sobota, 9 stycznia 2016

Ścigacz torpedowy typu ST-25 1932-1933 (12 szt.) i ścigacz artyleryjski typu SA-8 1932-1933 (3 szt.)



Ścigacz torpedowy typu ST-25 1932-1933 (12 szt.) i ścigacz artyleryjski typu SA-8 1932-1933 (3 szt.)

Trzecia „i pół” generacja ścigaczy w naszej flocie. Od poprzedników różnią się nieco większymi wymiarami, wypornością, szybkością i zasięgiem, natomiast ich uzbrojenie i ogólne rozplanowanie pozostało bez zmian. Tradycyjnie okręty te działają w dywizjonach w składzie: 1 ścigacz artyleryjski (przewodnik dywizjonu) i 4 ścigacze torpedowe.
Jak zwykle w przypadku ścigaczy, dla uzyskania realnych osiągów musiałem trochę program „pokantować” Na razie są to najszybsze jednostki w naszej flocie.
Prezentowane jednostki będą stacjonować w bazach bałtyckich, natomiast starsze ścigacze typu Wilk (MGB-3 1924) oraz Chart (MTB-5 1924) zostają detaszowane na PPTR.
Najpierw ścigacz torpedowy.



ST-25, Poland Motor torpedo boat laid down 1932

Displacement:
            71 t light; 73 t standard; 89 t normal; 101 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (124,07 ft / 123,03 ft) x 20,51 ft x (4,10 / 4,39 ft)
            (37,82 m / 37,50 m) x 6,25 m  x (1,25 / 1,34 m)

Armament:
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      Weight of broadside 1 lbs / 0 kg
      Main Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 27,56 ft / 8,40 m torpedoes - 1,796 t each, 3,591 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Machinery:
            Petrol Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 5 512 shp / 4 112 Kw = 38,00 kts
            Range 800nm at 19,00 kts
            Bunker at max displacement = 32 tons

Complement:
            13 - 18

Cost:
            £0,033 million / $0,130 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 7 tons, 8,5%
               - Guns: 0 tons, 0,4%
               - Weapons: 7 tons, 8,1%
            Machinery: 33 tons, 36,8%
            Hull, fittings & equipment: 29 tons, 32,7%
            Fuel, ammunition & stores: 18 tons, 20,4%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              92 lbs / 42 Kg = 193,2 x 1,0 " / 25 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,57
            Metacentric height 1,0 ft / 0,3 m
            Roll period: 8,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,97

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,321
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 13,80 kts
            Power going to wave formation at top speed: 64 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 75
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            30,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Forward deck:       20,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Aft deck:    30,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Quarter deck:        20,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Average freeboard:                      7,01 ft / 2,14 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 121,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 92,6%
            Waterplane Area: 1 541 Square feet or 143 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 133%
            Structure weight / hull surface area: 13 lbs/sq ft or 65 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,47
                        - Longitudinal: 2,36
                        - Overall: 0,55
           
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

ST-25 - ST-32 (1932)
ST-33 - ST-36 (1933)

A teraz artyleryjski.



SA-8, Poland Motor gun boat laid down 1932

Displacement:
            70 t light; 73 t standard; 89 t normal; 101 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (124,07 ft / 123,03 ft) x 20,51 ft x (4,10 / 4,39 ft)
            (37,82 m / 37,50 m) x 6,25 m  x (1,25 / 1,34 m)

Armament:
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,14lbs / 0,97kg shells, 300 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1932 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck forward
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,53lbs / 0,24kg shells, 600 per gun
              Breech loading guns in deck mount, 1932 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      2 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 1 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1932 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck forward
      Weight of broadside 3 lbs / 2 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 1,102 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Petrol Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 5 512 shp / 4 112 Kw = 38,00 kts
            Range 800nm at 19,00 kts
            Bunker at max displacement = 32 tons

Complement:
            13 - 18

Cost:
            £0,034 million / $0,135 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 3 tons, 2,9%
               - Guns: 1 tons, 1,3%
               - Weapons: 1 tons, 1,6%
            Machinery: 33 tons, 36,8%
            Hull, fittings & equipment: 35 tons, 39,3%
            Fuel, ammunition & stores: 19 tons, 21,0%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              101 lbs / 46 Kg = 51,5 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,41
            Metacentric height 0,8 ft / 0,3 m
            Roll period: 9,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,93

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,321
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 13,80 kts
            Power going to wave formation at top speed: 64 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 75
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            30,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Forward deck:       20,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Aft deck:    30,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Quarter deck:        20,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Average freeboard:                      7,01 ft / 2,14 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 124,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 155,5%
            Waterplane Area: 1 541 Square feet or 143 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 129%
            Structure weight / hull surface area: 16 lbs/sq ft or 79 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,57
                        - Longitudinal: 2,86
                        - Overall: 0,67
            Caution: Hull subject to strain in open-sea
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

SA-8 - SA-9 (1932)
SA-10 (1933)





10 komentarzy:

  1. Tradycyjnie najwyższa światowa półka: wyporność-prędkość-uzbrojenie. Jeśli pojawi się kiedyś konstrukcja o charakterystyce ustępującej okrętom z realu, to chyba pęknę ze zdziwienia! :)
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sam więc widzisz, że nie mogę się cofać, ani nawet zatrzymywać, właśnie w trosce o całość Twojej cielesnej powłoki :).

      JKS

      Usuń
    2. No, to znalazłeś sobie poważny argument! :)
      ŁK

      Usuń
    3. Tak na marginesie, przecież nie raz już krytykowano moje projekty za to, że ustępują realnym. Cóż, kiedy Ty widzisz tylko to, co chcesz widzieć - zatwardziały konserwatysto :).

      JKS

      Usuń
  2. Koszty budowy ??? , same silniki lotnicze ,bo ciężar , zajmowane miejsce ,kosztowały w tamtych czasach więcej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koszty wylicza Springsharp, a i ja nie widzę tu jakiegoś błędu. Proszę wziąć pod uwagę realną wartość używanych walut (£ i $) z tych lat.

      JKS

      Usuń
  3. Całkiem przyjemne okręciki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zero pękania! znalazłem 2 źródła..Sprzęt, który nie zdążyliśmy wdrożyć do września 1939,,
    Umowę na budowę ścigaczy podpisano z angielską stocznią Samuel White w styczniu 1939 roku. Oddzielnie podpisano umowę z włoską wytwórnią silników Isotta Franschini na dostawę jednostek napędowych o mocy 1150 KM. Uzbrojenie za wyjątkiem torped zakupionych w Anglii /armata, karabin maszynowy, bomby głębinowe, wyrzutnie torpedowe/ dostarczyć miały polskie zakłady zbrojeniowe. Okręty /ORP "Lwów", ORP "Stanisławów", ORP "Tarnopol" ?/ miały być gotowe w terminie 15 miesięcy od podpisania umowy, czyli w marcu-kwietniu 1940 roku.
    Parametry techniczne:
    wyporność 39,11 t 22,86/22,19 X 5.08m, wys.kadł. na śródokręciu 2,46m,zan.max.rufa 1,37 m, obliczeniowa prędkość na próby 42,0w przy 34,68t,zapas oliwy ?-300l,wody słodkiej-400l,zasię270Mm-prędkość max,450Mm-20w
    moc silników 3450 KM/ 3 benzynowe I-F PO 1150 KM-30 min 2000o/m, 4 h-950 KM PRZY 1800 O/M, 10 h-750 KM 1660 o/m
    prędkośc maksymalna powyżej 40 węzłów/38,3t-42,0w
    uzbrojenie artyleryjskie:
    1 armata przeciwlotnicza 40 mm Bofors
    1 przeciwlotniczy karabin maszynowy 7,9 mm/podwójny ew 13,2 mm
    uzbrojenie torpedowe:
    2 wyrzutnie torped 533 mm(w niektórych źródłach 450-457)/aparat 533,4 tylko do strzelania prochem 900 kg-28500zł,lżejszy o 70 kg 33200zł,działko bez podwozia 890 kg, siła odrzutu 2000kg
    Dodatkowo 6 bomb głębinowych/po 50kg/załoga 4of+7m=11o,cena 1-go =31093funty ang, następnego około 30000 f.sz.- 772000zł.,z uzbrojeniem ,ale bez amunicji i torped około 990oootys zł,strona polska miała dostarczyć:1 Działko 40mm, 1 podwójny ckm, 2 aparaty torpedowe 2 kompletne torpedy 533,4 Wh.aparat radiowy,podsłuchowy ,kompas Bamberg, ścigacz ukończony styczeń 1940r nr 5016 i 5017, pierwszy plan ścigacza sygn.44/38 z 1.X.1938,ostateczny po drobnych korektach BBD 65/38 Z 24.XII.1938 umowa ze stocznią podpisana 24.i.1939r.
    Co ciekawe początkowo budowę tych jednostek zamierzano powierzyć jednej z stoczni niemieckich!/

    OdpowiedzUsuń
  5. SA-8Petrol Internal combustion motors,
    Geared drive, 3 shafts, 5 512 shp / 4 112 KwMachinery: 33 tons, 36,8% maszynownia to nie sam silnik .ale ???,dysponujemy max.800KM sil.lot ile ich jest ,jak połączone . ile na wale?

    OdpowiedzUsuń