czwartek, 1 stycznia 2015

Lodołamacz floty typu Mors 1922-1923 (2 szt.)



Lodołamacz floty typu Mors 1922-1923 (2 szt.)

Miałem pierwotnie zamiar z tym postem jeszcze trochę poczekać, ale mam przeczucie, że w tym roku („blogowo” 1922, a kalendarzowo w styczniu 2015) sporo się będzie działo. Dlatego też rzucam już teraz „na pożarcie” pierwszy tegoroczny projekt, pozostawiając sobie czas i miejsce na następne liczne jak sądzę posty.
Jeszcze jeden w naszej flocie okręt pomocniczy. Jest to nominalnie lodołamacz, ale zdolny także do wypełniania innych licznych zadań. Ponieważ pokrywa lodowa utrzymuje się na Bałtyku najwyżej przez 6 miesięcy w roku (przy wyjątkowo mroźnych zimach), nie można pozwolić, aby nasze Morsy przez pół roku bezużytecznie stały na kotwicy. Dlatego też prezentowana jednostka może dodatkowo spełniać rolę zaopatrzeniowca, trałowca, stawiacza min, holownika lub okrętu ratowniczego.
Jako lodołamacz, okręt posiada specjalnie ukształtowaną i wzmocnioną konstrukcję (łagodnie pochylony na linii wodnej i wzmocniony dziób, zwiększoną grubość blach poszycia kadłuba, podwójny kadłub od stępki do wysokości 1,2 m nad linią wodną, dwukrotnie zwiększoną liczbę wręg na tym obszarze, specjalny kształt podwodnej części rufy chroniący śruby i ster przed kontaktem ze skruszonym lodem), silną jednostkę napędową (moc w raporcie skorygowana), a także wydajny zestaw pomp, umożliwiający szybkie przepompowywanie wody balastowej pomiędzy zbiornikami usytuowanymi w przestrzeni między kadłubem zewnętrznym i wewnętrznym, co ma umożliwić „rozbujanie” okrętu na boki, celem ewentualnego uwolnienia kadłuba od napierającego lodu. Dzięki tym „wynalazkom” okręt jest zdolny do kruszenia litej pokrywy lodowej o grubości do 1,0 m (najwyższa odnotowana na Bałtyku grubość to 0,7 m). Ponieważ nasze okręty raczej nie zapuszczają się w rejony podbiegunowe, lodołamacze typu Mors przeznaczone są głównie do działań na Bałtyku. W razie potrzeby będzie można ich użyć w „dużych szerokościach”, ale tylko w ograniczonym zakresie (odnotowuje się tam grubości pokrywy lodowej pow. 4 m).
Jako zaopatrzeniowiec, okręt może przewieźć ok. 230 t ładunku przy opróżnionych zbiornikach balastowych.
Jako trałowiec, jednostka nie wymaga żadnego dodatkowego przystosowania.
Jako stawiacz min, okręt może zabrać na pokład 30 min wz.1918, przy częściowo opróżnionych zbiornikach balastowych.
Jako holownik, okręt jest w stanie samodzielnie holować jednostki o wyporności do 25 000 t na spokojnym morzu.
Jako okręt ratowniczy, jednostka jest wyposażona w armatkę wodną, a wspomniany wyżej zestaw pomp, umożliwia skuteczne odwadnianie zalanych kadłubów.
Zdaję sobie sprawę z tego, że coś, co ma się nadawać do wszystkiego, naprawdę nie nadaje się do niczego. Dlatego też przyjmuję, że Morsy są przede wszystkim lodołamaczami, a pozostałe funkcje mają charakter wyłącznie drugo- lub trzeciorzędny.
Prędkość i zasięg jednostki są w stosunku do wykonywanych zdań – moim zdaniem – odpowiednie, a symboliczne uzbrojenie w zasadzie tylko akcentuje przynależność okrętu do marynarki wojennej. Stosunkowo wysoka (choć już skorygowana) odporność okrętu wynika z wyjątkowo mocnej konstrukcji, co zostało omówione wyżej. Planowałem początkowo napęd dieslowski, ale większa możliwość przeciążeń maszyny parowej skłoniła mnie do zmiany decyzji.
Bywałem nieraz wprost zażenowany pochwałami kolegi ŁK dotyczącymi „urody” moich projektów. Jednak tym razem sam czuję nieodpartą potrzebę stwierdzenia, że sylwetka Morsa bardzo mi się podoba i z pewną lubością się w nią wpatruję (JKS, pytam się ciebie; czy to nie pora na rozpoczęcie leczenia? ;)). 



Mors, Poland Fleet icebreaker laid down 1922

Displacement:
            1 064 t light; 1 088 t standard; 1 151 t normal; 1 201 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (243,40 ft / 236,22 ft) x 29,53 ft x (10,50 / 10,86 ft)
            (74,19 m / 72,00 m) x 9,00 m  x (3,20 / 3,31 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 50,0 cal gun - 14,11lbs / 6,40kg shells, 100 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1910 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck aft
      Weight of broadside 15 lbs / 7 kg

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Geared drive, 2 shafts, 2 546 ihp / 1 900 Kw = 14,00 kts
            Range 3 000nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 112 tons

Complement:
            98 - 128

Cost:
            £0,132 million / $0,529 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 3 tons, 0,3%
               - Guns: 3 tons, 0,3%
            Machinery: 74 tons, 6,4%
            Hull, fittings & equipment: 757 tons, 65,7%
            Fuel, ammunition & stores: 87 tons, 7,5%
            Miscellaneous weights: 230 tons, 20,0%
               - Hull below water: 155 tons
               - Hull above water: 75 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              3 463 lbs / 1 571 Kg = 125,7 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,16
            Metacentric height 1,1 ft / 0,3 m
            Roll period: 12,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,550 / 0,555
            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
            'Natural speed' for length: 15,37 kts
            Power going to wave formation at top speed: 40 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 18,00 degrees
            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Forward deck:       45,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Aft deck:    25,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  7,55 ft / 2,30 m
               - Quarter deck:        10,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  7,55 ft / 2,30 m
               - Average freeboard:                      12,61 ft / 3,84 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 44,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 117,3%
            Waterplane Area: 4 868 Square feet or 452 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 297%
            Structure weight / hull surface area: 83 lbs/sq ft or 404 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,88
                        - Longitudinal: 7,13
                        - Overall: 2,14
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Mors (1922)
Foka (1923)
 

Lotnictwo morskie rok 1922



Lotnictwo morskie rok 1922

Ponieważ w najbliższych latach pojawią się w naszej flocie okręty lotnicze, poczułem się zmuszony do opracowania floty powietrznej MW. Poniżej przedstawiam zestawienie tabelaryczne oraz sylwetki samolotów. Proszę mi wybaczyć fakt, że sylwetki są mniej lub więcej podobne do sylwetek realnych samolotów. Trudno być w tej kwestii oryginalnym, szczególnie jeśli się nie jest – tak, jak ja – specjalistą w dziedzinie lotnictwa.


Typ
Rok prod.
Załoga
Wymiary
Pow. nośna
Masa
Silniki
V max.
V wzn.
Pułap
Zasięg
Uzbrojenie
S
L
H
własna
start.
km
dz.
bomby
torp.
osób
m
m
m
m2
kg
kg
KM
km/h
m/s
m
mm
szt
szt
kg
szt
S a m o l o t y  m y ś l i w s k i e
PWL-3M
1917
1
8,1
6,2
2,3
20,2
570
830
1x235
220
6,7
6 650
216
2



CZL-11M
1918
1
8,9
7,0
2,8
20,5
735
880
1x185
200
5,5
7 000
216
2



PWL-15M
1920
1
7,7
6,8
2,5
21,2
625
870
1x220
220
6,3
5 000
283
2



S a m o l o t y  b o m b o w e
PWL-4B
1917
2
14,4
8,9
3,3
47,5
1 010
1 520
1x300
167
4,9
6 300
211
2

300

CZL-12B
1919
4
26,5
14,8
4,9
153,0
2 850
5 400
2x450
154
2,8
4 200
648
5

1 050

PWL-22B
1922
2
14.8
9,5
3,4
34,7
1 387
2 500
1x450
214
4,5
6 700
432
3

400

S a m o l o t y  b o m b o w e  n u r k u j ą c e


















S a m o l o t y  t o r p e d o w o - b o m b o w e
CZL-20TB
1918
1
17,5
10,7
3,3
64,8
1 229
2 170
1x292
171
2,8
3 700
291
1

700
1
S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
CZL-10RB
1919
2
11,2
8,8
3,0
39,5
1 140
1 825
1x320
200
4,4
5 300
270
4

200

S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z e


















W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  m y ś l i w s k i e


















W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  r o z p o z n a w c z e
CZL-7HR
1917
2
16,3
9,4
3,3
46,1
971
1 247
1x150
126
1,7
2 050
243
1



W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  t o r p e d o w o - b o m b o w e
PWL-5HTB
1917
2
18,0
11,7
3,6
67,6
1 140
2 104
1x220
141
2,4
3 000
324
1

700
1
PWL-19HTB
1922
2
17,3
10,7
3,9
70,2
2 646
4 195
1x663
196
4,2
6 300
621
2

725
1
Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z e
PWL-11HR
1919
2
15,5
9,5
3,2
48,5
1 250
1 800
1x300
187
4,5
3 600
243
1

50

PWL-23HR
1922
3
16,0
11,5
3,7
58,0
1 620
2 520
2x180
150
3,1
3 600
270
2

100

Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e


















  

Uwagi, co do poszczególnych typów samolotów:
- samoloty bombowe – w miarę wprowadzania do służby samolotów typu PWL-22B, sukcesywnie będą wycofywane z użycia samoloty typu PWL-4B;
- wodnosamoloty pływakowe torpedowo-bombowe - w miarę wprowadzania do służby samolotów typu PWL-19HTB, sukcesywnie będą wycofywane z użycia samoloty typu PWL-5HTB;
- ponadto w najbliższych dwu latach przewidziane jest rozpoczęcie produkcji nowych samolotów myśliwskich, rozpoznawczo-bombowych, rozpoznawczych, łodzi latających rozpoznawczo-bombowych i rozpoznawczych oraz wodnosamolotów pływakowych rozpoznawczych;
- w miarę wprowadzania powyższych nowych typów, najstarsze sukcesywnie będą wycofywane.
Za wyjątkiem wodnosamolotów i samolotów torpedowo-bombowych, prezentowane typy samolotów nie różnią się - poza kolorystyką - od samolotów Wojsk Lotniczych. Samoloty stricte pokładowe pojawią się dopiero w chwili wprowadzenia do służby lotniskowców.
Mam zamiar każdego roku przedstawiać podobne do tego, lecz bieżąco aktualizowane zestawienie lotnictwa MW.

Uzupełnienie. 
Zestawienie nie obejmuje samolotów pomocniczych (niebojowych), takich jak: szkolne, treningowe,  łącznikowe (dyspozycyjne), transportowe itp.
W Polsce funkcjonuje 5 zakładów lotniczych: PWL (Państwowe Warsztaty Lotnicze) z zakładem w Warszawie, CZL (Centralne Zakłady Lotnicze) z zakładami w Świdniku, Mielcu i Rzeszowie, WSD (Wytwórnia Samolotów Dęblin), PFS (Poznańska Fabryka Samolotów) oraz LWS (Lubelska Wytwórnia Samolotów). Nie wszystkie z nich aktualnie produkują samoloty bojowe, lecz to może się zmienić.