środa, 25 stycznia 2017

Kuter ochrony wybrzeża typu KP-57 1941 (18 szt.)



Kuter ochrony wybrzeża typu KP-57 1941 (18 szt.)

Po przejęciu trzech wysp antylskich, a przede wszystkim Karolinów, znacznie zwiększyła się długość wybrzeży, które należy chronić. Stąd decyzja o budowie sporej liczby nowych kutrów ochrony wybrzeża, oficjalnie klasyfikowanych jako kutry patrolowe. Wszystkie okręty tego typu będą stacjonować w naszych posiadłościach zamorskich.
Prezentowane kutry posiadają – jako pierwsze okręty tej klasy – urządzenia radarowe, które choć przeznaczone są głównie do kontroli przestrzeni powietrznej, to mają zdolność wykrywania również okrętów nawodnych na dystansach wprawdzie niewielkich, ale zawsze przekraczających możliwości obserwacji optycznej. Daje to możliwość użycia tych jednostek w roli okrętów „wczesnego ostrzegania” Słowo „wczesne” należy traktować adekwatnie do możliwości radaru typu RWN-P-1.
W porównaniu do poprzednich kutrów typu KP-45, KP-57 posiada minimalnie większą wyporność, trochę silniejsze uzbrojenie oraz nieznacznie powiększoną prędkość i zasięg. Trochę nietypowy dla jednostek tej klasy kształt dziobu (podcięcie dające zanurzenie w pionie dziobu ok. 0,55 m) umożliwia swobodne podejście do brzegu nieurządzonego (np. plaży). Taki kształt dziobu może też zmniejszyć skutki wejścia na mieliznę, rafę, czy skałę podwodną, a wody, po których okręciki te będą się poruszały są jeszcze dość słabo zbadane.
Uzbrojenie pop jest – powiedzmy sobie – symboliczne i służy bardziej do odstraszania wrogich OP, niż do ich skutecznego zwalczania.
Mimo wszystkich ograniczeń, wynikających z niewielkich rozmiarów tych okrętów uważam, że jednostki te okażą się przydatne, w pewien sposób „zagęszczając” naszą obecność na akwenach bezpośrednio przylegających do naszych kolonii i innych zamorskich posiadłości.



Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/d482df528512781

KP-57, Poland Coast guard boat laid down 1941

Displacement:
            68 t light; 69 t standard; 74 t normal; 78 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (102,33 ft / 98,43 ft) x 14,76 ft x (5,41 / 5,56 ft)
            (31,19 m / 30,00 m) x 4,50 m  x (1,65 / 1,69 m)

Armament:
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 250 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1925 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck forward
                        1 raised mount
      Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 1,102 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 1 051 shp / 784 Kw = 18,50 kts
            Range 730nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 8 tons

Complement:
            12 - 16

Cost:
            £0,040 million / $0,160 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 2,9%
               - Guns: 1 tons, 1,1%
               - Weapons: 1 tons, 1,9%
            Machinery: 28 tons, 37,4%
            Hull, fittings & equipment: 37 tons, 49,3%
            Fuel, ammunition & stores: 7 tons, 8,8%
            Miscellaneous weights: 1 tons, 1,5%
               - On freeboard deck: 1 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              85 lbs / 38 Kg = 43,5 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,16
            Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
            Roll period: 10,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,17

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,330 / 0,338
            Length to Beam Ratio: 6,67 : 1
            'Natural speed' for length: 12,10 kts
            Power going to wave formation at top speed: 69 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 21,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Forward deck:       35,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Aft deck:    30,00%,  4,59 ft / 1,40 m,  4,59 ft / 1,40 m
               - Quarter deck:        15,00%,  4,59 ft / 1,40 m,  4,59 ft / 1,40 m
               - Average freeboard:                      6,89 ft / 2,10 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 124,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 95,2%
            Waterplane Area: 894 Square feet or 83 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 126%
            Structure weight / hull surface area: 20 lbs/sq ft or 97 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,77
                        - Longitudinal: 9,93
                        - Overall: 1,00
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

Sensors:
SP-2
RN-1
RWN-P-1

KP-57 - KP-74  (1941)
 




4 komentarze:

  1. Sympatyczne okręciki będące odpowiednikiem licznych, amerykańskich typów CG. W razie konieczności mogą również być wykorzystane w charakterze małych ścigaczy okrętów podwodnych. Można także, po demontażu broni przeciwpodwodnej i zamontowaniu dodatkowego działka 40 mm, używać ich jako małych, przybrzeżnych (lub śródlądowych) kanonierek motorowych. Swoją koleją rzeczy trochę szkoda, że Twoja flota (uwzględniająca lotnictwo) pomija jednostki rzeczne.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co do jednostek rzecznych, takie było założenie i takiego się trzymam. Jedynym i tylko częściowym wyjątkiem były kanonierki rzeczno-morskie typu "Smok" (1923).

      JKS

      Usuń
    2. Podobają mi się te kutry. W roli kanonierek (raczej kutrów artyleryjskich) widziałbym raczej na rufie 25 mm.

      Usuń
    3. Skoro 1x40 mm jest równoważne wagowo z wyposażeniem pop tego kutra, to czemu nie... 25 mm to jednak nie ten rozmiar kapelusza.

      JKS

      Usuń