sobota, 29 sierpnia 2020

Modernizacja brazylijskich pancerników typu Minas Gerais 1932-1933 (2 szt.)

 Modernizacja brazylijskich pancerników typu Minas Gerais 1932-1933 (2 szt.)

Pomysłodawcą projektu jest kolega Hrotgar. Legenda jest wspólnego – Pomysłodawcy i mojego autorstwa.

Przyjęte na stan floty w roku 1910, małe brazylijskie pancerniki typu Minas Gerais, po dwudziestu latach służby, wielkim głosem upominały się o modernizację. Niestety, budżet brazylijskiej MW był w tym okresie (a kiedy nie był?) mocno ograniczony. Temat wyglądał beznadziejnie.  Aż w końcu nastąpił przełom; do wiadomości brazylijskiego attache morskiego w Wielkiej Brytanii doszła informacja, że brytyjska Admiralicja ma zamiar złomować stare pancerniki typu Iron Duke. Intensywne działania dyplomatyczne doprowadziły do tego, że udało się powiązać to z tematem modernizacji brazylijskich okrętów pancernych. Prace modernizacyjne przeprowadzono w stoczni Vickers Barrow w latach 1930-1933. Głównym założeniem było, jak najdalej idące, wykorzystanie elementów złomowanych Iron Dukeów.

W ramach modernizacji wykonano:

Kadłub

W związku z likwidacją artylerii kazamatowej, „wygładzono” burty oraz przebudowano dziobnicę, nadając jej dość spore nachylenie. Konieczna okazała się również częściowa zmiana podziału wewnętrznego kadłuba.

Napęd

Wymieniony w całości. Zamontowano 4 kotły Admiralicji (typu użytego na krążownikach typu Kent) oraz dwa zestawy turbin parowych Brown-Curtis.

Uzbrojenie

Zdemontowano wszystkie wieże 305 mm, w przypadku wież burtowych wraz z barbetami. Barbetę wieży „X” (dotychczasowa rufowa superpozycja) „przeniesiono” za barbetę „Y” Teraz rufowe wieże zamieniły się nazwami; „Y” stała się „X” i odwrotnie. Nowe wieże 343 mm pochodziły z brytyjskich pancerników typu Iron Duke. Jak się okazało, ich konstrukcja dobrze pasowała do istniejących na Minas Gerais barbet po wieżach 305 mm, dzięki czemu uniknięto poważniejszych problemów konstrukcyjnych. Wieże te zostały poddane częściowej modernizacji, na skutek czego, elewacja maksymalna wzrosła z 20 do 30 st., a szybkostrzelność z 2 do 3 na min.  Część dział 120 mm (dawne kazamatowe) zamontowano na brytyjskich podstawach Mark XII i osłonięto maskami. Usunięto również wszystkie działka 47 mm. Po modernizacji, uzbrojenie okrętu wygląda tak:

- 4xIIx13,5"/45 (34,3 cm), przy elewacji maksymalnej 30o, donośność pociskiem APC 574,5 kg wynosi 25700 m;

- 12xIx 4,7"/50 (12 cm) BL EOC, przy elewacji 45o, donośność pociskiem HE 20,4 kg wynosi 16650 m, a przy elewacji maksymalnej 90o, donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10970 m;

- 8xIxVickers 2-pdr QF Mark II, przy elewacji 45o, donośność pociskiem HE 0,9 kg wynosi 3480 m, a przy elewacji maksymalnej 80o, donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2260 m;

- 3xIVx 0.5"/62 (12.7 mm) Mark III.

Zainstalowano nowy system kierowania ogniem, w skład którego wchodzą m.in.: głowny dalocelownik o bazie 6,1 m oraz trzy dalocelowniki pomocnicze/plot o bazie 4,6 m.

Ze zdemontowanych 12 wież 305 mm, dwie przeznaczono dla planowanych dwu monitorów, a resztę dla artylerii nadbrzeżnej. Podobnie z działami 120 mm; z istniejących 44, 24 wykorzystano na okrętach zmodernizowanych, 12 przewidziano dla projektowanych monitorów, a 8 dla artylerii nadbrzeżnej.

Opancerzenie

Zdemontowano opancerzenie pionowe „końcówek” kadłuba. Przedłużono i pogrubiono z 229 do 279 mm główny burtowy pas pancerny. Zwiększono grubość głównego pokładu pancernego z 51 do 76 mm oraz zamontowano górny pokład pancerny o grubości 38 mm. Wstawiono gródź przeciwtorpedową o grubości 38 mm oraz dodano bąble przeciwtorpedowe o grubości 38 mm. Maksymalnie, w granicach możliwości, wykorzystano do tych prac zdemontowane „końcówkowe” płyty pancerne a tam, gdzie ich zabrakło, stal pancerną ze złomowanych Iron Duke’ów.

Inne

Radykalnie przebudowano nadbudówki, maszty i komin(y).

Wymieniono w całości wyposażenie radiotechniczne i nawigacyjne.

W efekcie przebudowy:

- wyporność normalna wzrosła z 19281 do 20710 t;

- prędkość maksymalna wzrosła z 21,0 w do 23,7 w;

- zasięg praktycznie nie zmienił się (było 10000 Mm przy 10 w, jest 9600 Mm przy 11 w).

Koszt modernizacji zamknął się w ok. 62%  wartości porównywalnego okrętu nowego.

Intencją Pomysłodawcy była taka modernizacja, aby finalnie okręt stał się równorzędnym przeciwnikiem dla argentyńskich pancerników typu Rivadavia. Czy to się udało? Częściowo tak, częściowo nie. Nie mogło udać się do końca, chociażby ze względu, że argentyńskie drednoty są znacznie większe (27940 > 20710). Oceniając szanse w starciu jeden na jeden, trzeba brać pod uwagę następujące warunki:

- wielkość okrętu – Rivadavia + 35%;

- siła ognia – porównywalna, ze wskazaniem na nasz okręt, Rivadavia waga salwy burtowej 3898 kg, Minas Gerais 4596 kg;

- donośność maksymalna artylerii głównej – Rivadavia 21950 m, Minas Gerais 25700 m jednakże, zazwyczaj nie na tak dużych dystansach starcia artyleryjskie są rozstrzygane;

- opancerzenie – tu przewagę ma Argentyńczyk, pancerz burtowy Rivadavii wytrzymuje trafienia 343 mm z odległości powyżej 9500 m, a pancerz burtowy Minas Gerais trafienia 305 mm z odległości powyżej 12600 m;

- prędkość maksymalna – tutaj przewagę ma Minas Gerais (23,7 > 22,5 w), to istotny „plus”, w przypadku niekorzystnego rozwoju sytuacji bitewnej, będzie mógł od dalszej walki się uchylić. Robiłem, co mogłem, ale „nikczemna” (jak na pancernik) wielkość okrętu nie mogła dać, tak do końca, założonych efektów.

Subiektywnie, sylwetka okrętu mi się podoba. Jest stosunkowo niska i zwarta. Jest też sporo miejsca na rozbudowę małokalibrowej artylerii plot w przyszłości.

Minas Gerais, Brazil battleship laid down 1907, launched 1908, completed 1910, modernized 1921, 1932 (engine 1931)

 Displacement:

            18 524 t light; 19 719 t standard; 20 710 t normal; 21 502 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (541,01 ft / 529,86 ft) x 83,01 ft (Bulges 92,85 ft) x (24,93 / 25,80 ft)

            (164,90 m / 161,50 m) x 25,30 m (Bulges 28,30 m)  x (7,60 / 7,86 m)

 Armament:

      8 - 13,50" / 343 mm 45,0 cal guns - 1 266,56lbs / 574,50kg shells, 120 per gun

              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1909 Model

              4 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread

                        2 raised mounts - superfiring

      12 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 44,97lbs / 20,40kg shells, 300 per gun

              Quick firing guns in deck mounts, 1908 Model

              12 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 raised mounts

      8 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 500 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 raised mounts

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 double raised mounts

      8 - 0,50" / 12,7 mm 62,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 4 500 per gun

             Machine guns in deck mounts, 1926 Model

              2 x 4 row quad mounts on sides, forward deck centre

                        2 double raised mounts

      4 - 0,50" / 12,7 mm 62,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 4 500 per gun

              Machine guns in deck mount, 1926 Model

              1 x 4 row quad mount on centreline, aft deck centre

                        1 double raised mount

      Weight of broadside 10 411 lbs / 4 722 kg

 Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   11,0" / 279 mm           311,35 ft / 94,90 m     15,42 ft / 4,70 m

            Ends:   Unarmoured

              Main Belt covers 90% of normal length

    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:

                        1,50" / 38 mm 311,35 ft / 94,90 m     24,93 ft / 7,60 m

            Beam between torpedo bulkheads 69,88 ft / 21,30 m

    - Hull Bulges:

                        1,50" / 38 mm 311,35 ft / 94,90 m     24,93 ft / 7,60 m

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   11,0" / 279 mm           7,99" / 203 mm                      10,0" / 254 mm

            2nd:     0,98" / 25 mm       -                                  -

    - Armoured deck - multiple decks:

            For and Aft decks: 4,49" / 114 mm

    - Conning towers: Forward 10,98" / 279 mm, Aft 5,00" / 127 mm

 Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 2 shafts, 40 000 shp / 29 840 Kw = 23,69 kts

            Range 9 600nm at 11,00 kts

            Bunker at max displacement = 1 782 tons

 Complement:

            863 - 1 122

 Cost:

            £1,103 million / $4,412 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 2 225 tons, 10,7%

               - Guns: 2 225 tons, 10,7%

            Armour: 7 621 tons, 36,8%

               - Belts: 2 359 tons, 11,4%

               - Torpedo bulkhead: 430 tons, 2,1%

               - Bulges: 430 tons, 2,1%

               - Armament: 2 094 tons, 10,1%

               - Armour Deck: 2 049 tons, 9,9%

               - Conning Towers: 260 tons, 1,3%

            Machinery: 1 196 tons, 5,8%

            Hull, fittings & equipment: 7 482 tons, 36,1%

            Fuel, ammunition & stores: 2 186 tons, 10,6%

            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              33 217 lbs / 15 067 Kg = 27,0 x 13,5 " / 343 mm shells or 2,9 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,13

            Metacentric height 4,8 ft / 1,4 m

            Roll period: 17,9 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,76

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,33

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a ram bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,591 / 0,593

            Length to Beam Ratio: 5,71 : 1

            'Natural speed' for length: 23,02 kts

            Power going to wave formation at top speed: 51 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,70 degrees

            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            23,00%,  22,64 ft / 6,90 m,  20,01 ft / 6,10 m

               - Forward deck:       30,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m

               - Aft deck:    29,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m

               - Quarter deck:        18,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,67 ft / 6,30 m

               - Average freeboard:                      20,31 ft / 6,19 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 74,0%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 140,9%

            Waterplane Area: 31 894 Square feet or 2 963 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 108%

            Structure weight / hull surface area: 183 lbs/sq ft or 892 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,93

                        - Longitudinal: 2,01

                        - Overall: 1,01

            Excellent machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily