Krążownik
pancerny typu Giżycko 1910 (4 szt.)
Po przerwie
odzyskałem „radość tworzenia” - myślę, że rysunek jest dopracowany, szczególną
uwagę zwróciłem na cieniowanie. Sądzę, że jest to chyba mój najlepszy projekt,
przynajmniej pod względem rysunku (de Villars, co Ty na to?).
Giżycko,
Poland Armoured cruiser laid down 1910
Displacement:
11 549 t light; 12 241 t
standard; 13 826 t normal; 15 093 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
477,69 ft / 475,72 ft x 73,82 ft x
26,25 ft (normal load)
145,60 m / 145,00 m x 22,50 m x 8,00 m
Armament:
4 - 10,00" / 254 mm guns (2x2 guns),
500,45lbs / 227,00kg shells, 1901 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes) on centreline ends, evenly
spread
4 - 10,00" / 254 mm guns in single
mounts, 500,45lbs / 227,00kg shells, 1901 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes) on side, all amidships
8 -
5,98" / 152 mm guns in single mounts, 99,87lbs / 45,30kg shells, 1905
Model
Quick firing guns in casemate mounts on side, all amidships
8 - 2,95" / 75,0 mm guns in single
mounts, 14,11lbs / 6,40kg shells, 1906 Model
Quick firing guns in casemate mounts on side ends, evenly spread
12 - 1,85" / 47,0 mm guns in single
mounts, 3,31lbs / 1,50kg shells, 1910 Model
Quick firing guns in deck mounts on side, evenly spread
Weight of broadside 3 493 lbs / 1
584 kg
Shells per gun, main battery: 140
2 -
21,0" / 533 mm submerged torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width
(max) Length (avg) Height (avg)
Main: 6,89" / 175 mm 354,33
ft / 108,00 m 13,78 ft / 4,20 m
Ends: Unarmoured
Upper: 3,94" / 100 mm 354,33
ft / 108,00 m 7,22 ft / 2,20 m
Main Belt covers 115% of normal length
- Torpedo Bulkhead:
2,95" / 75 mm 354,33 ft / 108,00 m 14,76 ft / 4,50 m
- Gun armour: Face (max) Other
gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 6,89" / 175 mm 3,94"
/ 100 mm 6,89" /
175 mm
2nd: 6,89"
/ 175 mm 3,94" / 100 mm 6,89" / 175 mm
3rd: 2,95"
/ 75 mm - -
- Armour deck: 2,95" / 75 mm, Conning
tower: 7,87" / 200 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Direct drive, 2 shafts, 37 892
shp / 28 267 Kw = 24,00 kts
Range 7 250nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement =
2 852 tons
Complement:
636 - 828
Cost:
£1,148 million / $4,593 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 625 tons, 4,5%
Armour: 4 709 tons, 34,1%
- Belts: 1 842 tons, 13,3%
- Torpedo bulkhead: 572 tons, 4,1%
- Armament: 889 tons, 6,4%
- Armour Deck: 1 308 tons, 9,5%
- Conning Tower: 98 tons, 0,7%
Machinery: 1 566 tons, 11,3%
Hull, fittings & equipment:
4 641 tons, 33,6%
Fuel, ammunition & stores:
2 277 tons, 16,5%
Miscellaneous weights: 9 tons, 0,1%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
17 585 lbs / 7 976 Kg = 35,2 x 10,0 " / 254 mm shells or
3,4 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,10
Metacentric height 3,8 ft / 1,2 m
Roll period: 15,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,52
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,22
Hull form
characteristics:
Hull has raised forecastle
Block coefficient: 0,525
Length to Beam Ratio: 6,44 : 1
'Natural speed' for length: 21,81
kts
Power going to wave formation at top
speed: 54 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 60
Bow angle (Positive = bow angles
forward): -6,00 degrees
Stern overhang: 1,97 ft / 0,60 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 24,93 ft
/ 7,60 m
- Forecastle (18%): 23,29 ft / 7,10
m (16,08 ft / 4,90 m aft of break)
- Mid (0%): 16,08 ft /
4,90 m
- Quarterdeck (0%): 16,08
ft / 4,90 m
- Stern: 16,08
ft / 4,90 m
- Average freeboard: 17,49
ft / 5,33 m
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 101,6%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 115,3%
Waterplane Area: 23 942 Square
feet or 2 224 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 108%
Structure weight / hull surface
area: 130 lbs/sq ft or 632 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,93
- Longitudinal: 2,02
- Overall: 1,01
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is adequate
Room for accommodation and
workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy
weather easily
Giżycko (1910)
Wrocław (1911)
Poznań (1912)
Lublin (1913)
Patrolowiec typu Mewa
1903 (7 szt.)
Taki sobie śmieszny (choć potrzebny)
okręcik, a jestem zadowolony. Jakoś tak wyszła mi fajna, zwarta sylwetka.
Okręty tego typu przeznaczone są do patrolowania obszaru Bałtyku, zwalczania
ewentualnej kontrabandy i ogólnie są „okiem i uchem” Admiralicji na tym akwenie.
Z uwagi na stosunkowo obszerne miejsce pod pokładem i dobre właściwości morskie,
mogą również spełniać rolę okrętów ratowniczych. W latach 1903-1905 wcielono do
floty 9 jednostek, Wojnę przetrwało 7.
Mewa, Poland
Patrol boat laid down 1903
Displacement:
461 t light; 475 t standard; 522 t
normal; 559 t full load
Dimensions: Length
overall / water x beam x draught
211,61 ft / 209,97 ft x 26,25 ft x
6,56 ft (normal load)
64,50 m / 64,00 m x 8,00 m x 2,00 m
Armament:
1 - 4,02" / 102 mm guns in single
mounts, 24,91lbs / 11,30kg shells, 1895 Model
Quick firing gun in a deck mount with hoist on centreline amidships
3 - 2,24" / 57,0 mm guns in single
mounts, 4,89lbs / 2,22kg shells, 1883 Model
Quick firing guns in deck mounts on side, evenly spread, 2 raised mounts
2 - 0,51" / 13,0 mm guns in single
mounts, 0,07lbs / 0,03kg shells, 1900 Model
Machine guns in deck mounts on side, evenly spread, all raised mounts
Weight of broadside 35 lbs / 16 kg
Shells per gun, main battery: 140
Machinery:
Coal fired boilers, complex
reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 2 127
ihp / 1 587 Kw = 18,00 kts
Range 2 000nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 83 tons
(100% coal)
Complement:
53 - 70
Cost:
£0,056 million / $0,223 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 6 tons, 1,1%
Machinery: 248 tons, 47,5%
Hull, fittings & equipment: 199
tons, 38,1%
Fuel, ammunition & stores: 60
tons, 11,6%
Miscellaneous weights: 9 tons, 1,7%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
279 lbs / 127 Kg = 8,6 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,44
Metacentric height 1,3 ft / 0,4 m
Roll period: 9,8 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 81 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,10
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,48
Hull form
characteristics:
Hull has raised forecastle
Block coefficient: 0,505
Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
'Natural speed' for length: 14,49
kts
Power going to wave formation at top
speed: 53 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 14,44 ft
/ 4,40 m
- Forecastle (30%): 14,44 ft / 4,40
m (7,22 ft / 2,20 m aft of break)
- Mid (0%): 7,22 ft /
2,20 m
- Quarterdeck (0%): 7,22
ft / 2,20 m
- Stern: 7,22 ft
/ 2,20 m
- Average freeboard: 9,38
ft / 2,86 m
Ship tends to be wet forward
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 164,0%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 92,1%
Waterplane Area: 3 549 Square
feet or 330 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 75%
Structure weight / hull surface
area: 34 lbs/sq ft or 168 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,96
- Longitudinal: 1,98
- Overall: 1,03
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is cramped
Room for accommodation and
workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy
weather easily
Mewa (1903)
Wydrzyk (1903)
Rybitwa (1904)
Burzyk (1904)
Albatros (1904)
Fregata (1905)
Nurzyk (1905)
Monitor typu Admirał Sierpinek 1912 (1 szt.)
Pierwszy
(i być może nie ostatni) monitor w naszej flocie. Okręt można zaliczyć do
raczej dużych jednostek tej klasy. Jak na monitor jest dobrze uzbrojony i
opancerzony, posiada sporą szybkość i zupełnie dobrą dzielność morską. Zasięg
jest niewielki, ale jego obszarem operacyjnym jest tylko Bałtyk. Dziwić mogą
rozbudowane nadbudówki i duża liczba iluminatorów (jak - nie przymierzając – u
transatlantyka :)),
ale proszę wziąć pod uwagę, że okręt ma niewielkie zanurzenie, pod linią wodną
oprócz kotłowni, maszynowni i magazynów w zasadzie nic już się nie mieści i
wszystkie pozostałe pomieszczenia trzeba było przewidzieć nad linią wodną. Dodatkowo
- co jest rzadką opcją – okręt może przewieźć desant w ilości ok. 200
żołnierzy. W roku 1912 zbudowano jedną jednostkę tego typu.
Admirał
Sierpinek, Poland Monitor laid down 1912
Displacement:
6 690 t light; 7 091 t
standard; 7 166 t normal; 7 226 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
413,39 ft / 413,39 ft x 91,86 ft x
10,83 ft (normal load)
126,00 m / 126,00 m x 28,00 m x 3,30 m
Armament:
2 - 14,02" / 356 mm guns (1x2 guns),
1 399,94lbs / 635,00kg shells, 1909 Model
Breech loading guns in a turret (on a barbette)
on centreline forward
2 - 5,98" / 152 mm guns (1x2 guns),
99,87lbs / 45,30kg shells, 1905 Model
Quick firing guns in a turret (on a barbette)
on side aft
6 - 2,24" / 57,0 mm guns in single
mounts, 6,00lbs / 2,72kg shells, 1904 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread, 4 raised mounts
2 - 0,51" / 13,0 mm guns in single
mounts, 0,09lbs / 0,04kg shells, 1912 Model
Machine guns in deck mounts
on side, evenly spread, all raised mounts
Weight of broadside 3 018 lbs /
1 369 kg
Shells per gun, main battery: 150
Armour:
- Belts: Width
(max) Length (avg) Height (avg)
Main: 5,91" / 150 mm 291,99
ft / 89,00 m 7,87 ft / 2,40 m
Ends: Unarmoured
Upper: 2,95" / 75 mm 124,67 ft /
38,00 m 7,22 ft / 2,20 m
Main Belt covers 109% of normal length
- Torpedo Bulkhead:
1,97" / 50 mm 291,99 ft / 89,00 m 5,25 ft / 1,60 m
- Gun armour: Face (max) Other
gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 5,91" / 150 mm 2,95"
/ 75 mm 5,91" / 150 mm
2nd: 0,98"
/ 25 mm 0,98" / 25 mm 0,98" / 25 mm
- Armour deck: 1,97" / 50 mm, Conning
tower: 5,91" / 150 mm
Machinery:
Oil fired boilers, complex
reciprocating steam engines,
Geared drive, 2 shafts, 1 362
ihp / 1 016 Kw = 10,00 kts
Range 1 500nm at 6,00 kts
Bunker at max displacement = 135
tons
Complement:
389 - 506
Cost:
£0,561 million / $2,243 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 375 tons, 5,2%
Armour: 2 167 tons, 30,2%
- Belts: 765 tons, 10,7%
- Torpedo bulkhead: 112 tons, 1,6%
- Armament: 222 tons, 3,1%
- Armour Deck: 1 021 tons, 14,2%
- Conning Tower: 47 tons, 0,7%
Machinery: 82 tons, 1,1%
Hull, fittings & equipment:
4 066 tons, 56,7%
Fuel, ammunition & stores: 475
tons, 6,6%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
22 944 lbs / 10 407 Kg = 16,7 x 14,0 " / 356 mm shells or
6,8 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,38
Metacentric height 7,7 ft / 2,4 m
Roll period: 13,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,15
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,07
Hull form
characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,610
Length to Beam Ratio: 4,50 : 1
'Natural speed' for length: 20,33
kts
Power going to wave formation at top
speed: 17 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 70
Bow angle (Positive = bow angles forward):
3,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 14,11 ft
/ 4,30 m
- Forecastle (20%): 13,12 ft / 4,00
m
- Mid (0%): 13,12 ft /
4,00 m
- Quarterdeck (0%): 13,12
ft / 4,00 m
- Stern: 13,12
ft / 4,00 m
- Average freeboard: 13,20
ft / 4,02 m
Ship tends to be wet forward
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 57,8%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 180,1%
Waterplane Area: 28 035 Square
feet or 2 605 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 134%
Structure weight / hull surface
area: 131 lbs/sq ft or 638 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,97
- Longitudinal: 1,51
- Overall: 1,01
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is excellent
Room for accommodation and
workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Stawiacz min typu Nereusz 1908-1909 (3 szt.)
Przedstawiam
poniżej stawiacze min typu Nereusz.
Będą we flocie jedynymi właściwymi minowcami, ponieważ przedstawione w części
II bilansu otwarcia okręty typu Tryton
przekwalifikowałem na krążowniki minowe, w końcu prawie 3 i pół tysiąca ton wyporności,
jak na zwykły stawiacz min to trochę za dużo. Nereusze mają przyzwoitą dzielność morską, niezłą prędkość i zasięg
pozwalający na postawienie min w każdym miejscu Bałtyku. W latach 1908-1909
wybudowano 4 jednostki, jeden z nich w czasie Wielkiej Wojny trafił na minę ze
skutkiem ostatecznym (kto mieczem wojuje, ten …).
Nereusz,
Poland Minelayer laid down 1908
Displacement:
954 t light; 982 t standard;
1 079 t normal; 1 156 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
200,28 ft / 196,85 ft x 39,37 ft x
10,83 ft (normal load)
61,05 m / 60,00 m x 12,00 m x 3,30 m
Armament:
2 - 4,02" / 102 mm guns in single
mounts, 31,09lbs / 14,10kg shells, 1904 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on centreline ends, evenly spread
3 - 2,24" / 57,0 mm guns in single
mounts, 6,00lbs / 2,72kg shells, 1904 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
2 - 0,51" / 13,0 mm guns in single
mounts, 0,07lbs / 0,03kg shells, 1900 Model
Machine guns in deck mounts
on side, evenly spread, all raised mounts
Weight of broadside 74 lbs / 30 kg
Shells per gun, main battery: 120
Machinery:
Oil fired boilers, complex
reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 6 357
ihp / 4 743 Kw = 22,00 kts
Range 3 000nm at 12,00 kts
Bunker at max displacement = 174
tons
Complement:
93 - 122
Cost:
£0,111 million / $0,445 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 10 tons, 0,9%
Machinery: 494 tons, 45,8%
Hull, fittings & equipment: 415
tons, 38,5%
Fuel, ammunition & stores: 124
tons, 11,5%
Miscellaneous weights: 35 tons, 3,2%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
699 lbs / 317 Kg = 21,6 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,4 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,22
Metacentric height 1,8 ft / 0,5 m
Roll period: 12,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
- Recoil effect
(Restricted arc if above 1.00): 0,10
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,04
Hull form
characteristics:
Hull has rise forward of midbreak
and transom stern
Block coefficient: 0,450
Length to Beam Ratio: 5,00 : 1
'Natural speed' for length: 17,22
kts
Power going to wave formation at top
speed: 71 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 70
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 6,00 degrees
Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 17,06 ft
/ 5,20 m
- Forecastle (20%): 16,08 ft / 4,90
m
- Mid (80%): 16,37 ft /
4,99 m (8,86 ft / 2,70 m aft of break)
- Quarterdeck (0%): 8,86
ft / 2,70 m
- Stern: 8,86 ft
/ 2,70 m
- Average freeboard: 14,80
ft / 4,51 m
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 158,7%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 151,3%
Waterplane Area: 5 135 Square
feet or 477 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 92%
Structure weight / hull surface
area: 49 lbs/sq ft or 241 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,82
- Longitudinal: 6,24
- Overall: 1,01
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is cramped
Room for accommodation and
workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
100 mines
Nereusz (1908)
Okeanos (1909)
Glaukos (1909)
Krążownik lekki typu Piława 1910-1912 (5 szt.)
Nowoczesny
lekki (ale opancerzony) krążownik. Okręt posiada liczną – choć niezbyt ciężką – artylerię,
zgodnie zresztą z ówczesnym wyobrażeniem lekkiego krążownika. Mimo, że nie jest
to ani krążownik pancerny, ani pancernopokładowy, to posiada dość poważne
opancerzenie, jak na jednostkę tej wielkości. Zwraca uwagę silne wydłużenie
kadłuba, co pozwala na łatwe uzyskanie znacznej prędkości, szybsze krążowniki
pojawią się dopiero po 1914 roku. W latach 1910-1912 oddano 6 jednostek, w
czasie Wojny jedna weszła na skały i musiała zostać porzucona.
Piława, Poland
Light cruiser laid down 1910
Displacement:
4 005 t light; 4 170 t
standard; 5 068 t normal; 5 786 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
459,32 ft / 459,32 ft x 47,08 ft x
16,40 ft (normal load)
140,00 m / 140,00 m x 14,35 m x 5,00 m
Armament:
2 - 5,98" / 152 mm guns in single
mounts, 99,87lbs / 45,30kg shells, 1905 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on centreline ends, evenly spread
12 - 4,02" / 102 mm guns in single mounts,
31,09lbs / 14,10kg shells, 1904 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on side, evenly spread
8 - 2,24" / 57,0 mm guns in single
mounts, 6,00lbs / 2,72kg shells, 1904 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread, 2 raised mounts
Weight of broadside 416 lbs / 189 kg
Shells per gun, main battery: 150
2 - 0,0" / 0 mm above water
torpedoes
Armour:
- Belts: Width
(max) Length (avg) Height (avg)
Main: 2,95" / 75 mm 341,21 ft
/ 104,00 m 12,14 ft / 3,70 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 114% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other
gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 3,94" / 100 mm 2,95"
/ 75 mm -
2nd: 0,98"
/ 25 mm - -
- Armour deck: 1,97" / 50 mm, Conning
tower: 3,94" / 100 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Direct drive, 2 shafts, 26 778
shp / 19 977 Kw = 26,00 kts
Range 7 500nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement =
1 616 tons
Complement:
299 - 390
Cost:
£0,363 million / $1,453 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 81 tons, 1,6%
Armour: 1 108 tons, 21,9%
- Belts: 500 tons, 9,9%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 58 tons, 1,1%
- Armour Deck: 525 tons, 10,4%
- Conning Tower: 25 tons, 0,5%
Machinery: 1 107 tons, 21,8%
Hull, fittings & equipment:
1 701 tons, 33,6%
Fuel, ammunition & stores:
1 063 tons, 21,0%
Miscellaneous weights: 9 tons, 0,2%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
7 455 lbs / 3 382 Kg = 69,6 x 6,0 " / 152 mm shells or
1,4 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,31
Metacentric height 2,6 ft / 0,8 m
Roll period: 12,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,29
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,29
Hull form
characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,500
Length to Beam Ratio: 9,76 : 1
'Natural speed' for length: 21,43
kts
Power going to wave formation at top
speed: 52 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive = bow angles
forward): -6,00 degrees
Stern overhang: -1,64 ft / -0,50 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 16,08 ft
/ 4,90 m
- Forecastle (25%): 14,44 ft / 4,40
m
- Mid (0%): 14,44 ft /
4,40 m
- Quarterdeck (10%): 14,44
ft / 4,40 m
- Stern: 15,42
ft / 4,70 m
- Average freeboard: 14,65
ft / 4,47 m
Ship tends to be wet forward
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 84,2%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 132,5%
Waterplane Area: 14 408 Square
feet or 1 339 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 127%
Structure weight / hull surface
area: 74 lbs/sq ft or 361 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,97
- Longitudinal: 1,25
- Overall: 1,00
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is adequate
Room for accommodation and
workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy
weather easily
Piława(1910)
Puck (1910)
Elbląg (1911)
Ustka (1911)
Darłowo (1912)
Krążownik pancerny zacny i groźnie wygląda:3
OdpowiedzUsuńPatrolowiec też niczego sobie (kilka takich wypadałoby mieć w koloniach)
Co do Monitora jeden to trochę mało (ale mamy czas)
Do minowca i lekkiego krążownika nie mam się do czego przyczepić (widać że nawet po wojnie mamy silną flotę)
Monitor chyba nie bardzo mi wyszedł wiec na razie o następnych nie myślę. Ma za to paru kandydatów do przebudowy na POW w najbliższych latach.
UsuńCo do kolonii, to czeka w kolejce pewna hybryda, powiedzmy; krążowniko-kanonierko-patrolowco-eskortowiec, Francuzi nazywali takie wynalazki awizami.
Wygląda na to, że bilans otwarcia będzie miał siedem części; w ostatniej będą okręty zbudowane już w czasie Wielkiej Wojny.
JKS
Widac, że nad krążownikiem pancernych posiedziałeś i si eprzyłozyłeś, ale zwróce uwagę na dwa eleemnty które mi w sylwetce nie pasują - mianowicie zbyt niski maszty i wielkie, przytłaczające kominy. Mysle, że niewielka korekta tych dwóch elementów nadała by sporo harmonii całej sylwetce.
OdpowiedzUsuńCiekawie wygląda natomiast monitor, niemal jak pancernik, tylko czy mu aż taka szklarnia jest potrzebna? patrząc na to jak wyglądały faktyczne monitory, choćby brytyjskie, to chyba ciut przesadziłeś;) w końcu z tym zasięgiem ten okret może pływac co najwyżej w krótkie rejsy pod niemieckie wybrzeże. warunki bytowe załogi nie są tu specjalnie istotne.
W Piławe widzxę natomiast jakieś odległe echo naszego rzeczywistego ORP Dragon..
Nie sądzę aby maszty były za niskie, mieści się na nich wszystko, co potrzeba, a ja starałem się uzyskać możliwie zwartą sylwetkę bez zbytnio wystających "patyków" Kominy są duże, bo są dwa; ówczesne upodobania szły w kierunku trzech, czterech i więcej. Dając tylko dwa musiałem zachować ogólną "przepustowość" Poza tym przy prawie 38 000 KM, kotłownia też musi mieć odpowiednią wydajność.
UsuńCo do monitora, to myślę, że we wstępnym opisie już się wytłumaczyłem z tej - jak to nazwałeś - "szklarni" Wprawdzie można było rozrzedzić iluminatory, ale skoro i tak większość pomieszczeń (kabiny załogi i desantu, sanitariaty, mesy i kambuzy, izby chorych, kabiny służbowe i biura, pomieszczenia reprezentacyjne, itp.) musi być w części nieopancerzonej i "na świeżym powietrzu", to czemu - nie osłabiając konstrukcji - mam naturalnego światła żałować. W kwestii podobieństwa, to mnie - jak już napisałem - bardziej przypomina silnie uzbrojony transatlantyk (to szkło!) niż pancernik.
Jeśli chodzi o Piławę, to szczerze mówiąc o Dragonie w ogóle nie myślałem, jedyne co mi się kojarzyło, to brytyjski Bristol z 1910 roku; niemniej konstrukcja jest oryginalna, a wszelkie podobieństwa dziełem przypadku.
JKS
Nie zgadza się liczba dział 75 mm. krążownika pancernego.
OdpowiedzUsuńZaczynając od dziobu: dziobowe kazamaty - 2, dziobowa wieża artylerii głównej - 1, nadbudówka za rufową wieżą artylerii głównej - 2, rufowa wieża artylerii głównej - 1, rufowe kazamaty - 2; razem: 2+1+2+1+2=8. Zgadza się? W raporcie jest wprawdzie napisane, że wszystkie lufy 75 mm są w kazamatach, ale Springsharp ma tylko 5 pozycji do wykorzystania i dlatego montażu lekkiej artylerii nie mogłem już zróżnicować.
UsuńJKS
Oglądam i podziwiam, zwłaszcza "ciężkie" jednostki...
OdpowiedzUsuńCiekawe połaczenia...
Piotr
Dziękuję za miłe słowo :). A które to połączenia masz na myśli?
UsuńJKS
A łączą w sobie cechy scouta i krążownika lekkiego, krążownik pancerny może pracować dla eskadry liniowej, i nie tylko... jest już prawie łącznikiem do konstrukcji krążownika liniowego itp. Monitor z możliwością desantu zakłada działanie w rejonie wysp... czyżby Alandzkich?
UsuńPiotr
Ponieważ ilościowo raczej nie dorównamy najsilniejszym flotom świata (Anglia, Francja, USA), staram się im dorównywać, a nawet przewyższać jakością. Mniejsza liczba okrętów wymusza także wielozadaniowość, oczywiście nie można tu przesadzać, jeżeli coś ma się nadawać do wszystkiego, to tak naprawdę nie nadaje się do niczego.
UsuńWyspy Alandzkie należą do naszego sojusznika, raczej niemieckie wybrzeża Bałtyku lub ewentualne desanty na tyłach wroga.
JKS
Świetny materiał. Gratuluję i będę zaglądał częściej!
OdpowiedzUsuńKrążownik pancerny wzbudza respekt, ale odnoszę wrażenie, że jest nieco przeciążony uzbrojeniem. Te 10-calówki to jednak bardzo potężny sprzęt.
ŁK
Dziękuję za uznanie.
UsuńKrążownik pancerny jest nie tyle przeciążony, co dociążony tzn. nie ma już rezerw na dodatkowe ciężary. W większości przypadków staram się maksymalnie wykorzystywać nośność kadłuba okrętu w celu uzyskania przewagi nad obcymi odpowiednikami. Granic jednak nie przekraczam, Springsharp nie pozwoli!
JKS
A czy rozważał Kolega nieco inny układ artylerii głównej? Myślę o 4 wieżach dwudziałowych w układzie romboidalnym. Chyba dałoby to trochę oszczędności na ciężarze i zapewniłoby 6-działową salwę w każdym kierunku. Konieczne byłoby, oczywiście, zmodyfikowanie układu kotłowni i maszynowni.
UsuńŁK
Nie jestem zwolennikiem układu romboidalnego, ani ustawiania dział na śródokręciu na tzw. "mijankę" Powoduje to nie tylko kłopoty z rozmieszczeniem urządzeń napędowych, ale także "czyści" śródokręcie z nadbudówek, artylerii średniej itd., a w konsekwencji wydłuża kadłub, więc oszczędności wagowe są iluzoryczne. Dwudziałowe wieże na śródokręciu raczej nie mogą strzelać na dziób i rufę (z uwagi na większą szerokość muszą być zamontowane bliżej osi okrętu), a mój krążownik właśnie może dać 6-lufową salwę praktycznie w każdym kierunku.
UsuńJKS
Hmmm...
OdpowiedzUsuńWidzę, że jeszcze jeden "Piotr" się pojawił.
Będę więc się podpisywał RPiotr :)
Ale opinię podzielam.
Jedyne co bym zrobił, to trochę "rozciągnął" sylwetkę krążownika pancernego...
RPiotr