piątek, 1 listopada 2024

Podsumowanie niderlandzkiego cyklu, część I.

        Podsumowanie niderlandzkiego cyklu, część I.

Poniżej, przedstawiono rzeczowo-finansowe dane, dotyczące rozwoju niderlandzkiej MW w latach 1921-1941:

- oddano do służby 410 jednostek;
- zmodernizowano/przebudowano 16 jednostek;
- wycofano ze służby 33 jednostki.
- utracono 1 jednostkę;
- bilans jest dodatni i wynosi +376 jednostek;
- ogólne nakłady finansowe na MW wyniosły £ 703 755 608;
- nakłady finansowe na budowę, przebudowę lub modernizację okrętów wyniosły £ 221 581 594;
- ogólna liczba okrętów wzrosła z 51 w roku 1921 do 447 w roku 1941;
- ogólny tonaż okrętów wzrósł z 46 164 t w roku 1921 do 677 470 t w roku 1941.
- ogólna liczba osób personelu pływającego wzrosła z 4 468 w roku 1921 do 48 098 w roku 1941.

Dla lepszego zobrazowania zaistniałych zmian, przedstawiam poniżej dwa wykresy. 

Pierwszy z nich ujmuje rozwój floty Niderlandów pod względem rocznych nakładów finansowych.


Na drugim wykresie, przedstawiono wzrost tonażu okrętów niderlandzkiej MW ogółem, z uwzględnieniem tonażu oddanego do służby w poszczególnych latach.



Z powyższych danych wynika, że w latach 1921-41:

- nakłady finansowe na MW ogółem wzrosły ponad 37-krotnie;
- nakłady na budowę, przebudowę lub modernizację okrętów wzrosły ponad 37-krotnie;
- tonaż floty wzrósł prawie 15-krotnie
- liczba personelu pływającego wzrosła prawie 11-krotnie.

Trzeba do tego dodać, że w roku 1921 lotnictwo MW nie istniało, a w roku 1941 liczy już 767 maszyn. Z tej liczby:
- 14 wodnosamolotów startujących z katapult okrętów liniowych i krążowników,
- 36 wodnosamolotów startujących z katapult transportowców wodnosamolotów,
- 92 samoloty pokładowe na lotniskowcach,
- 625 samolotów bazujących na lądzie.
Dla porównania:
- francuskie lotnictwo morskie miało w roku 1939 370 maszyn,
- brytyjskie w tym samym roku 232 maszyny, 
- sowieckie w roku 1941 ok. 500 maszyn.

Nie znam realnej floty (za wyjątkiem tych najmniejszych), która by w tak krótkim czasie, tak mocno się rozwinęła.

Ciąg dalszy podsumowania w części II.