Modernizacja brazylijskich pancerników typu Minas Gerais 1932-1933 (2 szt.)
Pomysłodawcą
projektu jest kolega Hrotgar. Legenda jest wspólnego – Pomysłodawcy i mojego
autorstwa.
Przyjęte na stan floty w roku 1910, małe brazylijskie pancerniki
typu Minas Gerais, po dwudziestu
latach służby, wielkim głosem upominały się o modernizację. Niestety, budżet
brazylijskiej MW był w tym okresie (a kiedy nie był?) mocno ograniczony. Temat
wyglądał beznadziejnie. Aż w końcu
nastąpił przełom; do wiadomości brazylijskiego attache morskiego w Wielkiej
Brytanii doszła informacja, że brytyjska Admiralicja ma zamiar złomować stare
pancerniki typu Iron Duke. Intensywne
działania dyplomatyczne doprowadziły do tego, że udało się powiązać to z
tematem modernizacji brazylijskich okrętów pancernych. Prace modernizacyjne przeprowadzono
w stoczni Vickers Barrow w latach 1930-1933. Głównym założeniem było, jak
najdalej idące, wykorzystanie elementów złomowanych Iron Duke’ów.
W
ramach modernizacji wykonano:
Kadłub
W
związku z likwidacją artylerii kazamatowej, „wygładzono” burty oraz
przebudowano dziobnicę, nadając jej dość spore nachylenie. Konieczna okazała
się również częściowa zmiana podziału wewnętrznego kadłuba.
Napęd
Wymieniony
w całości. Zamontowano 4 kotły Admiralicji (typu użytego na krążownikach typu Kent) oraz dwa zestawy turbin parowych
Brown-Curtis.
Uzbrojenie
Zdemontowano
wszystkie wieże 305 mm, w przypadku wież burtowych wraz z barbetami. Barbetę
wieży „X” (dotychczasowa rufowa superpozycja) „przeniesiono” za barbetę „Y” Teraz
rufowe wieże zamieniły się nazwami; „Y” stała się „X” i odwrotnie. Nowe wieże
343 mm pochodziły z brytyjskich pancerników typu Iron Duke. Jak się okazało, ich konstrukcja dobrze pasowała do
istniejących na Minas Gerais barbet
po wieżach 305 mm, dzięki czemu uniknięto poważniejszych problemów
konstrukcyjnych. Wieże te zostały poddane częściowej modernizacji, na skutek
czego, elewacja maksymalna wzrosła z 20 do 30 st., a szybkostrzelność z 2 do 3
na min. Część dział 120 mm (dawne
kazamatowe) zamontowano na brytyjskich podstawach Mark XII i osłonięto maskami.
Usunięto również wszystkie działka 47 mm. Po modernizacji, uzbrojenie okrętu
wygląda tak:
-
4xIIx13,5"/45 (34,3 cm), przy elewacji maksymalnej 30o,
donośność pociskiem APC 574,5 kg wynosi 25700 m;
- 12xIx
4,7"/50 (12 cm) BL EOC, przy elewacji 45o, donośność pociskiem HE
20,4 kg wynosi 16650 m, a przy elewacji maksymalnej 90o, donośność
pionowa tym samym pociskiem wynosi 10970 m;
- 8xIxVickers
2-pdr QF Mark II, przy elewacji 45o, donośność pociskiem HE 0,9 kg
wynosi 3480 m, a przy elewacji maksymalnej 80o, donośność pionowa tym
samym pociskiem wynosi 2260 m;
- 3xIVx
0.5"/62 (12.7 mm) Mark III.
Zainstalowano
nowy system kierowania ogniem, w skład którego wchodzą m.in.: głowny
dalocelownik o bazie 6,1 m oraz trzy dalocelowniki pomocnicze/plot o bazie 4,6
m.
Ze
zdemontowanych 12 wież 305 mm, dwie przeznaczono dla planowanych dwu monitorów,
a resztę dla artylerii nadbrzeżnej. Podobnie z działami 120 mm; z istniejących
44, 24 wykorzystano na okrętach zmodernizowanych, 12 przewidziano dla
projektowanych monitorów, a 8 dla artylerii nadbrzeżnej.
Opancerzenie
Zdemontowano
opancerzenie pionowe „końcówek” kadłuba. Przedłużono i pogrubiono z 229 do 279
mm główny burtowy pas pancerny. Zwiększono grubość głównego pokładu pancernego
z 51 do 76 mm oraz zamontowano górny pokład pancerny o grubości 38 mm.
Wstawiono gródź przeciwtorpedową o grubości 38 mm oraz dodano bąble
przeciwtorpedowe o grubości 38 mm. Maksymalnie, w granicach możliwości, wykorzystano
do tych prac zdemontowane „końcówkowe” płyty pancerne a tam, gdzie ich
zabrakło, stal pancerną ze złomowanych Iron
Duke’ów.
Inne
Radykalnie
przebudowano nadbudówki, maszty i komin(y).
Wymieniono
w całości wyposażenie radiotechniczne i nawigacyjne.
W
efekcie przebudowy:
-
wyporność normalna wzrosła z 19281 do 20710 t;
- prędkość
maksymalna wzrosła z 21,0 w do 23,7 w;
-
zasięg praktycznie nie zmienił się (było 10000 Mm przy 10 w, jest 9600 Mm przy
11 w).
Koszt modernizacji zamknął się w ok. 62% wartości porównywalnego okrętu nowego.
Intencją
Pomysłodawcy była taka modernizacja, aby finalnie okręt stał się równorzędnym
przeciwnikiem dla argentyńskich pancerników typu Rivadavia. Czy to się udało? Częściowo tak, częściowo nie. Nie
mogło udać się do końca, chociażby ze względu, że argentyńskie drednoty są znacznie
większe (27940 > 20710). Oceniając szanse w starciu jeden na jeden, trzeba
brać pod uwagę następujące warunki:
-
wielkość okrętu – Rivadavia + 35%;
- siła
ognia – porównywalna, ze wskazaniem na nasz okręt, Rivadavia waga salwy burtowej 3898 kg, Minas Gerais 4596 kg;
-
donośność maksymalna artylerii głównej – Rivadavia
21950 m, Minas Gerais 25700 m
jednakże, zazwyczaj nie na tak dużych dystansach starcia artyleryjskie są
rozstrzygane;
-
opancerzenie – tu przewagę ma Argentyńczyk, pancerz burtowy Rivadavii wytrzymuje trafienia 343 mm z
odległości powyżej 9500 m, a pancerz burtowy Minas Gerais trafienia 305 mm z odległości powyżej 12600 m;
- prędkość
maksymalna – tutaj przewagę ma Minas
Gerais (23,7 > 22,5 w), to istotny „plus”, w przypadku niekorzystnego
rozwoju sytuacji bitewnej, będzie mógł od dalszej walki się uchylić. Robiłem,
co mogłem, ale „nikczemna” (jak na pancernik) wielkość okrętu nie mogła dać,
tak do końca, założonych efektów.
Subiektywnie,
sylwetka okrętu mi się podoba. Jest stosunkowo niska i zwarta. Jest też sporo
miejsca na rozbudowę małokalibrowej artylerii plot w przyszłości.
Minas Gerais, Brazil battleship laid down 1907, launched 1908, completed
1910, modernized 1921, 1932 (engine 1931)
Displacement:
18 524 t light;
19 719 t standard; 20 710 t normal; 21 502 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(541,01 ft / 529,86 ft)
x 83,01 ft (Bulges 92,85 ft) x (24,93 / 25,80 ft)
(164,90 m / 161,50 m) x
25,30 m (Bulges 28,30 m) x (7,60 / 7,86
m)
Armament:
8 - 13,50" / 343 mm
45,0 cal guns - 1 266,56lbs / 574,50kg shells, 120 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1909 Model
4 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts - superfiring
12 - 4,72" / 120 mm
50,0 cal guns - 44,97lbs / 20,40kg shells, 300 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1908 Model
12 x Single mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
8 - 1,57" / 40,0 mm
39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
8 - 0,50" / 12,7 mm
62,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 4 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1926
Model
2 x 4 row quad mounts on sides, forward deck
centre
2 double
raised mounts
4 - 0,50" / 12,7 mm
62,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 4 500 per gun
Machine guns in deck mount, 1926 Model
1 x 4 row quad mount on centreline, aft deck
centre
1 double
raised mount
Weight of broadside 10 411
lbs / 4 722 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 11,0" / 279 mm 311,35 ft / 94,90 m 15,42
ft / 4,70 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 90% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
1,50"
/ 38 mm 311,35 ft / 94,90 m 24,93 ft / 7,60 m
Beam between torpedo
bulkheads 69,88 ft / 21,30 m
- Hull Bulges:
1,50"
/ 38 mm 311,35 ft / 94,90 m 24,93 ft / 7,60 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 11,0" / 279 mm 7,99" / 203 mm 10,0"
/ 254 mm
2nd: 0,98" / 25 mm -
-
- Armoured deck - multiple decks:
For and Aft decks:
4,49" / 114 mm
- Conning towers: Forward 10,98" / 279 mm, Aft 5,00" / 127 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
40 000 shp / 29 840 Kw = 23,69 kts
Range 9 600nm at
11,00 kts
Bunker at max displacement
= 1 782 tons
Complement:
863 - 1 122
Cost:
£1,103 million / $4,412
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 225
tons, 10,7%
- Guns: 2 225 tons, 10,7%
Armour: 7 621
tons, 36,8%
- Belts: 2 359 tons, 11,4%
-
Torpedo bulkhead: 430 tons, 2,1%
- Bulges: 430 tons, 2,1%
- Armament: 2 094 tons, 10,1%
- Armour Deck: 2 049 tons, 9,9%
- Conning Towers: 260 tons, 1,3%
Machinery: 1 196
tons, 5,8%
Hull, fittings &
equipment: 7 482 tons, 36,1%
Fuel, ammunition &
stores: 2 186 tons, 10,6%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
33 217 lbs / 15 067 Kg = 27,0 x
13,5 " / 343 mm shells or 2,9 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,13
Metacentric height 4,8
ft / 1,4 m
Roll period: 17,9
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,76
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,33
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a ram bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,591 / 0,593
Length to Beam Ratio:
5,71 : 1
'Natural speed' for
length: 23,02 kts
Power going to wave
formation at top speed: 51 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 15,70 degrees
Stern overhang: 1,64 ft
/ 0,50 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 23,00%, 22,64 ft /
6,90 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Forward deck: 30,00%, 20,01 ft / 6,10
m, 20,01 ft / 6,10 m
- Aft deck: 29,00%, 20,01 ft / 6,10 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Quarter deck: 18,00%, 20,01 ft /
6,10 m, 20,67 ft / 6,30 m
- Average freeboard: 20,31 ft / 6,19 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 74,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 140,9%
Waterplane Area:
31 894 Square feet or 2 963 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 108%
Structure weight / hull
surface area: 183 lbs/sq ft or 892 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,93
-
Longitudinal: 2,01
- Overall: 1,01
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily