Kuter ochrony wybrzeża typu KP-57 1941 (18 szt.)
Po
przejęciu trzech wysp antylskich, a przede wszystkim Karolinów, znacznie
zwiększyła się długość wybrzeży, które należy chronić. Stąd decyzja o budowie
sporej liczby nowych kutrów ochrony wybrzeża, oficjalnie klasyfikowanych jako
kutry patrolowe. Wszystkie okręty tego typu będą stacjonować w naszych
posiadłościach zamorskich.
Prezentowane
kutry posiadają – jako pierwsze okręty tej klasy – urządzenia radarowe, które
choć przeznaczone są głównie do kontroli przestrzeni powietrznej, to mają
zdolność wykrywania również okrętów nawodnych na dystansach wprawdzie
niewielkich, ale zawsze przekraczających możliwości obserwacji optycznej. Daje
to możliwość użycia tych jednostek w roli okrętów „wczesnego ostrzegania” Słowo
„wczesne” należy traktować adekwatnie do możliwości radaru typu RWN-P-1.
W
porównaniu do poprzednich kutrów typu KP-45,
KP-57 posiada minimalnie większą wyporność, trochę silniejsze uzbrojenie oraz
nieznacznie powiększoną prędkość i zasięg. Trochę nietypowy dla jednostek tej
klasy kształt dziobu (podcięcie dające zanurzenie w pionie dziobu ok. 0,55 m)
umożliwia swobodne podejście do brzegu nieurządzonego (np. plaży). Taki kształt dziobu może też zmniejszyć skutki wejścia na mieliznę, rafę, czy skałę podwodną, a wody, po których okręciki te będą się poruszały są jeszcze dość słabo zbadane.
Uzbrojenie
pop jest – powiedzmy sobie – symboliczne i służy bardziej do odstraszania
wrogich OP, niż do ich skutecznego zwalczania.
Mimo
wszystkich ograniczeń, wynikających z niewielkich rozmiarów tych okrętów
uważam, że jednostki te okażą się przydatne, w pewien sposób „zagęszczając”
naszą obecność na akwenach bezpośrednio przylegających do naszych kolonii i
innych zamorskich posiadłości.
Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/d482df528512781
KP-57, Poland Coast guard boat laid down 1941
Displacement:
68
t light; 69 t standard; 74 t normal; 78 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(102,33
ft / 98,43 ft) x 14,76 ft x (5,41 / 5,56 ft)
(31,19
m / 30,00 m) x 4,50 m x (1,65 / 1,69 m)
Armament:
1
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 250 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1
- 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 500 per
gun
Machine gun in deck mount, 1925 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck
forward
1
raised mount
Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
Main DC/AS Mortars
2
- 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 1,102 t total
in
Stern depth charge racks
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 1 051 shp / 784 Kw = 18,50 kts
Range
730nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 8 tons
Complement:
12
- 16
Cost:
£0,040
million / $0,160 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
2 tons, 2,9%
- Guns: 1 tons, 1,1%
- Weapons: 1 tons, 1,9%
Machinery:
28 tons, 37,4%
Hull,
fittings & equipment: 37 tons, 49,3%
Fuel,
ammunition & stores: 7 tons, 8,8%
Miscellaneous
weights: 1 tons, 1,5%
- On freeboard deck: 1 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
85 lbs / 38 Kg = 43,5 x 1,6 " / 40 mm
shells or 0,2 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,16
Metacentric
height 0,4 ft / 0,1 m
Roll
period: 10,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,17
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,330 / 0,338
Length
to Beam Ratio: 6,67 : 1
'Natural
speed' for length: 12,10 kts
Power
going to wave formation at top speed: 69 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 21,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 10,17 ft /
3,10 m, 8,53 ft / 2,60 m
- Forward deck: 35,00%, 8,53 ft / 2,60
m, 8,53 ft / 2,60 m
- Aft deck: 30,00%, 4,59 ft / 1,40 m, 4,59 ft / 1,40 m
- Quarter deck: 15,00%, 4,59 ft / 1,40
m, 4,59 ft / 1,40 m
- Average freeboard: 6,89 ft / 2,10 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 124,5%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 95,2%
Waterplane
Area: 894 Square feet or 83 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 126%
Structure
weight / hull surface area: 20 lbs/sq ft or 97 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,77
-
Longitudinal: 9,93
-
Overall: 1,00
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Sensors:
SP-2
RN-1
RWN-P-1
KP-57 - KP-74
(1941)
Sympatyczne okręciki będące odpowiednikiem licznych, amerykańskich typów CG. W razie konieczności mogą również być wykorzystane w charakterze małych ścigaczy okrętów podwodnych. Można także, po demontażu broni przeciwpodwodnej i zamontowaniu dodatkowego działka 40 mm, używać ich jako małych, przybrzeżnych (lub śródlądowych) kanonierek motorowych. Swoją koleją rzeczy trochę szkoda, że Twoja flota (uwzględniająca lotnictwo) pomija jednostki rzeczne.
OdpowiedzUsuńŁK
Co do jednostek rzecznych, takie było założenie i takiego się trzymam. Jedynym i tylko częściowym wyjątkiem były kanonierki rzeczno-morskie typu "Smok" (1923).
UsuńJKS
Podobają mi się te kutry. W roli kanonierek (raczej kutrów artyleryjskich) widziałbym raczej na rufie 25 mm.
UsuńSkoro 1x40 mm jest równoważne wagowo z wyposażeniem pop tego kutra, to czemu nie... 25 mm to jednak nie ten rozmiar kapelusza.
UsuńJKS