Pancernik typu Bolesław Chrobry 1912 (2 szt.)
Największy
i najsilniejszy z naszych pancerników przed Wielką Wojną i znowu trochę
nowości. Chrobry jest pierwszym na
świecie okrętem, na którym zamontowano 3-działowe wieże kalibru 305 mm;
wyprzedził włoski Dante Alighieri
(1913) tylko o kilka miesięcy, ale zawsze… Jest to również jeden z pierwszych (a
może nawet pierwszy – dane niekompletne) na świecie drednotów bez dział
artylerii głównej na śródokręciu. Cała artyleria główna jest zamontowana w osi okrętu
na dziobie i rufie w superpozycji. Niby to jeszcze drednot, a już zapowiedź
nowych tendencji. Prędkość i zasięg nieznacznie przewyższa, a opancerzenie
dorównuje najsilniejszym pancernikom tych lat. Wprawdzie w roku 1912
Brytyjczycy zaczęli montować na swoich drednotach działa 343 mm, ale w
mniejszej ilości (8-10 luf); tak że waga ich salwy burtowej była porównywalna
do naszej. Jednostka posiada również liczną artylerię średnio- i małokalibrową oraz
dobre uzbrojenie torpedowe. Silnie zwarta sylwetka okrętu (prawie piramida!) jest
odbiciem moich preferencji, a przy okazji pozwala zaoszczędzić na długości pasa
pancernego, a przez to na ciężarze. Zwraca uwagę także dość nowoczesny profil
dziobu i istnienie w zasadzie tylko jednego masztu (ponad 60 m wysokości –
pozdrowienia dla de Villarsa :)). W
latach 1912-1913 wcielono do floty 2 jednostki, obydwie nadal służą.
Bolesław
Chrobry, Poland Battleship laid down 1912
Displacement:
19 683 t light; 20 893 t
standard; 22 091 t normal; 23 050 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
560,40 ft / 557,74 ft x 88,58 ft x
29,53 ft (normal load)
170,81 m / 170,00 m x 27,00 m x 9,00 m
Armament:
12 - 12,01" / 305 mm guns (4x3
guns), 853,19lbs / 387,00kg shells, 1910 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes) on centreline ends, evenly spread
12 - 4,72" / 120 mm guns in single
mounts, 44,97lbs / 20,40kg shells, 1908 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, all amidships
6 - 2,95" / 75,0 mm guns in single
mounts, 14,11lbs / 6,40kg shells, 1906 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread, all raised mounts
12 - 1,85" / 47,0 mm guns in single
mounts, 3,31lbs / 1,50kg shells, 1910 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread, 10 raised mounts
Weight of broadside 10 570 lbs
/ 4 795 kg
Shells per gun, main battery: 125
4 - 21,0" / 533 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width
(max) Length (avg) Height (avg)
Main: 11,8" / 300 mm 328,08
ft / 100,00 m 14,11 ft / 4,30 m
Ends: 2,95" / 75 mm 229,33 ft
/ 69,90 m 6,89 ft / 2,10 m
Upper: 5,91" / 150 mm 173,88
ft / 53,00 m 7,22 ft / 2,20 m
Main Belt covers 90% of normal length
- Torpedo Bulkhead:
3,94" / 100 mm 328,08 ft / 100,00 m 19,69 ft / 6,00 m
- Gun armour: Face (max) Other
gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 11,8" / 300 mm 7,87"
/ 200 mm 11,8" /
300 mm
2nd: 3,94"
/ 100 mm - -
- Armour deck: 3,94" / 100 mm, Conning
tower: 11,81" / 300 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 34 220
shp / 25 528 Kw = 22,00 kts
Range 7 500nm at 11,00 kts
Bunker at max displacement =
2 157 tons
Complement:
905 - 1 177
Cost:
£2,049 million / $8,197 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 1 392 tons, 6,3%
Armour: 8 832 tons, 40,0%
- Belts: 3 013 tons, 13,6%
- Torpedo bulkhead: 941 tons, 4,3%
- Armament: 2 213 tons, 10,0%
- Armour Deck: 2 465 tons, 11,2%
- Conning Tower: 200 tons, 0,9%
Machinery: 1 364 tons, 6,2%
Hull, fittings & equipment:
8 076 tons, 36,6%
Fuel, ammunition & stores:
2 408 tons, 10,9%
Miscellaneous weights: 18 tons, 0,1%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
28 956 lbs / 13 134 Kg = 33,4 x 12,0 " / 305 mm shells or
5,5 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,09
Metacentric height 4,9 ft / 1,5 m
Roll period: 16,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,59
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,41
Hull form
characteristics:
Hull has raised forecastle
Block coefficient: 0,530
Length to Beam Ratio: 6,30 : 1
'Natural speed' for length: 23,62
kts
Power going to wave formation at top
speed: 46 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 6,00 degrees
Stern overhang: -1,64 ft / -0,50 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 25,26 ft
/ 7,70 m
- Forecastle (15%): 23,62 ft / 7,20
m (16,40 ft / 5,00 m aft of break)
- Mid (0%): 16,40 ft /
5,00 m
- Quarterdeck (0%): 16,40
ft / 5,00 m
- Stern: 16,40
ft / 5,00 m
- Average freeboard: 17,59
ft / 5,36 m
Ship tends to be wet forward
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 88,5%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 116,8%
Waterplane Area: 33 842 Square
feet or 3 144 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 97%
Structure weight / hull surface area:
168 lbs/sq ft or 821 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,95
- Longitudinal: 1,71
- Overall: 1,01
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is adequate
Room for accommodation and
workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy
weather easily
Bolesław Chrobry (1912)
Kazimierz Odnowiciel (1913)
Kanonierka kolonialna – awizo typu Sfinks 1906-1909 (3 szt.)
A
oto okręt-hybryda; zaliczam go do kanonierek, chociaż jest to raczej awizo we
francuskim rozumieniu tej klasy. Jest to jednostka wielofunkcyjna, co dla
okrętu kolonialnego jest akurat zaletą. Głównym jej zadaniem jest utrzymywanie
wielokierunkowej łączności pomiędzy koloniami i terytorium macierzystym oraz
eskortowanie własnych statków handlowych i okrętów zaopatrzeniowych. Okręt ma
stosunkowo silne uzbrojenie, które nadaje mu cechy lekkiego (leciutkiego :))
krążownika, posiada również możliwość postawienia do 30 min na liniach
żeglugowych i podejściach do zamorskich baz nieprzyjaciela. Może wspierać
działania oddziałów kolonialnych na lądzie oraz przewozić na niezbyt długich
dystansach (dwa-trzy dni) do 100 żołnierzy. Świetna dzielność morska przydaje
się na burzliwych wodach mórz południowych, a wielki zasięg umożliwia podróż z
dowolnej kolonii do kraju (i odwrotnie) bez bunkrowania. Przyzwoita prędkość
jest jakby kompromisem pomiędzy wymaganiami dla krążownika i kanonierki. Czyli
okręt-ideał? Nie bardzo; ponieważ nie jest to ani dobry krążownik, ani dobry
stawiacz min, ani silna – jak na swoją wielkość – kanonierka. Wartość tej
jednostki zasadza się tylko na jej uniwersalności. Projekt całkowicie spełnia
moje oczekiwania, jeśli będziecie tego samego zdania, to dobuduję jeszcze kilka
sztuk - tego typu okrętów nigdy nie za wiele. Uważam także, że projekt może być
protoplastą późniejszych eskortowców, choć mniejszych i ze słabszym uzbrojeniem
artyleryjskim. W latach 1906-1909 oddano do użytku 4 jednostki, 3 z nich
przeżyły Wielką Wojnę.
Displacement:
1 587 t light; 1 660 t
standard; 2 191 t normal; 2 616 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
310,04 ft / 308,40 ft x 41,01 ft x
14,44 ft (normal load)
94,50 m / 94,00 m x 12,50 m x 4,40 m
Armament:
3 - 5,98" / 152 mm guns in single
mounts, 99,87lbs / 45,30kg shells, 1905 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists on centreline ends, majority forward
6 - 2,24" / 57,0 mm guns in single
mounts, 6,00lbs / 2,72kg shells, 1904 Model
Quick firing guns in deck mounts on side, evenly spread, 4 raised mounts
2 - 0,51" / 13,0 mm guns in single
mounts, 0,07lbs / 0,03kg shells, 1900 Model
Machine guns in deck mounts on side, evenly spread, all raised mounts
Weight of broadside 318 lbs / 144 kg
Shells per gun, main battery: 150
1 - 17,7" / 450 mm above water
torpedoes
Armour:
- Belts: Width
(max) Length (avg) Height (avg)
Main: 1,97" / 50 mm 131,23 ft
/ 40,00 m 10,50 ft / 3,20 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 65% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other
gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,98" / 25 mm - -
- Conning tower: 1,97" / 50 mm
Machinery:
Coal and oil fired boilers, complex
reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 4 661
ihp / 3 477 Kw = 19,00 kts
Range 12 500nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 956
tons (75% coal)
Complement:
159 - 208
Cost:
£0,184 million / $0,735 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 44 tons, 2,0%
Armour: 144 tons, 6,6%
- Belts: 127 tons, 5,8%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 10 tons, 0,5%
- Armour Deck: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 7 tons, 0,3%
Machinery: 650 tons, 29,6%
Hull, fittings & equipment: 736
tons, 33,6%
Fuel, ammunition & stores: 604
tons, 27,6%
Miscellaneous weights: 13 tons, 0,6%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
2 228 lbs / 1 011 Kg = 20,8 x 6,0 " / 152 mm shells or
0,7 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,62
Metacentric height 2,9 ft / 0,9 m
Roll period: 10,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 81 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,17
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,63
Hull form
characteristics:
Hull has rise forward of midbreak
and transom stern
Block coefficient: 0,420
Length to Beam Ratio: 7,52 : 1
'Natural speed' for length: 20,77
kts
Power going to wave formation at top
speed: 46 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 16,08 ft
/ 4,90 m
- Forecastle (10%): 14,44 ft / 4,40
m
- Mid (40%): 14,44 ft /
4,40 m (7,22 ft / 2,20 m aft of break)
- Quarterdeck (0%): 7,22
ft / 2,20 m
- Stern: 7,22 ft
/ 2,20 m
- Average freeboard: 10,17
ft / 3,10 m
Ship tends to be wet forward
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 112,6%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 90,7%
Waterplane Area: 8 186 Square
feet or 760 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 121%
Structure weight / hull surface
area: 60 lbs/sq ft or 294 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,95
- Longitudinal: 1,73
- Overall: 1,01
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is cramped
Room for accommodation and
workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can
fire her guns in the heaviest weather
30 mines
Sfinks (1906)
Centaur (1907)
Tyfon (1908)
Tankowiec floty typu Tatry 1898-1899 (3 szt.)
Od roku 1903 są
wprowadzane we flocie kotły opalane paliwem płynnym. Niestety, służby
techniczne i planistyczne byłej Admiralicji zaspały i nie zamówiły z
wyprzedzeniem tankowców dla floty. Na skutek tego zaniedbania, okręty
posiadające nowe kotły zmuszone były do korzystania z tankowców cywilnych lub
sojuszniczych. Aby ten problem rozwiązać zakupiono u prywatnego armatora 4
tankowce tego samego typu i po dokonaniu niezbędnych adaptacji wcielono w roku
1906 w skład floty. Są to zbiornikowce średniej wielkości o parametrach raczej
typowych dla czasu ich powstania. Trzeba jednak zaznaczyć, że przed nimi
niewiele zbudowano na świecie jednostek przeznaczonych od początku do roli
tankowca. Okręty przewożą ponad 2 000 t paliwa, bardzo duży zasięg
umożliwia dotarcie do własnych okrętów praktycznie w dowolnym miejscu świata. Przy
zaopatrywaniu na krótszych dystansach tankowiec może do przewiezienia paliwa
wykorzystać dodatkowo swoje własne zbiorniki, w tym przypadku ilość
dostarczanego paliwa oczywiście wzrasta. Okręty służą również do uzupełniania
zapasów paliwa w bazach zaopatrzeniowych i koloniach. Uzbrojenie symboliczne
wyłącznie do samoobrony. W czasie Wielkiej Wojny jedna jednostka została
storpedowana przez niemiecki okręt podwodny i utracona.
Ponieważ zakup tych
jednostek był rozwiązaniem awaryjnym i doraźnym, planowana jest budowa nowych
zbiornikowców, które będą sukcesywnie wypierały węglowce.
Rysunek przedstawia okręt załadowany do ¾
maksymalnej nośności.
Tatry, Poland
Fleet tanker laid down 1898
Displacement:
3 092 t light; 3 178 t
standard; 4 041 t normal; 4 732 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
307,74 ft / 300,20 ft x 37,73 ft x
17,22 ft (normal load)
93,80 m / 91,50 m x 11,50 m x 5,25 m
Armament:
2 - 4,02" / 102 mm guns in single
mounts, 24,91lbs / 11,30kg shells, 1895 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists on centreline ends, evenly spread
5 - 1,85" / 47,0 mm guns in single
mounts, 3,31lbs / 1,50kg shells, 1896 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread, all raised mounts
Weight of broadside 60 lbs / 27 kg
Shells per gun, main battery: 120
Machinery:
Oil fired boilers, complex
reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 2 678
ihp / 1 998 Kw = 14,00 kts
Range 15 000nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement =
1 554 tons
Complement:
253 -
329
Cost:
£0,172
million / $0,687 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 10 tons, 0,2%
Machinery: 393 tons, 9,7%
Hull, fittings & equipment: 939
tons, 23,2%
Fuel, ammunition & stores: 949
tons, 23,5%
Miscellaneous weights: 1 750
tons, 43,3%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
3 821 lbs / 1 733 Kg = 118,0 x 4,0 " / 102 mm shells or
1,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,00
Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
Roll period: 14,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 35 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,21
Hull form
characteristics:
Hull has raised forecastle, rise
forward of midbreak, raised quarterdeck
Block coefficient: 0,725
Length to Beam Ratio: 7,96 : 1
'Natural speed' for length: 17,33
kts
Power going to wave formation at top
speed: 40 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 20
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 7,55 ft / 2,30 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 20,67 ft
/ 6,30 m
- Forecastle (13%): 18,70 ft / 5,70
m (11,48 ft / 3,50 m aft of break)
- Mid (0%): 16,40 ft /
5,00 m (9,19 ft / 2,80 m aft of break)
- Quarterdeck (29%): 16,40
ft / 5,00 m (9,19 ft / 2,80 m before break)
- Stern: 17,39
ft / 5,30 m
- Average freeboard: 12,14
ft / 3,70 m
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 81,0%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 56,6%
Waterplane Area: 9 252 Square
feet or 859 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 154%
Structure weight / hull surface
area: 63 lbs/sq ft or 306 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,16
- Longitudinal: 1,85
- Overall: 1,22
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is excellent
Room for accommodation and
workspaces is cramped
Good seaboat, rides out heavy
weather easily
Tatry (1898)
Pieniny (1899)
Gorce (1899)
Barkentyna szkolna typu Polonia 1911 (1 szt.)
Na wstępie chciałbym
przeprosić kolegów za moje lenistwo, bo prezentowany rysunek barkentyny jest bezczelnie zerżnięty z
chilijskiej Esmeraldy. Na swoje usprawiedliwienie podaję:
- rysowanie okrętów
żaglowych od podstaw jest niesłychanie czasochłonne i stanowi pewien rodzaj
tortury dla rysującego,
- chcę jak
najszybciej zakończyć tworzenie bilansu otwarcia i zająć się bieżącymi
konstrukcjami,
- Esmeralda została
wprawdzie zbudowana w roku 1954, ale nawiązywała stylem do barkentyn z początku
XX w.
Żeby nie było tak, że
nic nie zrobiłem to informuję, że usunąłem oczywiste anachronizmy, zmieniłem
kolorystykę i insygnia i oczywiście opracowałem jednostkę we
Springsharpie. Jednostka jest
przeznaczona do szkolenia ok. 100 podchorążych marynarki w zakresie ogólnej
praktyki morskiej. Uzbrojenie służy wyłącznie do celów salutacyjnych. Duży
zasięg umożliwia odbywanie 8-tygodniowych podróży bez bunkrowania. Okręt osiąga
maksymalną prędkość 18 w. na żaglach ze wspomaganiem silnikiem, na samych
żaglach ok. 16 w., a na samym silniku 11 w.
Temat szkolenia
oficerów marynarki rozwinę w przyszłości.
Polonia,
Poland Sailing training ship laid down 1911
Displacement:
3 309 t light; 3 384 t
standard; 3 736 t normal; 4 017 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
286,42 ft / 278,87 ft x 42,98 ft x
22,97 ft (normal load)
87,30 m / 85,00 m x 13,10 m x 7,00 m
Armament:
2 - 1,85" / 47,0 mm guns in single
mounts, 3,17lbs / 1,44kg shells, 1911 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread
Weight of broadside 6 lbs / 3 kg
Shells per gun, main battery: 250
Machinery:
Diesel Internal combustion motors,
Geared drive, 1 shaft, 6 511
shp / 4 858 Kw = 18,00 kts
Range 10 000nm at 9,00 kts
Bunker at max displacement = 633
tons
Complement:
238 -
310
Cost:
£0,153 million / $0,614 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 0,0%
Machinery: 264 tons, 7,1%
Hull, fittings & equipment:
2 908 tons, 77,9%
Fuel, ammunition & stores: 427
tons, 11,4%
Miscellaneous weights: 135 tons,
3,6%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
13 822 lbs / 6 269 Kg = 4 363,1 x 1,9 " / 47 mm
shells or 4,4 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,02
Metacentric height 1,5 ft / 0,4 m
Roll period: 14,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form
characteristics:
Hull has raised forecastle, raised
quarterdeck
Block coefficient: 0,475
Length to Beam Ratio: 6,49 : 1
'Natural speed' for length: 16,70
kts
Power going to wave formation at top
speed: 51 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 35
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 7,55 ft / 2,30 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 29,86 ft
/ 9,10 m
- Forecastle (0%): 21,33 ft /
6,50 m (20,01 ft / 6,10 m aft of break)
- Mid (0%): 19,36 ft /
5,90 m
- Quarterdeck (0%): 21,00
ft / 6,40 m (19,36 ft / 5,90 m before break)
- Stern: 23,95
ft / 7,30 m
- Average freeboard: 19,36
ft / 5,90 m
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 28,7%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 115,8%
Waterplane Area: 7 473 Square
feet or 694 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 558%
Structure weight / hull surface
area: 169 lbs/sq ft or 823 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 2,33
- Longitudinal: 20,53
- Overall: 2,90
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is excellent
Room for accommodation and
workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can
fire her guns in the heaviest weather
Niszczyciel typu Hamsin 1914-1915 (2 szt.)
Ten
niszczyciel nie jest prostym rozwinięciem typu Halny, zmianie uległa architektura okrętu, trochę poprawiła się
dzielność morska i wyraźnie wytrzymałość konstrukcji. Taka niby „krążownicza” (w
dalekim widoku) nadbudówka dziobowa może odbierać faktycznie równorzędnemu przeciwnikowi
chęć do walki.
Na
marginesie; Springsharp „nie lubi” niewielkich i szybkich okrętów,. Zawsze
będzie im wytykał słabe właściwości żeglugowe i wytrzymałościowe. Ideałem dla
autora tego programu jest wielkie, majestatyczne pudło, poruszające się z
prędkością furmanki. Przekonacie się o tym, jak przyjdzie do projektowania
ścigaczy; dla niego okręcik o wyporności kilkudziesięciu ton z prędkością
powyżej 30 w, to jak Fiat 126p przekraczający prędkość dźwięku. Częściowo
wynika to z tego, że Springsharp bierze pod uwagę tylko pływanie wypornościowe
(„natural speed”), a przecież ścigacze przy dużych prędkościach „wychodzą” z
wody i zaczynają się ślizgać. Czasem mam wrażenie, że autor programu jest
kapitanem wielkiego 15-węzłowego pancernika, który z nienawiścią obserwuje
uganiające się wokół niego małe i szybkie okręty.
Dość
dygresji, Hamsin jest dużym
nowoczesnym, dobrze uzbrojonym niszczycielem o przyzwoitych, jak na ówczesne
czasy osiągach. Niektóre floty (np. USA, typy Wickes i Clemson)
zaczynały IIWŚ z porównywalnymi jednostkami, jako podstawą sił lekkich. Uważam,
że nasz niszczyciel ma również ładną, nowoczesną sylwetkę (mogę się mylić, dla rodziców
najszkaradniejsze dziecko jest piękne :)). W
latach 1914-1915 zbudowano 4 okręty, ponieważ były intensywnie wykorzystywane,
Wojnę przeżyły tylko 2.
Hamsin, Poland
Destroyer laid down 1914
Displacement:
935 t light; 969 t standard;
1 026 t normal; 1 073 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
290,51 ft / 288,71 ft x 27,89 ft x
11,15 ft (normal load)
88,55 m / 88,00 m x 8,50 m x 3,40 m
Armament:
4 - 4,02" / 102 mm guns in single
mounts, 31,00lbs / 14,06kg shells, 1913 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists on side, evenly spread
Aft Main mounts separated by engine room
4 - 2,24" / 57,0 mm guns in single
mounts, 6,00lbs / 2,72kg shells, 1904 Model
Quick firing guns in deck mounts on side ends, evenly spread, all raised mounts -
superfiring
superfiring
Weight of broadside 105 lbs / 48 kg
Shells per gun, main battery: 150
4 - 21,0" / 533 mm above water
torpedoes
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 22 703
shp / 16 936 Kw = 32,00 kts
Range 1 750nm at 13,00 kts
Bunker at max displacement = 104
tons
Complement:
89 - 117
Cost:
£0,157
million / $0,628 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 19 tons, 1,9%
Machinery: 533 tons, 51,9%
Hull, fittings & equipment: 371
tons, 36,1%
Fuel, ammunition & stores: 91
tons, 8,9%
Miscellaneous weights: 12 tons, 1,2%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating
hits needed to sink ship):
285 lbs / 129 Kg = 8,8 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,13
Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
Roll period: 12,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 50 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,29
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,71
Hull form
characteristics:
Hull has raised forecastle
and transom stern
Block coefficient: 0,400
Length to Beam Ratio: 10,35 : 1
'Natural speed' for length: 19,60
kts
Power going to wave formation at top
speed: 69 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 70
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 6,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 17,06 ft
/ 5,20 m
- Forecastle (38%): 15,42 ft / 4,70
m (8,20 ft / 2,50 m aft of break)
- Mid (0%): 8,20 ft /
2,50 m
- Quarterdeck (0%): 8,20
ft / 2,50 m
- Stern: 8,20 ft
/ 2,50 m
- Average freeboard: 11,19
ft / 3,41 m
Ship tends to be wet forward
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 183,1%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 59,4%
Waterplane Area: 5 143 Square
feet or 478 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 54%
Structure weight / hull surface
area: 38 lbs/sq ft or 188 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,72
- Longitudinal: 2,10
- Overall: 0,80
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is cramped
Room for accommodation and
workspaces is cramped
Poor seaboat, wet and uncomfortable,
reduced performance in heavy weather
Hamsin (1914)
Blizzard (1915)
Przy pancerniku nie ma podanego kalibru torped.Podoba mi się jego sylwetka :)
OdpowiedzUsuńAwizo nie jest idealne (ale żadna jednostka uniwersalna nie jest) w koloniach przydałoby się ich parę (pomysł z rozwinięciem tego typu do jednostek eskortowych dobry.)
Trzeba by pomyśleć nad następcami tych tankowców.
Co do żaglowca jest piękny (nie męcz się z tym rysowaniem , zwłaszcza żaglowce są czasochłonne)
Niszczycielik ładniutki :3
Brak kalibru torped już poprawiony.
UsuńCo do tankowców, sam napisałem: "planowana jest budowa nowych zbiornikowców" Niestety planów jest wiele, a wszystkiego naraz zbudować się nie da.
Pochwały za żaglowiec proszę kierować do kolegi Gunship :).
JKS
Trzeba by pomyśleć nad krążownikiem szkolnym
OdpowiedzUsuńMyślę :)
UsuńJKS
W tym samym czasie, co zaproponowane okręty liniowe, wchodzi do służby austro-węgierski "Viribus Unitis". Nb. dość podobny sylwetką i układem artylerii. Armatki 47 mm na okręcie liniowym są, w tej epoce, anachronizmem. Ich przydatność jest iluzoryczna. Bardzo ładnie wyszło awizo, choć odnoszę wrażenie, że zestaw uzbrojenia i opancerzenie są zbyt ciężkie (choć rozumiem, że springsharp pozwala na to!). W przypadku niszczyciela zastosował jednak Kolega "nielubiany" układ romboidalnego rozmieszczenia artylerii głównej. Wszystkie zaprezentowane okręty cechują, w moim odczuciu, szczególnie piękne i nowoczesne sylwetki. Gratulacje z okazji kolejnej odsłony bloga!
OdpowiedzUsuńŁK
Masz rację, Navypedia pomija milczeniem flotę austro-węgierską i dlatego zapomniałem o Viribus Unitis, który był bardzo podobnym rówieśnikiem Chrobrego.
UsuńNie mam w tej chwili wielu możliwości jeśli chodzi o działka poniżej 50 mm. Ponieważ Szwecja jest naszym sojusznikiem, to może wspólnie z Boforsem opracujemy coś dobrego w zakresie 25-40 mm. Są jeszcze 37-ki, ale też nie idealne.
Układ artylerii na niszczycielu nie jest "czysto" romboidalny. Z resztą nie było tu sensownej alternatywy rozmieszczenia 4 dział. Superpozycja na niszczycielach to jeszcze melodia przyszłości.
JKS
Najnowsza odsłona Navypedii zawiera właśnie flotę Austro-Węgier. Pokazały się też interesujące uzupełnienia floty naszego sojusznika czyli Szwecji. Zachęcam do odwiedzin.
UsuńŁK
Dzięki za informację, ja korzystałem z jakiejś starszej wersji.
UsuńJKS
Mam nadzieje że nasza flota będzie wielka! :3
OdpowiedzUsuńBędzie wielka... w granicach rozsądku, potrzeb i możliwości.
UsuńJKS
W sprawie przyszłego rozwoju floty. Wielkoluda, od którego zaczęliśmy, widzę jako pancernik tillmanowski, nie mający żadnej linii rozwojowej.
OdpowiedzUsuńJeśli masz na myśli Lewiatana z 18 września, to jeszcze raz informuję, że traktowałem go jako ciekawostkę i zabawkę poza głównym tematem i nie przewiduję włączenia go do floty.
UsuńJKS
Drednot wygląda bardzo nowocześnie, i sylwetką nieco przypomina mi brytyjskie, ale brakuje mi jakiegoś bardziej klasycznego, wczesnego drednota (chyba że był tylko wojny nie przeżył). Opancerzenie pokładów jak na ten czas bardzo solidne, może aż za bardzo. Biorąc pod uwagę że springsharp ma tylko jedną wartość grubości pokładu, trzeba uznać że jest to wartość średnia, zatem ile tego pancerza będzie nad komorami czy maszynownią - pewnie ze 150 mm? Oczywiście to żadna wada a spora zaleta na przyszłość.
OdpowiedzUsuńmam nadzieję, że po zaprezentowaniu ostatniej części bilansu otwarcia pokusisz się o prezentację całości floty na jednym obrazku - ciekawie to powinno wyglądac;)
dV
Jak już pisałem, Mieszko I (1908) został zaprojektowany przed rokiem 1906 kiedy nie znana była jeszcze koncepcja Dreadnoughta; po wejściu do służby okazał się już przestarzały. Aby nie być nadal krok z tyłu, następny pancernik został zaprojektowany jako coś lepszego od Dreadnoughta. Stąd brak we flocie klasycznego drednota.
UsuńW przypadku pancerza pokładowego Admiralicja wykazała się niespotykaną dalekowzrocznością, przewidując przyszłe zagrożenie ze strony lotnictwa :). A tak poważnie, to ja traktowałem grubość pancerza pokładowego jako maksymalną i dziwiłem się skąd taka jego masa. Teraz wiedząc, że to wartość średnia będę miał trochę rezerw. Chociaż ja i tak opancerzam w zasadzie wyłącznie kotłownię, maszynownię i komory, więc dużej różnicy nie będzie.
Prezentacja floty będzie w układzie tabelarycznym i - jeśli blog pozwoli na tak duży plik - graficznym.
JKS
A nie dałoby się jakoś to uporządkować?
OdpowiedzUsuńW sensie np. pancerniki, krążowniki (takie czy takie), torpedowce, niszczyciele, okręty podwodne, okręty pomocnicze... itp.
Stworzyć takie działy - i tam zamieszczać... możliwe - czy nie?
Piotr
Po zakończeniu prezentacji bilansu otwarcia przedstawię zestawienie zbiorcze tabelaryczne i - jeśli się uda - graficzne. Nowe okręty będą się ukazywać pojedynczo, każdy w osobnym poście. Będę również mógł publikować zaktualizowane zestawienia zbiorcze np. co 10 lub 5 lat - wirtualnych oczywiście.
UsuńNie chcę narzucać czytelnikom podziałów i klasyfikacji, każdy może przecież uporządkować sobie prezentowane okręty na własnym komputerze, wg własnych zasad. Poza tym uważam, że podzielenie bloga na działy utrudni postrzeganie całości, a przecież w rzeczywistości poszczególne klasy okrętów nie istnieją w oderwaniu od całości floty. Ja mogę najwyżej pogrupować okręty wg klas na okresowych zestawieniach zbiorczych.
Niezależnie od powyższego jestem otwarty na pomysły i propozycje, jeśli uznam jakiś za sensowny i możliwy do realizacji, to nie będę się opierał.
JKS