Modernizacja dla polskiej MW francuskiego (ex-niemieckiego S113) niszczyciela Amiral Sénès 1929 (1 szt.)
Pomysłodawcą jest kolega mb81, choć efekt końcowy nie
jest całkowicie zgodny z Jego zamierzeniami. Króciutką legendę i opis
techniczny napisałem sam.
Przejęty przez Francję w
ramach podziału niemieckiej floty niszczyciel Amiral Sénès (były S113),
nie stanowił dla Marine Nationale szczególnie cennego nabytku. Głównym powodem
był niestosowany w MN kaliber artylerii i wyrzutni torpedowych. W związku z
powyższym, okręt chętnie został odstąpiony PMW za symboliczną kwotę, pod
warunkiem dokonania jego modernizacji w stoczni francuskiej. Modernizację
przeprowadziła stocznia CNF w Caen w latach 1928-29. Poniżej opis wykonanych
prac.
Kadłub
Nieznacznie przebudowano dziobową część kadłuba oraz częściowo zmieniono jego podział wewnętrzny.
Napęd
Wymieniono w całości. Nowy zestaw został
skopiowany z niszczycieli typu Bourrasque.
Uzbrojenie
Istniejące zdemontowano. W jego
miejsce zainstalowano:
- 4xIIx100 mm/45 (3.9") Model 1927, przy
elewacji 45o donośność pociskiem SAP 14,95 kg wynosi 15800 m, a przy
elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa pociskiem HE 13,50 kg wynosi
10000 m;
- 4xIx2-pdr (40 mm) L/39 QF Mark II, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 3475 m, a przy
elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 2080 m;
- 4xIIx7,92 mm/91 MG 08/15;
- 1xIVxwt550 mm;
- 2xwbg z zapasem 24 bg.
Kierowanie
ogniem zapewniły dwa dalmierze optyczne o bazie 2,9 m.
W roku
1939 wymieniono artylerię małokalibrową na 6x40 Bofors M.1936 i 8x20 mm 38FK.
Inne
Całkowicie
przebudowano kominy, maszty i nadbudówki. Zamontowano nowe wyposażenie radiowe
i nawigacyjne.
W
rezultacie modernizacji:
-
zanurzenie zmniejszyło się z 4,85 do 4,70 m;
-
wyporność normalna zmniejszyła się z 2060 do 1999 t;
- prędkość
maksymalna zmalała z 36,0 do 32,25 w;
-
zasięg zmienił się z 2500 Mm przy 20 w. do 2700 Mm przy 16 w.
Koszt modernizacji
wyniósł 59,3% wartości porównywalnego okrętu nowego.
Okręt
został sklasyfikowany jako niszczyciel, choć może też być uważany za wczesny
przykład małego krążownika plot.
Największą
wadą jednostki jest bardzo słaba dzielność morska; powodem są niekorzystne
kształty kadłuba.
Szkwał, Poland destroyer laid down 1916, launched 1918, completed 1919,
modernized 1929 (engine 1928)
Displacement:
1 752 t light;
1 834 t standard; 1 999 t normal; 2 130 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(349,73 ft / 345,80 ft)
x 33,46 ft x (15,42 / 16,07 ft)
(106,60 m / 105,40 m) x
10,20 m x (4,70 / 4,90 m)
Armament:
8 - 3,94" / 100 mm 45,0
cal guns - 32,96lbs / 14,95kg shells, 250 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1927 Model
4 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts - superfiring
4 - 1,57" / 40,0 mm
39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
8 - 0,31" / 7,9 mm 91,0 cal guns -
0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1915 Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
2 raised
mounts
2 x Twin mounts on sides, forward deck aft
2 double
raised mounts
Weight of broadside 268 lbs / 121 kg
Main Torpedoes
4 - 21,7" / 550 mm,
27,89 ft / 8,50 m torpedoes - 1,858 t each, 7,430 t total
In 1 sets of deck
mounted centre rotating tubes
Main DC/AS Mortars
2 - 573,20 lbs / 260,00 kg
Depth Charges + 24 reloads - 6,653 t total
in Stern depth charge
racks
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,79" / 20 mm -
-
Machinery:
Oil fired boilers, steam
turbines,
Geared drive, 2 shafts,
33 000 shp / 24 618 Kw = 32,25 kts
Range 2 700nm at
16,00 kts
Bunker at max
displacement = 297 tons
Complement:
149 - 194
Cost:
£0,203 million / $0,814
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 64 tons, 3,2%
- Guns: 41 tons, 2,1%
- Weapons: 23 tons, 1,2%
Armour: 7 tons, 0,4%
- Armament: 7 tons, 0,4%
Machinery: 971 tons,
48,6%
Hull, fittings &
equipment: 695 tons, 34,8%
Fuel, ammunition &
stores: 246 tons, 12,3%
Miscellaneous weights:
15 tons, 0,8%
- Hull below water: 3 tons
- On freeboard deck: 12 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
756 lbs / 343 Kg = 24,8 x 3,9 " / 100 mm
shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,04
Metacentric height 1,0
ft / 0,3 m
Roll period: 13,8
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,27
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,73
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,392 / 0,401
Length to Beam Ratio:
10,33 : 1
'Natural speed' for
length: 18,60 kts
Power going to wave
formation at top speed: 63 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 95
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 12,30 degrees
Stern overhang: -1,64
ft / -0,50 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore end, Aft end
- Forecastle: 17,00%, 18,04 ft /
5,50 m, 16,40 ft / 5,00 m
- Forward deck: 18,00%, 16,40 ft / 5,00
m, 16,08 ft / 4,90 m
- Aft deck: 53,00%, 7,87 ft / 2,40 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Quarter deck: 12,00%, 7,87 ft / 2,40
m, 7,87 ft / 2,40 m
- Average freeboard: 10,94 ft / 3,34 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 164,6%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 78,0%
Waterplane Area:
7 085 Square feet or 658 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 91%
Structure weight / hull
surface area: 57 lbs/sq ft or 279 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,94
-
Longitudinal: 1,76
- Overall:
1,00
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Poor seaboat, wet and
uncomfortable, reduced performance in heavy weather