Ścigacz torpedowy typu ST-25 1932-1933 (12 szt.) i ścigacz artyleryjski typu SA-8 1932-1933 (3 szt.)
Trzecia
„i pół” generacja ścigaczy w naszej flocie. Od poprzedników różnią się nieco
większymi wymiarami, wypornością, szybkością i zasięgiem, natomiast ich
uzbrojenie i ogólne rozplanowanie pozostało bez zmian. Tradycyjnie okręty te
działają w dywizjonach w składzie: 1 ścigacz artyleryjski (przewodnik
dywizjonu) i 4 ścigacze torpedowe.
Jak
zwykle w przypadku ścigaczy, dla uzyskania realnych osiągów musiałem trochę program
„pokantować” Na razie są to najszybsze jednostki w naszej flocie.
Prezentowane
jednostki będą stacjonować w bazach bałtyckich, natomiast starsze ścigacze typu
Wilk (MGB-3 1924) oraz Chart (MTB-5 1924) zostają detaszowane
na PPTR.
Najpierw
ścigacz torpedowy.
ST-25, Poland Motor torpedo boat laid down 1932
Displacement:
71 t
light; 73 t standard; 89 t normal; 101 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught
(normal/deep)
(124,07
ft / 123,03 ft) x 20,51 ft x (4,10 / 4,39 ft)
(37,82 m
/ 37,50 m) x 6,25 m x (1,25 / 1,34 m)
Armament:
2 -
0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 600 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
Weight of
broadside 1 lbs / 0 kg
Main
Torpedoes
2 -
21,0" / 533 mm, 27,56 ft / 8,40 m torpedoes - 1,796 t each, 3,591 t total
In 2
sets of deck mounted side rotating tubes
Machinery:
Petrol
Internal combustion motors,
Geared
drive, 3 shafts, 5 512 shp / 4 112 Kw = 38,00 kts
Range
800nm at 19,00 kts
Bunker
at max displacement = 32 tons
Complement:
13 - 18
Cost:
£0,033
million / $0,130 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
7 tons, 8,5%
- Guns: 0 tons, 0,4%
- Weapons: 7 tons, 8,1%
Machinery:
33 tons, 36,8%
Hull,
fittings & equipment: 29 tons, 32,7%
Fuel,
ammunition & stores: 18 tons, 20,4%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
92 lbs / 42 Kg = 193,2 x 1,0 " / 25 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,57
Metacentric
height 1,0 ft / 0,3 m
Roll
period: 8,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat
quality (Average = 1.00): 0,97
Hull form characteristics:
Hull has
a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,321
Length
to Beam Ratio: 6,00 : 1
'Natural
speed' for length: 13,80 kts
Power
going to wave formation at top speed: 64 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 75
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 7,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 30,00%, 7,87 ft /
2,40 m, 6,89 ft / 2,10 m
- Forward deck: 20,00%, 6,89 ft / 2,10 m, 6,89 ft / 2,10 m
- Aft deck: 30,00%, 6,89 ft / 2,10 m, 6,89 ft / 2,10 m
- Quarter deck: 20,00%, 6,89 ft / 2,10
m, 6,89 ft / 2,10 m
- Average freeboard: 7,01 ft / 2,14 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 121,3%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 92,6%
Waterplane
Area: 1 541 Square feet or 143 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 133%
Structure
weight / hull surface area: 13 lbs/sq ft or 65 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,47
-
Longitudinal: 2,36
-
Overall: 0,55
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Poor
seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather
ST-25 - ST-32 (1932)
ST-33 - ST-36 (1933)
A teraz
artyleryjski.
SA-8, Poland Motor gun boat laid down 1932
Displacement:
70 t
light; 73 t standard; 89 t normal; 101 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught
(normal/deep)
(124,07
ft / 123,03 ft) x 20,51 ft x (4,10 / 4,39 ft)
(37,82 m
/ 37,50 m) x 6,25 m x (1,25 / 1,34 m)
Armament:
1 -
1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,14lbs / 0,97kg shells, 300 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1932 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck
forward
2 -
0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,53lbs / 0,24kg shells, 600 per gun
Breech loading guns in deck mount, 1932 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
2 -
0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 1 500 per
gun
Machine guns in deck mounts, 1932 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck forward
Weight of broadside
3 lbs / 2 kg
Main DC/AS
Mortars
2 - 246,92
lbs / 112,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 1,102 t total
in Stern
depth charge racks
Machinery:
Petrol
Internal combustion motors,
Geared
drive, 3 shafts, 5 512 shp / 4 112 Kw = 38,00 kts
Range
800nm at 19,00 kts
Bunker
at max displacement = 32 tons
Complement:
13 - 18
Cost:
£0,034
million / $0,135 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
3 tons, 2,9%
- Guns: 1 tons, 1,3%
- Weapons: 1 tons, 1,6%
Machinery:
33 tons, 36,8%
Hull,
fittings & equipment: 35 tons, 39,3%
Fuel,
ammunition & stores: 19 tons, 21,0%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
101 lbs / 46 Kg = 51,5 x 1,6 " / 40 mm
shells or 0,2 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,41
Metacentric
height 0,8 ft / 0,3 m
Roll
period: 9,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
Seaboat
quality (Average = 1.00): 0,93
Hull form characteristics:
Hull has
a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,321
Length
to Beam Ratio: 6,00 : 1
'Natural
speed' for length: 13,80 kts
Power
going to wave formation at top speed: 64 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 75
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 7,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 30,00%, 7,87 ft /
2,40 m, 6,89 ft / 2,10 m
- Forward deck: 20,00%, 6,89 ft / 2,10
m, 6,89 ft / 2,10 m
- Aft deck: 30,00%, 6,89 ft / 2,10 m, 6,89 ft / 2,10 m
- Quarter deck: 20,00%, 6,89 ft / 2,10
m, 6,89 ft / 2,10 m
- Average freeboard: 7,01 ft / 2,14 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 124,1%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 155,5%
Waterplane
Area: 1 541 Square feet or 143 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 129%
Structure
weight / hull surface area: 16 lbs/sq ft or 79 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,57
-
Longitudinal: 2,86
-
Overall: 0,67
Caution:
Hull subject to strain in open-sea
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Poor
seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather
SA-8 - SA-9 (1932)
SA-10 (1933)
Tradycyjnie najwyższa światowa półka: wyporność-prędkość-uzbrojenie. Jeśli pojawi się kiedyś konstrukcja o charakterystyce ustępującej okrętom z realu, to chyba pęknę ze zdziwienia! :)
OdpowiedzUsuńŁK
Sam więc widzisz, że nie mogę się cofać, ani nawet zatrzymywać, właśnie w trosce o całość Twojej cielesnej powłoki :).
UsuńJKS
No, to znalazłeś sobie poważny argument! :)
UsuńŁK
Tak na marginesie, przecież nie raz już krytykowano moje projekty za to, że ustępują realnym. Cóż, kiedy Ty widzisz tylko to, co chcesz widzieć - zatwardziały konserwatysto :).
UsuńJKS
Koszty budowy ??? , same silniki lotnicze ,bo ciężar , zajmowane miejsce ,kosztowały w tamtych czasach więcej
OdpowiedzUsuńKoszty wylicza Springsharp, a i ja nie widzę tu jakiegoś błędu. Proszę wziąć pod uwagę realną wartość używanych walut (£ i $) z tych lat.
UsuńJKS
Całkiem przyjemne okręciki.
OdpowiedzUsuńZero pękania! znalazłem 2 źródła..Sprzęt, który nie zdążyliśmy wdrożyć do września 1939,,
OdpowiedzUsuńUmowę na budowę ścigaczy podpisano z angielską stocznią Samuel White w styczniu 1939 roku. Oddzielnie podpisano umowę z włoską wytwórnią silników Isotta Franschini na dostawę jednostek napędowych o mocy 1150 KM. Uzbrojenie za wyjątkiem torped zakupionych w Anglii /armata, karabin maszynowy, bomby głębinowe, wyrzutnie torpedowe/ dostarczyć miały polskie zakłady zbrojeniowe. Okręty /ORP "Lwów", ORP "Stanisławów", ORP "Tarnopol" ?/ miały być gotowe w terminie 15 miesięcy od podpisania umowy, czyli w marcu-kwietniu 1940 roku.
Parametry techniczne:
wyporność 39,11 t 22,86/22,19 X 5.08m, wys.kadł. na śródokręciu 2,46m,zan.max.rufa 1,37 m, obliczeniowa prędkość na próby 42,0w przy 34,68t,zapas oliwy ?-300l,wody słodkiej-400l,zasię270Mm-prędkość max,450Mm-20w
moc silników 3450 KM/ 3 benzynowe I-F PO 1150 KM-30 min 2000o/m, 4 h-950 KM PRZY 1800 O/M, 10 h-750 KM 1660 o/m
prędkośc maksymalna powyżej 40 węzłów/38,3t-42,0w
uzbrojenie artyleryjskie:
1 armata przeciwlotnicza 40 mm Bofors
1 przeciwlotniczy karabin maszynowy 7,9 mm/podwójny ew 13,2 mm
uzbrojenie torpedowe:
2 wyrzutnie torped 533 mm(w niektórych źródłach 450-457)/aparat 533,4 tylko do strzelania prochem 900 kg-28500zł,lżejszy o 70 kg 33200zł,działko bez podwozia 890 kg, siła odrzutu 2000kg
Dodatkowo 6 bomb głębinowych/po 50kg/załoga 4of+7m=11o,cena 1-go =31093funty ang, następnego około 30000 f.sz.- 772000zł.,z uzbrojeniem ,ale bez amunicji i torped około 990oootys zł,strona polska miała dostarczyć:1 Działko 40mm, 1 podwójny ckm, 2 aparaty torpedowe 2 kompletne torpedy 533,4 Wh.aparat radiowy,podsłuchowy ,kompas Bamberg, ścigacz ukończony styczeń 1940r nr 5016 i 5017, pierwszy plan ścigacza sygn.44/38 z 1.X.1938,ostateczny po drobnych korektach BBD 65/38 Z 24.XII.1938 umowa ze stocznią podpisana 24.i.1939r.
Co ciekawe początkowo budowę tych jednostek zamierzano powierzyć jednej z stoczni niemieckich!/
No...
UsuńJKS
SA-8Petrol Internal combustion motors,
OdpowiedzUsuńGeared drive, 3 shafts, 5 512 shp / 4 112 KwMachinery: 33 tons, 36,8% maszynownia to nie sam silnik .ale ???,dysponujemy max.800KM sil.lot ile ich jest ,jak połączone . ile na wale?