sobota, 9 stycznia 2016

Lotnictwo morskie rok 1933



Lotnictwo morskie rok 1933

Jak co roku, przedstawiam zaktualizowane zestawienie tabelaryczne oraz sylwetki samolotów, które będą używane w lotnictwie morskim w roku 1933.
Typ
Nazwa
Rok prod.
Załoga
Wymiary
Pow. nośna
Masa
Silniki
V max.
V wzn.
Pułap
Zasięg
Uzbrojenie
S
L
H
własna
start.
km
nkm
dz.
bomby
torp.
osób
m
m
m
m2
kg
kg
KM
km/h
m/s
m
Mm
szt
szt
szt
kg
szt
S a m o l o t y  m y ś l i w s k i e
PFS-9M
Bielik
1928
1
8,9
7,1
2,8
25,5
1 117
1 560
1x520
306
7,2
8 200
450
2




PWL-61M
Kania
1929
1
12,0
7,6
3,0
27,8
1 360
1 820
1x640
318
7,1
8 500
412

2



PWL-75M
Krogulec
1932
1
10,6
7,0
2,7
17,9
1 090
1 550
1x560
334
11,2
8 500
436
4




S a m o l o t y  m y ś l i w s k o-b o m b o w e
PWL-76MB
Palmojad
1932
1
9,6
7,2
3,0
24,3
1 509
2 065
1x720
313
10,2
7 650
725
2
1

250

S a m o l o t y  b o m b o w e
CZL-26B
Emu
1925
5
20,4
13,6
5,1
105,8
3 194
5 725
2x480
190
3,3
4 150
531
5


1 250

CZL-32B
Kazuar
1929
5
28,0
19,5
6,0
112,0
3 233
6 944
2x560
210
3,6
5 100
602
6


1 750

PWL-62B
Jerzyk
1930
3
20,8
13,8
3,4
54,0
2 940
5 140
1x800
226
3,4
7 000
597
4


800

S a m o l o t y  b o m b o w e  n u r k u j ą c e
PFS-20B
Jarząbek
1933
2
13,4
9,8
2,8
26,4
1 768
2 861
1x640
247
5,7
4 900
531
4


500

S a m o l o t y  t o r p e d o w o - b o m b o w e
PWL-42TB
Puchacz
1926
2
13,7
10,4
3,7
39,4
1 680
3 090
1x560
221
4,2
6 100
590
3


750
1
CZL-33TB
Sowa
1930
2
17,0
12,1
3,7
58,7
2 578
4 345
1x800
214
4,0
5 500
562
2
1

900
1
S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
PFS-6RB
Aleksandretta
1928
2
14,1
9,2
3,6
49,8
1 330
1 960
1x360
214
4,3
6 700
395
3


200

PFS-12RB
Lora
1931
2
14,5
9,2
3,2
29,0
1 340
1 950
1x520
232
7,4
7 200
435
2


250

S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z e
LWS-6R
Dudek
1926
2
9,4
8,2
3,1
33,2
1 246
1 915
1x360
207
5,5
6 400
540
4


100

WSD-9R
Żołna
1929
2
13,5
8,3
3,0
26,0
900
1 416
1x280
204
3,1
4 350
362
1


50

W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  m y ś l i w s k i e
PWL-58HM
Rybołów
1928
1
9,8
6,7
2,8
25,7
980
1 400
1x440
255
6,0
7 500
414
2




W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  r o z p o z n a w c z e
PWL-53HR
Czajka
1927
2
13,5
9,6
3,7
44,0
1 409
1 990
1x360
182
3,3
5 900
366
1


50

LWS-7HR
Zimorodek
1928
2
17,0
12,1
5,3
76,4
2 790
4 170
1x640
202
3,7
4 150
432
3


150

LWS-14HR
Alka
1932
2
12,8
8,5
2,8
23,8
956
1 332
1x240
194
4,5
4 700
346
1




W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  r o z p o z n a w c z o - b o m b ow e




















W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  t o r p e d o w o - b o m b o w e
PWL-42HTB
Burzyk
1926
2
13,7
10,4
3,4
39,4
1 680
3 090
1x560
199
4,1
6 100
531
3


750
1
PWL-81HTB
Fulmar
1932
4
28,0
17,0
4,5
130,0
4 962
8 177
2x640
228
3,7
4 500
598
5


1 000
1
Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z e
CZL-30HR
Bocian
1928
3
14,5
11,4
4,2
59,9
2 170
3 000
1x440
181
3,5
3 500
731
4


250

PWL-73HR
Kszyk
1931
2
11,1
7,8
2,9
19,0
440
726
1x160
200
4,1
3 800
356





CZL-38HR
Flaming
1932
5
22,5
14,3
4,4
62,0
3 850
7 050
1x800
250
3,7
6 350
1 300
3


250

Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
PWL-28HRBm
Fregata
1927
4
22,5
15,6
5,5
125,0
3 658
5 496
2x440
173
3,4
5 400
667
3

1
200

PWL-66HRB
Albatros
1931
5
30,5
18,8
5,8
140,7
5 792
11 460
2x720
230
3,2
4 100
1 180
2

1
900

Uwagi, do poszczególnych typów samolotów:
- wycofany został wysłużony już samolot typu PFS-4B Skowronek;
- wprowadzony został do służby bombowiec nurkujący PFS-20B Jarząbek.
PFS-20B Jarząbek jest pierwszym w naszej flocie powietrznej w pełni tego słowa znaczeniu bombowcem nurkującym. Pewną ciekawostką jest tu lokalizacja km-ów pilota; zostały one zabudowane w masywnych owiewkach kół głównych podwozia. Rozwiązanie takie oszczędza miejsce w kadłubie, likwiduje problem z synchronizacją karabinów z obrotami śmigła oraz ułatwia dostęp dla obsługi technicznej. Samolot ten (w wersji pokładowej, z hakiem hamowniczym) zastąpi używane dotychczas, a właśnie wycofane lekkie bombowce typu PFS-4B Skowronek.
W następnym 1934 roku przewidziane jest wprowadzenie do służby: samolotu myśliwskiego, dwóch lekkich bombowców oraz ciężkiej rozpoznawczo-bombowej łodzi latającej z możliwością zarówno zwalczania okrętów podwodnych, jak i przeprowadzania ataków torpedowych na okręty nawodne.
W związku z wprowadzeniem ww. nowych modeli, przewiduje się wycofanie jednego typu samolotu myśliwskiego (PFS-9M Bielik), jednego bombowego (CZL-26B Emu) i jednej rozpoznawczo-bombowej łodzi latającej (PWL-28HRBm Fregata).
Pochylmy czoła przed tym ostatnim modelem; pełnił on służbę od roku 1924 (od 1927 w wersji zmodernizowanej) i prócz tego, że wylatał niewiele mniej Mm niż wszystkie pozostałe samoloty MW, to był chyba udanym prekursorem nowszych typów wodnosamolotów tego przeznaczenia.
Równie wdzięczna pamięć należy się bombowcowi PFS-4B Skowronek; od roku 1925 był podstawowym i dotychczas jedynym klasycznym bombowcem używanym na lotniskowcach. Co najmniej dwie setki pilotów lotnictwa morskiego może z niejaką dumą powiedzieć, że to właśnie na nich uczyło się zaawansowanego pilotażu.
 

8 komentarzy:

  1. Jarząbek przypomina mi trochę naszego prawdziwego Karasia, tylko nieco silniej uzbrojonego i wolniejszego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam to samo skojarzenie. Jednak ładunek bomb znacząco mniejszy (o 200 kg), jak i prędkość maksymalna (o 70 km/h). Samolot ma ewidentnie zbyt słaby silnik, co dotyczyło również PZL-23 "Karaś".
      ŁK

      Usuń
    2. To nie "Karaś" (bardzo podobny do niego samolot pojawi się za rok), to Curtiss A-12.

      JKS

      Usuń
  2. Umieszczenie karabinów maszynowych w owiewkach kół naraża je na zabrudzenie i uszkodzenie, pogarsza też celność. Kilku konstruktorów lotniczych wpadło na ten pomysł, ale szybko z niego rezygnowano.
    Rybołów prosi się już o emeryturę i przekazanie obowiązków następcy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma rozwiązań bez wad.
      "Rybołów" raczej nie doczeka się następcy, nie planuję rozwijania tematu wodnosamolotów myśliwskich.

      JKS

      Usuń
    2. Na Pacyfiku wodnosamoloty myśliwskie odegrały jeszcze pewną rolę w drugiej wojnie, nalegam na rozwijanie tej klasy, lotniskowce nie mogą być wszędzie.

      Usuń
    3. Zastanowię się.

      JKS

      Usuń
  3. Za to samoloty u kolegi JKS idealnie pasują do swoich czasów... nawet wręcz niektóre trochę można by unowocześnić :)

    Piotr

    OdpowiedzUsuń