Rozwój japońskiej floty liniowej w latach
1931-1939
Po spowodowanej wielowątkowością i trudnością tematu oraz koniecznością zajęcia się tym, co mi chleb daje, dłuższej przerwie, mam przyjemność zaprezentować nowy post. Mam nadzieję, że jego obszerność wynagrodzi długie oczekiwanie. Pomysłodawcą jest, rzadko ostatnio na blogu widziany, kolega Hrothgar. Temat dzieli się w zasadzie na trzy, niby odrębne, ale ściśle powiązane ze sobą zdarzenia:
1. Skreślenie
z listy czynnej floty krążowników liniowych typu Kongo.
2. Budowa
ich zamienników.
3. Przywrócenie do czynnej służby okrętów
typu Kongo.
Każda z tych części, wymagała – moim zdaniem – odrębnego podejścia,
stąd zróżnicowany stopień uwagi, jaki poświęciłem każdemu z tych zdarzeń. O
pierwszym tylko wspominam, drugie opracowuję w pełnym zakresie, a trzecie „zbywam”
tylko opisem. Dość wyjaśnień, przejdźmy do „legendy”
W roku 1931 Japonia ogłosiła, że wycofuje z czynnej
służby wszystkie krążowniki liniowe typu Kongo.
Dwa z nich (Kongo i Hiei), po unieczynnieniu całego
uzbrojenia mają stać się okrętami muzealnymi, a dwa następne (Kirishima i Haruna), po demontażu części uzbrojenia, okrętami szkolnymi. Zgodnie
z postanowieniami traktatu waszyngtońskiego (art.III), jego sygnatariusze mieli
możliwość zastąpienia okrętów wycofanych ze służby nowymi, jednakże z poszanowaniem
pozostałych artykułów traktatu. Wobec powyższego, Japonia zadeklarowała budowę
czterech nowych jednostek o wyporności 34000 ts, celem zastąpienia wycofanych
okrętów typu Kongo. Budowa nowych
okrętów rozpoczęła się w roku 1932, a pierwsza jednostka (Hotaka) weszła do służby w roku 1936. Oto ich ogólny opis (reszta w
raporcie).
Kadłub
Teoretycznie
oparty na kadłubach Kongo, lecz
wydłużony o 13,9 m i poszerzony o 2,1 m (z bąblami o 5,1 m). Zanurzenie kadłuba
zwiększono o 1,2 m, nadano mu również korzystniejszy hydrodynamicznie kształt.
Napęd
Zamontowano
8 kotłów olejowych w ośmiu kotłowniach oraz 4 zestawy turbin parowych z
przekładniami w czterech maszynowniach.
Uzbrojenie
Zainstalowano:
-
2xIII+2xIIx36 cm/45 (14") Type 41 (Model 1908/1930), donośność przy
elewacji maksymalnej 43o pociskiem APC 635,0 kg wynosi 35450 m, a
pociskiem HE tej samej masy 28050 m;
- 8xIIx12.7
cm/40 (5") Type 89 (Model 1929); donośność przy elewacji 45o pociskiem
HE 23,45 kg wynosi 14500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o tym
samym pociskiem wynosi 9150 m;
-
24xII+6xIx25 mm/60 (1") Type 96 (Model 1936); donośność przy elewacji 45o
pociskiem HE 0,25 kg wynosi 6800 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
tym samym pociskiem wynosi 5500 m.
Opancerzenie
Zamontowano
główny burtowy pas pancerny (pomiędzy skrajnymi komorami amunicyjnymi artylerii
głównej) o grubości 254 mm oraz górny burtowy pas pancerny (obejmujący
urządzenia napędowe, tudzież magazyny paliwa i uzbrojenia lotniczego) o grubości 127
mm. Opancerzenie poziome składa się z głównego pokładu pancernego o grubości 76
mm i górnego pokładu pancernego o grubości 38 mm. Reszta opancerzenia, jak w
raporcie.
Grupa
lotnicza
Przewidziano
zestaw trzech wodnosamolotów pływakowych Nakajima E8N2 z zapasem uzbrojenia i
paliwa na 30 samolotolotów. Hangar umożliwia jednoczesną obsługę jednego
wodnosamolotu, pozostałe przebywają w tym czasie w gotowości na pokładzie lub na katapulcie.
Inne
Własności
morskie okrętu nie są rewelacyjne (choć akceptowalne); w japońskiej marynarce jest to prawie zasadą 😊.
Uprzedzając
fakty informuję, że w roku 1943 artyleria DP i plot została doprowadzona do
stanu: 20x127 mm i 63x25 mm.
Czuję się w obowiązku zaznaczyć, że w momencie
oddania do służby pierwszego okrętu typu Hotaka,
był on jednym z największych na świecie (39490 tn), a dystansował go jedynie Hood (42760 tn).
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/5f1a32c499e501a74f7e2da672c35e63.html
Hotaka, Japan battlecruiser laid down 1932, launched 1934, completed
1936 (engine 1935)
Displacement:
31 955 t light;
34 072 t standard; 39 490 t normal; 43 825 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(749,47 ft / 741,47 ft)
x 98,75 ft (Bulges 108,60 ft) x (31,50 / 34,48 ft)
(228,44 m / 226,00 m) x
30,10 m (Bulges 33,10 m) x (9,60 / 10,51
m)
Armament:
10 - 14,02" / 356 mm
45,0 cal guns - 1 399,94lbs / 635,00kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1908 Model
2 x 3-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts
16 - 5,00" / 127 mm
40,0 cal guns - 51,70lbs / 23,45kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1929 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
24 - 0,98" / 25,0 mm
60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1935 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
8 double
raised mounts
6 - 0,98" / 25,0 mm
60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1935 Model
6 x Single mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
Weight of broadside 14 421
lbs / 6 541 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 10,0" / 254 mm 474,41 ft / 144,60 m 10,17
ft / 3,10 m
Ends: Unarmoured
Upper: 5,00" / 127 mm 211,29 ft / 64,40 m 7,87
ft / 2,40 m
Main Belt covers 98% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional
damage containing bulkheads:
2,99"
/ 76 mm 474,41 ft / 144,60 m 34,45 ft / 10,50 m
Beam between torpedo
bulkheads 80,71 ft / 24,60 m
- Hull Bulges:
2,01"
/ 51 mm 474,41 ft / 144,60 m 32,48 ft / 9,90 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 10,0" / 254 mm 5,00" / 127 mm 10,0"
/ 254 mm
2nd: 0,98" / 25 mm -
-
- Armoured deck - multiple
decks:
For and Aft decks:
4,49" / 114 mm
- Conning towers: Forward
10,00" / 254 mm, Aft 5,00" / 127 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 4 shafts,
136 000 shp / 101 456 Kw = 29,88 kts
Range 12 900nm at
18,00 kts
Bunker at max
displacement = 9 752 tons
Complement:
1 399 - 1 820
Cost:
£16,014 million /
$64,058 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 3 086
tons, 7,8%
- Guns: 3 086 tons, 7,8%
Armour: 11 565
tons, 29,3%
- Belts: 2 488 tons, 6,3%
- Torpedo bulkhead: 1 809 tons, 4,6%
- Bulges: 1 145 tons, 2,9%
- Armament: 2 319 tons, 5,9%
- Armour Deck: 3 429 tons, 8,7%
- Conning Towers: 375 tons, 0,9%
Machinery: 3 864
tons, 9,8%
Hull, fittings &
equipment: 13 374 tons, 33,9%
Fuel, ammunition &
stores: 7 535 tons, 19,1%
Miscellaneous weights:
67 tons, 0,2%
- Hull below water: 52 tons
- Hull above water: 1 tons
- On freeboard deck: 14 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
59 387 lbs / 26 938 Kg = 43,1 x
14,0 " / 356 mm shells or 6,9 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,16
Metacentric height 6,4
ft / 2,0 m
Roll period: 18,0
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,58
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,15
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,545 / 0,552
Length to Beam Ratio:
6,83 : 1
'Natural speed' for
length: 27,23 kts
Power going to wave
formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 65
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 16,00 degrees
Stern overhang: -2,95
ft / -0,90 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 27,89 ft /
8,50 m, 24,61 ft / 7,50 m
- Forward deck: 52,00%, 24,61 ft / 7,50
m, 23,62 ft / 7,20 m
- Aft deck: 12,00%, 15,42 ft / 4,70 m, 15,42 ft / 4,70 m
- Quarter deck: 16,00%, 15,42 ft /
4,70 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Average freeboard: 22,25 ft / 6,78 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 80,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 155,7%
Waterplane Area:
50 863 Square feet or 4 725 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 122%
Structure weight / hull
surface area: 198 lbs/sq ft or 968 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,97
-
Longitudinal: 1,38
- Overall:
1,01
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
2 x katapult
3 x Nakajima E8N2
Hotaka (1936)
Asama (1936)
Asahi (1937)
Higashi (1937)
W grudniu roku 1934, Japonia
ogłosiła, zamiar wycofania się z traktatu waszyngtońskiego, co spowodowało, że
traktat londyński musiał utracić swą moc z końcem roku 1936. W tej sytuacji, Japończycy
uzyskali „wolną rękę” w rozwoju swojej floty. Już z początkiem tego roku, japońska
admiralicja zdecydowała o reaktywacji „odstawionych” wcześniej krążowników
liniowych typu Kongo. Jednostki tego
typu zostały wysłane do stoczni celem ich modernizacji i przywrócenia wartości
bojowej. Pierwszy zmodernizowany okręt (Kongo)
wszedł do służby w roku 1938 (Hiei
1939, Kirishima 1939, Haruna 1940).
Poniżej skrócony opis modernizacji tych jednostek.
Kadłub
Kadłuby wydłużono do 219,6 m, poszerzono do 29,3 m,
a zanurzenie zwiększono do 9,7 m. Na skutek powyższego wyporność normalna wzrosła
z 27500 do 33572 t.
Napęd
Zainstalowano urządzenia napędowe identyczne z
zastosowanymi na okrętach typu Hotaka.
Prędkość maksymalna wzrosła z 27,5 do 30,5 w, a zasięg z 8000 Mm przy 14 w do
12200 Mm przy 18 w.
Uzbrojenie
Przywrócono artylerię główną 4xIIx36 cm,
modyfikując wieże do standardu Hotaka.
Zlikwidowano artylerię kazamatową 152 mm, montując w jej miejsce 12x12.7 cm/40 (5") Type 89 (Model
1929) oraz 36x25 mm/60 (1") Type 96 (Model 1936). Zlikwidowano uzbrojenie
torpedowe. Zainstalowano systemy kierowania ogniem wzorowane na Hotaka.
Przewiduje
się w latach 1942-43 wzmocnienie artylerii plot do 16x127 mm i 48x25 mm.
Opancerzenie
Zlikwidowano opancerzenie „końcówek” kadłuba. Zwiększono
łączną grubość opancerzenia poziomego z 57 do 102 mm. Zainstalowano grodzie
ptorp o grubości 51 mm.
Grupa lotnicza
Składa się z dwu
wodnosamolotów Nakajima E8N2, z których jeden może być hangarowany.
Na skutek powyższych działań oraz w związku w
oddaniem do służby trzech pancerników typu Yamato,
zrealizowali Japończycy w roku 1943 – pochodzący jeszcze z lat 20-tych – plan Hachi-Hachi (8-8), oznaczający jednoczesne
posiadanie 8 pancerników i 8 krążowników liniowych.
PS.
Po dłuższej przerwie, podejmuję znowu stałą pracę na tzw. etat. W związku z powyższym, posty będą ukazywać się rzadziej, co chyba jest całkiem zrozumiałe.
JKS