poniedziałek, 15 czerwca 2020

Rozwój japońskiej floty liniowej w latach 1931-1939

Rozwój japońskiej floty liniowej w latach 1931-1939

Po spowodowanej wielowątkowością i trudnością tematu oraz koniecznością zajęcia się tym, co mi chleb daje, dłuższej przerwie, mam przyjemność zaprezentować nowy post. Mam nadzieję, że jego obszerność wynagrodzi długie oczekiwanie. Pomysłodawcą jest, rzadko ostatnio na blogu widziany, kolega Hrothgar. Temat dzieli się w zasadzie na trzy, niby odrębne, ale ściśle powiązane ze sobą zdarzenia:

1.    Skreślenie z listy czynnej floty krążowników liniowych typu Kongo.

2.   Budowa ich zamienników.

3.  Przywrócenie do czynnej służby okrętów typu Kongo.

Każda z tych części, wymagała – moim zdaniem – odrębnego podejścia, stąd zróżnicowany stopień uwagi, jaki poświęciłem każdemu z tych zdarzeń. O pierwszym tylko wspominam, drugie opracowuję w pełnym zakresie, a trzecie „zbywam” tylko opisem. Dość wyjaśnień, przejdźmy do „legendy”

W roku 1931 Japonia ogłosiła, że wycofuje z czynnej służby wszystkie krążowniki liniowe typu Kongo. Dwa z nich (Kongo i Hiei), po unieczynnieniu całego uzbrojenia mają stać się okrętami muzealnymi, a dwa następne (Kirishima i Haruna), po demontażu części uzbrojenia, okrętami szkolnymi. Zgodnie z postanowieniami traktatu waszyngtońskiego (art.III), jego sygnatariusze mieli możliwość zastąpienia okrętów wycofanych ze służby nowymi, jednakże z poszanowaniem pozostałych artykułów traktatu. Wobec powyższego, Japonia zadeklarowała budowę czterech nowych jednostek o wyporności 34000 ts, celem zastąpienia wycofanych okrętów typu Kongo. Budowa nowych okrętów rozpoczęła się w roku 1932, a pierwsza jednostka (Hotaka) weszła do służby w roku 1936. Oto ich ogólny opis (reszta w raporcie).

Kadłub

Teoretycznie oparty na kadłubach Kongo, lecz wydłużony o 13,9 m i poszerzony o 2,1 m (z bąblami o 5,1 m). Zanurzenie kadłuba zwiększono o 1,2 m, nadano mu również korzystniejszy hydrodynamicznie kształt.

Napęd

Zamontowano 8 kotłów olejowych w ośmiu kotłowniach oraz 4 zestawy turbin parowych z przekładniami w czterech maszynowniach.

Uzbrojenie

Zainstalowano:

- 2xIII+2xIIx36 cm/45 (14") Type 41 (Model 1908/1930), donośność przy elewacji maksymalnej 43o pociskiem APC 635,0 kg wynosi 35450 m, a pociskiem HE tej samej masy 28050 m;

- 8xIIx12.7 cm/40 (5") Type 89 (Model 1929); donośność przy elewacji 45o pociskiem HE 23,45 kg wynosi 14500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o tym samym pociskiem wynosi 9150 m;

- 24xII+6xIx25 mm/60 (1") Type 96 (Model 1936); donośność przy elewacji 45o pociskiem HE 0,25 kg wynosi 6800 m, a przy elewacji maksymalnej 85o tym samym pociskiem wynosi 5500 m.

Opancerzenie

Zamontowano główny burtowy pas pancerny (pomiędzy skrajnymi komorami amunicyjnymi artylerii głównej) o grubości 254 mm oraz górny burtowy pas pancerny (obejmujący urządzenia napędowe, tudzież magazyny paliwa i uzbrojenia lotniczego) o grubości 127 mm. Opancerzenie poziome składa się z głównego pokładu pancernego o grubości 76 mm i górnego pokładu pancernego o grubości 38 mm. Reszta opancerzenia, jak w raporcie.

Grupa lotnicza

Przewidziano zestaw trzech wodnosamolotów pływakowych Nakajima E8N2 z zapasem uzbrojenia i paliwa na 30 samolotolotów. Hangar umożliwia jednoczesną obsługę jednego wodnosamolotu, pozostałe przebywają w tym czasie w gotowości na pokładzie lub na katapulcie.

Inne

Własności morskie okrętu nie są rewelacyjne (choć akceptowalne); w japońskiej marynarce  jest to prawie zasadą 😊.

Uprzedzając fakty informuję, że w roku 1943 artyleria DP i plot została doprowadzona do stanu: 20x127 mm i 63x25 mm.

Czuję się w obowiązku zaznaczyć, że w momencie oddania do służby pierwszego okrętu typu Hotaka, był on jednym z największych na świecie (39490 tn), a dystansował go jedynie Hood (42760 tn).

Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/5f1a32c499e501a74f7e2da672c35e63.html

Hotaka, Japan battlecruiser laid down 1932, launched 1934, completed 1936 (engine 1935)

 

Displacement:

            31 955 t light; 34 072 t standard; 39 490 t normal; 43 825 t full load

 

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (749,47 ft / 741,47 ft) x 98,75 ft (Bulges 108,60 ft) x (31,50 / 34,48 ft)

            (228,44 m / 226,00 m) x 30,10 m (Bulges 33,10 m)  x (9,60 / 10,51 m)

 

Armament:

      10 - 14,02" / 356 mm 45,0 cal guns - 1 399,94lbs / 635,00kg shells, 150 per gun

              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1908 Model

              2 x 3-gun mounts on centreline ends, evenly spread

              2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread

                        2 raised mounts

      16 - 5,00" / 127 mm 40,0 cal guns - 51,70lbs / 23,45kg shells, 300 per gun

              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1929 Model

              8 x Twin mounts on sides, evenly spread

                        4 raised mounts

      24 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1935 Model

              4 x Twin mounts on sides, evenly spread

                        4 raised mounts

              8 x Twin mounts on sides, evenly spread

                        8 double raised mounts

      6 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1935 Model

              6 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 raised mounts

      Weight of broadside 14 421 lbs / 6 541 kg

 

Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   10,0" / 254 mm           474,41 ft / 144,60 m   10,17 ft / 3,10 m

            Ends:   Unarmoured

            Upper: 5,00" / 127 mm           211,29 ft / 64,40 m     7,87 ft / 2,40 m

              Main Belt covers 98% of normal length

 

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:

                        2,99" / 76 mm 474,41 ft / 144,60 m   34,45 ft / 10,50 m

            Beam between torpedo bulkheads 80,71 ft / 24,60 m

 

   - Hull Bulges:

                        2,01" / 51 mm 474,41 ft / 144,60 m   32,48 ft / 9,90 m

 

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   10,0" / 254 mm           5,00" / 127 mm                      10,0" / 254 mm

            2nd:     0,98" / 25 mm       -                                  -

 

   - Armoured deck - multiple decks:

            For and Aft decks: 4,49" / 114 mm

 

   - Conning towers: Forward 10,00" / 254 mm, Aft 5,00" / 127 mm

 

Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 4 shafts, 136 000 shp / 101 456 Kw = 29,88 kts

            Range 12 900nm at 18,00 kts

            Bunker at max displacement = 9 752 tons

 

Complement:

            1 399 - 1 820

 

Cost:

            £16,014 million / $64,058 million

 

Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 3 086 tons, 7,8%

               - Guns: 3 086 tons, 7,8%

            Armour: 11 565 tons, 29,3%

               - Belts: 2 488 tons, 6,3%

               - Torpedo bulkhead: 1 809 tons, 4,6%

               - Bulges: 1 145 tons, 2,9%

               - Armament: 2 319 tons, 5,9%

               - Armour Deck: 3 429 tons, 8,7%

               - Conning Towers: 375 tons, 0,9%

            Machinery: 3 864 tons, 9,8%

            Hull, fittings & equipment: 13 374 tons, 33,9%

            Fuel, ammunition & stores: 7 535 tons, 19,1%

            Miscellaneous weights: 67 tons, 0,2%

               - Hull below water: 52 tons

               - Hull above water: 1 tons

               - On freeboard deck: 14 tons

 

Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              59 387 lbs / 26 938 Kg = 43,1 x 14,0 " / 356 mm shells or 6,9 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,16

            Metacentric height 6,4 ft / 2,0 m

            Roll period: 18,0 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,58

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,15

 

Hull form characteristics:

            Hull has rise forward of midbreak,

              a normal bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,545 / 0,552

            Length to Beam Ratio: 6,83 : 1

            'Natural speed' for length: 27,23 kts

            Power going to wave formation at top speed: 53 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,00 degrees

            Stern overhang: -2,95 ft / -0,90 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            20,00%,  27,89 ft / 8,50 m,  24,61 ft / 7,50 m

               - Forward deck:       52,00%,  24,61 ft / 7,50 m,  23,62 ft / 7,20 m

               - Aft deck:    12,00%,  15,42 ft / 4,70 m,  15,42 ft / 4,70 m

               - Quarter deck:        16,00%,  15,42 ft / 4,70 m,  18,04 ft / 5,50 m

               - Average freeboard:                      22,25 ft / 6,78 m

            Ship tends to be wet forward

 

Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 80,0%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 155,7%

            Waterplane Area: 50 863 Square feet or 4 725 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 122%

            Structure weight / hull surface area: 198 lbs/sq ft or 968 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,97

                        - Longitudinal: 1,38

                        - Overall: 1,01

            Excellent machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

 2 x katapult

3 x Nakajima E8N2

Hotaka  (1936)

Asama (1936)

Asahi (1937)

Higashi (1937)

W grudniu roku 1934, Japonia ogłosiła, zamiar wycofania się z traktatu waszyngtońskiego, co spowodowało, że traktat londyński musiał utracić swą moc z końcem roku 1936. W tej sytuacji, Japończycy uzyskali „wolną rękę” w rozwoju swojej floty. Już z początkiem tego roku, japońska admiralicja zdecydowała o reaktywacji „odstawionych” wcześniej krążowników liniowych typu Kongo. Jednostki tego typu zostały wysłane do stoczni celem ich modernizacji i przywrócenia wartości bojowej. Pierwszy zmodernizowany okręt (Kongo) wszedł do służby w roku 1938 (Hiei 1939, Kirishima 1939, Haruna 1940).

Poniżej skrócony opis modernizacji tych jednostek.

Kadłub

Kadłuby wydłużono do 219,6 m, poszerzono do 29,3 m, a zanurzenie zwiększono do 9,7 m. Na skutek powyższego wyporność normalna wzrosła z 27500 do 33572 t.

Napęd

Zainstalowano urządzenia napędowe identyczne z zastosowanymi na okrętach typu Hotaka. Prędkość maksymalna wzrosła z 27,5 do 30,5 w, a zasięg z 8000 Mm przy 14 w do 12200 Mm przy 18 w.

Uzbrojenie

Przywrócono artylerię główną 4xIIx36 cm, modyfikując wieże do standardu Hotaka. Zlikwidowano artylerię kazamatową 152 mm, montując w jej miejsce 12x12.7 cm/40 (5") Type 89 (Model 1929) oraz 36x25 mm/60 (1") Type 96 (Model 1936). Zlikwidowano uzbrojenie torpedowe. Zainstalowano systemy kierowania ogniem wzorowane na Hotaka.

Przewiduje się w latach 1942-43 wzmocnienie artylerii plot do 16x127 mm i 48x25 mm.

Opancerzenie

Zlikwidowano opancerzenie „końcówek” kadłuba. Zwiększono łączną grubość opancerzenia poziomego z 57 do 102 mm. Zainstalowano grodzie ptorp o grubości 51 mm.

Grupa lotnicza

Składa się z dwu wodnosamolotów Nakajima E8N2, z których jeden może być hangarowany.

Na skutek powyższych działań oraz w związku w oddaniem do służby trzech pancerników typu Yamato, zrealizowali Japończycy w roku 1943 – pochodzący jeszcze z lat 20-tych – plan Hachi-Hachi (8-8), oznaczający jednoczesne posiadanie 8 pancerników i 8 krążowników liniowych.

PS.

Po dłuższej przerwie, podejmuję znowu stałą pracę na tzw. etat. W związku z powyższym, posty będą ukazywać się rzadziej, co chyba jest całkiem zrozumiałe.

JKS