piątek, 1 listopada 2024

Podsumowanie niderlandzkiego cyklu, część I.

        Podsumowanie niderlandzkiego cyklu, część I.

Poniżej, przedstawiono rzeczowo-finansowe dane, dotyczące rozwoju niderlandzkiej MW w latach 1921-1941:

- oddano do służby 410 jednostek;
- zmodernizowano/przebudowano 16 jednostek;
- wycofano ze służby 33 jednostki.
- utracono 1 jednostkę;
- bilans jest dodatni i wynosi +376 jednostek;
- ogólne nakłady finansowe na MW wyniosły £ 703 755 608;
- nakłady finansowe na budowę, przebudowę lub modernizację okrętów wyniosły £ 221 581 594;
- ogólna liczba okrętów wzrosła z 51 w roku 1921 do 447 w roku 1941;
- ogólny tonaż okrętów wzrósł z 46 164 t w roku 1921 do 677 470 t w roku 1941.
- ogólna liczba osób personelu pływającego wzrosła z 4 468 w roku 1921 do 48 098 w roku 1941.

Dla lepszego zobrazowania zaistniałych zmian, przedstawiam poniżej dwa wykresy. 

Pierwszy z nich ujmuje rozwój floty Niderlandów pod względem rocznych nakładów finansowych.


Na drugim wykresie, przedstawiono wzrost tonażu okrętów niderlandzkiej MW ogółem, z uwzględnieniem tonażu oddanego do służby w poszczególnych latach.



Z powyższych danych wynika, że w latach 1921-41:

- nakłady finansowe na MW ogółem wzrosły ponad 37-krotnie;
- nakłady na budowę, przebudowę lub modernizację okrętów wzrosły ponad 37-krotnie;
- tonaż floty wzrósł prawie 15-krotnie
- liczba personelu pływającego wzrosła prawie 11-krotnie.

Trzeba do tego dodać, że w roku 1921 lotnictwo MW nie istniało, a w roku 1941 liczy już 767 maszyn. Z tej liczby:
- 14 wodnosamolotów startujących z katapult okrętów liniowych i krążowników,
- 36 wodnosamolotów startujących z katapult transportowców wodnosamolotów,
- 92 samoloty pokładowe na lotniskowcach,
- 625 samolotów bazujących na lądzie.
Dla porównania:
- francuskie lotnictwo morskie miało w roku 1939 370 maszyn,
- brytyjskie w tym samym roku 232 maszyny, 
- sowieckie w roku 1941 ok. 500 maszyn.

Nie znam realnej floty (za wyjątkiem tych najmniejszych), która by w tak krótkim czasie, tak mocno się rozwinęła.

Ciąg dalszy podsumowania w części II.

2 komentarze:

  1. "Nie znam realnej floty (za wyjątkiem tych najmniejszych), która by w tak krótkim czasie, tak mocno się rozwinęła". No właśnie TO przesądza, że stan floty na rok 1921 był tragicznie nierealny, jak na podstawowy rodzaj sił zbrojnych mocarstwa transoceanicznego. I TE założenia wyjściowe są głównym powodem, dla którego przyjąłem ten ambitny cykl bez entuzjazmu. Choć jednocześnie muszę przyznać, że w tym 20-leciu wykonałeś olbrzymi wysiłek na rzecz uwiarygodnienia mocarstwowej pozycji Imperium Niderlandów.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyjąłem na rok 1921 realny stan połączonych flot Holandii i Belgii (praktycznie tylko Holandii). Mając na względzie, ponad 100-letnią historię zjednoczonych Niderlandów, prawdopodobnie flota ta wyglądałaby bardziej okazale. Ale o ile bardziej? Obydwaj nie znamy odpowiedzi na to pytanie. Nie chcąc opierać się na domysłach, przyjąłem, minimalistyczny, ale oparty na znanych wielkościach stan.
      Tak, czy inaczej, za docenienie mojego wysiłku dziękuję.

      JKS

      Usuń