niedziela, 22 stycznia 2017

Profil „wiekowy” naszej floty na rok 1941



Profil „wiekowy” naszej floty na rok 1941

Pragnę dzisiaj przedstawić Wam profil „wiekowy” naszej floty z uwzględnieniem tzw. grup funkcjonalnych, a także poszczególnych klas okrętów. Zdaję sobie sprawę z tego, że opracowanie to miałoby większą wartość w odniesieniu do analogicznych danych dotyczących innych flot, ale opracowanie podobnych zestawień dla flot obcych, wymagałoby takiej ilości czasu, jaką – niestety – nie dysponuję. Może któryś z Kolegów się tego podejmie?
Na początek główne założenia:
- wiek okrętów obliczam od roku wprowadzenia do służby poszczególnych jednostek, a nie całych typów;
- dla jednostek modernizowanych/przebudowanych przyjmuję datę pośrednią pomiędzy początkowym rokiem wejścia do służby, a rokiem modernizacji/przebudowy;
- okręty dzielę na następujące grupy funkcjonalne: duże okręty bojowe, małe okręty bojowe (ścigacze i kutry), okręty podwodne, okręty desantowe, okręty pomocnicze oraz okręty szkolne, badawcze, hydrograficzne i reprezentacyjne.
No to zaczynamy…
I. Duże okręty bojowe – średnio  9,2 – w tym:
I.1. Pancerniki – 8,0
I.2. Krążowniki liniowe – 12,5
I.3. Monitory – 22,5
I.4. Lotniskowce – 7,1
I.5. Lotniskowce eskortowe – 5,3
I.6. Krążowniki ciężkie – 9,1
I.7. Krążowniki lekkie – 7,8
I.8. Krążowniki plot – 9,2
I.9. Krążowniki minowe – 8,7
I.10. Kanonierki – 14,5
I.11. Niszczyciele – 8,8
I.12. Niszczyciele eskortowe – 9,5
I.13. Eskortowce – 9,8
I.14. Torpedowce – 9,3
I.15. Stawiacze min – 11,3
I.16. Trałowce – 7,8
I.17. Patrolowce – 10,1
I.18. Ścigacze OP – 7,3
II. Małe okręty bojowe – średnio 7,0 – w tym:
II.1. Kutry trałowe – 6,6
II.2. Kutry patrolowe – 12,3
II.3. Ścigacze artyleryjskie – 4,7
II.4. Ścigacze torpedowe – 4,7
III. Okręty podwodne – średnio 8,4 – w tym:
III.1. Okręty podwodne torpedowe – 8,4
III.2. Podwodne stawiacze min – 8,0
IV. Okręty desantowe – średnio 4,5 – w tym:
IV.1. Okręty desantowe duże – 2,0
IV.2. Okręty desantowe średnie – 4,7
IV.3. Okręty desantowe małe – 4,7
IV.4. Kutry desantowe – 4,5
IV.5. Okręty dowodzenia – 1,0
IV.6. Transportowce desantowe – 4,0
V. Okręty pomocnicze – średnio 11,7 – w tym:
V.1. Poławiacze torped – 19,0
V.2. Okręty bazy nurków – 20,0
V.3. Transportowce wodnosamolotów – 11,5
V.4. Okręty bazy OP – 20,0
V.5. Okręty bazy ścigaczy – 13,0
V.6. Transportowce wojska – 14,0
V.7. Zbiornikowce floty – 11,1
V.8. Zaopatrzeniowce – 10,3
V.9. Okręty warsztatowe – 16,0
V.10 Okręty ratownicze OP – 2,0
V.11. Holowniki – 10,4
V.12. Lodołamacze – 15,8
VI. Okręty szkolne, badawcze, hydrograficzne i reprezentacyjne – średnio 12,3 – w tym:
VI.1. Okręty szkolno-bojowe – 15,5
VI.2. Żaglowce szkolne – 13,0
VI.3. Okręty reprezentacyjne – 1,5
VI.4. Okręty hydrograficzne – 12,0
VI.5. Okręty badawcze – 16,5
Dla całości floty wychodzi średnio 8,2.
Teraz porównanie stanu faktycznego do moich własnych założeń:
- grupa I – założenia <10,0 – jest 9,2 – może być;
- grupa II – założenia <7,5 – jest 7,0 – może być;
- grupa III – założenia <7,5 – jest 8,4 – do poprawy!
- grupa IV – założenia <5,0 – jest 4,5 – może być;
- grupa V – założenia <12,5 – jest 11,7 – może być;
- grupa VI – założenia <12,5 – jest 12,3 – jeszcze ujdzie;
- dla całości – założenia <9,0 – jest 8,2 – może być.
Ogólnie wygląda to chyba nieźle, chociaż niektóre klasy, czy grupy okrętów wymagają „odświeżenia”; dotyczy to głównie OP oraz niektórych okrętów pomocniczych. Będę to miał na uwadze.