Lotnictwo morskie rok 1933
Jak
co roku, przedstawiam zaktualizowane zestawienie tabelaryczne oraz sylwetki
samolotów, które będą używane w lotnictwie morskim w roku 1933.
Typ
|
Nazwa
|
Rok prod.
|
Załoga
|
Wymiary
|
Pow. nośna
|
Masa
|
Silniki
|
V max.
|
V wzn.
|
Pułap
|
Zasięg
|
Uzbrojenie
|
|||||||
S
|
L
|
H
|
własna
|
start.
|
km
|
nkm
|
dz.
|
bomby
|
torp.
|
||||||||||
osób
|
m
|
m
|
m
|
m2
|
kg
|
kg
|
KM
|
km/h
|
m/s
|
m
|
Mm
|
szt
|
szt
|
szt
|
kg
|
szt
|
|||
S a m o l o t y m y ś l i w s k i
e
|
|||||||||||||||||||
PFS-9M
|
Bielik
|
1928
|
1
|
8,9
|
7,1
|
2,8
|
25,5
|
1 117
|
1 560
|
1x520
|
306
|
7,2
|
8 200
|
450
|
2
|
||||
PWL-61M
|
Kania
|
1929
|
1
|
12,0
|
7,6
|
3,0
|
27,8
|
1 360
|
1 820
|
1x640
|
318
|
7,1
|
8 500
|
412
|
2
|
||||
PWL-75M
|
Krogulec
|
1932
|
1
|
10,6
|
7,0
|
2,7
|
17,9
|
1 090
|
1 550
|
1x560
|
334
|
11,2
|
8 500
|
436
|
4
|
||||
S a m o l
o t y m y ś l i w s k o-b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-76MB
|
Palmojad
|
1932
|
1
|
9,6
|
7,2
|
3,0
|
24,3
|
1 509
|
2 065
|
1x720
|
313
|
10,2
|
7 650
|
725
|
2
|
1
|
250
|
||
S a m o l o t y b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
CZL-26B
|
Emu
|
1925
|
5
|
20,4
|
13,6
|
5,1
|
105,8
|
3 194
|
5 725
|
2x480
|
190
|
3,3
|
4 150
|
531
|
5
|
1 250
|
|||
CZL-32B
|
Kazuar
|
1929
|
5
|
28,0
|
19,5
|
6,0
|
112,0
|
3 233
|
6 944
|
2x560
|
210
|
3,6
|
5 100
|
602
|
6
|
1 750
|
|||
PWL-62B
|
Jerzyk
|
1930
|
3
|
20,8
|
13,8
|
3,4
|
54,0
|
2 940
|
5 140
|
1x800
|
226
|
3,4
|
7 000
|
597
|
4
|
800
|
|||
S a m o l o t y b o m b o w e n u r k u j ą c e
|
|||||||||||||||||||
PFS-20B
|
Jarząbek
|
1933
|
2
|
13,4
|
9,8
|
2,8
|
26,4
|
1 768
|
2 861
|
1x640
|
247
|
5,7
|
4 900
|
531
|
4
|
500
|
|||
S a m o l o t y t o r p e d o w o
- b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-42TB
|
Puchacz
|
1926
|
2
|
13,7
|
10,4
|
3,7
|
39,4
|
1 680
|
3 090
|
1x560
|
221
|
4,2
|
6 100
|
590
|
3
|
750
|
1
|
||
CZL-33TB
|
Sowa
|
1930
|
2
|
17,0
|
12,1
|
3,7
|
58,7
|
2 578
|
4 345
|
1x800
|
214
|
4,0
|
5 500
|
562
|
2
|
1
|
900
|
1
|
|
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PFS-6RB
|
Aleksandretta
|
1928
|
2
|
14,1
|
9,2
|
3,6
|
49,8
|
1 330
|
1 960
|
1x360
|
214
|
4,3
|
6 700
|
395
|
3
|
200
|
|||
PFS-12RB
|
Lora
|
1931
|
2
|
14,5
|
9,2
|
3,2
|
29,0
|
1 340
|
1 950
|
1x520
|
232
|
7,4
|
7 200
|
435
|
2
|
250
|
|||
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z e
|
|||||||||||||||||||
LWS-6R
|
Dudek
|
1926
|
2
|
9,4
|
8,2
|
3,1
|
33,2
|
1 246
|
1 915
|
1x360
|
207
|
5,5
|
6 400
|
540
|
4
|
100
|
|||
WSD-9R
|
Żołna
|
1929
|
2
|
13,5
|
8,3
|
3,0
|
26,0
|
900
|
1 416
|
1x280
|
204
|
3,1
|
4 350
|
362
|
1
|
50
|
|||
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e m y ś l i w s k i e
|
|||||||||||||||||||
PWL-58HM
|
Rybołów
|
1928
|
1
|
9,8
|
6,7
|
2,8
|
25,7
|
980
|
1 400
|
1x440
|
255
|
6,0
|
7 500
|
414
|
2
|
||||
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||||
PWL-53HR
|
Czajka
|
1927
|
2
|
13,5
|
9,6
|
3,7
|
44,0
|
1 409
|
1 990
|
1x360
|
182
|
3,3
|
5 900
|
366
|
1
|
50
|
|||
LWS-7HR
|
Zimorodek
|
1928
|
2
|
17,0
|
12,1
|
5,3
|
76,4
|
2 790
|
4 170
|
1x640
|
202
|
3,7
|
4 150
|
432
|
3
|
150
|
|||
LWS-14HR
|
Alka
|
1932
|
2
|
12,8
|
8,5
|
2,8
|
23,8
|
956
|
1 332
|
1x240
|
194
|
4,5
|
4 700
|
346
|
1
|
||||
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e r o z p o z n a w c z o - b
o m b ow e
|
|||||||||||||||||||
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e t o r p e d o w o - b o m b
o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-42HTB
|
Burzyk
|
1926
|
2
|
13,7
|
10,4
|
3,4
|
39,4
|
1 680
|
3 090
|
1x560
|
199
|
4,1
|
6 100
|
531
|
3
|
750
|
1
|
||
PWL-81HTB
|
Fulmar
|
1932
|
4
|
28,0
|
17,0
|
4,5
|
130,0
|
4 962
|
8 177
|
2x640
|
228
|
3,7
|
4 500
|
598
|
5
|
1 000
|
1
|
||
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||||
CZL-30HR
|
Bocian
|
1928
|
3
|
14,5
|
11,4
|
4,2
|
59,9
|
2 170
|
3 000
|
1x440
|
181
|
3,5
|
3 500
|
731
|
4
|
250
|
|||
PWL-73HR
|
Kszyk
|
1931
|
2
|
11,1
|
7,8
|
2,9
|
19,0
|
440
|
726
|
1x160
|
200
|
4,1
|
3 800
|
356
|
|||||
CZL-38HR
|
Flaming
|
1932
|
5
|
22,5
|
14,3
|
4,4
|
62,0
|
3 850
|
7 050
|
1x800
|
250
|
3,7
|
6 350
|
1 300
|
3
|
250
|
|||
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-28HRBm
|
Fregata
|
1927
|
4
|
22,5
|
15,6
|
5,5
|
125,0
|
3 658
|
5 496
|
2x440
|
173
|
3,4
|
5 400
|
667
|
3
|
1
|
200
|
||
PWL-66HRB
|
Albatros
|
1931
|
5
|
30,5
|
18,8
|
5,8
|
140,7
|
5 792
|
11 460
|
2x720
|
230
|
3,2
|
4 100
|
1 180
|
2
|
1
|
900
|
Uwagi,
do poszczególnych typów samolotów:
-
wycofany został wysłużony już samolot typu PFS-4B
Skowronek;
-
wprowadzony został do służby bombowiec nurkujący PFS-20B Jarząbek.
PFS-20B Jarząbek jest
pierwszym w naszej flocie powietrznej w pełni tego słowa znaczeniu bombowcem
nurkującym. Pewną ciekawostką jest tu lokalizacja km-ów pilota; zostały one
zabudowane w masywnych owiewkach kół głównych podwozia. Rozwiązanie takie
oszczędza miejsce w kadłubie, likwiduje problem z synchronizacją karabinów z
obrotami śmigła oraz ułatwia dostęp dla obsługi technicznej. Samolot ten (w
wersji pokładowej, z hakiem hamowniczym) zastąpi używane dotychczas, a właśnie
wycofane lekkie bombowce typu PFS-4B
Skowronek.
W
następnym 1934 roku przewidziane jest wprowadzenie do służby: samolotu
myśliwskiego, dwóch lekkich bombowców oraz ciężkiej rozpoznawczo-bombowej łodzi
latającej z możliwością zarówno zwalczania okrętów podwodnych, jak i
przeprowadzania ataków torpedowych na okręty nawodne.
W
związku z wprowadzeniem ww. nowych modeli, przewiduje się wycofanie jednego
typu samolotu myśliwskiego (PFS-9M Bielik),
jednego bombowego (CZL-26B Emu) i
jednej rozpoznawczo-bombowej łodzi latającej (PWL-28HRBm Fregata).
Pochylmy
czoła przed tym ostatnim modelem; pełnił on służbę od roku 1924 (od 1927 w
wersji zmodernizowanej) i prócz tego, że wylatał niewiele mniej Mm niż
wszystkie pozostałe samoloty MW, to był chyba udanym prekursorem nowszych typów
wodnosamolotów tego przeznaczenia.
Równie
wdzięczna pamięć należy się bombowcowi PFS-4B
Skowronek; od roku 1925 był podstawowym i dotychczas jedynym klasycznym bombowcem
używanym na lotniskowcach. Co najmniej dwie setki pilotów lotnictwa morskiego
może z niejaką dumą powiedzieć, że to właśnie na nich uczyło się zaawansowanego
pilotażu.
Jarząbek przypomina mi trochę naszego prawdziwego Karasia, tylko nieco silniej uzbrojonego i wolniejszego.
OdpowiedzUsuńMam to samo skojarzenie. Jednak ładunek bomb znacząco mniejszy (o 200 kg), jak i prędkość maksymalna (o 70 km/h). Samolot ma ewidentnie zbyt słaby silnik, co dotyczyło również PZL-23 "Karaś".
UsuńŁK
To nie "Karaś" (bardzo podobny do niego samolot pojawi się za rok), to Curtiss A-12.
UsuńJKS
Umieszczenie karabinów maszynowych w owiewkach kół naraża je na zabrudzenie i uszkodzenie, pogarsza też celność. Kilku konstruktorów lotniczych wpadło na ten pomysł, ale szybko z niego rezygnowano.
OdpowiedzUsuńRybołów prosi się już o emeryturę i przekazanie obowiązków następcy.
Nie ma rozwiązań bez wad.
Usuń"Rybołów" raczej nie doczeka się następcy, nie planuję rozwijania tematu wodnosamolotów myśliwskich.
JKS
Na Pacyfiku wodnosamoloty myśliwskie odegrały jeszcze pewną rolę w drugiej wojnie, nalegam na rozwijanie tej klasy, lotniskowce nie mogą być wszędzie.
UsuńZastanowię się.
UsuńJKS
Za to samoloty u kolegi JKS idealnie pasują do swoich czasów... nawet wręcz niektóre trochę można by unowocześnić :)
OdpowiedzUsuńPiotr