niedziela, 10 stycznia 2016

Żaglowy okręt szkolny typu Sarmatia 1933 (1 szt.)



Żaglowy okręt szkolny typu Sarmatia 1933 (1 szt.)

Najwyższa już była pora, aby „zafundować” słuchaczom naszej Oficerskiej Szkoły Marynarki Wojennej (OSMW) nowy żaglowy okręt szkolny. Rozwój naszej marynarki, co za tym idzie – jak już wcześniej było wspomniane – wzrost zapotrzebowania na oficerów, sprawił, że dotychczas eksploatowany okręt tej klasy (Polonia TSV-1 1911) przestał wystarczać zarówno ze względu na ograniczoną pojemność, jak znaczne, 22-letnie zużycie techniczne.
Prezentowana jednostka jest – o dziwo - nawet mniejsza od poprzedniej, jednakże powinna wystarczyć, co najmniej z dwu powodów. Po pierwsze obecnie – w zgodzie z postępem technicznym – w szkoleniu większą wagę przywiązuje się o opanowania przez słuchaczy OSMW  najnowszych technologii, a po drugie i tak trudno zbudować okręt żaglowy, na którym zmieściłby się cały rocznik naszej Szkoły czyli ok. 280 słuchaczy.
Tak na marginesie; planowane jest otworzenie na OSMW nowego wydziału elektrotechnicznego, który szkoliłyby kandydatów na oficerów w specjalnościach elektryk okrętowy i radiotechnik.
Jak już kiedyś pisałem, nie mam ambicji rysowania dużych okrętów żaglowych od podstaw. Skorzystałem więc z istniejącego w Shipbuckiecie rysunku, (podziękowania dla Autora!). Znawcy - a mamy tu ich wielu :) - natychmiast rozpoznają pierwowzór tego okrętu. Wszakże (?!) toć to przecież nic innego, niż bliźniak naszego realnego Daru Pomorza – Grossherzorg Friedrich August).
Zmieniłem częściowo kolorystykę, insygnia, usunąłem anachronizmy (zamieniłem na radionamiernik radar na bezanmaszcie), dodałem uzbrojenie (dwie armatki 40 mm), tratwy ratunkowe, anteny radiowe, wylot spalin diesla i to chyba tyle. No i „opracowałem” temat w Sringsharpie. Nie będę rysował tej jednostki w rzucie poziomym, za Mao i Chiny Ludowe… :)
Okręt na samych żaglach (ok. 2100 m2) „wyciąga” do 16-17 w., na samym dieslu 12 w , a łącznie do 18 w. Przy pracującym silniku, należy raczej zwinąć bezana, aby nie został niepotrzebnie „zakopcony” „Uzbrojenie” stanowią dwa działka 40 mm o charakterze raczej salutacyjnym, niż bojowym.
Na jednostce mieści się ok. połowy słuchaczy OSMW (ok. 140 osób). Okręt odbywa co roku ze słuchaczami rejsy 4- lub 8-tygodniowe. W przypadku rejsów dłuższych, wymiana podchorążych następuje w jednym z portów pośrednich. 




Sarmatia, Poland Sailing treining ship laid down 1933

Displacement:
            2 445 t light; 2 503 t standard; 2 896 t normal; 3 210 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (251,53 ft / 239,50 ft) x 41,34 ft x (17,06 / 18,61 ft)
            (76,67 m / 73,00 m) x 12,60 m  x (5,20 / 5,67 m)

Armament:
      2 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 150 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
      Weight of broadside 2 lbs / 1 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 1 shaft, 1 291 shp / 963 Kw = 12,00 kts
            Range 17 000nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 706 tons

Complement:
            196 - 256

Cost:
            £0,431 million / $1,724 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 tons, 0,1%
               - Guns: 1 tons, 0,1%
            Machinery: 38 tons, 1,3%
            Hull, fittings & equipment: 637 tons, 22,0%
            Fuel, ammunition & stores: 451 tons, 15,6%
            Miscellaneous weights: 1 769 tons, 61,1%
               - Hull below water: 750 tons
               - Hull above water: 750 tons
               - Above deck: 269 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              5 050 lbs / 2 291 Kg = 2 586,3 x 1,6 " / 40 mm shells or 1,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,24
            Metacentric height 2,0 ft / 0,6 m
            Roll period: 12,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,600 / 0,610
            Length to Beam Ratio: 5,79 : 1
            'Natural speed' for length: 15,48 kts
            Power going to wave formation at top speed: 39 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 31,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            25,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Forward deck:       25,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  12,47 ft / 3,80 m
               - Aft deck:    25,00%,  12,47 ft / 3,80 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Quarter deck:        25,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Average freeboard:                      14,78 ft / 4,51 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 61,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 91,5%
            Waterplane Area: 7 083 Square feet or 658 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 157%
            Structure weight / hull surface area: 52 lbs/sq ft or 253 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,87
                        - Longitudinal: 3,54
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

6 komentarzy:

  1. Przepiękny! Z jednym stwierdzeniem jednak nie mogę się zgodzić: 22-letnia "Polonia" nie jest już zużyta technicznie. Żaglowce starzeją się wolniej od okrętów z napędem (wyłącznie) mechanicznym.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  2. A więc mniej zużyta, ale jednak zużyta.

    JKS

    OdpowiedzUsuń
  3. Dodanie krążownika Łuck do jednostek szkolnych ,spowoduje że mamy obecnie wystarczającą ilość jednostek szkolnych?

    OdpowiedzUsuń
  4. Ne, nie, nie... NIE!!! Nawet jeżeli to żaglowiec szkolny MW, to uzbrojenie go 40mm działka, jest absurdalne. Po pierwsze (mniej ważne) - jako działka salutacyjne, wystarczyłyby 20mm (byle było trochę huku), a po drugie (i o wiele ważniejsze) - uzbrojenie statku w cokolwiek większego od ręcznego karabinu zmienia jego status w prawie międzynarodowym. Staje się jednostką wojenną. To mogłoby utrudnić i skomplikować pływanie w różnych rejonach świata (cieśniny, tereny konfliktów zbrojnych itp.) Proszę jak najszybciej zdemontować to całkowicie zbędne żelastwo. I jeszcze jedna drobna uwaga - poprawiłbym ożaglowanie bukszprytowe. Latacz w porządku (chudziutki), ale fok i kliwry powinny być zdecydowanie bardziej okazałe. Sztaksle tez bym nieco "podrasował". Szczególnie te dolne, marsowe. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń