Zaopatrzeniowiec typu Palau 1943-1944 (4 szt.)
Najnowszy
i największy z naszych zaopatrzeniowców z dodatkową, lecz raczej uboczną
funkcją krążownika pomocniczego.
Okręt
przewozi w ładowniach 1, 4 i 5 drobnicę, w ładowni 2 ładunki o dużych
gabarytach, a w ładowni 3 ładunki o dużej masie jednostkowej. Łączna ładowność
wynosi 6 400 t. Jednostka jest przystosowana do przewozu pancernych wozów
bojowych. W ładowni 3 i na wzmocnionym pokładzie w jej okolicy mieści się: 12
czołgów ciężkich, lub 13 średnich, lub 18 lekkich, lub 20 rozpoznawczych.
Ponadto Palau może zabrać na pokład
do 87 pasażerów, będzie to głównie naziemny personel techniczny i logistyczny.
Kabiny pasażerskie można w razie potrzeby dostosować do przewozu ok. 40 wymagających
leczenia lub rehabilitacji w kraju rannych, chorych i rekonwalescentów, jednak nie
będzie to skutkować przyznaniem statusu okrętu szpitalnego.
W
porównaniu do zaopatrzeniowców typu Nowe
Pomorze, okręt posiada mniej liczną, lecz większego kalibru artylerię
główną i trochę silniejszą artylerię plot. Działka 40 mm zastąpiono „automatami”
57 mm, a liczbę działek 20 mm zwiększono o cztery. Jednostka pozbawiona jest
wyrzutni torped i uzbrojenia minowego.
Zastosowana
jednostka napędowa jest identyczna do używanej na Nowym Pomorzu; ponieważ Palau
jest większy, prędkość maksymalna obniżyła się do 20,6 w. Zwraca uwagę
znakomita dzielność morska okrętu.
Skorygowano
odporność jednostki na trafienia, głównie pociskami; wyliczona przez program
mijała się ze zdrowym rozsądkiem i doświadczeniami.
Nazwa
typu jest niejako uhonorowaniem uczestników niedawnych walk o wyspy Palau, a
drugi okręt typu nosi nazwę po wycofanym w roku 1941 pierwszym zaopatrzeniowcu
naszej floty.
To
chyba wszystko, nie będę „nabijał wierszówki”, a pozostałe informacje można
znaleźć w raporcie.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/5df4366d084a0404b01977ebf95a499e.html
Palau, Poland Replenishment ship laid down
1943
Displacement:
10 070
t light; 10 365 t standard; 12 166 t normal; 13 607 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(505,86
ft / 493,44 ft) x 63,65 ft x (18,70 / 20,66 ft)
(154,19
m / 150,40 m) x 19,40 m x (5,70 / 6,30
m)
Armament:
4
- 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1932 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
8
- 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 750 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4
raised mounts
12 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Twin mounts on sides, evenly spread
2
raised mounts
4 x Twin mounts on sides amidships
4
double raised mounts
Weight of broadside 312 lbs / 142 kg
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 20 289 shp / 15 136 Kw = 20,60 kts
Range
19 250nm at 13,00 kts
Bunker
at max displacement = 3 241 tons
Complement:
289
- 376
Cost:
£3,037
million / $12,149 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
95 tons, 0,8%
- Guns: 95 tons, 0,8%
Armour:
1 tons, 0,0%
- Armament: 1 tons, 0,0%
Machinery:
524 tons, 4,3%
Hull,
fittings & equipment: 3 036 tons, 25,0%
Fuel,
ammunition & stores: 2 096 tons, 17,2%
Miscellaneous
weights: 6 414 tons, 52,7%
- Hull below water: 3 200 tons
- Hull above water: 3 200 tons
- On
freeboard deck: 14 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
20 866 lbs / 9 465 Kg = 51,9 x 5,3
" / 135 mm shells or 1,7 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,51
Metacentric
height 5,1 ft / 1,6 m
Roll
period: 11,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull
has raised forecastle, raised quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,725 / 0,734
Length
to Beam Ratio: 7,75 : 1
'Natural
speed' for length: 22,21 kts
Power
going to wave formation at top speed: 46 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 17,50 degrees
Stern
overhang: 3,94 ft / 1,20 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 26,90 ft /
8,20 m, 25,92 ft / 7,90 m
- Forward deck: 36,00%, 18,04 ft / 5,50
m, 18,04 ft / 5,50 m
- Aft deck: 36,00%, 18,04 ft / 5,50 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Quarter deck: 12,00%, 25,92 ft /
7,90 m, 25,92 ft / 7,90 m
- Average freeboard: 20,31 ft / 6,19 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 74,8%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 153,0%
Waterplane
Area: 25 736 Square feet or 2 391 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 155%
Structure
weight / hull surface area: 82 lbs/sq ft or 401 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,97
-
Longitudinal: 1,34
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sensors:
1 x RDC-P-4
1 x RN-2
1 x RWN-PM-1
1 x RWN- M-1
Palau (1943)
Belitung (1943)
Ponape (1944)
Yap (1944)