niedziela, 17 kwietnia 2016

Lotnictwo morskie rok 1936



Lotnictwo morskie rok 1936

Ponieważ w najbliższych dniach będę miał niewiele wolnego czasu, z pewnym wyprzedzeniem prezentuję stan naszego lotnictwa morskiego na rok 1936. Mam nadzieję, że będzie to wystarczające zadośćuczynienie za ewentualny brak innych postów przez 2-3 dni.

Zanim przedstawię zestawienie tabelaryczne oraz sylwetki samolotów MW używanych w roku 1936, objaśnię trochę ostatnio zmieniony system nazewnictwa poszczególnych typów i modeli. Wygląda on teraz tak:

A-nBx(y) dla konstrukcji nowych, lub

A-nBx(y)-m dla konstrukcji zmodernizowanych, gdzie:

A – jest trzyliterowym skrótem nazwy wytwórni
n – jest kolejnym numerem projektu danej wytwórni
B – oznacza rodzaj (podrodzaj) samolotu
x – oznacza dla wodnosamolotów sposób zapewnienia pływalności
y – oznacza dla samolotów pokładowych sposób wyrzucania ich w powietrze
m – oznacza wersję zmodernizowaną

Aktualne nazwy wytwórni A to: PWL (Państwowa Wytwórnia Samolotów), CZL (Centralne Zakłady Lotnicze), PFS (Poznańska Fabryka Samolotów), LWS (Lubelska Wytwórnia Samolotów) i WSD (Wytwórnia Samolotów Dęblin).
Kolejny numer projektu n jest liczbą maksymalnie trzycyfrową; luki pomiędzy numerami wynikają z tego, że po pierwsze nie każdy projekt jest wdrażany do produkcji, a po drugie niektóre projekty nie mają zastosowania w lotnictwie morskim, czy wojskowym w ogóle.
Rodzaj (podrodzaj) samolotu B określa jego zasadnicze przeznaczenie: M – myśliwski, MB -  myśliwsko-bombowy, B –  bombowy, BN – bombowy nurkujący, TB – torpedowo-bombowy, RB – rozpoznawczo-bombowy, R – rozpoznawczy, HM – wodnosamolot myśliwski, HR – wodnosamolot rozpoznawczy, HRB – wodnosamolot rozpoznawczo-bombowy, HTB – wodnosamolot torpedowo-bombowy.
Symbol x oznacza dla wodnosamolotów: f – pływakowy, b- łódź latająca.
Symbol (y) oznacza: (p) – startujący z pokładu lotniczego, (k) – startujący z katapulty.
Dla wersji zmodernizowanych przyjąłem symbol -m bez kolejnego numeru wersji, ponieważ uznałem, że każdy projekt może być tak naprawdę zmodernizowany tylko jeden raz. Drobnych zmian nie traktuję jako modernizację, więc ich nie uwzględniam w nazewnictwie typów.
Przykładowo:
PFS-20BN(p) – to kolejny 20-ty projekt Poznańskiej Fabryki Samolotów, będący bombowcem nurkującym, przystosowanym do operowania z pokładu lotniskowców;
LWS-14HRf(k) – to kolejny 14-ty projekt Lubelskiej Wytwórni Samolotów, będący pływakowym wodnosamolotem rozpoznawczym, przystosowanym do operowania z katapult okrętowych;
CZL-33TB-m – to zmodernizowana wersja 33-go projektu Centralnych Zakładów Lotniczych, będąca samolotem torpedowo-bombowym.

A teraz, tradycyjnie już, zestawienie tabelaryczne i sylwetki samolotów.

Typ
Nazwa
Rok prod.
Załoga
Wymiary
Pow. nośna
Masa
Silniki
V max.
V wzn.
Pułap
Zasięg
Uzbrojenie
S
L
H
własna
start.
km
nkm
dz.
bomby
torp.
osób
m
m
m
m2
kg
kg
KM
km/h
m/s
m
Mm
szt
szt
szt
kg
szt
S a m o l o t y  m y ś l i w s k i e
PWL-84M(p)
Harpia
1934
1
10,7
7,6
2,9
17,9
1 150
1 650
1x800
371
12,4
9 550
408
4




PWL-90M(p)
Raróg
1936
1
10,7
7,8
2,9
17,9
1 327
1 820
1x920
425
11,4
9 000
435
2
2



S a m o l o t y  m y ś l i w s k o-b o m b o w e
PWL-76MB-m
Palmojad
1932
1
9,6
7,2
3,0
24,3
1 569
2 065
1x800
347
10,3
8 050
697
2
1

250

S a m o l o t y  b o m b o w e
PWL-62B-m
Jerzyk
1930
3
20,8
13,8
3,4
54,0
3 087
5 397
1x920
242
3,6
7 000
687
4


850

PWL-86B
Salangana
1934
3
14,0
9,7
3,3
26,8
1 980
2 893
1x640
325
6,9
7 300
680
3


600

CZL-44B
Czubik
1934
2
12,0
9,0
2,8
24,0
1 680
2 330
1x640
338
8,1
6 500
640
2
1

500

PWL-92B
Głuszec
1936
4
17,9
12,9
5,1
53,5
4 280
9 025
2x920
412
4,6
7 000
863
5


2 500

S a m o l o t y  b o m b o w e  n u r k u j ą c e
PFS-20BN(p)
Jarząbek
1933
2
13,4
9,8
2,8
26,4
1 768
2 861
1x640
247
5,7
4 900
531
4


500

S a m o l o t y  t o r p e d o w o - b o m b o w e
CZL-33TB-m
Sowa
1930
2
17,0
12,1
3,7
58,7
2 707
4 562
1x920
229
4,3
5 900
601
2
1

900
1
CZL-45TB(p)
Syczek
1934
2
12,0
11,2
2,9
29,8
1 848
2 813
1x720
301
7,9
6 350
639
2
1

750
1
S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
PFS-27RB(p)
Żako
1936
3
11,9
9,4
2,6
24,1
2 043
2 942
1x800
344
10,6
6 650
809
3


250

S a m o l o t y  r o z p o z n a w c z e
WSD-16R
Jemiołuszka
1935
2
11,6
9,0
3,0
21,4
1 225
1 700
1x480
249
6,2
5 100
430
2


50

W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  m y ś l i w s k i e
CZL-50HMf
Rybożer
1935
1
11,8
9,5
3,8
20,3
1 554
2 290
1x920
350
10,0
8 000
466
4




W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  r o z p o z n a w c z e
LWS-14HRf(k)
Alka
1932
2
12,8
8,5
2,8
23,8
956
1 332
1x240
194
4,5
4 700
346
1




CZL-56HRf(k)
Nurzec
1936
2
12,4
11,0
4,5
28,4
2 960
3 683
1x920
308
5,0
6 950
589
1
2

100

W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  r o z p o z n a w c z o - b o m b ow e
CZL-48HRBf
Ibis
1934
5
26,5
19,2
7,5
86,3
8 750
12 705
3x720
337
5,3
7 000
1 100
3
1

1 250
1
W o d n o s a m o l o t y  p ł y w a k o w e  t o r p e d o w o - b o m b o w e
LWS-16HTBf
Wydrzyk
1935
5
25,4
15,9
6,1
75,0
4 028
6 042
2x640
253
2,8
3 500
648
4


1 000
1
Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z e
PWL-73HRb
Kszyk
1931
2
11,1
7,8
2,9
19,0
440
726
1x160
200
4,1
3 800
356





CZL-38HRb
Flaming
1932
5
22,5
14,3
4,4
62,0
3 850
7 050
1x800
250
3,7
6 350
1 300
3


250

CZL-51HRb
Rybitwa
1935
4
23,7
19,2
5,3
98,0
6 580
8 500
2x600
250
2,2
4 400
1 910
2




Ł o d z i e  l a t a j ą c e  r o z p o z n a w c z o - b o m b o w e
PWL-66HRBb
Albatros
1931
5
31
19
5,8
140,7
5792
11460
2x720
230
3,2
4100
1180
2

1
900

CZL-57HRBb
Kormoran
1936
6
25,9
16,7
6,6
135,4
5 100
8 620
2x920
265
6,8
5 650
1 000
3


900

 

Uwagi, do poszczególnych typów samolotów:
- wycofane zostały samoloty typów: PWL-61M-m Kania, PWL-75M Krogulec, CZL-32B Kazuar, PFS-12RB Lora, WSD-9R-m Żołna, LWS-7HRf Zimorodek oraz CZL-30HRb Bocian;
- wprowadzone zostały do służby samoloty typów: PWL-90M Raróg, PWL-92B Głuszec, PFS-27RB Żako, CZL-56HRf Nurzec oraz CZL-57HRBb Kormoran;
- zmodernizowany został poprzez wymianę silnika o mocy 720 KM na 800 KM samolot myśliwsko-bombowy PWL-76MB Palmojad.
Pragnę zwrócić szczególną uwagę Kolegów na dwa nowe typy: PWL-92B Głuszec i PFS-27RB Żako. Pierwszy z nich jest nowoczesnym - wg aktualnej nomenklatury (zmieni się za kilka lat) - ciężkim bombowcem o bardzo, na owe czasy, korzystnej aerodynamicznie sylwetce, co sprawia, że jest obecnie prawdopodobnie najszybszym seryjnie produkowanym bombowcem na świecie. Oczywiście, znawcy bez trudu odkryją, na jakim realnym modelu jest on wzorowany.
Drugi, to równie nowoczesny, o bardzo dobrych parametrach, samolot rozpoznawczo-bombowy, przeznaczony specjalnie (choć nie wyłącznie) na lotniskowce. Tu inspiracja może być trudniejsza do rozpoznania; pierwowzór nie należał do najpopularniejszych, realnie używanych modeli. Kto zgadnie, dostanie ode mnie w nagrodę - prócz gratulacji -  prawo do zakupu lusterka wstecznego do wanny :).
Na tle opisanych wyżej typów, dość skromnie prezentuje się myśliwiec PWL-90M Raróg. Stanowi on definitywne zakończenie linii rozwojowej, opartej na tzw. „płacie Puławskiego” Układ ten miał sporo zalet, m.in. zwrotność i dobre własności pilotażowe, jednakże okazał się niezbyt korzystny dla większych prędkości (duże opory). Mimo to, nie można uznać tego samolotu za przestarzały, prędkość maksymalna 425 km/h w roku 1936 nie była wcale „obciachowa” Następne nasze myśliwce będą już budowane w układzie dolnopłata.
Nurzec to również dość nowoczesna konstrukcja o dobrych osiągach; mimo sporej masy startowej, jego stosunkowo niewielkie rozmiary (rozpiętość) umożliwią wykorzystanie go jako samolotu pokładowego (na katapulcie) na okrętach liniowych.
CZL-57HRBb Kormoran jest dużą rozpoznawczo-bombową łodzią latającą; mimo braku cięższego uzbrojenia strzeleckiego, znaczny udźwig (np. 8 bomb głębinowych), pozwala mu być groźnym dla OP wroga. Jest to chyba już ostatni dwupłatowiec w naszym lotnictwie morskim.
W roku przyszłym „ruch w interesie” nie osłabnie; planowane jest wycofanie 6 modeli samolotów, a wprowadzenie 7 nowych: myśliwca, bombowca nurkującego, dwu samolotów torpedowo-bombowych (w tym jednego pokładowego), samolotu rozpoznawczego, lekkiego pływakowego wodnosamolotu rozpoznawczego i średniej rozpoznawczej łodzi latającej.

Dodatkowo, przedstawiam poniżej zestaw samolotów pokładowych (lotniskowce i większe okręty artyleryjskie) używanych w roku 1936. Od dziś będę to robił w każdym roku (blogowym, oczywiście).

ROK
M
R(RB)
BN
TB
HR
lotn. uderz..
lotn. eskort.
lotniskowce
lotniskowce
lotniskowce
katapulty okrętowe
1936
PWL-90M(p)     Raróg        1936
PWL-90M(p)     Raróg        1936
PFS-27RB(p)   Żako          1936
PFS-20BN(p) Jarząbek      1933
CZL-45TB(p) Syczek        1934
LWS-14HRf(k) Alka          1932


Oznaczenia rodzajów (przeznaczenia) samolotów, np. M, R, BN czy TB zostały przedstawione powyżej, więc sądzę, że legenda do tej tabelki jest zbędna.