Przebudowa japońskiego stawiacza min Tokiwa na polski krążownik szkolny Smok 1937 (1 szt.)
Pomysłodawcą tematu jest kolega mb81. Poniżej legenda
Jego autorstwa z wprowadzonymi przeze mnie zmianami i uzupełnieniami.
Było już na blogu parę wariacji na
temat ORP Bałtyk, więc może zaproponuję
kolejną.
Rok Pański 1927 widział kilka
wydarzeń, które splotły się wzajem w niniejszą historię. A to:
- wzrost zainteresowania Japonią w
Polsce i vice versa, po lotniczym rajdzie Warszawa - Tokio - Warszawa Bolesława
Orlińskiego;
- chęć pozyskania przez PMW okrętu
szkolnego;
- eksplozję min na przebudowanym na
stawiacz min japońskim krążowniku pancernym Tokiwa.
Właśnie tym weteranem wojny
rosyjsko-japońskiej się zajmiemy. W tym momencie uzbrojenie okrętu stanowiło
1xII203/45, 8xI152/40, 2xI76/40 Armstrong, 1xI76/40 3-shiki plot oraz
300 min. W tej postaci okręt został zakupiony przez Polskę, przy niemałym
udziale środków pochodzących ze zbiórki Polonii w Harbinie. Naprawę uszkodzeń,
będących skutkiem wybuchu min, przeprowadzono w arsenale Sasebo. Zdemontowano
też tam całość uzbrojenia oraz zaadaptowano część pomieszczeń do celów dydaktycznych, nając na uwadze szkolne funkcje jednostki. Co do nazwy, przez analogię do oryginalnego Bałtyku, Japończycy również zrobili
niespodziankę i oczom odbierającego okręt attache morskiego ukazały się litery
mające odbicie w mitologii i japońskiej, i polskiej, i chińskiej (Harbin!),
a nawet w prehistorii polskiej marynarki - SMOK. Rozpoczęła się droga po
śladach admirała Rożestwieńskiego, bo też przez francuskie kolonie, a raczej
Niebogatowa, gdyż Smok zmieścił się w
Kanale Sueskim. „Panzerschiff für Polen” przeszedł przez Kanał Kiloński o
własnych siłach, aby w marcu 1928 roku zacumować w Gdyni. W Polsce zamontowano
uzbrojenie plot - dwie armaty 75mm Mle24 i cztery ckm Maxim.
Jest rok 1935, zamiast
budować Gryfa modernizujemy Smoka na „okręt do wszystkiego” z
uwzględnieniem funkcji szkolnej. Modernizacja została wykonana w stoczni
macierzystej okrętu Vickers-Armstrong, Tyne w latach okresie listopad 1935 –
maj 1937.
Niżej opis modernizacji wg elementów.
Kadłub
Ograniczono się tylko do niezbędnych
prac. Wyrównano poszycie w miejscach byłych kazamat oraz zmieniono – tam gdzie
to było konieczne – podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Istniejące urządzenia napędowe
zdemontowano, instalując w ich miejsce trzy kotły Yarrow w dwu kotłowniach oraz
dwa zestawy turbin parowych z przekładniami.
Uzbrojenie
Istniejące usunięto. Na nowy zestaw
składają się:
- 1xIIx254 mm/45 (10") M.1929
Bofors, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem APC 225,0
kg wynosi 30300 m;
- 5xIIx105 mm/50 (4.1") M.1932
Bofors, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 16,0 kg wynosi
18200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym
pociskiem wynosi 12000 m;
- 4xIIx40 mm/60 (1.57") M.1936
Bofors, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi
9800 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym
pociskiem wynosi 6180 m;
- 8xIIx13,2 mm/76 M.1934, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7200 m, a przy
elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 4200 m;
- 2xIIIxwt550 mm, z wkładkami
redukcyjnymi na 533 mm;
- 300 min (na torach podpokładowych);
- 2xwbg, z zapasem 24 bomb i 2xmgb, z
zapasem 16 bomb.
Nkm-y 13,2 mm to przekonstruowane w
Polsce do tego kalibru ckm-y Colt-Browning wz.30.
Zamontowano szwedzkie systemy
kierowania ogniem.
Opancerzenie
Ponieważ raport i schemat wszystkiego
nie wyjaśnia, postaram się dokładniej opisać układ opancerzenia okrętu:
- główny burtowy pas pancerny, grubość
178 mm w części centralnej na długości 62,2 m i 127 w częściach skrajnych na
długości łącznej 24,4 m;
- burtowy pas pancerny na
„końcówkach”, grubość 89 mm;
- górny burtowy pas pancerny, grubość
127 mm, pas ten przebiega na burtach na długości 65,6 m, a następnie skośnie
wnika do kadłuba, niejako „obejmując” barbetę stanowiska 254 mm;
- główny pokład pancerny, grubość 51
mm ze skosami grubości 76 mm (dodano 25 mm);
- górny pokład pancerny, grubość 38 mm
(nowy);
- gródź przeciwtorpedowa, grubość 51
mm.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki,
maszty i kominy.
Zainstalowano nowe wyposażenie radiowe
i nawigacyjne.
Pierwotnie planowano wyposażenie
jednostki w katapultę z wodnosamolotem, jednakże krótki kadłub oraz pozostałe
uzbrojenie zmusiły do rezygnacji z tego zamiaru.
W wyniku modernizacji prędkość okrętu
wzrosła (względem projektu początkowego) z 21,5 w do 25,11 w, a zasięg z 10000
Mm przy 10 w do 14000 Mm przy 15 w.
Koszt modernizacji wyniósł
36% wartości porównywalnego okrętu nowego.
Ogólnie okręt można zaliczyć do
jednostek szkolno-bojowych. Prócz załogi stałej, istnieje możliwość
zaokrętowania do 145 podchorążych/elewów oraz wykładowców i instruktorów.
Funkcja szkolna okrętu wpłynęła też na zróżnicowany (dla okrętu stricte bojowego mało logiczny) zestaw
uzbrojenia.
Smok, Poland training cruiser laid down 1896, launched 1898, completed
1899, rebuilt 1922, modernized 1937 (engine 1936)
Displacement:
7 708 t light;
8 062 t standard; 9 700 t normal; 11 011 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(442,59 ft / 432,41 ft)
x 67,26 ft x (24,38 / 26,79 ft)
(134,90 m / 131,80 m) x
20,50 m x (7,43 / 8,17 m)
Armament:
2 - 10,00" / 254 mm
45,0 cal guns - 496,04lbs / 225,00kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mount, 1929 Model
1 x 2-gun mount on centreline, forward deck
forward
10 - 4,13" / 105 mm
50,0 cal guns - 35,27lbs / 16,00kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1932 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
8 - 1,57" / 40,0 mm
60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts
2 x Twin mounts on sides, aft deck forward
2 raised
mounts
16 - 0,52" / 13,2 mm
76,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1934 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 1 217
lbs / 552kg
Main Torpedoes
6 - 21,7" / 550 mm,
31,53 ft / 9,61 m torpedoes - 1,490 t each, 8,939 t total
In 2 sets of deck
mounted side rotating tubes
Mines
2 - 1 168,45 lbs /
530,00 kg mines + 300 reloads - 157,532 t total
in Above water - Stern
racks/rails
Main DC/AS Mortars
2 - 451,95 lbs / 205,00 kg
Depth Charges + 24 reloads - 5,246 t total
in Stern depth charge
racks
2nd DC/AS Mortars
2 - 451,95 lbs / 205,00 kg
Depth Charges + 16 reloads - 3,632 t total
in Depth charge
throwers
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 7,01" / 178 mm 283,79 ft / 86,50 m 7,02
ft / 2,14 m
Ends: 3,50" / 89 mm 140,09 ft / 42,70 m 7,02 ft
/ 2,14 m
8,53 ft / 2,60 m Unarmoured ends
Upper: 5,00" / 127 mm 234,91 ft / 71,60 m 7,02
ft / 2,14 m
Main Belt covers 101% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional
damage containing bulkheads:
2,01"
/ 51 mm 283,79 ft / 86,50 m 21,03 ft / 6,41 m
Beam between torpedo
bulkheads 52,17 ft / 15,90 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 7,01" / 178 mm 3,50" / 89 mm 5,98"
/ 152 mm
2nd: 0,98" / 25 mm -
-
- Protected deck - multiple
decks:
For and Aft decks:
4,49" / 114 mm
- Conning towers: Forward
10,00" / 254 mm, Aft 5,00" / 127 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
33 000 shp / 24 618 Kw = 25,11 kts
Range 14 000nm at
15,00 kts
Bunker at max
displacement = 2 950 tons
Complement:
488 - 635
Cost:
£0,507 million / $2,025
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 574 tons,
5,9%
- Guns: 347 tons, 3,6%
- Weapons: 227 tons, 2,3%
Armour: 3 080
tons, 31,8%
- Belts: 1 100 tons, 11,3%
- Torpedo bulkhead: 443 tons, 4,6%
- Armament: 191 tons, 2,0%
- Armour Deck: 1 198 tons, 12,4%
- Conning Towers: 147 tons, 1,5%
Machinery: 926 tons,
9,5%
Hull, fittings &
equipment: 2 940 tons, 30,3%
Fuel, ammunition &
stores: 1 992 tons, 20,5%
Miscellaneous weights:
189 tons, 1,9%
- Hull below water: 84 tons
- Hull above water: 92 tons
- On freeboard deck: 14 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
25 110 lbs / 11 390 Kg = 50,2 x
10,0 " / 254 mm shells or 2,3 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,33
Metacentric height 4,6
ft / 1,4 m
Roll period: 13,2
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,21
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,46
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a ram bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,479 / 0,495
Length to Beam Ratio:
6,43 : 1
'Natural speed' for
length: 20,79 kts
Power going to wave
formation at top speed: 56 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive =
bow angles forward): -9,90 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 22,00%, 22,97 ft /
7,00 m, 20,67 ft / 6,30 m
- Forward deck: 29,00%, 20,67 ft / 6,30
m, 18,37 ft / 5,60 m
- Aft deck: 29,00%, 18,37 ft / 5,60 m, 18,37 ft / 5,60 m
- Quarter deck: 20,00%, 18,37 ft /
5,60 m, 19,03 ft / 5,80 m
- Average freeboard: 19,48 ft / 5,94 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 59,3%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 133,9%
Waterplane Area:
19 014 Square feet or 1 766 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 156%
Structure weight / hull
surface area: 104 lbs/sq ft or 509 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,92
-
Longitudinal: 2,65
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily