niedziela, 18 października 2020

Modernizacja dla polskiej MW francuskiego (ex-niemieckiego S113) niszczyciela Amiral Sénès 1929 (1 szt.)

Modernizacja dla polskiej MW francuskiego (ex-niemieckiego S113) niszczyciela Amiral Sénès 1929 (1 szt.)

Pomysłodawcą jest kolega mb81, choć efekt końcowy nie jest całkowicie zgodny z Jego zamierzeniami. Króciutką legendę i opis techniczny napisałem sam.

Przejęty przez Francję w ramach podziału niemieckiej floty niszczyciel Amiral Sénès (były S113), nie stanowił dla Marine Nationale szczególnie cennego nabytku. Głównym powodem był niestosowany w MN kaliber artylerii i wyrzutni torpedowych. W związku z powyższym, okręt chętnie został odstąpiony PMW za symboliczną kwotę, pod warunkiem dokonania jego modernizacji w stoczni francuskiej. Modernizację przeprowadziła stocznia CNF w Caen w latach 1928-29. Poniżej opis wykonanych prac.

Kadłub

Nieznacznie przebudowano dziobową część kadłuba oraz częściowo zmieniono jego podział wewnętrzny.

Napęd

Wymieniono w całości. Nowy zestaw został skopiowany z niszczycieli typu Bourrasque.

Uzbrojenie

Istniejące zdemontowano. W jego miejsce zainstalowano:

- 4xIIx100 mm/45 (3.9") Model 1927, przy elewacji 45o donośność pociskiem SAP 14,95 kg wynosi 15800 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa pociskiem HE 13,50 kg wynosi 10000 m;

- 4xIx2-pdr (40 mm) L/39 QF Mark II, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 3475 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2080 m;

- 4xIIx7,92 mm/91 MG 08/15;

- 1xIVxwt550 mm;

- 2xwbg z zapasem 24 bg.

Kierowanie ogniem zapewniły dwa dalmierze optyczne o bazie 2,9 m.

W roku 1939 wymieniono artylerię małokalibrową na 6x40 Bofors M.1936 i 8x20 mm 38FK.

Inne

Całkowicie przebudowano kominy, maszty i nadbudówki. Zamontowano nowe wyposażenie radiowe i nawigacyjne.

W rezultacie modernizacji:

- zanurzenie zmniejszyło się z 4,85 do 4,70 m;

- wyporność normalna zmniejszyła się z 2060 do 1999 t;

- prędkość maksymalna zmalała z 36,0 do 32,25 w;

- zasięg zmienił się z 2500 Mm przy 20 w. do 2700 Mm przy 16 w.

Koszt modernizacji wyniósł 59,3% wartości porównywalnego okrętu nowego.

Okręt został sklasyfikowany jako niszczyciel, choć może też być uważany za wczesny przykład małego krążownika plot.

Największą wadą jednostki jest bardzo słaba dzielność morska; powodem są niekorzystne kształty kadłuba.

Szkwał, Poland destroyer laid down 1916, launched 1918, completed 1919, modernized 1929 (engine 1928)

 Displacement:

            1 752 t light; 1 834 t standard; 1 999 t normal; 2 130 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (349,73 ft / 345,80 ft) x 33,46 ft x (15,42 / 16,07 ft)

            (106,60 m / 105,40 m) x 10,20 m  x (4,70 / 4,90 m)

 Armament:

      8 - 3,94" / 100 mm 45,0 cal guns - 32,96lbs / 14,95kg shells, 250 per gun

              Dual purpose guns in deck mounts, 1927 Model

              4 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread

                        2 raised mounts - superfiring

      4 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 000 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 raised mounts

      8 - 0,31" / 7,9 mm 91,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1915 Model

              2 x Twin mounts on sides, aft deck centre

                        2 raised mounts

              2 x Twin mounts on sides, forward deck aft

                        2 double raised mounts

      Weight of broadside 268 lbs / 121 kg

      Main Torpedoes

      4 - 21,7" / 550 mm, 27,89 ft / 8,50 m torpedoes - 1,858 t each, 7,430 t total

            In 1 sets of deck mounted centre rotating tubes

      Main DC/AS Mortars

      2 - 573,20 lbs / 260,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 6,653 t total

            in Stern depth charge racks

 Armour:

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   0,79" / 20 mm       -                                  -

 Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 2 shafts, 33 000 shp / 24 618 Kw = 32,25 kts

            Range 2 700nm at 16,00 kts

            Bunker at max displacement = 297 tons

 Complement:

            149 - 194

 Cost:

            £0,203 million / $0,814 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 64 tons, 3,2%

               - Guns: 41 tons, 2,1%

               - Weapons: 23 tons, 1,2%

            Armour: 7 tons, 0,4%

               - Armament: 7 tons, 0,4%

            Machinery: 971 tons, 48,6%

            Hull, fittings & equipment: 695 tons, 34,8%

            Fuel, ammunition & stores: 246 tons, 12,3%

            Miscellaneous weights: 15 tons, 0,8%

               - Hull below water: 3 tons

               - On freeboard deck: 12 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              756 lbs / 343 Kg = 24,8 x 3,9 " / 100 mm shells or 0,2 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,04

            Metacentric height 1,0 ft / 0,3 m

            Roll period: 13,8 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,27

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,73

 Hull form characteristics:

            Hull has rise forward of midbreak,

              a normal bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,392 / 0,401

            Length to Beam Ratio: 10,33 : 1

            'Natural speed' for length: 18,60 kts

            Power going to wave formation at top speed: 63 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 95

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,30 degrees

            Stern overhang: -1,64 ft / -0,50 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            17,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  16,40 ft / 5,00 m

               - Forward deck:       18,00%,  16,40 ft / 5,00 m,  16,08 ft / 4,90 m

               - Aft deck:    53,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m

               - Quarter deck:        12,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m

               - Average freeboard:                      10,94 ft / 3,34 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 164,6%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 78,0%

            Waterplane Area: 7 085 Square feet or 658 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 91%

            Structure weight / hull surface area: 57 lbs/sq ft or 279 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,94

                        - Longitudinal: 1,76

                        - Overall: 1,00

            Cramped machinery, storage, compartmentation space

            Cramped accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather