czwartek, 1 stycznia 2015

Lotnictwo morskie rok 1922



Lotnictwo morskie rok 1922

Ponieważ w najbliższych latach pojawią się w naszej flocie okręty lotnicze, poczułem się zmuszony do opracowania floty powietrznej MW. Poniżej przedstawiam zestawienie tabelaryczne oraz sylwetki samolotów. Proszę mi wybaczyć fakt, że sylwetki są mniej lub więcej podobne do sylwetek realnych samolotów. Trudno być w tej kwestii oryginalnym, szczególnie jeśli się nie jest – tak, jak ja – specjalistą w dziedzinie lotnictwa.


Typ
Rok prod.
Załoga
Wymiary
Pow. nośna
Masa
Silniki
V max.
V wzn.
Pułap
Zasięg
Uzbrojenie
S
L
H
własna
start.
km
dz.
bomby
torp.
osób
m
m
m
m2
kg
kg
KM
km/h
m/s
m
mm
szt
szt
kg
szt
S a m o l o t y  m y ś l i w s k i e
PWL-3M
1917
1
8,1
6,2
2,3
20,2
570
830
1x235
220
6,7
6 650
216
2



CZL-11M
1918
1
8,9
7,0
2,8
20,5
735
880
1x185
200
5,5
7 000
216
2



PWL-15M
1920
1
7,7
6,8
2,5
21,2
625
870
1x220
220
6,3
5 000
283
2



S a m o l o t y  b o m b o w e
PWL-4B
1917
2
14,4
8,9
3,3
47,5
1 010
1 520
1x300
167
4,9
6 300
211
2

300

CZL-12B
1919
4
26,5
14,8
4,9
153,0
2 850
5 400
2x450
154
2,8
4 200
648
5

1 050

PWL-22B
1922
2
14.8
9,5
3,4
34,7
1 387
2 500
1x450
214
4,5
6 700
432
3

400

S a m o l o t y  b o m b o w e  n u r k u j ą c e


















S a m o l o t y  t o r p e d o w o - b o m b o w e
CZL-20TB
1918
1
17,5
10,7
3,3
64,8
1 229
2 170
1x292
171
2,8
3 700
291
1

700
1
S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
CZL-10RB
1919
2
11,2
8,8
3,0
39,5
1 140
1 825
1x320
200
4,4
5 300
270
4

200

S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z e


















W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  m y ś l i w s k i e


















W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  r o z p o z n a w c z e
CZL-7HR
1917
2
16,3
9,4
3,3
46,1
971
1 247
1x150
126
1,7
2 050
243
1



W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  t o r p e d o w o - b o m b o w e
PWL-5HTB
1917
2
18,0
11,7
3,6
67,6
1 140
2 104
1x220
141
2,4
3 000
324
1

700
1
PWL-19HTB
1922
2
17,3
10,7
3,9
70,2
2 646
4 195
1x663
196
4,2
6 300
621
2

725
1
Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z e
PWL-11HR
1919
2
15,5
9,5
3,2
48,5
1 250
1 800
1x300
187
4,5
3 600
243
1

50

PWL-23HR
1922
3
16,0
11,5
3,7
58,0
1 620
2 520
2x180
150
3,1
3 600
270
2

100

Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e


















  

Uwagi, co do poszczególnych typów samolotów:
- samoloty bombowe – w miarę wprowadzania do służby samolotów typu PWL-22B, sukcesywnie będą wycofywane z użycia samoloty typu PWL-4B;
- wodnosamoloty pływakowe torpedowo-bombowe - w miarę wprowadzania do służby samolotów typu PWL-19HTB, sukcesywnie będą wycofywane z użycia samoloty typu PWL-5HTB;
- ponadto w najbliższych dwu latach przewidziane jest rozpoczęcie produkcji nowych samolotów myśliwskich, rozpoznawczo-bombowych, rozpoznawczych, łodzi latających rozpoznawczo-bombowych i rozpoznawczych oraz wodnosamolotów pływakowych rozpoznawczych;
- w miarę wprowadzania powyższych nowych typów, najstarsze sukcesywnie będą wycofywane.
Za wyjątkiem wodnosamolotów i samolotów torpedowo-bombowych, prezentowane typy samolotów nie różnią się - poza kolorystyką - od samolotów Wojsk Lotniczych. Samoloty stricte pokładowe pojawią się dopiero w chwili wprowadzenia do służby lotniskowców.
Mam zamiar każdego roku przedstawiać podobne do tego, lecz bieżąco aktualizowane zestawienie lotnictwa MW.

Uzupełnienie. 
Zestawienie nie obejmuje samolotów pomocniczych (niebojowych), takich jak: szkolne, treningowe,  łącznikowe (dyspozycyjne), transportowe itp.
W Polsce funkcjonuje 5 zakładów lotniczych: PWL (Państwowe Warsztaty Lotnicze) z zakładem w Warszawie, CZL (Centralne Zakłady Lotnicze) z zakładami w Świdniku, Mielcu i Rzeszowie, WSD (Wytwórnia Samolotów Dęblin), PFS (Poznańska Fabryka Samolotów) oraz LWS (Lubelska Wytwórnia Samolotów). Nie wszystkie z nich aktualnie produkują samoloty bojowe, lecz to może się zmienić.

9 komentarzy:

  1. Lotnictwo nie tak bardzo awangardowo, jak się obawiałem (brawo!). Czyżby zwiastun bardziej umiarkowanego progresizmu w Nowym Roku? Chyba najbardziej wyróżnia się PWL-22B, który możnaby uznać za samolot bombowo-myśliwski (dobry pułap, prędkość i uzbrojenie strzeleckie). Czy trochę nie za duży jest przewożony przez niego ładunek bomb? Pozdrawiam!
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dopiero początek, w przyszłości mogę "przyśpieszyć" :).
      PWL-22B jest udanym, szybkim bombowcem, niemniej nie mam zamiaru używać go da zadań myśliwskich, może raczij - jak byśmy to określili w latach 30-40-stych - szturmowych. Przy pełnym ładunku bomb, szybkość (i niektóre inne parametry) zapewne spadnie.
      Podałem i będę podawał parametry maksymalne, choć czasami się one wykluczają, tzn. są wobec siebie odwrotnie proporcjonalne, np. udźwig i zasięg.

      JKS

      Usuń
    2. Jako maszyna "szturmowa" (oczywiście terminologia nie z tej epoki) mógłby się sprawdzić. Oczywiście, o ile konstrukcja kadłuba i płatów jest na tyle mocna, aby umożliwić bombardowanie z lotu nurkowego. Wtedy postulowałbym zmniejszenie ładunku bomb (200 kg) i zamontowanie w kabinie obserwatora karabinu 13 mm. Rozumiem, że pozostałe dwa karabiny (kalibru podstawowego) są obsługiwane prze pilota (zamontowane w skrzydłach, czy w kadłubie i strzelające przez śmigło - z użyciem synchronizatora?)
      ŁK

      PS. A jaki jest ten kaliber podstawowy: 7,62 czy 7,92? (A może coś zupełnie innego?)

      Usuń
    3. Szturmowa, ale nie nurkująca, to nie to samo. Na bombowce nurkujące przyjdzie czas później.
      PWL-22B jest wyposażony w dwa stałe km w kadłubie strzelające przez śmigło i jeden ruchomy na obrotnicy obserwatora.
      Szczerze mówiąc dotychczas nad kalibrem km się nie zastawiałem, przyjmijmy 7,5 mm. Będę też musiał do tabelki wstawić kolumnę "nkm", dotyczyć będzie jeszcze nie używanego w naszym lotnictwie kalibru 13 mm. Kolumna "dz" dotyczy również jeszcze nie używanych działek 25 mm.
      Wartość 13 mm jest - jak to napisałem w uwagach dotyczących tabelarycznego zestawienia floty w poście z dnia 10.10.2014 - zaokrągleniem, rzeczywista wartość to 13,5 mm.
      Informuję, że uzupełniam treść posta o pewne dodatkowe informacje, początkowo o nich zapomniałem.

      JKS

      Usuń
    4. Mocna i zwarta konstrukcja samolotów szturmowych umożliwia (pod warunkiem posiadania odpowiedniego celownika bombowego) również bombardowanie z lotu nurkowego. W realu dość często bombowce nurkujące miały warianty szturmowe i vice versa. Zasadnicza różnica między tymi wariantami sprowadza się do rodzaju i ilości zabieranych bomb oraz (mocniejszego lub słabszego) usbrojenia strzeleckiego. Przyjęte przez Ciebie kalibry są dość nietypowe: 7,5 mm to jakby francuski z późnych lat 20-tych lub (wcześniejszy) szwajcarski, ale 13,5 mm nie kojarzy mi się z niczym realnym!
      ŁK

      Usuń
    5. Przyznaję, istnieją pewne podobieństwa pomiędzy samolotami szturmowymi, a bombowcami nurkującymi. Jednak wciąż będę się upierał, że to nie to samo. Ju-87 nie można nazwać szturmowcem, a Ił-2 nurkowcem. Rozwój celowników bombowych (celownik Nordena), a także rozwój samolotów szturmowych i myśliwsko-bombowych zakończył erę nurkowców. Stosunkowo najdłużej utrzymały znaczenie w lotnictwie pokładowym.
      Zgadzam się, że przyjęte przeze mnie kalibry broni strzeleckiej są mało typowe lub zgoła unikalne (kalibrem stosowanym w pistoletach i PM jest 10,5 mm). Za to dobrze "wpisują" się w ogólny ciąg stosowanych kalibrów. Kalibry te w "mojej" historii zostały przyjęte także w Szwecji, Danii i na Litwie oraz częściowo we Francji (7,5 mm).

      JKS

      Usuń
    6. Oczywiście, że są ważne różnice między samolotem szturmowym a nurkowcem. Ale przywołany przez Ciebie Ju-87 posiadał również wersje D i G, które miały bardziej "szturmowe" charakterystyki niż, również "wywołany do tablicy", sowiecki Ił-2. A kończąc ten wątek pozwolę sobie zauważyć, że wzbraniasz się przed możliwością stosowania PWL-22B jako maszyny myśliwsko-bombowej, podczas, gdy ma ona lepsze charakterystyki od PWL-15M (pułap maksymalny, prędkość lotu i uzbrojenie, a przy ograniczeniu ładunku bomb poprawiłaby się także prędkość wznoszenia). Duży potencjał modernizacyjny, czego wcześniej nie zauważyłem, ma także Twój wodnosamolot pływakowy PWL-19HTB. Tylko, jak Ci wyszła taka moc silnika - 663 KM (albo 292 KM przy CZL-20TB)? Czyżby, w tych wypadkach, realna moc osiągnięta na hamowni?
      ŁK

      Usuń
    7. PWL-19HTB dzielą 4 lata od CZL-20 TB, w tym okresie to wiele. Parametry techniczno-taktyczne (sylwetki również) prezentowanych samolotów są oparte na bazie konstrukcji realnie istniejących. Jak już powiedziałem moja wiedza w dziedzinie lotnictwa jest niewystarczająca (przynajmniej na razie) do częściowego chociażby ignorowania realiów i kuszenia się o całkiem oryginalne rozwiązania. Przyznam się, że już nie bardzo pamiętam na jakich realnych konstrukcjach wzorowałem te projekty. Od dziś będę zapisywał pierwowzory proponowanych samolotów, aby w razie czego móc się bronić faktami. Część z nich pamiętam; np. PWL-22B to Breguet 19 (mocno skróciłem okres pomiędzy oblotem, a produkcją, ale jest to możliwe).
      Pomimo podanej wyżej ogólnej zasady, czasami koryguję lekko realne parametry, ale w sposób - jak myślę - odpowiedzialny; np. zwiększając udźwig obniżam prędkość, prędkość wznoszenia i zasięg, lub dla zachowania tych wartości zwiększam moc sinika(ów). Jednak bardzo staram się nie wykraczać poza realia epoki.

      JKS

      Usuń
  2. Korekta: prędkość maksymalną PWL-15M odczytałem błędnie z rubryki dotyczącej CZL-11M. W tym aspekcie charakterystyki PWL-22B i PWl-15M są akurat niemal identyczne.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń