sobota, 1 października 2016

Kuter desantowy typu KD-29 1939-1940 (18 szt.)



Kuter desantowy typu KD-29 1939-1940 (18 szt.)

Kuter ten jest rozwinięciem typu KD-1 i podobnie jak jego poprzednik służy wyłącznie do desantowania na brzeg piechoty i/lub zaopatrzenia, nie mając takich możliwości w stosunku do pojazdów.
Zgodnie z ogólnymi założeniami, jednostka ta ma być „łącznikiem” pomiędzy transportowcami desantowymi, przewożąc na brzeg głównie zaopatrzenie oraz pododdziały tyłowe, a z powrotem rannych, ewentualnie jeńców. Od swojego poprzednika różni się większą o 0,3 m szerokością oraz innymi mało istotnymi szczegółami.
Przewidziano tu możliwość zdjęcia z okrętów, zbędnych w służbie transportowej nkm-ów oraz przekazania ich na ląd, celem wzmocnienia siły ognia desantowanych oddziałów.



link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/c1ba30507294876

KD-29, Poland Landing craft laid down 1939

Displacement:
            29 t light; 30 t standard; 39 t normal; 64 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (62,49 ft / 59,06 ft) x 15,75 ft x (2,95 / 2,97 ft)
            (19,05 m / 18,00 m) x 4,80 m  x (0,70 / 1,15 m)

Armament:
      2 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,08lbs / 0,03kg shells, 2 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1939 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck centre
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 424 shp / 320 Kw = 8,00 kts
            Range 60nm at 8,00 kts
            Bunker at max displacement = 8 tons

Complement:
            6 - 8

Cost:
            £0,009 million / $0,037 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 0,4%
               - Guns: 0 tons, 0,4%
            Machinery: 1 tons, 3,7%
            Hull, fittings & equipment: 11 tons, 29,0%
            Fuel, ammunition & stores: 1 tons, 3,2%
            Miscellaneous weights: 25 tons, 63,7%
               - Hull above water: 25 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              77 lbs / 35 Kg = 1 151,3 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,39
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 8,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,500 / 0,501
            Length to Beam Ratio: 3,75 : 1
            'Natural speed' for length: 9,66 kts
            Power going to wave formation at top speed: 52 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 26,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            10,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Forward deck:       60,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Aft deck:    20,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Quarter deck:        10,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Average freeboard:                      5,59 ft / 1,70 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 83,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 97,1%
            Waterplane Area: 644 Square feet or 60 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 138%
            Structure weight / hull surface area: 12 lbs/sq ft or 59 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,62
                        - Longitudinal: 5,63
                        - Overall: 0,77
            Caution: Hull subject to strain in open-sea
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

KD-29 - KD-40 (1939)
KD-41 - KD-46 (1940)




4 komentarze:

  1. Stanowiska nkm-ów wyglądają identycznie, jak na KD-1. Zakładam więc, że tamte też umożliwiają ich zdjęcie i użycie na lądzie. Mimo dziesięciu lat rozwoju techniki te okręty nie stanowią istotnego postępu w porównaniu z poprzednim typem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, tamte też umożliwiają. Jednakże kutry typu "KD-1" były budowane z myślą o ich wykorzystaniu w pierwszej fali pierwszego rzutu desantu (niebawem wyjaśnię te zawiłości taktyczne) i dlatego informacja o tym w swoim czasie się nie pojawiła. Dzisiaj tę rolę (szturmową) przejmują kutry typu "KD-7" (których ilość niebawem znacznie się powiększy).
      Kutry desantowe 10 lat temu były pewną nowinką i trudno teraz coś istotnego do tej koncepcji dodać. W "realu" okręty tej klasy przez ok. 30 lat (1941-1984) też zasadniczo się nie zmieniały.

      JKS

      Usuń
  2. "...a z powrotem rannych, ewentualnie jeńców." Bardzo idealistyczne podejście, szczególnie w odniesieniu do jeńców. Realia były jednak zupełnie odmienne...
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno z góry zakładać pozostawianie rannych swojemu losowi i mordowanie jeńców, a co z tych "szlachetnych" zamiarów da się w praktyce zrealizować, to już inna sprawa...

      JKS

      Usuń