręty nawodne.
W związku z wprowadzeniem ww. nowych modeli, przewiduje się wycofanie jednego typu samolotu myśliwskiego (PFS-9M Bielik), jednego bombowego (CZL-26B Emu) i jednej rozpoznawczo-bombowej łodzi latającej (PWL-28HRBm Fregata).
Pochylmy czoła przed tym ostatnim modelem; pełnił on służbę od roku 1924 (od 1927 w wersji zmodernizowanej) i prócz tego, że wylatał niewiele mniej Mm niż wszystkie pozostałe samoloty MW, to był chyba udanym prekursorem nowszych typów wodnosamolotów tego przeznaczenia.
Równie wdzięczna pamięć należy się bombowcowi PFS-4B Skowronek; od roku 1925 był podstawowym i dotychczas jedynym klasycznym bombowcem używanym na lotniskowcach. Co najmniej dwie setki pilotów lotnictwa morskiego może z niejaką dumą powiedzieć, że to właśnie na nich uczyło się zaawansowanego pilotażu.