Lotnictwo morskie rok 1922
Ponieważ
w najbliższych latach pojawią się w naszej flocie okręty lotnicze, poczułem się
zmuszony do opracowania floty powietrznej MW. Poniżej przedstawiam zestawienie
tabelaryczne oraz sylwetki samolotów. Proszę mi wybaczyć fakt, że sylwetki są
mniej lub więcej podobne do sylwetek realnych samolotów. Trudno być w tej
kwestii oryginalnym, szczególnie jeśli się nie jest – tak, jak ja – specjalistą
w dziedzinie lotnictwa.
Typ
|
Rok prod.
|
Załoga
|
Wymiary
|
Pow. nośna
|
Masa
|
Silniki
|
V max.
|
V wzn.
|
Pułap
|
Zasięg
|
Uzbrojenie
|
||||||
S
|
L
|
H
|
własna
|
start.
|
km
|
dz.
|
bomby
|
torp.
|
|||||||||
osób
|
m
|
m
|
m
|
m2
|
kg
|
kg
|
KM
|
km/h
|
m/s
|
m
|
mm
|
szt
|
szt
|
kg
|
szt
|
||
S a m o l o t y m y ś l i w s k i
e
|
|||||||||||||||||
PWL-3M
|
1917
|
1
|
8,1
|
6,2
|
2,3
|
20,2
|
570
|
830
|
1x235
|
220
|
6,7
|
6 650
|
216
|
2
|
|||
CZL-11M
|
1918
|
1
|
8,9
|
7,0
|
2,8
|
20,5
|
735
|
880
|
1x185
|
200
|
5,5
|
7 000
|
216
|
2
|
|||
PWL-15M
|
1920
|
1
|
7,7
|
6,8
|
2,5
|
21,2
|
625
|
870
|
1x220
|
220
|
6,3
|
5 000
|
283
|
2
|
|||
S a m o l o t y b o m b o w e
|
|||||||||||||||||
PWL-4B
|
1917
|
2
|
14,4
|
8,9
|
3,3
|
47,5
|
1 010
|
1 520
|
1x300
|
167
|
4,9
|
6 300
|
211
|
2
|
300
|
||
CZL-12B
|
1919
|
4
|
26,5
|
14,8
|
4,9
|
153,0
|
2 850
|
5 400
|
2x450
|
154
|
2,8
|
4 200
|
648
|
5
|
1 050
|
||
PWL-22B
|
1922
|
2
|
14.8
|
9,5
|
3,4
|
34,7
|
1 387
|
2 500
|
1x450
|
214
|
4,5
|
6 700
|
432
|
3
|
400
|
||
S a m o l o t y b o m b o w e n u r k u j ą c e
|
|||||||||||||||||
S a m o l o t y t o r p e d o w o
- b o m b o w e
|
|||||||||||||||||
CZL-20TB
|
1918
|
1
|
17,5
|
10,7
|
3,3
|
64,8
|
1 229
|
2 170
|
1x292
|
171
|
2,8
|
3 700
|
291
|
1
|
700
|
1
|
|
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||
CZL-10RB
|
1919
|
2
|
11,2
|
8,8
|
3,0
|
39,5
|
1 140
|
1 825
|
1x320
|
200
|
4,4
|
5 300
|
270
|
4
|
200
|
||
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z e
|
|||||||||||||||||
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e m y ś l i w s k i e
|
|||||||||||||||||
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||
CZL-7HR
|
1917
|
2
|
16,3
|
9,4
|
3,3
|
46,1
|
971
|
1 247
|
1x150
|
126
|
1,7
|
2 050
|
243
|
1
|
|||
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e t o r p e d o w o - b o m b
o w e
|
|||||||||||||||||
PWL-5HTB
|
1917
|
2
|
18,0
|
11,7
|
3,6
|
67,6
|
1 140
|
2 104
|
1x220
|
141
|
2,4
|
3 000
|
324
|
1
|
700
|
1
|
|
PWL-19HTB
|
1922
|
2
|
17,3
|
10,7
|
3,9
|
70,2
|
2 646
|
4 195
|
1x663
|
196
|
4,2
|
6 300
|
621
|
2
|
725
|
1
|
|
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||
PWL-11HR
|
1919
|
2
|
15,5
|
9,5
|
3,2
|
48,5
|
1 250
|
1 800
|
1x300
|
187
|
4,5
|
3 600
|
243
|
1
|
50
|
||
PWL-23HR
|
1922
|
3
|
16,0
|
11,5
|
3,7
|
58,0
|
1 620
|
2 520
|
2x180
|
150
|
3,1
|
3 600
|
270
|
2
|
100
|
||
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||
Uwagi,
co do poszczególnych typów samolotów:
-
samoloty bombowe – w miarę wprowadzania do służby samolotów typu PWL-22B, sukcesywnie będą wycofywane z
użycia samoloty typu PWL-4B;
-
wodnosamoloty pływakowe torpedowo-bombowe - w miarę wprowadzania do służby
samolotów typu PWL-19HTB, sukcesywnie
będą wycofywane z użycia samoloty typu PWL-5HTB;
-
ponadto w najbliższych dwu latach przewidziane jest rozpoczęcie produkcji
nowych samolotów myśliwskich, rozpoznawczo-bombowych, rozpoznawczych, łodzi
latających rozpoznawczo-bombowych i rozpoznawczych oraz wodnosamolotów
pływakowych rozpoznawczych;
-
w miarę wprowadzania powyższych nowych typów, najstarsze sukcesywnie będą
wycofywane.
Za
wyjątkiem wodnosamolotów i samolotów torpedowo-bombowych, prezentowane typy
samolotów nie różnią się - poza kolorystyką - od samolotów Wojsk Lotniczych.
Samoloty stricte pokładowe pojawią się dopiero w chwili wprowadzenia do służby
lotniskowców.
Mam
zamiar każdego roku przedstawiać podobne do tego, lecz bieżąco aktualizowane
zestawienie lotnictwa MW.
Uzupełnienie.
Zestawienie nie obejmuje samolotów pomocniczych (niebojowych), takich jak: szkolne, treningowe, łącznikowe (dyspozycyjne), transportowe itp.
W Polsce funkcjonuje 5 zakładów lotniczych: PWL (Państwowe Warsztaty Lotnicze) z zakładem w Warszawie, CZL (Centralne Zakłady Lotnicze) z zakładami w Świdniku, Mielcu i Rzeszowie, WSD (Wytwórnia Samolotów Dęblin), PFS (Poznańska Fabryka Samolotów) oraz LWS (Lubelska Wytwórnia Samolotów). Nie wszystkie z nich aktualnie produkują samoloty bojowe, lecz to może się zmienić.
Uzupełnienie.
Zestawienie nie obejmuje samolotów pomocniczych (niebojowych), takich jak: szkolne, treningowe, łącznikowe (dyspozycyjne), transportowe itp.
W Polsce funkcjonuje 5 zakładów lotniczych: PWL (Państwowe Warsztaty Lotnicze) z zakładem w Warszawie, CZL (Centralne Zakłady Lotnicze) z zakładami w Świdniku, Mielcu i Rzeszowie, WSD (Wytwórnia Samolotów Dęblin), PFS (Poznańska Fabryka Samolotów) oraz LWS (Lubelska Wytwórnia Samolotów). Nie wszystkie z nich aktualnie produkują samoloty bojowe, lecz to może się zmienić.
Lotnictwo nie tak bardzo awangardowo, jak się obawiałem (brawo!). Czyżby zwiastun bardziej umiarkowanego progresizmu w Nowym Roku? Chyba najbardziej wyróżnia się PWL-22B, który możnaby uznać za samolot bombowo-myśliwski (dobry pułap, prędkość i uzbrojenie strzeleckie). Czy trochę nie za duży jest przewożony przez niego ładunek bomb? Pozdrawiam!
OdpowiedzUsuńŁK
To dopiero początek, w przyszłości mogę "przyśpieszyć" :).
UsuńPWL-22B jest udanym, szybkim bombowcem, niemniej nie mam zamiaru używać go da zadań myśliwskich, może raczij - jak byśmy to określili w latach 30-40-stych - szturmowych. Przy pełnym ładunku bomb, szybkość (i niektóre inne parametry) zapewne spadnie.
Podałem i będę podawał parametry maksymalne, choć czasami się one wykluczają, tzn. są wobec siebie odwrotnie proporcjonalne, np. udźwig i zasięg.
JKS
Jako maszyna "szturmowa" (oczywiście terminologia nie z tej epoki) mógłby się sprawdzić. Oczywiście, o ile konstrukcja kadłuba i płatów jest na tyle mocna, aby umożliwić bombardowanie z lotu nurkowego. Wtedy postulowałbym zmniejszenie ładunku bomb (200 kg) i zamontowanie w kabinie obserwatora karabinu 13 mm. Rozumiem, że pozostałe dwa karabiny (kalibru podstawowego) są obsługiwane prze pilota (zamontowane w skrzydłach, czy w kadłubie i strzelające przez śmigło - z użyciem synchronizatora?)
UsuńŁK
PS. A jaki jest ten kaliber podstawowy: 7,62 czy 7,92? (A może coś zupełnie innego?)
Szturmowa, ale nie nurkująca, to nie to samo. Na bombowce nurkujące przyjdzie czas później.
UsuńPWL-22B jest wyposażony w dwa stałe km w kadłubie strzelające przez śmigło i jeden ruchomy na obrotnicy obserwatora.
Szczerze mówiąc dotychczas nad kalibrem km się nie zastawiałem, przyjmijmy 7,5 mm. Będę też musiał do tabelki wstawić kolumnę "nkm", dotyczyć będzie jeszcze nie używanego w naszym lotnictwie kalibru 13 mm. Kolumna "dz" dotyczy również jeszcze nie używanych działek 25 mm.
Wartość 13 mm jest - jak to napisałem w uwagach dotyczących tabelarycznego zestawienia floty w poście z dnia 10.10.2014 - zaokrągleniem, rzeczywista wartość to 13,5 mm.
Informuję, że uzupełniam treść posta o pewne dodatkowe informacje, początkowo o nich zapomniałem.
JKS
Mocna i zwarta konstrukcja samolotów szturmowych umożliwia (pod warunkiem posiadania odpowiedniego celownika bombowego) również bombardowanie z lotu nurkowego. W realu dość często bombowce nurkujące miały warianty szturmowe i vice versa. Zasadnicza różnica między tymi wariantami sprowadza się do rodzaju i ilości zabieranych bomb oraz (mocniejszego lub słabszego) usbrojenia strzeleckiego. Przyjęte przez Ciebie kalibry są dość nietypowe: 7,5 mm to jakby francuski z późnych lat 20-tych lub (wcześniejszy) szwajcarski, ale 13,5 mm nie kojarzy mi się z niczym realnym!
UsuńŁK
Przyznaję, istnieją pewne podobieństwa pomiędzy samolotami szturmowymi, a bombowcami nurkującymi. Jednak wciąż będę się upierał, że to nie to samo. Ju-87 nie można nazwać szturmowcem, a Ił-2 nurkowcem. Rozwój celowników bombowych (celownik Nordena), a także rozwój samolotów szturmowych i myśliwsko-bombowych zakończył erę nurkowców. Stosunkowo najdłużej utrzymały znaczenie w lotnictwie pokładowym.
UsuńZgadzam się, że przyjęte przeze mnie kalibry broni strzeleckiej są mało typowe lub zgoła unikalne (kalibrem stosowanym w pistoletach i PM jest 10,5 mm). Za to dobrze "wpisują" się w ogólny ciąg stosowanych kalibrów. Kalibry te w "mojej" historii zostały przyjęte także w Szwecji, Danii i na Litwie oraz częściowo we Francji (7,5 mm).
JKS
Oczywiście, że są ważne różnice między samolotem szturmowym a nurkowcem. Ale przywołany przez Ciebie Ju-87 posiadał również wersje D i G, które miały bardziej "szturmowe" charakterystyki niż, również "wywołany do tablicy", sowiecki Ił-2. A kończąc ten wątek pozwolę sobie zauważyć, że wzbraniasz się przed możliwością stosowania PWL-22B jako maszyny myśliwsko-bombowej, podczas, gdy ma ona lepsze charakterystyki od PWL-15M (pułap maksymalny, prędkość lotu i uzbrojenie, a przy ograniczeniu ładunku bomb poprawiłaby się także prędkość wznoszenia). Duży potencjał modernizacyjny, czego wcześniej nie zauważyłem, ma także Twój wodnosamolot pływakowy PWL-19HTB. Tylko, jak Ci wyszła taka moc silnika - 663 KM (albo 292 KM przy CZL-20TB)? Czyżby, w tych wypadkach, realna moc osiągnięta na hamowni?
UsuńŁK
PWL-19HTB dzielą 4 lata od CZL-20 TB, w tym okresie to wiele. Parametry techniczno-taktyczne (sylwetki również) prezentowanych samolotów są oparte na bazie konstrukcji realnie istniejących. Jak już powiedziałem moja wiedza w dziedzinie lotnictwa jest niewystarczająca (przynajmniej na razie) do częściowego chociażby ignorowania realiów i kuszenia się o całkiem oryginalne rozwiązania. Przyznam się, że już nie bardzo pamiętam na jakich realnych konstrukcjach wzorowałem te projekty. Od dziś będę zapisywał pierwowzory proponowanych samolotów, aby w razie czego móc się bronić faktami. Część z nich pamiętam; np. PWL-22B to Breguet 19 (mocno skróciłem okres pomiędzy oblotem, a produkcją, ale jest to możliwe).
UsuńPomimo podanej wyżej ogólnej zasady, czasami koryguję lekko realne parametry, ale w sposób - jak myślę - odpowiedzialny; np. zwiększając udźwig obniżam prędkość, prędkość wznoszenia i zasięg, lub dla zachowania tych wartości zwiększam moc sinika(ów). Jednak bardzo staram się nie wykraczać poza realia epoki.
JKS
Korekta: prędkość maksymalną PWL-15M odczytałem błędnie z rubryki dotyczącej CZL-11M. W tym aspekcie charakterystyki PWL-22B i PWl-15M są akurat niemal identyczne.
OdpowiedzUsuńŁK