Profil „wiekowy” naszej floty na rok 1941
Pragnę dzisiaj przedstawić Wam profil
„wiekowy” naszej floty z uwzględnieniem tzw. grup funkcjonalnych, a także
poszczególnych klas okrętów. Zdaję sobie sprawę z tego, że opracowanie to
miałoby większą wartość w odniesieniu do analogicznych danych dotyczących
innych flot, ale opracowanie podobnych zestawień dla flot obcych, wymagałoby
takiej ilości czasu, jaką – niestety – nie dysponuję. Może któryś z Kolegów się
tego podejmie?
Na początek główne założenia:
- wiek okrętów obliczam od roku wprowadzenia
do służby poszczególnych jednostek, a nie całych typów;
- dla jednostek
modernizowanych/przebudowanych przyjmuję datę pośrednią pomiędzy początkowym
rokiem wejścia do służby, a rokiem modernizacji/przebudowy;
- okręty dzielę na następujące grupy
funkcjonalne: duże okręty bojowe, małe okręty bojowe (ścigacze i kutry),
okręty podwodne, okręty desantowe, okręty pomocnicze oraz okręty szkolne,
badawcze, hydrograficzne i reprezentacyjne.
No to zaczynamy…
I. Duże
okręty bojowe – średnio 9,2 – w tym:
I.1. Pancerniki – 8,0
I.2. Krążowniki liniowe – 12,5
I.3. Monitory – 22,5
I.4. Lotniskowce – 7,1
I.5. Lotniskowce eskortowe – 5,3
I.6. Krążowniki ciężkie – 9,1
I.7. Krążowniki lekkie – 7,8
I.8. Krążowniki plot – 9,2
I.9. Krążowniki minowe – 8,7
I.10. Kanonierki – 14,5
I.11. Niszczyciele – 8,8
I.12. Niszczyciele eskortowe – 9,5
I.13. Eskortowce – 9,8
I.14. Torpedowce – 9,3
I.15. Stawiacze min – 11,3
I.16. Trałowce – 7,8
I.17. Patrolowce – 10,1
I.18. Ścigacze OP – 7,3
II.
Małe okręty bojowe – średnio 7,0 – w tym:
II.1. Kutry trałowe – 6,6
II.2. Kutry patrolowe – 12,3
II.3. Ścigacze artyleryjskie – 4,7
II.4. Ścigacze torpedowe – 4,7
III.
Okręty podwodne – średnio 8,4 – w tym:
III.1. Okręty podwodne torpedowe – 8,4
III.2. Podwodne stawiacze min – 8,0
IV.
Okręty desantowe – średnio 4,5 – w tym:
IV.1. Okręty desantowe duże – 2,0
IV.2. Okręty desantowe średnie – 4,7
IV.3. Okręty desantowe małe – 4,7
IV.4. Kutry desantowe – 4,5
IV.5. Okręty dowodzenia – 1,0
IV.6. Transportowce desantowe – 4,0
V.
Okręty pomocnicze – średnio 11,7 – w tym:
V.1. Poławiacze torped – 19,0
V.2. Okręty bazy nurków – 20,0
V.3. Transportowce wodnosamolotów – 11,5
V.4. Okręty bazy OP – 20,0
V.5. Okręty bazy ścigaczy – 13,0
V.6. Transportowce wojska – 14,0
V.7. Zbiornikowce floty – 11,1
V.8. Zaopatrzeniowce – 10,3
V.9. Okręty warsztatowe – 16,0
V.10 Okręty ratownicze OP – 2,0
V.11. Holowniki – 10,4
V.12. Lodołamacze – 15,8
VI. Okręty
szkolne, badawcze, hydrograficzne i reprezentacyjne – średnio 12,3 – w tym:
VI.1. Okręty szkolno-bojowe – 15,5
VI.2. Żaglowce szkolne – 13,0
VI.3. Okręty reprezentacyjne – 1,5
VI.4. Okręty hydrograficzne – 12,0
VI.5. Okręty badawcze – 16,5
Dla
całości floty wychodzi średnio 8,2.
Teraz porównanie stanu faktycznego do moich
własnych założeń:
- grupa I – założenia <10,0 – jest 9,2 –
może być;
- grupa II – założenia <7,5 – jest 7,0 –
może być;
- grupa III – założenia <7,5 – jest 8,4 –
do poprawy!
- grupa IV – założenia <5,0 – jest 4,5 –
może być;
- grupa V – założenia <12,5 – jest 11,7 –
może być;
- grupa VI – założenia <12,5 – jest 12,3 –
jeszcze ujdzie;
- dla całości – założenia <9,0 – jest 8,2
– może być.
Ogólnie wygląda to chyba nieźle, chociaż
niektóre klasy, czy grupy okrętów wymagają „odświeżenia”; dotyczy to głównie OP
oraz niektórych okrętów pomocniczych. Będę to miał na uwadze.
Zwraca uwagę wybitna nowoczesność intensywnie rozwijanej klasy okrętów desantowych. Wypada zgodzić się, że okręty podwodne wymagają pilnego odświeżenia. Ta klasa jednostek starzeje się szybciej od innych. 10-letni okręt podwodny nie powinien mieć przed sobą więcej niż 4-5 lat służby. Chyba, że przeszedłby obszerną modernizację z wymianą diesli i baterii akumulatorów, ale Ty takich modernizacji nie praktykujesz. Może starsze, duże okręty tego typu, przebudujesz jednak na podwodne transportowce np. do prowadzenia operacji specjalnych o charakterze dywersyjnym?
OdpowiedzUsuńŁK
Problem z OP - jak widać - sam zauważyłem. Sugerowany przez Ciebie resurs dla OP jest zgodny z moim. Temat adaptacji starszych i większych jednostek tej klasy do rozważenia.
UsuńJKS
Trzeba sobie uświadomić, że, w przypadku równomiernego rozwoju floty „średni wiek 10 lat” oznacza, że najmłodsze okręty mają 1 rok, a najstarsze 20, Czyli przewidywany czas służby jest rzędu dwukrotności „średniego” wieku (tutaj 20 lat).
OdpowiedzUsuńZałożona średnia 7,5 lat dla okrętów podwodnych, czyli czas służby 15 lat wydaje się dość długi.
Nie do końca zgadzam się na wrzucenie do jednej klasy pancerników, krążowników i niszczycieli. Pancernik nawet ponad 20 letni ma sens w służbie. A jednocześnie w czasie wojny niszczyciele już mające ponad 15 lat praktycznie nie nadawały się do służby w pierwotnej roli.
Porównanie z innymi flotami jest trudne. W realnych flotach traktat waszyngtoński spowodował zniekształcenie. Wiek pancerników wydłużył się do nawet 25 lat służby. Ale dla krążowników lata 20-te to praktycznie nowy start „od zera” (starsze, w większej liczbie, to tylko klasy „C” i „D”, które nie służyły, jako „prawdziwie” krążowniki).
H_Babbock
Ja również widzę różnicę pomiędzy pancernikami, a np. niszczycielami, stąd wyodrębnienie poszczególnych klas. Zgadzam się również z tym, że 8,0 lat dla pancerników, to nie to samo, co 8,8 lat dla niszczycieli.
UsuńUwaga o wpływie realnego Traktatu na wiek flot słuszna. Jednakże nawet w okresie, kiedy Traktatu oficjalnie nie uwzględniałem, to i tak w praktyce się do niego stosowałem.
JKS