Holownik pełnomorski typu Titaan 1926 (2 jednostki)
Ponieważ niderlandzka flota –
niezależnie od pewnych głosów krytycznych – sukcesywnie się rozwija,
Admiralicja podjęła decyzję o budowie dwu okrętów zabezpieczenia technicznego
jej działań. Są to prezentowane poniżej pełnomorskie holowniki typu Titaan.
Do głównych
zadań tych jednostek można zaliczyć:
- działania
holownicze (holowanie na pełnym morzu okrętów niezdolnych do samodzielnego
ruchu, holowanie obiektów pływających bez własnego napędu);
-
działania ratownicze (ściąganie okrętów z mielizn lub skał podwodnych, gaszenie
pożarów na okrętach, odwadnianie zalanych kadłubów itp.).
W
czasie wojny, holowniki te mogą wchodzić w skład konwojów, zapewniając większość ww.
działań. Przy stanie morza do 3 w skali Douglasa, mogą holować jednostki o
wyporności normalnej do 24000 t. Ponadto, mogą przewozić do 40 t ładunku oraz
do 24 pasażerów, np. rozbitków. W celu zapewnienia gaszenia pożarów zostały
wyposażone w dwie armatki wodne o wydajności 360 m3/h każda. Z kolei
odwadnianie zalanych kadłubów zapewniają dwie pompy o wydajności 450 m3/h
każda.
Obywa
okręty zostały zbudowane w stoczni Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf w
Rotterdamie.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla większych holowników, z
odbojnicami na całym jego obwodzie.
Napęd
Dwa kotły olejowe Burgerhout w jednej
kotłowni oraz dwie maszyny parowe potrójnego rozprężania Burgerhout w jednej
maszynowni. Normalnie, moc napędu umożliwiłaby okrętowi osiągnięcie prędkości
maksymalnej 18,20 w, lecz zastosowano stałe przełożenie, które ją obniża, dla
uzyskania większego uciągu na palu.
Uzbrojenie
- 1xIx75/55
Bofors/Wilton-Fijenoord P1920, przy elewacji maksymalnej 45o
donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 16000 m;
- 2xIx13,2/78
FN P1919.
Inne
Okręty wyposażone zostały w trzy
radiostacje.
Titaan, Netherlands tugboat laid down 1925, launched 1925, completed
1926
Displacement:
537 t light; 556 t
standard; 886 t normal; 1 150 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(176,20 ft / 173,23 ft)
x 31,50 ft x (10,83 / 13,31 ft)
(53,71 m / 52,80 m) x
9,60 m x (3,30 / 4,06 m)
Armament:
1 - 2,95" / 75,0 mm
55,0 cal gun - 14,33lbs / 6,50kg shells, 150 per gun
Quick firing gun in deck and hoist mount,
1920 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck aft
Weight of broadside 14 lbs /
7 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Oil fired boilers,
complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts,
3 600 ihp / 2 685 Kw = 13,95 kts
Range 12 500nm at
12,00 kts
Bunker at max
displacement = 594 tons
Complement:
80 - 105
Cost:
£0,162 million / $0,650
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 5 tons, 0,6%
- Guns: 5 tons, 0,6%
Armour: 1 tons, 0,1%
- Armament: 1 tons, 0,1%
Machinery: 208 tons,
23,5%
Hull, fittings &
equipment: 273 tons, 30,8%
Fuel, ammunition &
stores: 350 tons, 39,4%
Miscellaneous weights:
50 tons, 5,6%
- Hull below water: 48 tons
- On freeboard deck: 2 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 599lbs / 726 Kg = 124,2 x 3,0 " / 75
mm shells or 0,6 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,82
Metacentric height 2,3
ft / 0,7 m
Roll period: 8,7
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,43
Hull form characteristics:
Hull has low
quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block coefficient (normal/deep):
0,525 / 0,554
Length to Beam Ratio:
5,50 : 1
'Natural speed' for
length: 13,16 kts
Power going to wave
formation at top speed: 66 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 7,50 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a pe rcentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 15,09 ft /
4,60 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Forward deck: 28,00%, 14,11 ft / 4,30
m, 14,11 ft / 4,30 m
- Aft deck: 28,00%, 14,11 ft / 4,30 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Quarter deck: 24,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Average freeboard: 12,22 ft / 3,72 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 84,5%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 124,9%
Waterplane Area:
3 720 Square feet or 346 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 183%
Structure weight / hull
surface area: 42 lbs/sq ft or 205 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,84
-
Longitudinal: 5,50
- Overall:
1,02
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
Titaan (1926)
Gigant (1927)