Okręt podwodny typu Gorbusza 1915-1916 (4 szt.)
Seria
okrętów podwodnych, która weszła do służby już po wybuchu Wielkiej Wojny.
Jednostki zdolne do działań poza Bałtykiem, charakteryzują się niezłą
prędkością nawodną i sporym zasięgiem. Na uwagę zasługuje 6 wyrzutni
torpedowych, ilość spotykana ówcześnie na okrętach wyraźnie większych. W latach
1915-1916 zbudowano 6 jednostek tego typu, przetrwały 4.
Gorbusza,
Poland Submarine laid down 1915
Displacement:
391 t light; 401 t standard; 487 t
normal; 555 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
170,60 ft / 170,60 ft x 17,39 ft x
11,48 ft (normal load)
52,00 m / 52,00 m x 5,30 m x 3,50 m
Armament:
1 -
2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 6,00lbs / 2,72kg shells, 1904 Model
Quick firing gun in deck mount on centreline forward
Weight of broadside 6 lbs / 3 kg
Shells per gun, main battery: 120
6 -
17,7" / 450 mm submerged torpedo tubes
Machinery:
Diesel Internal combustion engines
plus batteries,
Electric cruising motors plus geared
drives, 1 shaft, 1 724 shp / 1 286 Kw = 17,00 kts
Range 6 000nm at 11,00 kts
Bunker at max displacement = 154
tons
Complement:
33
Cost:
£0,034 million / $0,136 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 0,1%
Machinery: 65 tons, 13,4%
Hull, fittings & equipment: 228
tons, 46,8%
Fuel, ammunition & stores: 96
tons, 19,7%
Miscellaneous weights: 97 tons,
19,9%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
44 lbs / 20 Kg = 7,8 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,01
Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
Roll period: 12,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 1 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,00
Hull form
characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,500
Length to Beam Ratio: 9,81 : 1
'Natural speed' for length: 13,06
kts
Power going to wave formation at top
speed: 54 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 0,10 ft
/ 0,03 m
- Forecastle (0%): 0,10 ft / 0,03
m
- Mid (0%): 0,10 ft /
0,03 m
- Quarterdeck (0%): 0,10
ft / 0,03 m
- Stern: 0,10 ft
/ 0,03 m
- Average freeboard: 0,10
ft / 0,03 m
Ship tends to be wet forward
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 237,3%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 0,7%
Waterplane Area: 1 900 Square
feet or 177 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 209%
Structure weight / hull surface
area: 76 lbs/sq ft or 369 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 3,07
- Longitudinal: 1,83
- Overall: 2,08
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and
workspaces is extremely poor
Ship has quick, lively roll, not a
steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very
limited seakeeping ability
Gorbusza (1915)
Koryfena (1915)
Kulbin (1916)
Tasergal (1916)
Niszczyciel typu Huragan 1916-1918 (8 szt.)
Duży niszczyciel, Brytyjczycy tej wielkości jednostki zaliczali do liderów. Szczególnie silne jest uzbrojenie artyleryjskie, działa o kalibrze ponad 100-105 mm pojawiły się na niszczycielach innych flot dopiero rok później. Nie udało się za to uzyskać większej prędkości (planowałem 35w.). Próby podniesienia prędkości przy tym uzbrojeniu drastycznie obniżały własności morskie i wytrzymałościowe okrętu. Z tego samego powodu nie imponuje zasięg, ale taka już „uroda” Springsharpa (pisałem już o tym przy okazji niszczyciela Hamsin w poprzednim poście). Pewną nowością jest umieszczenie dział w superpozycji. Tu nasz niszczyciel dzieli pierwszeństwo z brytyjskim Parkerem z 1916 roku., chyba, że coś przegapiłem. Od roku 1917 okręty były wyposażane w zrzutnie bomb głębinowych, co ująłem na rysunku i w raporcie. W latach 1916-1918 ukończono 12 jednostek, ponieważ w czasie Wojny były prawdziwymi „końmi roboczymi” floty, nie może dziwić utrata 4 z nich
Huragan,
Poland Destroyer laid down 1916
Displacement:
1 290 t light; 1 337 t
standard; 1 391 t normal; 1 435 t full load
Dimensions: Length
overall / water x beam x draught
335,63 ft / 330,71 ft x 31,50 ft x
12,47 ft (normal load)
102,30 m / 100,80 m x 9,60 m x 3,80 m
Armament:
4 - 4,72" / 120 mm guns in single
mounts, 52,91lbs / 24,00kg shells, 1911 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists on centreline ends, evenly
spread,
2 raised mounts - superfiring
2 raised mounts - superfiring
2 - 2,24" / 57,0 mm guns in single
mounts, 6,00lbs / 2,72kg shells, 1904 Model
Quick firing guns in deck mounts on side, all amidships
Weight of broadside 218 lbs / 99 kg
Shells per gun, main battery: 150
4 - 21,0" / 533 mm above water
torpedoes
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 28 627
shp / 21 356 Kw = 33,00 kts
Range 2 000nm at 11,00 kts
Bunker at max displacement = 97 tons
Complement:
113 - 148
Cost:
£0,279 million / $1,115 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 28 tons, 2,0%
Machinery: 728 tons, 52,3%
Hull, fittings & equipment: 528
tons, 38,0%
Fuel, ammunition & stores: 101
tons, 7,3%
Miscellaneous weights: 6 tons, 0,4%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
404 lbs / 183 Kg = 7,7 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,18
Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
Roll period: 12,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 53 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,37
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,76
Hull form characteristics:
Hull has raised forecastle
and transom stern
Block coefficient: 0,375
Length to Beam Ratio: 10,50 : 1
'Natural speed' for length: 21,03
kts
Power going to wave formation at top
speed: 66 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 70
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 15,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 18,37 ft
/ 5,60 m
- Forecastle (30%): 16,73 ft / 5,10
m (9,51 ft / 2,90 m aft of break)
- Mid (0%): 9,51 ft /
2,90 m
- Quarterdeck (0%): 9,51
ft / 2,90 m
- Stern: 9,51 ft
/ 2,90 m
- Average freeboard: 11,88
ft / 3,62 m
Ship tends to be wet forward
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 184,7%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 77,6%
Waterplane Area: 6 578 Square
feet or 611 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 59%
Structure weight / hull surface
area: 45 lbs/sq ft or 219 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,73
- Longitudinal: 1,81
- Overall: 0,80
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is cramped
Room for accommodation and
workspaces is cramped
Poor seaboat, wet and uncomfortable,
reduced performance in heavy weather
1 DCR (10)
Huragan (1916)
Orkan (1916)
Tajfun (1916)
Cyklon (1917)
Tornado (1917)
Szkwał (1918)
Burza (1918)
Sztorm
(1918)
Trałowiec typu Odra 1916-1917 (5 szt.)
W
momencie wybuchu Wielkiej Wojny polska flota nie posiadała żadnego trałowca z
prawdziwego zdarzenia. „Na gwałt” trzeba było adaptować do tej roli statki
cywilne, przede wszystkim rybackie. Zresztą był to stan normalny w większości
flot świata, tylko Rosja miała w roku 1914 10 niewielkich trałowców, a Francja
5 w budowie. Pierwsze dwa trałowce zbudowaliśmy w roku 1915 (Bilans otwarcia
cz. III), a rok później rozpoczęto budowę następnych sześciu. W obliczu
intensywnej wojny minowej na Bałtyku i tak nie pozwoliło to odesłać
adaptowanych trawlerów z powrotem do łowienia śledzi. Nowe trałowce przy dość
silnym uzbrojeniu mogły także postawić do 20 min. Szczęśliwie, mimo
konieczności pełnienia niebezpiecznej służby, końca Wojny nie dotrwał tylko
jeden.
Odra, Poland
Minesweeper laid down 1916
Displacement:
435 t light; 449 t standard; 568 t
normal; 662 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
198,47 ft / 196,85 ft x 24,61 ft x
8,20 ft (normal load)
60,49 m / 60,00 m x 7,50 m x 2,50 m
Armament:
1 - 4,02" / 102 mm guns in single
mounts, 31,00lbs / 14,06kg shells, 1913 Model
Quick firing gun in a deck mount with hoist on centreline forward
1 - 2,24" / 57,0 mm guns in single
mounts, 6,00lbs / 2,72kg shells, 1904 Model
Quick firing gun in deck mount on centreline amidships, 1 raised gun
2 - 0,51" / 13,0 mm guns in single
mounts, 0,09lbs / 0,04kg shells, 1910 Model
Machine guns in deck mounts on side, evenly spread, all raised mounts
Weight of broadside 37 lbs / 17 kg
Shells per gun, main battery: 150
Machinery:
Oil fired boilers, complex
reciprocating steam engines,
Geared drive, 2 shafts, 1 944
ihp / 1 450 Kw = 18,00 kts
Range 6 000nm at 12,00 kts
Bunker at max displacement = 213
tons
Complement:
57 - 75
Cost:
£0,058 million / $0,232 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 5 tons, 0,8%
Machinery: 115 tons, 20,3%
Hull, fittings & equipment: 307
tons, 54,2%
Fuel, ammunition & stores: 133
tons, 23,4%
Miscellaneous weights: 7 tons, 1,2%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
1 126 lbs / 511 Kg = 34,8 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,7
torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,13
Metacentric height 0,8 ft / 0,2 m
Roll period: 11,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,25
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form
characteristics:
Hull has rise forward of midbreak
and transom stern
Block coefficient: 0,500
Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
'Natural speed' for length: 16,31
kts
Power going to wave formation at top
speed: 56 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 6,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 15,42 ft
/ 4,70 m
- Forecastle (15%): 14,44 ft / 4,40
m
- Mid (55%): 14,44 ft /
4,40 m (7,22 ft / 2,20 m aft of break)
- Quarterdeck (0%): 7,22
ft / 2,20 m
- Stern: 7,22 ft
/ 2,20 m
- Average freeboard: 11,25
ft / 3,43 m
Ship tends to be wet forward
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 74,7%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 119,0%
Waterplane Area: 3 356 Square
feet or 312 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 206%
Structure weight / hull surface
area: 47 lbs/sq ft or 230 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,17
- Longitudinal: 6,57
- Overall: 1,39
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is excellent
Room for accommodation and
workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can
fire her guns in the heaviest weather
20 mines
Odra (1916)
Dniestr (1916)
Niemen (1917)
Warta (1917)
Bug (1917)
Krążownik liniowy typu Bolesław Śmiały 1917-1918 (2 szt.)
Największe
okręty w naszej flocie i pierwsze krążowniki liniowe z prawdziwego zdarzenia (Jan III Sobieski i Władysław IV ulegną niebawem deklasacji). Okręt jest porównywalny
z najsilniejszymi ówczesnymi okrętami tej klasy, czyli praktycznie z
brytyjskimi (może jeszcze japoński Kongo).
Jeżeli któremuś nieznacznie ustępuje uzbrojeniem, to przewyższa szybkością lub
opancerzeniem. „Odpuściłem” trochę z liczby luf artylerii głównej dla uzyskania
dużej prędkości; tylko angielskie typy Courageous
i Furious były szybsze, ale słabsze,
a ten drugi to w ogóle jakaś hybryda. Znowu pojawiło się kilka nowinek; pierwsze
działa 356 mm, pierwsze działa przeciwlotnicze i pierwsze dalocelowniki. Od
momentu wprowadzenia dalocelowników będzie można bez przymrużenia oka mówić o
kontroli ognia. Nie udało się uzyskać zwartej sylwetki, ale przy tej długości
okrętu nie było to praktycznie możliwe. Okręt – myślę – udany, powinien być
wartościowym składnikiem floty co najmniej do lat trzydziestych. W okresie
1917-1918 wcielono do floty 2 jednostki, ich szybkość pozwalała się uchylić od
walki z silniejszym przeciwnikiem, dlatego obyło się bez strat.
Bolesław
Śmiały, Poland Battlecruiser laid down 1917
Displacement:
23 276 t light; 24 674 t
standard; 26 053 t normal; 27 157 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
757,18 ft / 754,59 ft x 91,86 ft x
26,57 ft (normal load)
230,79 m / 230,00 m x 28,00 m x 8,10 m
Armament:
6 - 14,02" / 356 mm guns (3x2 guns),
1 585,12lbs / 719,00kg shells, 1913 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes) on centreline ends,
majority forward, 1
raised mount - superfiring
raised mount - superfiring
10 - 4,72" / 120 mm guns in single
mounts, 52,91lbs / 24,00kg shells, 1911 Model
Quick firing guns in casemate mounts on side, evenly spread
2 - 4,72" / 120 mm guns in single
mounts, 52,91lbs / 24,00kg shells, 1911 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists on side, all aft, all
raised mounts -
superfiring
superfiring
7 - 2,95" / 75,0 mm guns in single
mounts, 13,01lbs / 5,90kg shells, 1914 Model
Anti-aircraft guns in deck mounts on side, evenly spread, 6 raised
mounts
14 - 2,24" / 57,0 mm guns in single
mounts, 6,00lbs / 2,72kg shells, 1904 Model
Quick firing guns in deck mounts on side, evenly spread, 10 raised
mounts
Weight of broadside 9 922 lbs /
4 501 kg
Shells per gun, main battery: 150
4 - 21,0" / 533 mm submerged
torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width
(max) Length (avg) Height (avg)
Main: 7,87" / 200 mm 485,56
ft / 148,00 m 12,14 ft / 3,70 m
Ends: Unarmoured
Upper: 3,94" / 100 mm 278,87
ft / 85,00 m 7,22 ft / 2,20 m
Main Belt covers 99% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead:
2,95" / 75 mm 485,56 ft / 148,00 m 14,76 ft / 4,50 m
- Gun armour: Face (max) Other
gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 9,84" / 250 mm 5,91"
/ 150 mm 9,84" /
250 mm
2nd: 3,94"
/ 100 mm - -
- Armour deck: 2,36" / 60 mm, Conning
tower: 9,84" / 250 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 110 260
shp / 82 254 Kw = 30,00 kts
Range 7 500nm at 12,00 kts
Bunker at max displacement =
2 483 tons
Complement:
1 024 - 1 332
Cost:
£4,240 million / $16,960 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 1 133 tons, 4,3%
Armour: 6 865 tons, 26,4%
- Belts: 2 349 tons, 9,0%
- Torpedo bulkhead: 783 tons, 3,0%
- Armament: 1 537 tons, 5,9%
- Armour Deck: 2 009 tons, 7,7%
- Conning Tower: 186 tons, 0,7%
Machinery: 4 042 tons, 15,5%
Hull, fittings & equipment:
11 224 tons, 43,1%
Fuel, ammunition & stores:
2 778 tons, 10,7%
Miscellaneous weights: 12 tons, 0,0%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
31 585 lbs / 14 327 Kg = 22,9 x 14,0 " / 356 mm shells or
4,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,13
Metacentric height 5,5 ft / 1,7 m
Roll period: 16,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,60
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,15
Hull form
characteristics:
Hull has rise forward of midbreak
Block coefficient: 0,495
Length to Beam Ratio: 8,21 : 1
'Natural speed' for length: 27,47
kts
Power going to wave formation at top
speed: 49 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness
= 100): 61
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 6,00 degrees
Stern overhang: -2,95 ft / -0,90 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 24,61 ft
/ 7,50 m
- Forecastle (15%): 21,65 ft / 6,60
m
- Mid (75%): 21,65 ft /
6,60 m (14,44 ft / 4,40 m aft of break)
- Quarterdeck (0%): 14,44
ft / 4,40 m
- Stern: 14,44
ft / 4,40 m
- Average freeboard: 20,03
ft / 6,10 m
Ship tends to be wet forward
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 111,2%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 167,0%
Waterplane Area: 45 977 Square
feet or 4 271 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 108%
Structure weight / hull surface
area: 174 lbs/sq ft or 849 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,99
- Longitudinal: 1,11
- Overall: 1,01
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is cramped
Room for accommodation and
workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Bolesław Smiały (1917)
Bolesław Krzywousty
(1918)
Krążownik lekki typu Bydgoszcz 1914-1915 (4 szt.)
Średniej
wielkości lekki krążownik przeznaczony do działań na liniach żeglugowych
nieprzyjaciela, wspierania własnych niszczycieli i osłony ciężkich jednostek przed
atakami sił lekkich wroga. Okręt posiada dość dobrze rozmieszczoną artylerię główną,
dobrą prędkość i zasięg oraz bardzo dobre – jak na jednostkę tej wielkości i
klasy - opancerzenie. W latach 1914-1915 zbudowano 6 okrętów tego typu, Wielką
Wojnę przeżyły 4.
Bydgoszcz,
Poland Light cruiser laid down 1914
Displacement:
4 888 t light; 5 074 t
standard; 5 959 t normal; 6 667 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
497,84 ft / 492,13 ft x 49,21 ft x
17,22 ft (normal load)
151,74 m / 150,00 m x 15,00 m x 5,25 m
Armament:
5 -
5,98" / 152 mm guns in single mounts, 99,87lbs / 45,30kg shells, 1913
Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists on centreline ends,
majority aft, 3 raised mounts -
superfiring
superfiring
2 -
5,98" / 152 mm guns in single mounts, 99,87lbs / 45,30kg shells, 1913
Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists on side, all amidships
8 -
2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 6,00lbs / 2,72kg shells, 1904 Model
Quick firing guns in deck mounts on side, evenly spread, 6 raised mounts
Weight of broadside 623 lbs / 283 kg
Shells per gun, main battery: 150
4 -
21,0" / 533 mm above water torpedoes
Armour:
- Belts: Width
(max) Length (avg) Height (avg)
Main: 3,94" / 100 mm 367,45
ft / 112,00 m 9,84 ft / 3,00 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 115% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other
gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 3,94" / 100 mm 2,95"
/ 75 mm -
- Armour deck: 1,97" / 50 mm, Conning
tower: 3,94" / 100 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 4 shafts, 38 588
shp / 28 787 Kw = 28,00 kts
Range 8 000nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement =
1 593 tons
Complement:
338 - 440
Cost:
£0,589 million / $2,356 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 99 tons, 1,7%
Armour: 1 277 tons, 21,4%
- Belts: 580 tons, 9,7%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 81 tons, 1,4%
- Armour Deck: 588
tons, 9,9%
- Conning Tower: 28 tons, 0,5%
Machinery: 1 486 tons, 24,9%
Hull, fittings & equipment:
2 013 tons, 33,8%
Fuel, ammunition & stores:
1 071 tons, 18,0%
Miscellaneous weights: 12 tons, 0,2%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
6 666 lbs / 3 024 Kg = 62,2 x 6,0 " / 152 mm shells or
1,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,19
Metacentric height 2,4 ft / 0,7 m
Roll period: 13,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,30
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,13
Hull form
characteristics:
Hull has raised forecastle
Block coefficient: 0,500
Length to Beam Ratio: 10,00 : 1
'Natural speed' for length: 22,18
kts
Power going to wave formation at top
speed: 54 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 65
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 15,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 21,33 ft
/ 6,50 m
- Forecastle (35%): 19,36 ft / 5,90
m (12,14 ft / 3,70 m aft of break)
- Mid (0%): 12,14 ft /
3,70 m
- Quarterdeck (0%): 12,14
ft / 3,70 m
- Stern: 12,14 ft / 3,70 m
- Average freeboard: 14,94
ft / 4,55 m
Ship tends to be wet forward
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 94,5%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 97,8%
Waterplane Area: 16 136 Square
feet or 1 499 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 118%
Structure weight / hull surface
area: 79 lbs/sq ft or 384 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,99
- Longitudinal: 1,14
- Overall: 1,01
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is adequate
Room for accommodation and
workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Bydgoszcz (1914)
Opole (1914)
Bytom (1915)
Łuck (1915)
__________________________________________________________________________
No to mamy już aktualny stan floty na koniec roku 1918. W następnym poście przedstawię tabelaryczne zestawienie zbiorcze, a być może i graficzne. Ponadto nakreślę w skrócie założenia dla dalszego rozwoju floty.
JKS
Bardzo mi się podoba krążownik liniowy choć wydaje się taki rozciągnięty
OdpowiedzUsuńLekki krążownik też niczego sobie co do reszty nie widzę przeciwwskazań . Prawdopodobnie nie wybuchnie DWŚ , ale myślę o wzmocnieniu naszych sił w koloniach (jeśli Japonia ma takie same Imperialne ambicje to może w rejonie Pacyfiku wybuchnąć lokalna wojna,Stanów może nie zaatakują ale kolonie innych państw w tym rejonie mogą).
Krążownik liniowy musi być taki "rozciągnięty", inaczej nie uzyskałbym zadowalającej prędkości.
UsuńCo zrobi Japonia? Pewnie jeszcze tego sama nie wie.
JKS
może zbudujemy lekki/lekkie lotniskowce i je tam wyślemy jako wzmocnienie(możemy być prekursorami jeśli o lotnictwo morskie złaszcza jeśli chodzi o zatapianie okrętów.(wiem powtarzam się o tych lotniskowcach niczym stara płyta :p
OdpowiedzUsuńtrzeba też pomyśleć o jakiś ścigaczach i kutrach torpedowych
OdpowiedzUsuńKrążownik liniowy przypomina trochę typ Rewon... Lekki rozwinięcie typu "D", ogólnie czerpanie z brytyjskich wzorców to nie najgorszy pomysł , niszczyciele też mają kształt znajomy.
OdpowiedzUsuńPiotr
Projektując krążownik liniowy i lekki nie wzorowałem się bezpośrednio na żadnych, w tym i brytyjskich okrętach. Staram się aby moje okręty odpowiadały najnowszym trendom, a ponieważ ciągle jeszcze trendy te wyznacza przeważnie marynarka angielska, to trudno uniknąć pewnych podobieństw. Na marginesie - mnie Bolesław Śmiały raczej nie skojarzyłby się z Renownem, a Bydgoszcz z np. Danae.
UsuńJKS
Jakie jest zastosowanie armatek 57 mm? Jeśli przeciwlotnicze, to w okresie 1914 - 1918 dostępne są armatki automatyczne np. 40mm Vickersy, nie wspominając już o starych 37 mm Maximach-Nordefeltach. Krążownik liniowy jest bardzo efektowny, choć - osobiście - pogrubiłbym pancerz (pokład do poziomu 3 cali i burtę 9 cali) kosztem redukcji prędkości nawet o 2 węzły. Okręt podwodny ma gigantyczny, jak na swoją wielkość, zasięg. Prędkość też chyba zbyt optymistyczna. Mam kolejny raz wrażenie, że symulacje springsharpa są w tym względzie zawodne! Wszystkie jednostki mają, tradycyjnie, piękne i bardzo nowoczesne sylwetki.
OdpowiedzUsuńŁK
Działka 57 mm mają podwójne przeznaczenie, służą do zwalczania samolotów i lekkich jednostek nieprzyjaciela. Zdaję sobie sprawę z faktu, że nie jest to broń najlepsza. Jak już wcześniej wspomniałem, prowadzone są wspólnie polsko-szwedzkie (Bofors + zakłady w Starachowicach) prace nad artylerią małokalibrową. Projektowanie zostało ukończone i wszystkie nowe i przezbrajane okręty będą uzbrajane w działka 40 i/lub 25 mm. Będzie to broń przede wszystkim przeciwlotnicza, wzrost wielkości torpedowców i przede wszystkim niszczycieli sprawia, że do ich zwalczania będą potrzebne działa większych kalibrów, co najmniej 75 mm. Po wprowadzeniu nowych działek nastąpi definitywna rezygnacja z artylerii 57, 47 i 37 mm.
UsuńW przypadku krążownika liniowego preferowałem głównie szybkość. Uznałem, że w starciu z wrogimi okrętami uzbrojonymi w działa 343-381 mm lekko pogrubiony pancerz i tak niewiele pomoże. a duża szybkość pozwoli uchylić się od takiego starcia.
Co do okrętów podwodnych masz rację. Springsharp nie bardzo nadaje się do symulacji okrętów podwodnych (i lotniskowców). Mimo stosowania dodatkowych współczynników i wskazówek symulacja nie daje dobrych rezultatów. Będę musiał być bardziej powściągliwy w założeniach co do prędkości i zasięgu.
Cieszę się, że podobają Ci się sylwetki moich okrętów.
JKS
Też miałem skojarzenie z Renownem. Ogólnie mam jedno zastrzeżenie - czy nie dajesz swoim jednostkom zbyt wysokich i masywnych nadbudówek? Springsharp oczywiście na to nie zwróci uwagi, bo tam nic o nadbudówkach nie ma, ale wydaje mi sie że takie jak na Huraganie czy rufowa na Bydgoszczy nie będą specjalnie sprzyjały stateczności. A jakby były mniejsze, to sylwetka chyab by sporo zyskała;)
OdpowiedzUsuńdV
Podobieństwo do Renowna skomentowałem powyżej.
UsuńTemat nadbudówek przemyślę, dziękuję za uwagi.
JKS
jeszcze jedno; przy Huraganie spokojnie mogłeś zjechać z composite strenght do wartości 0,50 co dla szybkich i małych jednostek (do 4.000 ton) jest jak najbardziej akceptowalne przez program. Wtedy można by sporo wydłużyć zasięg albo nieco prędkość. nieco, bo ekstremalne zwiększanie predkości wymaga gigantycznych mocy i ponad te 35 w. sensowną jednostką cieżko zbudować. jest to w sumie dość realistyczne - te 40 w. włoskich krążowników czy Błyskawicy to raczej wartości z prób, przy skrajnie sprzyjających warunkach, a nie ralne osiągi w słuzbie. Jak symulowałem Błyskawicę w Springsharpie to mi wyszło max bodajże 36 w., co jest dość realistycznym odzwierciedleniem osiągów tego okrętu.
OdpowiedzUsuńdV
Nie chcę schodzić poniżej wartości 0,70 dla dzielności morskiej i wytrzymałości, Paskudnie wygląda w raporcie informacja o praktycznym braku właściwości morskich lub o możliwości przełamania się okrętu na fali. Myślę, że przy rosnącej wielkości niszczycieli (2 000 i więcej ton) będzie możliwe zbliżenie się do wartości 1,00 przy zachowaniu zadowalających osiągów.
UsuńJKS