Niderlandzki szybki transportowiec wojska typu Europa 1929 (1 jednostka)
Aby uniezależnić się od czarterowanych
doraźnie statków cywilnych, niderlandzka Admiralicja zdecydowała o budowie
własnego transportowca wojska. Będzie on służył do przewozu wojsk i
zaopatrzenia pomiędzy metropolią a koloniami, a w razie potrzeby także pomiędzy
koloniami. Transportowiec jest w stanie zabrać na czas dłuższego rejsu do 1700
osób oraz do 2400 t ładunku. 1700 żołnierzy to – mniej więcej – dwa bataliony
piechoty, a połowa przewożonego zaopatrzenia wystarczy im na jeden rok.
Jak na transportowiec wojska, okręt ma
charakter niemalże luksusowy, szczególnie w odniesieniu do warunków transportu
oficerów. Służba w koloniach nie cieszy się wśród niderlandzkiego personelu
wojskowego większą popularnością; dobre warunki w czasie przewozu oraz –
wynikający z dużej prędkości, krótki czas podróży – mają to nastawienie chociażby
częściowo poprawić.
Nie przewiduje się użycia tego okrętu
w charakterze krążownika pomocniczego; jednakże stosunkowo silne uzbrojenie
artyleryjskie może się przydać w czasie przypadkowego spotkania z nieuzbrojoną
lub słabo uzbrojoną jednostką wroga.
Transportowiec wybudowała stocznia Rotterdamsche
Droogdok Maatschappij (RDM).
Opis techniczny.
Kadłub
Smukłe, jak na transportowiec kształty,
pozwalają na uzyskanie sporej prędkości.
Napęd
Cztery kotły olejowe RDM w dwu
kotłowniach oraz cztery zestawy turbin parowych Werkspoor z przekładniami w
czterech maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIx149/50
Bofors/Wilton-Fijenoord P1921, przy elewacji maksymalnej 45o
donośność pociskiem HE 46,7 kg wynosi 26010 m;
- 4xIx75/60
Bofors/Wilton-Fijenoord P1926, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 16000 m, a przy
elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 10600 m;
- 8xIx13,2/78
FN P1919.
Do kierowania ogniem służy dalmierz
optyczny o bazie 2,9 m.
Opancerzenie
Działa 149 mm posiadają maski o
grubości 25 mm.
Inne
Okręt został wyposażony w cztery
radiostacje, dwie dalekiego i dwie krótkiego zasięgu.
Zapewniono środki ratunkowe dla 75% przewożonych
osób (wojsko + załoga).
Europa, Netherlands troop ship laid down 1927, launched 1928, completed
1929 (engine 1928)
Displacement:
5 731 t light;
5 927 t standard; 8 113 t normal; 9 861 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(503,39 ft / 488,85 ft)
x 53,81 ft x (23,62 / 27,25 ft)
(153,43 m / 149,00 m) x
16,40 m x (7,20 / 8,31 m)
Armament:
2 - 5,87" / 149 mm 50,0
cal guns - 102,96lbs / 46,70kg shells, 150 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1921 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
4 - 2,95" / 75,0 mm
60,0 cal guns - 14,33lbs / 6,50kg shells, 450 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1926
Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
8 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 6 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919
Model
8 x Single mounts on sides, evenly spread
8 double
raised mounts
Weight of broadside 235 lbs
/ 106 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,98" / 25 mm -
-
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 4 shafts,
24 000 shp / 17 904 Kw = 23,62 kts
Range 12 500nm at
18,00 kts
Bunker at max
displacement = 3 934 tons
Complement:
426 - 555
Cost:
£1,165 million / $4,662
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 54 tons, 0,7%
- Guns: 54 tons, 0,7%
Armour: 5 tons, 0,1%
- Armament: 5 tons, 0,1%
Machinery: 747 tons,
9,2%
Hull, fittings &
equipment: 2 335 tons, 28,8%
Fuel, ammunition &
stores: 2 382 tons, 29,4%
Miscellaneous weights:
2 590 tons, 31,9%
- Hull below water: 1 800 tons
- Hull above water: 770 tons
- On freeboard deck: 20 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
14 768 lbs / 6 698 Kg = 146,3 x 5,9 " /
149 mm shells or 1,8 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,52
Metacentric height 4,0
ft / 1,2 m
Roll period: 11,2
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,457 / 0,482
Length to Beam Ratio:
9,09 : 1
'Natural speed' for
length: 22,11 kts
Power going to wave
formation at top speed: 45 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 12,90 degrees
Stern overhang: 9,51 ft
/ 2,90 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 21,98 ft /
6,70 m, 19,03 ft / 5,80 m
- Forward deck: 35,00%, 19,03 ft / 5,80
m, 18,04 ft / 5,50 m
- Aft deck: 35,00%, 18,04 ft / 5,50 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Quarter deck: 14,00%, 18,04 ft /
5,50 m, 19,03 ft / 5,80 m
- Average freeboard: 18,63 ft / 5,68 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 67,2%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 138,0%
Waterplane Area:
16 875 Square feet or 1 568 Square metres
Displacement factor (Displacement
/ loading): 192%
Structure weight / hull
surface area: 79 lbs/sq ft or 384 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,95
-
Longitudinal: 1,92
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the
heaviest weather