Lotnictwo morskie rok 1936
Ponieważ
w najbliższych dniach będę miał niewiele wolnego czasu, z pewnym wyprzedzeniem
prezentuję stan naszego lotnictwa morskiego na rok 1936. Mam nadzieję, że
będzie to wystarczające zadośćuczynienie za ewentualny brak innych postów przez
2-3 dni.
Zanim
przedstawię zestawienie tabelaryczne oraz sylwetki samolotów MW używanych w
roku 1936, objaśnię trochę ostatnio zmieniony system nazewnictwa poszczególnych
typów i modeli. Wygląda on teraz tak:
A-nBx(y) dla
konstrukcji nowych, lub
A-nBx(y)-m dla
konstrukcji zmodernizowanych, gdzie:
A
– jest trzyliterowym skrótem nazwy wytwórni
n
– jest kolejnym numerem projektu danej wytwórni
B
– oznacza rodzaj (podrodzaj) samolotu
x
– oznacza dla wodnosamolotów sposób zapewnienia pływalności
y
– oznacza dla samolotów pokładowych sposób wyrzucania ich w powietrze
m
– oznacza wersję zmodernizowaną
Aktualne
nazwy wytwórni A to: PWL (Państwowa
Wytwórnia Samolotów), CZL (Centralne Zakłady Lotnicze), PFS (Poznańska Fabryka
Samolotów), LWS (Lubelska Wytwórnia Samolotów) i WSD (Wytwórnia Samolotów
Dęblin).
Kolejny
numer projektu n jest liczbą
maksymalnie trzycyfrową; luki pomiędzy numerami wynikają z tego, że po pierwsze
nie każdy projekt jest wdrażany do produkcji, a po drugie niektóre projekty nie
mają zastosowania w lotnictwie morskim, czy wojskowym w ogóle.
Rodzaj
(podrodzaj) samolotu B określa jego zasadnicze przeznaczenie: M – myśliwski, MB -
myśliwsko-bombowy, B – bombowy,
BN – bombowy nurkujący, TB – torpedowo-bombowy, RB – rozpoznawczo-bombowy, R –
rozpoznawczy, HM – wodnosamolot myśliwski, HR – wodnosamolot rozpoznawczy, HRB
– wodnosamolot rozpoznawczo-bombowy, HTB – wodnosamolot torpedowo-bombowy.
Symbol
x oznacza dla wodnosamolotów: f –
pływakowy, b- łódź latająca.
Symbol
(y) oznacza: (p) – startujący z
pokładu lotniczego, (k) – startujący z katapulty.
Dla
wersji zmodernizowanych przyjąłem symbol -m
bez kolejnego numeru wersji, ponieważ uznałem, że każdy projekt może być tak
naprawdę zmodernizowany tylko jeden raz. Drobnych zmian nie traktuję jako
modernizację, więc ich nie uwzględniam w nazewnictwie typów.
Przykładowo:
PFS-20BN(p)
– to kolejny 20-ty projekt Poznańskiej Fabryki Samolotów, będący bombowcem
nurkującym, przystosowanym do operowania z pokładu lotniskowców;
LWS-14HRf(k)
– to kolejny 14-ty projekt Lubelskiej Wytwórni Samolotów, będący pływakowym
wodnosamolotem rozpoznawczym, przystosowanym do operowania z katapult
okrętowych;
CZL-33TB-m
– to zmodernizowana wersja 33-go projektu Centralnych Zakładów Lotniczych,
będąca samolotem torpedowo-bombowym.
A
teraz, tradycyjnie już, zestawienie tabelaryczne i sylwetki samolotów.
Typ
|
Nazwa
|
Rok prod.
|
Załoga
|
Wymiary
|
Pow. nośna
|
Masa
|
Silniki
|
V max.
|
V wzn.
|
Pułap
|
Zasięg
|
Uzbrojenie
|
|||||||
S
|
L
|
H
|
własna
|
start.
|
km
|
nkm
|
dz.
|
bomby
|
torp.
|
||||||||||
osób
|
m
|
m
|
m
|
m2
|
kg
|
kg
|
KM
|
km/h
|
m/s
|
m
|
Mm
|
szt
|
szt
|
szt
|
kg
|
szt
|
|||
S a m o l o t y m y ś l i w s k i
e
|
|||||||||||||||||||
PWL-84M(p)
|
Harpia
|
1934
|
1
|
10,7
|
7,6
|
2,9
|
17,9
|
1 150
|
1 650
|
1x800
|
371
|
12,4
|
9 550
|
408
|
4
|
|
|
|
|
PWL-90M(p)
|
Raróg
|
1936
|
1
|
10,7
|
7,8
|
2,9
|
17,9
|
1 327
|
1 820
|
1x920
|
425
|
11,4
|
9 000
|
435
|
2
|
2
|
|
|
|
S a m o l
o t y m y ś l i w s k o-b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-76MB-m
|
Palmojad
|
1932
|
1
|
9,6
|
7,2
|
3,0
|
24,3
|
1 569
|
2 065
|
1x800
|
347
|
10,3
|
8 050
|
697
|
2
|
1
|
|
250
|
|
S a m o l o t y b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-62B-m
|
Jerzyk
|
1930
|
3
|
20,8
|
13,8
|
3,4
|
54,0
|
3 087
|
5 397
|
1x920
|
242
|
3,6
|
7 000
|
687
|
4
|
|
|
850
|
|
PWL-86B
|
Salangana
|
1934
|
3
|
14,0
|
9,7
|
3,3
|
26,8
|
1 980
|
2 893
|
1x640
|
325
|
6,9
|
7 300
|
680
|
3
|
|
|
600
|
|
CZL-44B
|
Czubik
|
1934
|
2
|
12,0
|
9,0
|
2,8
|
24,0
|
1 680
|
2 330
|
1x640
|
338
|
8,1
|
6 500
|
640
|
2
|
1
|
|
500
|
|
PWL-92B
|
Głuszec
|
1936
|
4
|
17,9
|
12,9
|
5,1
|
53,5
|
4 280
|
9 025
|
2x920
|
412
|
4,6
|
7 000
|
863
|
5
|
|
|
2 500
|
|
S a m o l o t y b o m b o w e n u r k u j ą c e
|
|||||||||||||||||||
PFS-20BN(p)
|
Jarząbek
|
1933
|
2
|
13,4
|
9,8
|
2,8
|
26,4
|
1 768
|
2 861
|
1x640
|
247
|
5,7
|
4 900
|
531
|
4
|
|
|
500
|
|
S a m o l o t y t o r p e d o w o
- b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
CZL-33TB-m
|
Sowa
|
1930
|
2
|
17,0
|
12,1
|
3,7
|
58,7
|
2 707
|
4 562
|
1x920
|
229
|
4,3
|
5 900
|
601
|
2
|
1
|
|
900
|
1
|
CZL-45TB(p)
|
Syczek
|
1934
|
2
|
12,0
|
11,2
|
2,9
|
29,8
|
1 848
|
2 813
|
1x720
|
301
|
7,9
|
6 350
|
639
|
2
|
1
|
|
750
|
1
|
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PFS-27RB(p)
|
Żako
|
1936
|
3
|
11,9
|
9,4
|
2,6
|
24,1
|
2 043
|
2 942
|
1x800
|
344
|
10,6
|
6 650
|
809
|
3
|
|
|
250
|
|
S a m o l o t y r o z p o z n a w
c z e
|
|||||||||||||||||||
WSD-16R
|
Jemiołuszka
|
1935
|
2
|
11,6
|
9,0
|
3,0
|
21,4
|
1 225
|
1 700
|
1x480
|
249
|
6,2
|
5 100
|
430
|
2
|
|
|
50
|
|
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e m y ś l i w s k i e
|
|||||||||||||||||||
CZL-50HMf
|
Rybożer
|
1935
|
1
|
11,8
|
9,5
|
3,8
|
20,3
|
1 554
|
2 290
|
1x920
|
350
|
10,0
|
8 000
|
466
|
4
|
|
|
|
|
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||||
LWS-14HRf(k)
|
Alka
|
1932
|
2
|
12,8
|
8,5
|
2,8
|
23,8
|
956
|
1 332
|
1x240
|
194
|
4,5
|
4 700
|
346
|
1
|
|
|
|
|
CZL-56HRf(k)
|
Nurzec
|
1936
|
2
|
12,4
|
11,0
|
4,5
|
28,4
|
2 960
|
3 683
|
1x920
|
308
|
5,0
|
6 950
|
589
|
1
|
2
|
|
100
|
|
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e r o z p o z n a w c z o - b
o m b ow e
|
|||||||||||||||||||
CZL-48HRBf
|
Ibis
|
1934
|
5
|
26,5
|
19,2
|
7,5
|
86,3
|
8 750
|
12 705
|
3x720
|
337
|
5,3
|
7 000
|
1 100
|
3
|
1
|
|
1 250
|
1
|
W o d n o s a m o l o t y p ł y w
a k o w e t o r p e d o w o - b o m b
o w e
|
|||||||||||||||||||
LWS-16HTBf
|
Wydrzyk
|
1935
|
5
|
25,4
|
15,9
|
6,1
|
75,0
|
4 028
|
6 042
|
2x640
|
253
|
2,8
|
3 500
|
648
|
4
|
|
|
1 000
|
1
|
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z e
|
|||||||||||||||||||
PWL-73HRb
|
Kszyk
|
1931
|
2
|
11,1
|
7,8
|
2,9
|
19,0
|
440
|
726
|
1x160
|
200
|
4,1
|
3 800
|
356
|
|
|
|
|
|
CZL-38HRb
|
Flaming
|
1932
|
5
|
22,5
|
14,3
|
4,4
|
62,0
|
3 850
|
7 050
|
1x800
|
250
|
3,7
|
6 350
|
1 300
|
3
|
|
|
250
|
|
CZL-51HRb
|
Rybitwa
|
1935
|
4
|
23,7
|
19,2
|
5,3
|
98,0
|
6 580
|
8 500
|
2x600
|
250
|
2,2
|
4 400
|
1 910
|
2
|
|
|
|
|
Ł o d z i e l a t a j ą c e r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
|
|||||||||||||||||||
PWL-66HRBb
|
Albatros
|
1931
|
5
|
31
|
19
|
5,8
|
140,7
|
5792
|
11460
|
2x720
|
230
|
3,2
|
4100
|
1180
|
2
|
|
1
|
900
|
|
CZL-57HRBb
|
Kormoran
|
1936
|
6
|
25,9
|
16,7
|
6,6
|
135,4
|
5 100
|
8 620
|
2x920
|
265
|
6,8
|
5 650
|
1 000
|
3
|
|
|
900
|
|
Uwagi,
do poszczególnych typów samolotów:
-
wycofane zostały samoloty typów: PWL-61M-m
Kania, PWL-75M Krogulec, CZL-32B Kazuar, PFS-12RB Lora, WSD-9R-m Żołna, LWS-7HRf Zimorodek oraz CZL-30HRb Bocian;
-
wprowadzone zostały do służby samoloty typów: PWL-90M Raróg, PWL-92B Głuszec,
PFS-27RB Żako, CZL-56HRf Nurzec oraz
CZL-57HRBb Kormoran;
-
zmodernizowany został poprzez wymianę silnika o mocy 720 KM na 800 KM samolot
myśliwsko-bombowy PWL-76MB Palmojad.
Pragnę
zwrócić szczególną uwagę Kolegów na dwa nowe typy: PWL-92B Głuszec i PFS-27RB Żako.
Pierwszy z nich jest nowoczesnym - wg aktualnej nomenklatury (zmieni się za
kilka lat) - ciężkim bombowcem o bardzo, na owe czasy, korzystnej
aerodynamicznie sylwetce, co sprawia, że jest obecnie prawdopodobnie
najszybszym seryjnie produkowanym bombowcem na świecie. Oczywiście, znawcy bez
trudu odkryją, na jakim realnym modelu jest on wzorowany.
Drugi,
to równie nowoczesny, o bardzo dobrych parametrach, samolot
rozpoznawczo-bombowy, przeznaczony specjalnie (choć nie wyłącznie) na
lotniskowce. Tu inspiracja może być trudniejsza do rozpoznania; pierwowzór nie
należał do najpopularniejszych, realnie używanych modeli. Kto zgadnie, dostanie ode mnie w nagrodę - prócz gratulacji - prawo do zakupu lusterka wstecznego do wanny :).
Na
tle opisanych wyżej typów, dość skromnie prezentuje się myśliwiec PWL-90M Raróg. Stanowi on definitywne zakończenie
linii rozwojowej, opartej na tzw. „płacie Puławskiego” Układ ten miał sporo
zalet, m.in. zwrotność i dobre własności pilotażowe, jednakże okazał się
niezbyt korzystny dla większych prędkości (duże opory). Mimo to, nie można
uznać tego samolotu za przestarzały, prędkość maksymalna 425 km/h w roku 1936
nie była wcale „obciachowa” Następne nasze myśliwce będą już budowane w
układzie dolnopłata.
Nurzec to
również dość nowoczesna konstrukcja o dobrych osiągach; mimo sporej masy
startowej, jego stosunkowo niewielkie rozmiary (rozpiętość) umożliwią wykorzystanie
go jako samolotu pokładowego (na katapulcie) na okrętach liniowych.
CZL-57HRBb Kormoran jest dużą rozpoznawczo-bombową
łodzią latającą; mimo braku cięższego uzbrojenia strzeleckiego, znaczny udźwig
(np. 8 bomb głębinowych), pozwala mu być groźnym dla OP wroga. Jest to chyba
już ostatni dwupłatowiec w naszym lotnictwie morskim.
W
roku przyszłym „ruch w interesie” nie osłabnie; planowane jest wycofanie 6
modeli samolotów, a wprowadzenie 7 nowych: myśliwca, bombowca nurkującego, dwu
samolotów torpedowo-bombowych (w tym jednego pokładowego), samolotu
rozpoznawczego, lekkiego pływakowego wodnosamolotu rozpoznawczego i średniej
rozpoznawczej łodzi latającej.
Dodatkowo,
przedstawiam poniżej zestaw samolotów pokładowych (lotniskowce i większe okręty
artyleryjskie) używanych w roku 1936. Od dziś będę to robił w każdym roku
(blogowym, oczywiście).
ROK
|
M
|
R(RB)
|
BN
|
TB
|
HR
|
||
lotn. uderz..
|
lotn. eskort.
|
lotniskowce
|
lotniskowce
|
lotniskowce
|
katapulty okrętowe
|
||
1936
|
PWL-90M(p) Raróg 1936
|
PWL-90M(p) Raróg 1936
|
PFS-27RB(p) Żako 1936
|
PFS-20BN(p) Jarząbek 1933
|
CZL-45TB(p) Syczek 1934
|
LWS-14HRf(k) Alka 1932
|
|
Oznaczenia rodzajów (przeznaczenia) samolotów, np. M, R,
BN czy TB zostały przedstawione powyżej, więc sądzę, że legenda do tej tabelki
jest zbędna.