Podsumowanie niderlandzkiego cyklu, część I.
Poniżej,
przedstawiono rzeczowo-finansowe dane, dotyczące rozwoju niderlandzkiej MW w
latach 1921-1941:
- oddano
do służby 410 jednostek;
- zmodernizowano/przebudowano
16 jednostek;
- wycofano
ze służby 33 jednostki.
- utracono
1 jednostkę;
- bilans
jest dodatni i wynosi +376 jednostek;
- ogólne
nakłady finansowe na MW wyniosły £ 703 755 608;
- nakłady
finansowe na budowę, przebudowę lub modernizację okrętów wyniosły £ 221 581
594;
- ogólna
liczba okrętów wzrosła z 51 w roku 1921 do 447 w roku 1941;
- ogólny
tonaż okrętów wzrósł z 46 164 t w roku 1921 do 677 470 t w roku 1941.
- ogólna liczba osób personelu pływającego
wzrosła z 4 468 w roku 1921 do 48 098 w roku 1941.
Dla lepszego zobrazowania zaistniałych zmian, przedstawiam poniżej dwa wykresy.
Na
drugim wykresie, przedstawiono wzrost tonażu okrętów niderlandzkiej MW ogółem,
z uwzględnieniem tonażu oddanego do służby w poszczególnych latach.
Z
powyższych danych wynika, że w latach 1921-41:
Ciąg dalszy podsumowania w części II.
"Nie znam realnej floty (za wyjątkiem tych najmniejszych), która by w tak krótkim czasie, tak mocno się rozwinęła". No właśnie TO przesądza, że stan floty na rok 1921 był tragicznie nierealny, jak na podstawowy rodzaj sił zbrojnych mocarstwa transoceanicznego. I TE założenia wyjściowe są głównym powodem, dla którego przyjąłem ten ambitny cykl bez entuzjazmu. Choć jednocześnie muszę przyznać, że w tym 20-leciu wykonałeś olbrzymi wysiłek na rzecz uwiarygodnienia mocarstwowej pozycji Imperium Niderlandów.
OdpowiedzUsuńŁK
Przyjąłem na rok 1921 realny stan połączonych flot Holandii i Belgii (praktycznie tylko Holandii). Mając na względzie, ponad 100-letnią historię zjednoczonych Niderlandów, prawdopodobnie flota ta wyglądałaby bardziej okazale. Ale o ile bardziej? Obydwaj nie znamy odpowiedzi na to pytanie. Nie chcąc opierać się na domysłach, przyjąłem, minimalistyczny, ale oparty na znanych wielkościach stan.
UsuńTak, czy inaczej, za docenienie mojego wysiłku dziękuję.
JKS