Niszczyciel typu Halny 1910-1911 (4 szt.)
Niszczyciel
typowej dla owych czasów wielkości lecz silniej uzbrojony i – to już się robi
tradycja – szybszy. Poprzednie niszczyciele typu Zawierucha jako pierwsze na świecie miały działa 102 mm, Halny ma ich aż 3. Więcej, bo 4 miał
ówcześnie tylko brytyjski Swift, pierwszy i do 1914 roku jedyny przewodnik
niszczycieli (lider). Osiągał on prędkość aż 35 w, ale przy wyporności
2 170 t był od Halnego prawie 3 razy większy. Uprzedzając wypadki powiem,
że Polska też zbudowała jednego lidera
przed Wielką Wojną, niebawem go pokażę. Niszczyciele typu Halny jako jedne z
pierwszych na świecie miały podwójne wyrzutnie torpedowe i również jako jedne z
pierwszych wyrzutnie o kalibrze 533 mm. Piszę „jako jedne z pierwszych”
ponieważ nowości te pojawiły się prawie równocześnie w kilku flotach i trudno
mi było ustalić absolutne pierwszeństwo. Tak, czy inaczej możemy te nasze
„wiaterki” śmiało uznać za nosicieli nowinek. W latach 1910-1911 zbudowano 6
jednostek, z czego do dzisiaj dotrwało 4.
Halny, Poland
Destroyer laid down 1910
Displacement:
681 t light; 706 t standard; 763 t
normal; 809 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
250,81 ft / 246,06 ft x 26,57 ft x
9,84 ft (normal load)
76,45 m / 75,00 m x 8,10 m x 3,00 m
Armament:
3 - 4,00" / 102 mm guns in single
mounts, 31,09lbs / 14,10kg shells, 1904 Model
Breech loading guns in deck mounts with hoists
on centreline ends, majority aft
3 - 2,24" / 57,0 mm guns (2 mounts),
6,00lbs / 2,72kg shells, 1904 Model
Breech loading guns in deck mounts
on side, all amidships
Weight of broadside 105 lbs / 48 kg
Shells per gun, main battery: 150
4 - 21,0" / 533 mm above water
torpedoes
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Direct drive, 2 shafts, 17 033
shp / 12 707 Kw = 30,50 kts
Range 1 500nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement = 103
tons
Complement:
72 - 94
Cost:
£0,090 million / $0,361 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 14 tons, 1,9%
Machinery: 390 tons, 51,1%
Hull, fittings & equipment: 265
tons, 34,7%
Fuel, ammunition & stores: 82
tons, 10,8%
Miscellaneous weights: 12 tons, 1,6%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
215 lbs / 98 Kg = 6,7 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,08
Metacentric height 0,8 ft / 0,2 m
Roll period: 12,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 52 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,31
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,69
Hull form
characteristics:
Hull has raised forecastle
and transom stern
Block coefficient: 0,415
Length to Beam Ratio: 9,26 : 1
'Natural speed' for length: 18,22
kts
Power going to wave formation at top
speed: 72 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 75
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 15,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 17,72 ft
/ 5,40 m
- Forecastle (30%): 16,08 ft / 4,90
m (8,86 ft / 2,70 m aft of break)
- Mid (0%): 8,86 ft /
2,70 m
- Quarterdeck (0%): 8,86
ft / 2,70 m
-
Stern: 8,86 ft / 2,70 m
- Average freeboard: 11,22
ft / 3,42 m
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 180,8%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 57,2%
Waterplane Area: 4 217 Square
feet or 392 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 50%
Structure weight / hull surface
area: 33 lbs/sq ft or 161 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,64
- Longitudinal: 2,67
- Overall: 0,74
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is cramped
Room for accommodation and
workspaces is cramped
Caution: Lacks seaworthiness - very
limited seakeeping ability
Halny (1910)
Mistral (1910)
Sirocco (1911)
Zefir (1911)
Trałowiec typu Wisła 1915 (1 szt.)
Pierwszy
w naszej flocie trałowiec i jeden z pierwszych na świecie (nie licząc okrętów
różnych klas przebudowany na trałowce). Jednostka niewielka, ale o bardzo
mocnej konstrukcji i dobrej dzielności morskiej, jak wszystkie zresztą te pracowite
okręty zwane czasem „oraczami morza” W roku 1915 wybudowano 2 okręty tego typu,
niestety jeden z nich zginął na minie podczas trałowania.
Wisła, Poland
Minesweeper laid down 1915
Displacement:
303 t light; 311 t standard; 341 t
normal; 366 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
116,80 ft / 114,83 ft x 22,97 ft x
7,55 ft (normal load)
35,60 m / 35,00 m x 7,00 m x 2,30 m
Armament:
1 - 2,95" / 75,0 mm guns in single
mounts, 13,01lbs / 5,90kg shells, 1914 Model
Quick firing gun in deck mount
on centreline forward
2 - 0,51" / 13,0 mm guns in single
mounts, 0,09lbs / 0,04kg shells, 1910 Model
Machine guns in deck mounts
on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
Weight of broadside 13 lbs / 6 kg
Shells per gun, main battery: 150
Machinery:
Oil fired boilers, complex
reciprocating steam engines,
Geared drive, 2 shafts, 1 529
ihp / 1 141 Kw = 16,00 kts
Range 2 500nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 55 tons
Complement:
39 - 51
Cost:
£0,036 million / $0,144 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 2 tons, 0,5%
Machinery: 91 tons, 26,7%
Hull, fittings & equipment: 206
tons, 60,4%
Fuel, ammunition & stores: 38
tons, 11,3%
Miscellaneous weights: 4 tons, 1,2%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
497 lbs / 225 Kg = 38,6 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,4 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,01
Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
Roll period: 12,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,30
Hull form
characteristics:
Hull has rise forward of midbreak
Block coefficient: 0,600
Length to Beam Ratio: 5,00 : 1
'Natural speed' for length: 10,72
kts
Power going to wave formation at top
speed: 72 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 1,97 ft / 0,60 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 16,40 ft
/ 5,00 m
- Forecastle (20%): 14,44 ft / 4,40
m
- Mid (55%): 14,44 ft /
4,40 m (7,22 ft / 2,20 m aft of break)
- Quarterdeck (0%): 7,22
ft / 2,20 m
- Stern: 7,22 ft
/ 2,20 m
- Average freeboard: 11,35
ft / 3,46 m
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 92,3%
- Above water (accommodation/working,
high = better): 97,7%
Waterplane Area: 1 929 Square
feet or 179 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 171%
Structure weight / hull surface
area: 52 lbs/sq ft or 255 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 1,45
- Longitudinal: 23,01
- Overall: 1,91
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is adequate
Room for accommodation and
workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy
weather easily
Krążownik rozpoznawczy typu Kętrzyn 1908-1909 (3 szt.)
Tym
razem szybki krążownik rozpoznawczy tzw. scout. Zadaniem tych jednostek nie
jest walka w linii, ale dalekie rozpoznanie i zwalczanie żeglugi przeciwnika.
Dodatkowo okręt może pełnić funkcję łącznikową na zagrożonych trasach
komunikacyjnych. Przeznaczenie determinuje charakterystykę tych jednostek; brak
opancerzenia (za wyjątkiem stanowiska dowodzenia), niewielki kaliber artylerii
głównej i przede wszystkim duża prędkość. Dla porównania, ówczesne krążowniki
miały prędkość maksymalną w granicach 25-26 w. Na okręcie wprowadzono kilka
nowych rozwiązań technicznych; m.in. nawiewniki typu „fajka” zostały zastąpione
przez wentylatory mechaniczne z czerpniami, a wyrzutnie torpedowe mają kaliber
533 mm (dotychczas w użyciu był kaliber 450 mm). W latach 1908-1909 oddano 4
jednostki tego typu, Wojnę przetrwały 3.
Kętrzyn,
Poland Scout cruiser laid down 1908
Displacement:
3 213 t light; 3 327 t
standard; 3 902 t normal; 4 362 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
410,11 ft / 410,11 ft x 41,01 ft x
18,04 ft (normal load)
125,00 m / 125,00 m x 12,50 m x 5,50 m
Armament:
3 -
4,72" / 120 mm guns (1x3 guns), 44,97lbs / 20,40kg shells, 1895 Model
Quick firing guns in a deck mount with hoist
on
centreline aft
4 -
4,72" / 120 mm guns (2x2 guns), 44,97lbs / 20,40kg shells, 1895 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on
side, all amidships, 1 raised mount - superfiring
1 -
2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 6,00lbs / 2,72kg shells, 1904 Model
Quick firing gun in deck mount
on
centreline amidships, 1 raised gun
8 -
2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 6,00lbs / 2,72kg shells, 1904 Model
Breech loading guns in deck mounts
on side, evenly spread, 6 raised mounts
Weight of broadside 255 lbs / 116 kg
Shells per gun, main battery: 150
2 -
21,0" / 533 mm above water torpedoes
Armour:
- Conning tower: 25,00" / 635 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Direct drive, 2 shafts, 31 355
shp / 23 391 Kw = 28,00 kts
Range 5 000nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement =
1 036 tons
Complement:
246 - 320
Cost:
£0,378 million / $1,513 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 52 tons, 1,3%
Armour: 133 tons, 3,4%
- Belts: 0 tons, 0,0%
- Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 0,0%
- Armour Deck: 0 tons, 0,0%
- Conning Tower: 133 tons, 3,4%
Machinery: 1 584 tons, 40,6%
Hull, fittings & equipment:
1 437 tons, 36,8%
Fuel, ammunition & stores: 689
tons, 17,7%
Miscellaneous weights: 6 tons, 0,2%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
2 265 lbs / 1 027 Kg = 43,0 x 4,7 " / 120 mm shells or
0,6 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,20
Metacentric height 1,8 ft / 0,6 m
Roll period: 12,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,31
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,21
Hull form
characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,450
Length to Beam Ratio: 10,00 : 1
'Natural speed' for length: 20,25
kts
Power going to wave formation at top
speed: 57 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 60
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 17,72 ft
/ 5,40 m
- Forecastle (20%): 14,44 ft / 4,40
m
- Mid (0%): 14,44 ft /
4,40 m
- Quarterdeck (10%): 14,44
ft / 4,40 m
- Stern: 16,08
ft / 4,90 m
- Average freeboard: 14,78
ft / 4,51 m
Ship tends to be wet forward
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 142,0%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 110,1%
Waterplane Area: 10 728 Square
feet or 997 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 105%
Structure weight / hull surface
area: 73 lbs/sq ft or 357 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,95
- Longitudinal: 2,07
- Overall: 1,03
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is cramped
Room for accommodation and
workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy
weather easily
Kętrzyn (1908)
Częstochowa (1909)
Tarnopol (1909)
Pancernik typu Mieszko I 1908 (1 szt.)
Niestety
moi poprzednicy w Admiralicji niepotrzebnie pośpieszyli się; już po położeniu
stępki pod Mieszka I okazało się, że
Anglicy budują Dreadnoutha. Chociaż
nasz pancernik był zaprojektowany i wykonany zgodnie z najnowszymi trendami
obowiązującymi w roku 1905, to po
oddaniu do użytku Dreadnoutha (1906)
stał się nagle okrętem z innej epoki. Obiecuję, następne(y) pancernik(i) będą
już „trendy” Mimo tego uważam, że okręt posiada spory potencjał, np. pancerz
burtowy ma grubszy niż Dreadnouth.
Podział artylerii głównej na dwa kalibry nie jest może najlepszym rozwiązaniem,
ale przed Dreadnouthem to była w
zasadzie norma. Opancerzenie zostało zaprojektowane na zasadzie „wszystko, albo
nic” tzn. opancerzone są jedynie obszary zawierające elementy istotne dla
okrętu pod względem jego żywotności (kotłownie, maszynownie, komory amunicyjne),
reszta w tym tzw. „końcówki” kadłuba są pozbawione pancerza. Testy wykazały, że
standardowe ustawienie zapalników pocisków przeciwpancernych powoduje
przebijanie na wylot nieopancerzonych obszarów kadłuba bez wywołania eksplozji.
Dobrze rozwiązana jest ochrona przeciwtorpedowa, Springsharp mówi że do
zatopienia okrętu potrzebnych jest 7 torped. Zbudowano jeden okręt w tym typie
i nie straciliśmy go w czasie Wielkiej Wojny.
Mieszko I,
Poland Battleship laid down 1908
Displacement:
15 843 t light; 16 608 t
standard; 18 105 t normal; 19 303 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
475,72 ft / 475,72 ft x 82,02 ft x
27,07 ft (normal load)
145,00 m / 145,00 m x 25,00 m x 8,25 m
Armament:
4 - 12,01" / 305 mm guns (2x2 guns),
850,98lbs / 386,00kg shells, 1903 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on centreline ends, evenly spread
8 - 7,99" / 203 mm guns (4x2 guns),
209,44lbs / 95,00kg shells, 1908 Model
Breech loading guns in turrets (on barbettes)
on side, all amidships
12 - 2,95" / 75,0 mm guns in single
mounts, 14,11lbs / 6,40kg shells, 1906 Model
Quick firing guns in casemate mounts
on side, evenly spread, all raised mounts
12 - 1,85" / 47,0 mm guns in single
mounts, 3,31lbs / 1,50kg shells, 1896 Model
Breech loading guns in deck mounts
on side, evenly spread, 8 raised mounts
Weight of broadside 3 894lbs / 1
973kg
Shells per gun, main battery: 130
4 - 17,7" / 450 mm submerged
torpedo tubes
Armour:
- Belts: Width
(max) Length (avg) Height (avg)
Main: 12,0" / 305 mm 278,87
ft / 85,00 m 15,75 ft / 4,80 m
Ends: Unarmoured
Upper: 9,02" / 229 mm 278,87
ft / 85,00 m 7,22 ft / 2,20 m
Main Belt covers 90% of normal length
- Torpedo Bulkhead:
4,02" / 102 mm 278,87 ft / 85,00 m 21,33 ft / 6,50 m
- Gun armour: Face (max) Other
gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 12,0" / 305 mm 7,99"
/ 203 mm 12,0" /
305 mm
2nd: 7,99"
/ 203 mm 5,98" / 152 mm 7,99" / 203 mm
3rd: 4,02"
/ 102 mm - -
- Armour deck: 4,02" / 102 mm, Conning
tower: 12,01" / 305 mm
Machinery:
Coal and oil fired boilers, steam
turbines,
Direct drive, 4 shafts, 22 769
shp / 16 986 Kw = 20,00 kts
Range 10 500nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement =
2 695 tons (20% coal)
Complement:
779 - 1 014
Cost:
£1,317 million / $5,267 million
Distribution of
weights at normal displacement:
Armament: 712 tons, 3,9%
Armour: 8 147 tons, 45,0%
- Belts: 3 221 tons, 17,8%
- Torpedo bulkhead: 884 tons, 4,9%
- Armament: 1 743 tons, 9,6%
- Armour Deck: 2 120 tons, 11,7%
- Conning Tower: 178 tons, 1,0%
Machinery: 1 171 tons, 6,5%
Hull, fittings & equipment:
5 805 tons, 32,1%
Fuel, ammunition & stores:
2 262 tons, 12,5%
Miscellaneous weights: 8 tons, 0,0%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
32 181 lbs / 14 597 Kg = 37,2 x 12,0 " / 305 mm shells or
6,9 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,10
Metacentric height 4,5 ft / 1,4 m
Roll period: 16,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 83 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,48
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,65
Hull form
characteristics:
Hull has a flush deck
Block coefficient: 0,600
Length to Beam Ratio: 5,80 : 1
'Natural speed' for length: 21,81
kts
Power going to wave formation at top
speed: 48 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive = bow angles
forward): -5,00 degrees
Stern overhang: -2,62 ft / -0,80 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 21,00 ft
/ 6,40 m
- Forecastle (20%): 18,37 ft / 5,60
m
- Mid (0%): 18,37 ft /
5,60 m
- Quarterdeck (15%): 18,37
ft / 5,60 m
- Stern: 20,01
ft / 6,10 m
- Average freeboard: 18,71
ft / 5,70 m
Ship tends to be wet forward
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 71,3%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 128,2%
Waterplane Area: 28 538 Square
feet or 2 651 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 112%
Structure weight / hull surface
area: 142 lbs/sq ft or 693 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,93
- Longitudinal: 2,12
- Overall: 1,01
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is excellent
Room for accommodation and
workspaces is excellent
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can
fire her guns in the heaviest weather
Niszczyciel
– lider typu Chmura 1912 (1 szt.)
Dowiadując się, że Anglicy zbudowali
eksperymentalny przewodnik niszczycieli tzw. lidera (Swift 1910) nasza była Admiralicja podjęła decyzję o budowie
podobnego okrętu. Prace projektowe zajęły dużo czasu, a w ich efekcie powstał
prezentowany tu okręt. Przyznam się, że sam jestem zawiedziony; nasz lider przy
silniejszym wprawdzie uzbrojeniu artyleryjskim (ale nie torpedowym) wypiera
prawie 3 razy więcej niż zupełnie dobry niszczyciel typu Halny, no i jest prawie 3 razy droższy. Niemniej zdecydowałem się
przedstawić nasz odpowiednik Swifta,
choć nie jestem nim zachwycony i przynajmniej na razie tematu liderów rozwijać
nie będę.. Cóż, podczas szukania optymalnych rozwiązań zawsze zdarzają się
pomyłki. Zbudowana została jedna jednostka i jako eksperymentalna była
oszczędzana, tak że przeżyła Wielką Wojnę przeważnie w porcie.
Chmura, Poland
Destroyer - leader laid down 1912
Displacement:
1 868 t light; 1 926 t
standard; 2 039 t normal; 2 130 t full load
Dimensions:
Length overall / water x beam x draught
366,69 ft / 360,89 ft x 34,45 ft x
11,48 ft (normal load)
111,77 m / 110,00 m x 10,50 m x 3,50 m
Armament:
2 - 4,02" / 102 mm guns in single
mounts, 31,09lbs / 14,10kg shells, 1904 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on centreline, all forward
3 - 4,02" / 102 mm guns in single
mounts, 31,09lbs / 14,10kg shells, 1904 Model
Quick firing guns in deck mounts with hoists
on centreline, all aft
4 - 2,24" / 57,0 mm guns in single
mounts, 6,00lbs / 2,72kg shells, 1904 Model
Quick firing guns in deck mounts
on side, evenly spread
Weight of broadside 179 lbs / 81 kg
Shells per gun, main battery: 150
4 - 21,0" / 533 mm above water
torpedoes
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Geared drive, 2 shafts, 38 135
shp / 28 449 Kw = 33,00 kts
Range 1 500nm at 15,00 kts
Bunker at max displacement = 204
tons
Complement:
151 - 197
Cost:
£0,247 million / $0,987 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 23 tons, 1,1%
Machinery: 1 157 tons, 56,7%
Hull, fittings & equipment: 676
tons, 33,2%
Fuel, ammunition & stores: 172
tons, 8,4%
Miscellaneous weights: 12 tons, 0,6%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
578 lbs / 262 Kg = 17,8 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,17
Metacentric
height 1,4 ft / 0,4 m
Roll period: 12,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,26
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,89
Hull form
characteristics:
Hull has raised forecastle
and transom stern
Block coefficient: 0,500
Length to Beam Ratio: 10,48 : 1
'Natural speed' for length: 21,60
kts
Power going to wave formation at top
speed: 68 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 80
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 15,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard (% = measuring location as
a percentage of overall length):
- Stem: 21,65 ft
/ 6,60 m
- Forecastle (25%): 20,01 ft / 6,10
m (12,80 ft / 3,90 m aft of break)
- Mid (0%): 12,80 ft /
3,90 m
- Quarterdeck (0%): 12,80
ft / 3,90 m
- Stern: 12,80
ft / 3,90 m
- Average freeboard: 14,76
ft / 4,50 m
Ship space,
strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 192,4%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 108,3%
Waterplane Area: 8 614 Square
feet or 800 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 63%
Structure weight / hull surface
area: 43 lbs/sq ft or 208 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,69
- Longitudinal: 1,94
- Overall: 0,76
Hull space for machinery, storage,
compartmentation is cramped
Room for accommodation and
workspaces is adequate
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Poor seaboat,
wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather
Widzę tym razem kilka błędów, np: opancerzenie krążownika rozpoznawczego. Przewidujesz, że na jego stanowisko dowodzenia spadnie inny krążownik!? Lider ma dwa działa pojedyncze na dziobie, a na rysunku jest jedno stanowisko. Więc jak? Bardzo dobry jest za to trałowiec, zwłaszcza jego końcowa ocena, springsharp zwykle opisuje małe okręty jako przeraźliwie ciasne i niestabilne.
OdpowiedzUsuńDziękuję za zwrócenie uwagi na błąd w opancerzeniu krążownika, po prostu nie zmieniłem cali na milimetry. W następnym poście będzie poprawiona wersja. W przypadku lidera nie ma błędu, dwa działa na dziobie ustawione są obok siebie (równolegle).
OdpowiedzUsuńJKS
Niszczyciele z zasady mają wąski dziób (dla prędkości oczywiście), wpychanie tam dwóch stanowisk równolegle jakoś mi się nie widzi, ale jak już jest, niech zostanie.
OdpowiedzUsuńDziób lidera miał w tym miejscu ok. 10 m szerokości, więc działa się mieszczą. Taki układ miał także Swift, który był dla tej jednostki inspiracją. Wprawdzie działa Swifta pozbawione były masek, ale niewiele to zmienia.
UsuńJKS
Zgrabny ten trałowiec :)
OdpowiedzUsuńŁadna i rasowa sylwetka pancernika, rzekłbym że jak na semi-drednota to aż za bardzo;)
OdpowiedzUsuń:)
UsuńJKS
Natomiast co do trałowca nie mogę się zgodzić z kolegą Widmo - wg mnie jest właśnie niezgrabny - ja bym zastosował inne proporcje, np. nie dawałbym tak wysokiego kadłuba na dziobie - 5 m to bywało na dużo większych jednostkach, nie wiem jak by tu było ze stabilnością? przy 7 m szerokości nie rokuje to za dobrze.
OdpowiedzUsuńOn nie ma się podobać, on ma zapie...ć! Trałowanie wymaga dużej dzielności morskiej. To tak jak u holowników, brzydkie są, ale mocne! Takie brutale ;)
UsuńJKS