sobota, 20 sierpnia 2022

BIULETYN INFORMACYJNY NR 9/1/1925

 BIULETYN INFORMACYJNY NR 9/1/1925

Okręty

Oddany został do służby lekki krążownik typu Java. Parametry okrętu są w zasadzie identyczne do tych z realnego świata, dodano jedynie 4xIIx13,2/78.
Oddane zostały do służby dwa okręty podwodne typu O8 (post z dnia 06.08.2022).
Wycofano ze służby czynnej lekki krążownik Zeeland i przeznaczono go na okręt-cel dla okrętów podwodnych. Oczywiście, aby cel wytrzymał więcej niż jedno ćwiczenie, strzelania będą się odbywać za pomocą torped ćwiczebnych, bez głowicy bojowej.
W trakcie budowy pozostają:
- dwa lekkie krążowniki typu Java,
- jeden okręt podwodny typu O8,
- dwa okręty podwodne typu KVIII,
- transportowiec wodnosamolotów typu Amsterdam,
- trzy patrolowce typu Eridanus,
- osiem niszczycieli typu Evertsen,
- dwa krążowniki ciężkie typu Suriname,
- jeden holownik oceaniczny typu Titaan,
- jeden okręt warsztatowy typu Huygens.

Uzbrojenie

Wdrożono produkcję:

- dział morskich 120/50 mm, zakłady Wilton-Fijenoord na licencji Bofors;
- dział morskich 210/50 mm, zakłady Wilton-Fijenoord wg własnego projektu.

Samoloty

Weszły do służby:

Fokker D.XIII
- jednomiejscowy samolot myśliwski, dwupłat, rok oblotu 1924, lata produkcji 1925-30;
- wymiary: (LxSxH) 7,90x11,00x2,90 m, powierzchnia nośna 21,50 m2;
- masa: własna 1220 kg, startowa 1650 kg;
- jednostka napędowa: silnik widlasty, 10-cylindrowy, chłodzony cieczą Fokker V10-600, o mocy nominalnej 600 KM;
- prędkość maksymalna: 277 km/h;
- pułap maksymalny: 8100 m;
- prędkość wznoszenia: 9,90 m/s;
- zasięg: 330 Mm (611 km);
- uzbrojenie: 2xIx7,9 mm.
Koolhoven F.K.31
- dwumiejscowy samolot myśliwsko-rozpoznawczy, górnopłat (parasol), rok oblotu 1923, lata produkcji 1925-27;
- wymiary: (LxSxH) 7,80x13,70x3,40 m, powierzchnia nośna 27,20 m2;
- masa: własna 1040 kg, startowa 1800 kg;
- jednostka napędowa: silnik gwiazdowy, 9-cylindrowy, chłodzony powietrzem Bristol Jupiter IV, o mocy nominalnej 420 KM;
- prędkość maksymalna: 255 km/h;
- pułap maksymalny: 7200 m;
- prędkość wznoszenia: 5,56 m/s;
- zasięg: 500 Mm (926 km);
- uzbrojenie: 3xIx7,9 mm.
Dowództwo Lotnictwa MW dysponuje obecnie:
- 42 wodnosamolotami Fokker T.II,
- 18 łodziami latającymi Fokker B.I,
- 10 samolotami myśliwsko-rozpoznawczymi Koolhoven F.K.31,
- 10 samolotami myśliwskimi Fokker D.XIII,
- 15 samolotami rozpoznawczymi Fokker C.IV.

Pozostałe wiadomości

Z prawie rocznym opóźnieniem zakończono budowę głównej bazy niderlandzkiej MW w Den Helder. Baza składa się z:
- 11 basenów portowych różnej wielkości (dodatkowo trzy baseny dla jednostek cywilnych);
- bazy dla 22-34 wodnosamolotów;
- głównej siedziby Admiralicji wraz z towarzyszącymi budynkami administracyjno-gospodarczymi;
- zespołu magazynów uzbrojenia, amunicji, wyposażenia, części zamiennych, sprzętu kwatermistrzowskiego, umundurowania, żywności itp.;
- zespołu zbiorników paliwa płynnego (olej opałowy i napędowy, benzyna) i smarów;
- składu węgla;
- budynków koszarowych, socjalnych, służby zdrowia, sportowych, kulturalnych, itp.
W bezpośrednim sąsiedztwie bazy powstała stocznia Willemsoord Werf z:
- pięcioma suchymi dokami 35-180 m,
- sześcioma pochylniami 20-60 m,
- żurawiem pływającym 400 t,
- niezbędnymi warsztatami produkcyjno-remontowymi.
Ważnym elementem bazy są również zakłady zbrojeniowe Westoever, produkujące artylerię okrętową, turbiny parowe, silniki diesla oraz inne pomocnicze urządzenia okrętowe.
Dostępu do bazy od morza i lądu bronią trzy pochodzące z XVII-XVIII w, lecz zmodernizowane forty oraz dwie umocnione baterie artylerii, łącznie wyposażone m.in. w:
- 5 dział 283 mm,
- 4 działa 149 mm,
- 6 dział 120 mm,
- 3 działa 75 mm,
- 31 działek 37 mm,
- 32 nkm-ów 13,2 mm plot.
W przypadku zagrożenia, międzypola fortów zostaną dodatkowo wypełnione fortyfikacjami polowymi (stanowiska działek ppanc, dział polowych, moździerzy i broni maszynowej, okopy, transzeje, pola minowe oraz zasieki).
W Den Helder znajduje się północny wylot kanału Groot Noordhollandsch Kanaal. Umożliwia on przerzucanie mniejszych okrętów (do 110 m długości, 18,2 m szerokości i 7,3 m zanurzenia) pomiędzy Den Helder a Amsterdamem, co może mieć duże znaczenie w przypadku ewentualnej blokady jednej z tych baz.

15 komentarzy:

  1. Pomału bo pomału rozbudowuje się infrastruktura, stocznie, bazy, flota...
    Poczekajmy koledzy. Dajmy czas Autorowi na jego autorski, drugi przypomnę, projekt.
    Pierwszy chyba nikogo nie zawiódł jak sądzę.
    Cierpliwości...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje za wsparcie.

      JKS

      Usuń
    2. Ja zapytam o coś zupełnie odmiennego, a mianowicie, czy awizowane okręty pomocnicze (transportowiec wodnosamolotów, holownik oceaniczny i okręt warsztatowy) są również planowane jako "bohaterowie" samodzielnych postów?
      ŁK

      Usuń
    3. Może rzeczywiście w poprzedniej odsłonie (historia floty Królestwa) Autor przyzwyczaił nas dużej dynamiki postów „dużo okrętowych”. A tutaj zapowiedź Autora o „małych jednostkach” zabrzmiała (w kontekście komentarza ŁK o małym odzewie) jak świadoma „antyreklama”.
      Inna sprawa, że w poprzedniej odsłonie dodatkowo toczyły się żywe dyskusje o strategii i celach floty, a tutaj praktycznie zero odzewu na analogiczny temat. I to, pomimo, że sytuacja Niderlandów w mojej opinii jest dużo trudniejsza (niż Królestwa z poprzedniej odsłony).
      H_Babbock

      Usuń
    4. @ ŁK Ad. 20 sierpnia 2022 05:37
      Czemu bohaterowie jest w ujęte w cudzysłowie?. Tego typu okręty są równie ważne, jeśli nie ważniejsze, dla floty. Bez nich, okrętów zaopatrzeniowych, remontowych, paliwowych, holowników itd, każdy uszkodzony, lub bez paliwa/ amunicji okręt musiałby by być odsyłany do bazy osłabiając flotę. A bez holowników musiałby by zostać dobity.
      Przez analogię.
      Piloci 303 dywizjonu myśliwskiego nigdzie by nie polecieli gdyby nie "siły pomocnicze" w postaci mechaników, zbrojmistrzów i reszty "tatałajstwa" od czarnej roboty. Co nie znaczy że byli mniej ważni i ciężko pracowali na wizerunek "gwiazdy" dla pilota/pancernika/krążownika.

      Usuń
    5. Czemu cudzysłów? Bo takie posty są z definicji mało ekscytujące. A Navypedia również pomija jednostki stricte pomocnicze... :)
      ŁK

      Usuń
    6. Pozwolę sobie jeszcze raz użyć alegorii piramidy. Piramida, jako figura geometryczna, musi posiadać wierzchołek oraz podstawę. Terminy stereometrii mówią o wycinku piramidy, który mieści się gdzieś tam, pomiędzy podstawą a wierzchołkiem. Zakładam, że wierzchołkiem są klasyczne okręty bojowe (BB, BC, CV, CA, CL, DD, SS), "wycinkiem" jednostki takie jak: patrolowce, dozorowce, ścigacze OP, minowce, itp., a podstawą całe to, pomijane w większości narracji, "barachło" (okręty techniczne, tankowce, zaopatrzeniowce, transportowce wojska, okręty szpitalne, desantowce, okręty bazy, holowniki, dragi, szalandy, lichtugi, doki i dźwigi pływające, krypy i barki magazynowe oraz mieszkalne, bunkierki, motorówki portowe, etc, etc, etc. Natrafiłem kiedyś na listę tego "barachła" w RN dla lat 1940-45. Przejrzałem mniej niż 10% z tej listy i miałem już dość. Jednakże, te właśnie takie "nikczemne" jednostki stanowią podstawę siły floty tak, jak rozmiar podstawy determinuje jej wysokość.
      Żadnej Ameryki tu nie odkryłem, rozwinąłem tylko myśl kolegi Rafała z 20 sierpnia 2022 05:37.

      JKS

      Usuń
    7. @ŁK Ad 21 sierpnia 2022 02:46
      Biorąc pod uwagę powyższy wpis dziwi mnie że Kolega narzeka na "mały ruch" na blogu.
      Jednak tak naprawdę żadna flota nie składała się z samych pancerników itd itp...
      Bardzo bym chciał zobaczyć jak taka Iowa, Richelieu, KGV ect(proszę sobie wybrać dowolny okręt od niszczyciela w górę) samodzielnie "parkuje" przy kei w porcie bez tego "barachła". Ilość zniszczeń w porcie oraz uszkodzeń okrętu powinna przejść wszelkie wyobrażenie blondynki parkującej w godzinach szczytu pod supermarketem...
      Są owszem mało ekscytujące lecz bez okrętu hydrograficznego rozpoznającego wcześniej akwen to pancernik wyląduje na rafie.. I tyle z jego potęgi będzie.

      Usuń
    8. @JKS
      20 sierpnia 2022 05:37 to nie ja.

      Usuń
    9. Przepraszam, miałem na myśli Twój komentarz z 20 sierpnia 2022 23:16.

      JKS

      Usuń
  2. Trochę jak w normalnym życiu: większość ludzi w cywilu ekstytowało się dużymi okrętami, gdy gros roboty robiły okręty mniejsze i przez nich niezauważane.

    OdpowiedzUsuń
  3. Moim zdaniem nastąpiło tu kompletne pomieszanie dwóch spraw.
    1) Czy flota może istnieć bez jednostek pomocniczych – holowników, tankowców,….?
    2) Czy, żeby opisać działania floty trzeba wymieniać wszystkie jednostki pomocnicze, które współuczestniczyły w działaniach?
    Ad 1. – tu jest (moim zdaniem) absolutna zgoda – oczywiście, że jednostki pomocnicze są konieczne.
    Ad 2. A tu jest różnica poglądów. Ja zrozumiałem, że JKS (ale i Rafał), uważają, że koniecznie trzeba opisywać te jednostki pomocnicze. Ja uważam, że nie jest to niezbędne, I raczej uśmierca to blog, niż go podtrzymuje. Moim zdaniem wystarczyłaby okresowa informacja zbiorcza o tym co zbudowano, co skreślono, itp…
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I tu się z Tobą zgodzę!
      ŁK

      Usuń
    2. Wcale nie uważam że trzeba koniecznie je wszystkie opisywać. Jednak staram się zrozumieć podejście kol. JKS i raczej go wspierać niż dołować.
      Będzie miał kaprys to opisze wszystko od łodzi portowych poczynając.
      Choć przyznam podejście kol. H_Babbock bardziej do mnie przemawia.

      Usuń