Krążownik rozpoznawczy typu Kętrzyn 1908-1909 (3 szt.) - poprawka
Poprawiona
wersja okrętu. Usunąłem błąd (dzięki Stonk!) w grubości pancerza stanowiska dowodzenia, przez
co jednostka uzyskała większy zasięg.
Kętrzyn,
Poland Scout cruiser laid down 1908
Displacement:
3 046 t light; 3 160 t
standard; 3 902 t normal; 4 496 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
410,11 ft / 410,11 ft x 41,01 ft x
18,04 ft (normal load)
125,00 m / 125,00 m x 12,50 m x 5,50 m
Armament:
3 - 4,72" / 120 mm guns (1x3 guns),
44,97lbs / 20,40kg shells, 1895 Model
Quick firing guns in a deck mount with hoist on centreline aft
4 - 4,72" / 120 mm guns (2x2 guns),
44,97lbs / 20,40kg shells, 1895 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists on side, all amidships, 1 raised mount -
superfiring
superfiring
1 - 2,24" / 57,0 mm guns in single
mounts, 6,00lbs / 2,72kg shells, 1904 Model
Quick firing gun in deck mount
on centreline amidships, 1 raised gun
8 - 2,24" / 57,0 mm guns in single
mounts, 6,00lbs / 2,72kg shells, 1904 Model
Breech loading guns in deck mounts
on side, evenly spread, 6 raised mounts
Weight of broadside 369 lbs / 167 kg
Shells per gun, main battery: 150
2 - 21,0" / 533 mm above water
torpedoes
Armour:
-
Conning tower: 0,98" / 25 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Direct drive, 2 shafts, 31 355
shp / 23 391 Kw = 28,00 kts
Range 6 500nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement =
1 336 tons
Complement:
246 - 320
Cost:
£0,372 million / $1,490 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 52 tons, 1,3%
Armour: 5 tons, 0,1%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 0,0%
- Armour Deck: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 5 tons, 0,1%
Machinery: 1 584 tons, 40,6%
Hull, fittings & equipment:
1 399 tons, 35,8%
Fuel, ammunition & stores: 856
tons, 21,9%
Miscellaneous weights: 6 tons, 0,2%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating
hits needed to sink ship):
2 440 lbs / 1 107 Kg = 46,3 x 4,7 " / 120 mm shells or
0,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,40
Metacentric height 2,4 ft / 0,7 m
Roll period: 11,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,27
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,25
Hull form
characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,450
Length to Beam Ratio: 10,00 : 1
'Natural speed' for length: 20,25
kts
Power going to wave formation at top
speed: 57 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 60
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 17,72 ft
/ 5,40 m
- Forecastle (20%): 14,44 ft / 4,40
m
- Mid (0%): 14,44 ft /
4,40 m
- Quarterdeck (10%): 14,44
ft / 4,40 m
- Stern: 16,08
ft / 4,90 m
- Average freeboard: 14,78
ft / 4,51 m
Ship tends to be wet forward
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 142,0%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 110,1%
Waterplane Area: 10 728 Square
feet or 997 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 108%
Structure weight / hull surface
area: 71 lbs/sq ft or 348 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,96
- Longitudinal: 2,02
- Overall: 1,03
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is cramped
Room for accommodation and
workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy
weather easily
Kętrzyn (1908)
Częstochowa (1909)
Tarnopol (1909)
Poławiacz
torped typu Lech 1901 (1 szt.)
Oto mały okręcik
pomocniczy Lech. Jednostka służy do
wyławiania z wody torped ćwiczebnych wystrzelonych przez inne okręty. Ponieważ
właśnie zostają wprowadzane na uzbrojenie torpedy parogazowe, okręcik będzie
prowadził tzw. strzelania regulacyjne tych torped, czyli będzie pełnił również
funkcję pływającej stacji torpedowej. W tym celu wyposażony jest w dwie
wyrzutnie torped 450 i 533 mm. W raporcie Springsharpa jest tylko kaliber 450
mm, ale nie da się w nim zróżnicować kalibrów wyrzutni torped. Uważnych
obserwatorów uderzy duże podobieństwo naszego okręciku do Oksywia z realnej PMW. To prawda, ale okręty pełniące identyczne
funkcje siłą rzeczy muszą wykazywać podobieństwa, a ja nie chciałem się tu
silić na oryginalność. Jednostka ma bardzo niską dzielność morską i dlatego
operować może tylko na spokojnym morzu. Ponieważ obszarem jej działań są wody
przybrzeżne np. Zatoka Gdańska, to nie jest to wielka wada. Nie wiem czy
angielska nazwa typu okrętu jest właściwa, ale nie znalazłem takowej w
dostępnych źródłach, być może dlatego, że Brytyjczycy używali brzegowych stacji
torpedowych.
Lech, Poland
Torpedoes diver laid down 1901
Displacement:
205 t light; 209 t standard; 218 t
normal; 225 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
82,51 ft / 82,02 ft x 29,53 ft x
5,25 ft (normal load)
25,15 m / 25,00 m x 9,00 m x 1,60 m
Armament:
1 - 0,51" / 13,0 mm guns in single
mounts, 0,07lbs / 0,03kg shells, 1900 Model
Machine gun in deck mount
on centreline amidships, 1 raised gun
Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
Shells per gun, main battery:
1 500
2 - 17,7" / 450 mm above water
torpedoes
Machinery:
Coal fired boilers, simple
reciprocating steam engines,
Direct drive, 1 shaft, 924 ihp / 689
Kw = 14,00 kts
Range 750nm at 8,00 kts
Bunker at max displacement = 15 tons
(100% coal)
Complement:
27 - 36
Cost:
£0,023 million / $0,092 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery: 113 tons, 51,7%
Hull, fittings & equipment: 87
tons, 40,1%
Fuel, ammunition & stores: 13
tons, 5,9%
Miscellaneous weights: 5 tons, 2,3%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating
hits needed to sink ship):
99 lbs / 45 Kg = 1 471,7 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,2
torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,90
Metacentric height 2,2 ft / 0,7 m
Roll period: 8,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 13 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,07
Hull form
characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,600
Length to Beam Ratio: 2,78 : 1
'Natural speed' for length: 9,06 kts
Power going to wave formation at top
speed: 78 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 3,94 ft
/ 1,20 m
- Forecastle (0%): 3,94 ft / 1,20
m
- Mid (0%): 3,94 ft /
1,20 m
- Quarterdeck (0%): 3,94
ft / 1,20 m
- Stern: 3,94 ft
/ 1,20 m
- Average freeboard: 3,94
ft / 1,20 m
Ship tends to be wet forward
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 169,7%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 28,6%
Waterplane Area: 1 733 Square
feet or 161 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 66%
Structure weight / hull surface
area: 43 lbs/sq ft or 209 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,50
- Longitudinal: 4,27
- Overall: 1,66
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is cramped
Room for accommodation and
workspaces is extremely poor
Ship has quick, lively roll, not a
steady gun platform
Caution: Lacks seaworthiness - very
limited seakeeping ability
Krążownik pancerny typu Warszawa 1903 (2 szt.)
No
i mamy pierwszy w bilansie otwarcia krążownik pancerny. Wielkość, prędkość,
uzbrojenie i opancerzenie odpowiadają
ówczesnym standardom. Do zalet okrętu można zaliczyć liczną artylerię
małokalibrową (75 i 47 mm), a przede wszystkim wysokie położenie kazamat wszystkich
dział 152 mm i większości 75 mm, co umożliwia ich użycie przy dowolnym stanie
morza. W latach 1903-1905 zbudowano 3 jednostki tej klasy, z czego Wielką Wojnę
przeżyły 2.
Warszawa,
Poland Armoured cruiser laid down 1903
Displacement:
9 886 t light; 10 279 t
standard; 11 453 t normal; 12 393 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
447,83 ft / 447,83 ft x 68,90 ft x
23,62 ft (normal load)
136,50 m / 136,50 m x 21,00 m x 7,20 m
Armament:
4 - 7,99" / 203 mm guns (2x2 guns),
199,96lbs / 90,70kg shells, 1902 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes) on centreline ends, evenly spread
8 - 5,98" / 152 mm guns in single
mounts, 100,09lbs / 45,40kg shells, 1899 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, evenly spread, 2 raised mounts
10 - 2,95" / 75,0 mm guns in single
mounts, 10,80lbs / 4,90kg shells, 1892 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, evenly spread
2 - 2,95" / 75,0 mm guns in single
mounts, 10,80lbs / 4,90kg shells, 1892 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, all aft, all raised mounts - superfiring
12 - 1,85" / 47,0 mm guns (8
mounts), 3,31lbs / 1,50kg shells, 1896 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread, 10 raised mounts
Weight of broadside 1 285 lbs / 583
kg
Shells per gun, main battery: 150
2 - 17,7" / 450 mm submerged torpedo
tubes
Armour:
- Belts: Width
(max) Length (avg) Height (avg)
Main: 5,91" / 150 mm 311,68
ft / 95,00 m 8,53 ft / 2,60 m
Ends: Unarmoured
Upper: 3,94" / 100 mm 311,68
ft / 95,00 m 7,22 ft / 2,20 m
Main Belt covers 107% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead:
2,95" / 75 mm 311,68 ft / 95,00 m 18,70 ft / 5,70 m
- Gun armour: Face (max) Other
gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 5,91" / 150 mm 2,95"
/ 75 mm 5,91" / 150 mm
2nd: 2,95"
/ 75 mm - -
- Armour deck: 0,98" / 25 mm, Conning
tower: 5,91" / 150 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex reciprocating
steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 24 667
ihp / 18 401 Kw = 22,00 kts
Range 5 500nm at 12,00 kts
Bunker at max displacement =
2 114 tons (100% coal)
Complement:
553 - 719
Cost:
£1,079 million / $4,315 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 259 tons, 2,3%
Armour: 2 498 tons, 21,8%
- Belts: 1 053 tons, 9,2%
- Torpedo bulkhead: 637 tons, 5,6%
- Armament: 352 tons, 3,1%
- Armour Deck: 392 tons, 3,4%
- Conning Tower: 65 tons, 0,6%
Machinery: 3 682 tons, 32,1%
Hull, fittings & equipment:
3 442 tons, 30,1%
Fuel, ammunition & stores:
1 567 tons, 13,7%
Miscellaneous weights: 6 tons, 0,1%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
9 088 lbs / 4 122 Kg = 35,6 x 8,0 " / 203 mm shells or
1,5 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,43
Metacentric height 5,3 ft / 1,6 m
Roll period: 12,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 87 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,23
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,75
Hull form
characteristics:
Hull has low quarterdeck
Block coefficient: 0,550
Length to Beam Ratio: 6,50 : 1
'Natural speed' for length: 21,16
kts
Power going to wave formation at top
speed: 52 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles
forward): -9,00 degrees
Stern overhang: -2,62 ft / -0,80 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 21,65 ft
/ 6,60 m
- Forecastle (20%): 19,69 ft / 6,00
m
- Mid (75%): 19,69 ft /
6,00 m
- Quarterdeck (0%): 12,47
ft / 3,80 m (19,69 ft / 6,00 m before break)
- Stern: 12,47
ft / 3,80 m
- Average freeboard: 19,84
ft / 6,05 m
Ship tends to be wet forward
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 175,5%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 146,0%
Waterplane Area: 21 533 Square
feet or 2 001 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 96%
Structure weight / hull surface
area: 104 lbs/sq ft or 507 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,95
- Longitudinal: 2,14
- Overall: 1,03
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is cramped
Room for accommodation and
workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can
fire her guns in the heaviest weather
Warszawa (1903)
Kraków (1904)
Kanonierka kolonialna
typu Gryf 1903-1905 (5 szt.)
Pierwszy
w bilansie otwarcia okręt przeznaczony do służby w koloniach. Jest to średniej
wielkości kanonierka, symbolicznie, ale jednak opancerzona. Uzbrojenie może nie
powala na kolana, ale jest – moim zdaniem – wystarczające dla zaznaczenia
naszej obecności na oceanach. Okręt ma stosunkowo dużą dzielność morska, co na
burzliwych wodach oblewających większość naszych kolonii ma znaczenie. W razie
potrzeby kanonierka może podnieść 6-7 żagli, co istotnie zwiększa jej zasięg i
autonomiczność. W latach 1903-1905 oddano do użytku 6 jednostek, Wielką Wojnę
przetrwało 5.
Gryf, Poland
Gunboat laid down 1903
Displacement:
998 t light; 1 046 t standard;
1 165 t normal; 1 260 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
213,25 ft / 213,25 ft x 31,17 ft x
11,15 ft (normal load)
65,00 m / 65,00 m x 9,50 m x 3,40 m
Armament:
2 - 5,98" / 152 mm guns in single
mounts, 107,15lbs / 48,60kg shells, 1902 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists on centreline ends, evenly spread
4 -
2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 12,87lbs / 5,84kg shells, 1899
Model
Quick firing guns in casemate mounts on side, all amidships
4 - 1,85" / 47,0 mm guns in single
mounts, 3,17lbs / 1,44kg shells, 1892 Model
Quick firing guns in deck mounts on side, evenly spread, all raised mounts
2 - 0,51" / 13,0 mm guns (1x2 guns),
0,07lbs / 0,03kg shells, 1892 Model
Machine guns in deck mount on side aft, all raised guns
Weight of broadside 246 lbs / 112 kg
Shells per gun, main battery: 150
Armour:
- Belts: Width
(max) Length (avg) Height (avg)
Main: 1,97" / 50 mm 134,51 ft
/ 41,00 m 13,78 ft / 4,20 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 97% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead:
0,98" / 25 mm 134,51 ft / 41,00 m 6,23 ft / 1,90 m
- Gun armour: Face (max) Other
gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,98" / 25 mm 0,98"
/ 25 mm -
2nd: 0,98"
/ 25 mm - -
- Armour deck: 0,75" / 19 mm, Conning
tower: 1,97" / 50 mm
Machinery:
Coal fired boilers, complex
reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 2 233
ihp / 1 666 Kw = 16,00 kts
Range 5 500nm at 8,00 kts
Bunker at max displacement = 214
tons (100% coal)
Complement:
99 - 129
Cost:
£0,109 million / $0,437 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 35 tons, 3,0%
Armour: 274 tons, 23,5%
- Belts: 159 tons, 13,6%
- Torpedo bulkhead: 31 tons, 2,6%
- Armament: 16 tons, 1,3%
- Armour Deck: 64 tons, 5,5%
- Conning Tower: 5 tons, 0,4%
Machinery: 322 tons, 27,6%
Hull, fittings & equipment: 367
tons, 31,5%
Fuel, ammunition & stores: 168
tons, 14,4%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
1 059 lbs / 480 Kg = 9,9 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,5
torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,33
Metacentric height 1,5 ft / 0,4 m
Roll period: 10,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,38
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,34
Hull form
characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,550
Length to Beam Ratio: 6,84 : 1
'Natural speed' for length: 14,60
kts
Power going to wave formation at top
speed: 52 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 10,50 ft
/ 3,20 m
- Forecastle (25%): 8,86 ft / 2,70
m
- Mid (0%): 8,86 ft /
2,70 m
- Quarterdeck (0%): 8,86
ft / 2,70 m
- Stern: 8,86 ft
/ 2,70 m
- Average freeboard: 9,02
ft / 2,75 m
Ship tends to be wet forward
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 315,2%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 79,1%
Waterplane Area: 4 639 Square
feet or 431 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 96%
Structure weight / hull surface
area: 51 lbs/sq ft or 248 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,94
- Longitudinal: 1,99
- Overall: 1,01
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is extremely poor
Room for accommodation and
workspaces is cramped
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy
weather easily
Gryf (1903)
Hydra (1904)
Scylla (1904)
Charybda (1905)
Meduza (1905)
Węglowiec typu Karpaty 1899-1902 (3 szt.)
Ponieważ
jeszcze wiele naszych okrętów ma kotłownie opalane węglem, niezbędne jest
istnienie we flocie węglowców zaopatrujących te jednostki w paliwo na odległych
akwenach. Okręt przewozi 3 000 t węgla, co stanowi mniej więcej jedną
jednostkę załadowania dla pancernika lub trzy jednostki dla mniejszego
krążownika. Uzbrojenie okrętu symboliczne, wyłącznie do samoobrony. Przyznaję,
że rysunek został dość bezczelnie zerżnięty z SS Willowdene i wygląda raczej niechlujnie, ale – wybaczcie mi – w
ciągu kilku dni zaprojektowałem i narysowałem kilkanaście jednostek i trudno mi
z powodu zmęczenia wykrzesać z siebie jakiś entuzjazm dla okrętu bądź co bądź
pomocniczego. Chyba zafunduję sobie dzień lub dwa urlopu J
W latach 1899-1902 ukończono 4 okręty tego typu, a 3 z nich służą do dziś.
Karpaty,
Poland Coalier ship laid down 1899
Displacement:
6 229 t light; 6 399 t
standard; 8 205 t normal; 9 650 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
373,36 ft / 364,17 ft x 48,56 ft x
21,65 ft (normal load)
113,80 m / 111,00 m x 14,80 m x 6,60 m
Armament:
2 - 4,02" / 102 mm guns in single
mounts, 25,11lbs / 11,39kg shells, 1895 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists on centreline ends, evenly spread
4 - 1,85" / 47,0 mm guns in single
mounts, 3,31lbs / 1,50kg shells, 1896 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread
Weight of broadside 57 lbs / 26 kg
Shells per gun, main battery: 150
Machinery:
Coal fired boilers, simple
reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 6 538
ihp / 4 878 Kw = 16,00 kts
Range 15 000nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement =
3 250 tons (100% coal)
Complement:
430 - 560
Cost:
£0,390 million / $1,558 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 10 tons, 0,1%
Machinery: 1 168 tons, 14,2%
Hull, fittings & equipment:
2 052 tons, 25,0%
Fuel, ammunition & stores:
1 976 tons, 24,1%
Miscellaneous weights: 3 000
tons, 36,6%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
6 966 lbs / 3 160 Kg = 215,1 x 4,0 " / 102 mm shells or
1,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,05
Metacentric height 1,8 ft / 0,6 m
Roll period: 15,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 41 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,12
Hull form
characteristics:
Hull has raised forecastle, raised
quarterdeck
Block coefficient: 0,750
Length to Beam Ratio: 7,50 : 1
'Natural speed' for length: 19,08
kts
Power going to wave formation at top
speed: 43 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 30
Bow angle (Positive = bow angles forward):
3,00 degrees
Stern overhang: 8,20 ft / 2,50 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 18,70 ft
/ 5,70 m
- Forecastle (12%): 17,72 ft / 5,40
m (10,50 ft / 3,20 m aft of break)
- Mid (0%): 8,86 ft /
2,70 m
- Quarterdeck (14%): 16,08
ft / 4,90 m (8,86 ft / 2,70 m before break)
- Stern: 17,72
ft / 5,40 m
- Average freeboard: 11,00
ft / 3,35 m
Ship tends to be wet forward
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 87,3%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 57,2%
Waterplane Area: 14 810 Square
feet or 1 376 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 152%
Structure weight / hull surface
area: 93 lbs/sq ft or 453 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,41
- Longitudinal: 1,69
- Overall: 1,44
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is adequate
Room for accommodation and
workspaces is cramped
Karpaty (1899)
Beskidy (1900)
Karkonosze (1901)
W rysunku węglowca jest chyba błąd - ponieważ reling biegnie wzdłuż całej nadbudówki na śródokręciu, sugeruje to że jest ona cofnięta nieco od burty - w takim układzie chyba nie da się zamontować trapu tak jak jest na rysunku - chyba powinien się zaczynać od pokładu a nie od dachu nadbudówki?
OdpowiedzUsuńA może da się :), chociaż tak to wygląda na bocznym rzucie. Załóżmy, że trap posiada coś w rodzaju pomostu od krawędzi nadbudówki do krawędzi burty. Wiem, słabe wytłumaczenie, ale jak już napisałem ten rysunek nie jest moim szczytowym osiągnięciem. Powtarzam, będę musiał chyba trochę odpocząć, bo jak widać przestaję ogarniać. Kto, jak kto, ale Ty chyba zgodzisz się ze mną, że 15 rysunków w 6 dni, to trochę za dużo.
OdpowiedzUsuńJKS
Czy po skończeniu bilansu otwarcia mógłbyś zrobić zestawienie wszystkich okrętów , które nam pozostały po wojnie (tak jak robił to de Villars) i kolejne np w 39 lub 45 roku?
OdpowiedzUsuńTak, oczywiście. Przepraszam za chwilową przerwę w publikacjach, ale początkowo narzuciłem sobie za wysokie tempo i teraz musiałem trochę zwolnić. Następna część bilansu otwarcia ukaże się dziś lub jutro.
UsuńJKS