niedziela, 10 maja 2020

Przebudowa japońskiego stawiacza min Tokiwa na polski krążownik szkolny Smok 1937 (1 szt.)


Przebudowa japońskiego stawiacza min Tokiwa na polski krążownik szkolny Smok 1937 (1 szt.)

Pomysłodawcą tematu jest kolega mb81. Poniżej legenda Jego autorstwa z wprowadzonymi przeze mnie zmianami i uzupełnieniami.
Było już na blogu parę wariacji na temat ORP Bałtyk, więc może zaproponuję kolejną. 
Rok Pański 1927 widział kilka wydarzeń, które splotły się wzajem w niniejszą historię. A to:
- wzrost zainteresowania Japonią w Polsce i vice versa, po lotniczym rajdzie Warszawa - Tokio - Warszawa Bolesława Orlińskiego;
- chęć pozyskania przez PMW okrętu szkolnego;
- eksplozję min na przebudowanym na stawiacz min japońskim krążowniku pancernym Tokiwa.
Właśnie tym weteranem wojny rosyjsko-japońskiej się zajmiemy. W tym momencie uzbrojenie okrętu stanowiło 1xII203/45, 8xI152/40, 2xI76/40 Armstrong, 1xI76/40 3-shiki plot oraz 300 min. W tej postaci okręt został zakupiony przez Polskę, przy niemałym udziale środków pochodzących ze zbiórki Polonii w Harbinie. Naprawę uszkodzeń, będących skutkiem wybuchu min, przeprowadzono w arsenale Sasebo. Zdemontowano też tam całość uzbrojenia oraz zaadaptowano część pomieszczeń do celów dydaktycznych, nając na uwadze szkolne funkcje jednostki. Co do nazwy, przez analogię do oryginalnego Bałtyku, Japończycy również zrobili niespodziankę i oczom odbierającego okręt attache morskiego ukazały się litery mające odbicie w mitologii i japońskiej, i polskiej, i chińskiej (Harbin!), a nawet w prehistorii polskiej marynarki  - SMOK. Rozpoczęła się droga po śladach admirała Rożestwieńskiego, bo też przez francuskie kolonie, a raczej Niebogatowa, gdyż Smok zmieścił się w Kanale Sueskim. „Panzerschiff für Polen” przeszedł przez Kanał Kiloński o własnych siłach, aby w marcu 1928 roku zacumować w Gdyni. W Polsce zamontowano uzbrojenie plot - dwie armaty 75mm Mle24 i cztery ckm Maxim. 
Jest rok 1935, zamiast budować Gryfa modernizujemy Smoka na „okręt do wszystkiego” z uwzględnieniem funkcji szkolnej. Modernizacja została wykonana w stoczni macierzystej okrętu Vickers-Armstrong, Tyne w latach okresie listopad 1935 – maj 1937.
Niżej opis modernizacji wg elementów.
Kadłub
Ograniczono się tylko do niezbędnych prac. Wyrównano poszycie w miejscach byłych kazamat oraz zmieniono – tam gdzie to było konieczne – podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Istniejące urządzenia napędowe zdemontowano, instalując w ich miejsce trzy kotły Yarrow w dwu kotłowniach oraz dwa zestawy turbin parowych z przekładniami.
Uzbrojenie
Istniejące usunięto. Na nowy zestaw składają się:
- 1xIIx254 mm/45 (10") M.1929 Bofors, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem APC 225,0 kg wynosi 30300 m;
- 5xIIx105 mm/50 (4.1") M.1932 Bofors, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 16,0 kg wynosi 18200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 12000 m;
- 4xIIx40 mm/60 (1.57") M.1936 Bofors, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9800 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 6180 m;
- 8xIIx13,2 mm/76 M.1934, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7200 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4200 m;
- 2xIIIxwt550 mm, z wkładkami redukcyjnymi na 533 mm;
- 300 min (na torach podpokładowych);
- 2xwbg, z zapasem 24 bomb i 2xmgb, z zapasem 16 bomb.
Nkm-y 13,2 mm to przekonstruowane w Polsce do tego kalibru ckm-y Colt-Browning wz.30.
Zamontowano szwedzkie systemy kierowania ogniem.
Opancerzenie
Ponieważ raport i schemat wszystkiego nie wyjaśnia, postaram się dokładniej opisać układ opancerzenia okrętu:
- główny burtowy pas pancerny, grubość 178 mm w części centralnej na długości 62,2 m i 127 w częściach skrajnych na długości łącznej 24,4 m;
- burtowy pas pancerny na „końcówkach”, grubość 89 mm;
- górny burtowy pas pancerny, grubość 127 mm, pas ten przebiega na burtach na długości 65,6 m, a następnie skośnie wnika do kadłuba, niejako „obejmując” barbetę stanowiska 254 mm;
- główny pokład pancerny, grubość 51 mm ze skosami grubości 76 mm (dodano 25 mm);
- górny pokład pancerny, grubość 38 mm (nowy);
- gródź przeciwtorpedowa, grubość 51 mm.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy.
Zainstalowano nowe wyposażenie radiowe i nawigacyjne.
Pierwotnie planowano wyposażenie jednostki w katapultę z wodnosamolotem, jednakże krótki kadłub oraz pozostałe uzbrojenie zmusiły do rezygnacji z tego zamiaru.
W wyniku modernizacji prędkość okrętu wzrosła (względem projektu początkowego) z 21,5 w do 25,11 w, a zasięg z 10000 Mm przy 10 w do 14000 Mm przy 15 w.
Koszt modernizacji wyniósł 36% wartości porównywalnego okrętu nowego.
Ogólnie okręt można zaliczyć do jednostek szkolno-bojowych. Prócz załogi stałej, istnieje możliwość zaokrętowania do 145 podchorążych/elewów oraz wykładowców i instruktorów. Funkcja szkolna okrętu wpłynęła też na zróżnicowany (dla okrętu stricte bojowego mało logiczny) zestaw uzbrojenia.

Smok, Poland training cruiser laid down 1896, launched 1898, completed 1899, rebuilt 1922, modernized 1937 (engine 1936)


Displacement:
            7 708 t light; 8 062 t standard; 9 700 t normal; 11 011 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (442,59 ft / 432,41 ft) x 67,26 ft x (24,38 / 26,79 ft)
            (134,90 m / 131,80 m) x 20,50 m  x (7,43 / 8,17 m)

Armament:
      2 - 10,00" / 254 mm 45,0 cal guns - 496,04lbs / 225,00kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mount, 1929 Model
              1 x 2-gun mount on centreline, forward deck forward
      10 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 35,27lbs / 16,00kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1932 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      8 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
              2 x Twin mounts on sides, aft deck forward
                        2 raised mounts
      16 - 0,52" / 13,2 mm 76,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1934 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 1 217 lbs / 552kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,7" / 550 mm, 31,53 ft / 9,61 m torpedoes - 1,490 t each, 8,939 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes
      Mines
      2 - 1 168,45 lbs / 530,00 kg mines + 300 reloads - 157,532 t total
            in Above water - Stern racks/rails
      Main DC/AS Mortars
      2 - 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 5,246 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 3,632 t total
            in Depth charge throwers

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   7,01" / 178 mm           283,79 ft / 86,50 m     7,02 ft / 2,14 m
            Ends:   3,50" / 89 mm 140,09 ft / 42,70 m     7,02 ft / 2,14 m
              8,53 ft / 2,60 m Unarmoured ends
            Upper: 5,00" / 127 mm           234,91 ft / 71,60 m     7,02 ft / 2,14 m
              Main Belt covers 101% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        2,01" / 51 mm 283,79 ft / 86,50 m     21,03 ft / 6,41 m
            Beam between torpedo bulkheads 52,17 ft / 15,90 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   7,01" / 178 mm           3,50" / 89 mm             5,98" / 152 mm
            2nd:     0,98" / 25 mm       -                                  -

   - Protected deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 4,49" / 114 mm

   - Conning towers: Forward 10,00" / 254 mm, Aft 5,00" / 127 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 33 000 shp / 24 618 Kw = 25,11 kts
            Range 14 000nm at 15,00 kts
            Bunker at max displacement = 2 950 tons

Complement:
            488 - 635

Cost:
            £0,507 million / $2,025 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 574 tons, 5,9%
               - Guns: 347 tons, 3,6%
               - Weapons: 227 tons, 2,3%
            Armour: 3 080 tons, 31,8%
               - Belts: 1 100 tons, 11,3%
               - Torpedo bulkhead: 443 tons, 4,6%
               - Armament: 191 tons, 2,0%
               - Armour Deck: 1 198 tons, 12,4%
               - Conning Towers: 147 tons, 1,5%
            Machinery: 926 tons, 9,5%
            Hull, fittings & equipment: 2 940 tons, 30,3%
            Fuel, ammunition & stores: 1 992 tons, 20,5%
            Miscellaneous weights: 189 tons, 1,9%
               - Hull below water: 84 tons
               - Hull above water: 92 tons
               - On freeboard deck: 14 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              25 110 lbs / 11 390 Kg = 50,2 x 10,0 " / 254 mm shells or 2,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,33
            Metacentric height 4,6 ft / 1,4 m
            Roll period: 13,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,21
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,46

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a ram bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,479 / 0,495
            Length to Beam Ratio: 6,43 : 1
            'Natural speed' for length: 20,79 kts
            Power going to wave formation at top speed: 56 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): -9,90 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            22,00%,  22,97 ft / 7,00 m,  20,67 ft / 6,30 m
               - Forward deck:       29,00%,  20,67 ft / 6,30 m,  18,37 ft / 5,60 m
               - Aft deck:    29,00%,  18,37 ft / 5,60 m,  18,37 ft / 5,60 m
               - Quarter deck:        20,00%,  18,37 ft / 5,60 m,  19,03 ft / 5,80 m
               - Average freeboard:                      19,48 ft / 5,94 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 59,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 133,9%
            Waterplane Area: 19 014 Square feet or 1 766 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 156%
            Structure weight / hull surface area: 104 lbs/sq ft or 509 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,92
                        - Longitudinal: 2,65
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily