piątek, 26 września 2014

Bilans otwarcia cz.III




Niszczyciel typu Halny 1910-1911 (4 szt.)

Niszczyciel typowej dla owych czasów wielkości lecz silniej uzbrojony i – to już się robi tradycja – szybszy. Poprzednie niszczyciele typu Zawierucha jako pierwsze na świecie miały działa 102 mm, Halny ma ich aż 3. Więcej, bo 4 miał ówcześnie tylko brytyjski Swift, pierwszy i do 1914 roku jedyny przewodnik niszczycieli (lider). Osiągał on prędkość aż 35 w, ale przy wyporności 2 170 t był od Halnego prawie 3 razy większy. Uprzedzając wypadki powiem, że Polska  też zbudowała jednego lidera przed Wielką Wojną, niebawem go pokażę. Niszczyciele typu Halny jako jedne z pierwszych na świecie miały podwójne wyrzutnie torpedowe i również jako jedne z pierwszych wyrzutnie o kalibrze 533 mm. Piszę „jako jedne z pierwszych” ponieważ nowości te pojawiły się prawie równocześnie w kilku flotach i trudno mi było ustalić absolutne pierwszeństwo. Tak, czy inaczej możemy te nasze „wiaterki” śmiało uznać za nosicieli nowinek. W latach 1910-1911 zbudowano 6 jednostek, z czego do dzisiaj dotrwało 4.



Halny, Poland Destroyer laid down 1910

Displacement:
            681 t light; 706 t standard; 763 t normal; 809 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            250,81 ft / 246,06 ft x 26,57 ft x 9,84 ft (normal load)
            76,45 m / 75,00 m x 8,10 m  x 3,00 m

Armament:
      3 - 4,00" / 102 mm guns in single mounts, 31,09lbs / 14,10kg shells, 1904 Model
              Breech loading guns in deck mounts with hoists
              on centreline ends, majority aft
      3 - 2,24" / 57,0 mm guns (2 mounts), 6,00lbs / 2,72kg shells, 1904 Model
              Breech loading guns in deck mounts
              on side, all amidships
            Weight of broadside 105 lbs / 48 kg
            Shells per gun, main battery: 150
            4 - 21,0" / 533 mm above water torpedoes

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Direct drive, 2 shafts, 17 033 shp / 12 707 Kw = 30,50 kts
            Range 1 500nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 103 tons

Complement:
            72 - 94

Cost:
            £0,090 million / $0,361 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 14 tons, 1,9%
            Machinery: 390 tons, 51,1%
            Hull, fittings & equipment: 265 tons, 34,7%
            Fuel, ammunition & stores: 82 tons, 10,8%
            Miscellaneous weights: 12 tons, 1,6%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              215 lbs / 98 Kg = 6,7 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,08
            Metacentric height 0,8 ft / 0,2 m
            Roll period: 12,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 52 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,31
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,69

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle
              and transom stern
            Block coefficient: 0,415
            Length to Beam Ratio: 9,26 : 1
            'Natural speed' for length: 18,22 kts
            Power going to wave formation at top speed: 72 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 75
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    17,72 ft / 5,40 m
               - Forecastle (30%): 16,08 ft / 4,90 m (8,86 ft / 2,70 m aft of break)
               - Mid (0%):              8,86 ft / 2,70 m
               - Quarterdeck (0%):            8,86 ft / 2,70 m
               - Stern:                    8,86 ft / 2,70 m
               - Average freeboard:          11,22 ft / 3,42 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 180,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 57,2%
            Waterplane Area: 4 217 Square feet or 392 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 50%
            Structure weight / hull surface area: 33 lbs/sq ft or 161 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,64
                        - Longitudinal: 2,67
                        - Overall: 0,74
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
            Room for accommodation and workspaces is cramped
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

Halny (1910)
Mistral (1910)
Sirocco (1911)
Zefir (1911)



Trałowiec typu Wisła 1915 (1 szt.)

Pierwszy w naszej flocie trałowiec i jeden z pierwszych na świecie (nie licząc okrętów różnych klas przebudowany na trałowce). Jednostka niewielka, ale o bardzo mocnej konstrukcji i dobrej dzielności morskiej, jak wszystkie zresztą te pracowite okręty zwane czasem „oraczami morza” W roku 1915 wybudowano 2 okręty tego typu, niestety jeden z nich zginął na minie podczas trałowania.


Wisła, Poland Minesweeper laid down 1915

Displacement:
            303 t light; 311 t standard; 341 t normal; 366 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            116,80 ft / 114,83 ft x 22,97 ft x 7,55 ft (normal load)
            35,60 m / 35,00 m x 7,00 m  x 2,30 m

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 13,01lbs / 5,90kg shells, 1914 Model
              Quick firing gun in deck mount
              on centreline forward
      2 - 0,51" / 13,0 mm guns in single mounts, 0,09lbs / 0,04kg shells, 1910 Model
              Machine guns in deck mounts
              on side, all amidships, all raised mounts - superfiring
            Weight of broadside 13 lbs / 6 kg
            Shells per gun, main battery: 150

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Geared drive, 2 shafts, 1 529 ihp / 1 141 Kw = 16,00 kts
            Range 2 500nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 55 tons

Complement:
            39 - 51

Cost:
            £0,036 million / $0,144 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 0,5%
            Machinery: 91 tons, 26,7%
            Hull, fittings & equipment: 206 tons, 60,4%
            Fuel, ammunition & stores: 38 tons, 11,3%
            Miscellaneous weights: 4 tons, 1,2%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              497 lbs / 225 Kg = 38,6 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,01
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 12,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,30

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak
            Block coefficient: 0,600
            Length to Beam Ratio: 5,00 : 1
            'Natural speed' for length: 10,72 kts
            Power going to wave formation at top speed: 72 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
            Stern overhang: 1,97 ft / 0,60 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    16,40 ft / 5,00 m
               - Forecastle (20%): 14,44 ft / 4,40 m
               - Mid (55%):            14,44 ft / 4,40 m (7,22 ft / 2,20 m aft of break)
               - Quarterdeck (0%):            7,22 ft / 2,20 m
               - Stern:                    7,22 ft / 2,20 m
               - Average freeboard:          11,35 ft / 3,46 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 92,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 97,7%
            Waterplane Area: 1 929 Square feet or 179 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 171%
            Structure weight / hull surface area: 52 lbs/sq ft or 255 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,45
                        - Longitudinal: 23,01
                        - Overall: 1,91
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is adequate
            Room for accommodation and workspaces is adequate
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily
 


Krążownik rozpoznawczy typu Kętrzyn 1908-1909 (3 szt.)

Tym razem szybki krążownik rozpoznawczy tzw. scout. Zadaniem tych jednostek nie jest walka w linii, ale dalekie rozpoznanie i zwalczanie żeglugi przeciwnika. Dodatkowo okręt może pełnić funkcję łącznikową na zagrożonych trasach komunikacyjnych. Przeznaczenie determinuje charakterystykę tych jednostek; brak opancerzenia (za wyjątkiem stanowiska dowodzenia), niewielki kaliber artylerii głównej i przede wszystkim duża prędkość. Dla porównania, ówczesne krążowniki miały prędkość maksymalną w granicach 25-26 w. Na okręcie wprowadzono kilka nowych rozwiązań technicznych; m.in. nawiewniki typu „fajka” zostały zastąpione przez wentylatory mechaniczne z czerpniami, a wyrzutnie torpedowe mają kaliber 533 mm (dotychczas w użyciu był kaliber 450 mm). W latach 1908-1909 oddano 4 jednostki tego typu, Wojnę przetrwały 3.
 

 Kętrzyn, Poland Scout cruiser laid down 1908

Displacement:
            3 213 t light; 3 327 t standard; 3 902 t normal; 4 362 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            410,11 ft / 410,11 ft x 41,01 ft x 18,04 ft (normal load)
            125,00 m / 125,00 m x 12,50 m  x 5,50 m

Armament:
3 - 4,72" / 120 mm guns (1x3 guns), 44,97lbs / 20,40kg shells, 1895 Model
       Quick firing guns in a deck mount with hoist
       on centreline aft
4 - 4,72" / 120 mm guns (2x2 guns), 44,97lbs / 20,40kg shells, 1895 Model
       Quick firing guns in deck mounts with hoists
       on side, all amidships, 1 raised mount - superfiring
1 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 6,00lbs / 2,72kg shells, 1904 Model
       Quick firing gun in deck mount
       on centreline amidships, 1 raised gun
8 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 6,00lbs / 2,72kg shells, 1904 Model
       Breech loading guns in deck mounts
              on side, evenly spread, 6 raised mounts
            Weight of broadside 255 lbs / 116 kg
            Shells per gun, main battery: 150
2 - 21,0" / 533 mm above water torpedoes

Armour:

   - Conning tower: 25,00" / 635 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Direct drive, 2 shafts, 31 355 shp / 23 391 Kw = 28,00 kts
            Range 5 000nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 036 tons

Complement:
            246 - 320

Cost:
            £0,378 million / $1,513 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 52 tons, 1,3%
            Armour: 133 tons, 3,4%
               - Belts: 0 tons, 0,0%
               - Torpedo bulkhead: 0 tons, 0,0%
               - Armament: 0 tons, 0,0%
               - Armour Deck: 0 tons, 0,0%
               - Conning Tower: 133 tons, 3,4%
            Machinery: 1 584 tons, 40,6%
            Hull, fittings & equipment: 1 437 tons, 36,8%
            Fuel, ammunition & stores: 689 tons, 17,7%
            Miscellaneous weights: 6 tons, 0,2%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 265 lbs / 1 027 Kg = 43,0 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,20
            Metacentric height 1,8 ft / 0,6 m
            Roll period: 12,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,31
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,21

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck
            Block coefficient: 0,450
            Length to Beam Ratio: 10,00 : 1
            'Natural speed' for length: 20,25 kts
            Power going to wave formation at top speed: 57 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    17,72 ft / 5,40 m
               - Forecastle (20%): 14,44 ft / 4,40 m
               - Mid (0%):              14,44 ft / 4,40 m
               - Quarterdeck (10%):          14,44 ft / 4,40 m
               - Stern:                    16,08 ft / 4,90 m
               - Average freeboard:          14,78 ft / 4,51 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 142,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 110,1%
            Waterplane Area: 10 728 Square feet or 997 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 105%
            Structure weight / hull surface area: 73 lbs/sq ft or 357 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,95
                        - Longitudinal: 2,07
                        - Overall: 1,03
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
            Room for accommodation and workspaces is adequate
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Kętrzyn (1908)
Częstochowa (1909)
Tarnopol (1909)



Pancernik typu Mieszko I  1908 (1 szt.)

Niestety moi poprzednicy w Admiralicji niepotrzebnie pośpieszyli się; już po położeniu stępki pod Mieszka I okazało się, że Anglicy budują Dreadnoutha. Chociaż nasz pancernik był zaprojektowany i wykonany zgodnie z najnowszymi trendami obowiązującymi  w roku 1905, to po oddaniu do użytku Dreadnoutha (1906) stał się nagle okrętem z innej epoki. Obiecuję, następne(y) pancernik(i) będą już „trendy” Mimo tego uważam, że okręt posiada spory potencjał, np. pancerz burtowy ma grubszy niż Dreadnouth. Podział artylerii głównej na dwa kalibry nie jest może najlepszym rozwiązaniem, ale przed Dreadnouthem to była w zasadzie norma. Opancerzenie zostało zaprojektowane na zasadzie „wszystko, albo nic” tzn. opancerzone są jedynie obszary zawierające elementy istotne dla okrętu pod względem jego żywotności (kotłownie, maszynownie, komory amunicyjne), reszta w tym tzw. „końcówki” kadłuba są pozbawione pancerza. Testy wykazały, że standardowe ustawienie zapalników pocisków przeciwpancernych powoduje przebijanie na wylot nieopancerzonych obszarów kadłuba bez wywołania eksplozji. Dobrze rozwiązana jest ochrona przeciwtorpedowa, Springsharp mówi że do zatopienia okrętu potrzebnych jest 7 torped. Zbudowano jeden okręt w tym typie i nie straciliśmy go w czasie Wielkiej Wojny.
 

Mieszko I, Poland Battleship laid down 1908

Displacement:
            15 843 t light; 16 608 t standard; 18 105 t normal; 19 303 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            475,72 ft / 475,72 ft x 82,02 ft x 27,07 ft (normal load)
            145,00 m / 145,00 m x 25,00 m  x 8,25 m

Armament:
      4 - 12,01" / 305 mm guns (2x2 guns), 850,98lbs / 386,00kg shells, 1903 Model
              Breech loading guns in turrets (on barbettes)
              on centreline ends, evenly spread
      8 - 7,99" / 203 mm guns (4x2 guns), 209,44lbs / 95,00kg shells, 1908 Model
              Breech loading guns in turrets (on barbettes)
              on side, all amidships
      12 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 14,11lbs / 6,40kg shells, 1906 Model
              Quick firing guns in casemate mounts
              on side, evenly spread, all raised mounts
      12 - 1,85" / 47,0 mm guns in single mounts, 3,31lbs / 1,50kg shells, 1896 Model
              Breech loading guns in deck mounts
              on side, evenly spread, 8 raised mounts
            Weight of broadside 3 894lbs / 1 973kg
            Shells per gun, main battery: 130
            4 - 17,7" / 450 mm submerged torpedo tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   12,0" / 305 mm           278,87 ft / 85,00 m     15,75 ft / 4,80 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 9,02" / 229 mm           278,87 ft / 85,00 m     7,22 ft / 2,20 m
              Main Belt covers 90% of normal length

   - Torpedo Bulkhead:
                        4,02" / 102 mm           278,87 ft / 85,00 m     21,33 ft / 6,50 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   12,0" / 305 mm           7,99" / 203 mm                      12,0" / 305 mm
            2nd:     7,99" / 203 mm           5,98" / 152 mm                      7,99" / 203 mm
            3rd:      4,02" / 102 mm                 -                                  -

   - Armour deck: 4,02" / 102 mm, Conning tower: 12,01" / 305 mm

Machinery:
            Coal and oil fired boilers, steam turbines,
            Direct drive, 4 shafts, 22 769 shp / 16 986 Kw = 20,00 kts
            Range 10 500nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 2 695 tons (20% coal)

Complement:
            779 - 1 014

Cost:
            £1,317 million / $5,267 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 712 tons, 3,9%
            Armour: 8 147 tons, 45,0%
               - Belts: 3 221 tons, 17,8%
               - Torpedo bulkhead: 884 tons, 4,9%
               - Armament: 1 743 tons, 9,6%
               - Armour Deck: 2 120 tons, 11,7%
               - Conning Tower: 178 tons, 1,0%
            Machinery: 1 171 tons, 6,5%
            Hull, fittings & equipment: 5 805 tons, 32,1%
            Fuel, ammunition & stores: 2 262 tons, 12,5%
            Miscellaneous weights: 8 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              32 181 lbs / 14 597 Kg = 37,2 x 12,0 " / 305 mm shells or 6,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
            Metacentric height 4,5 ft / 1,4 m
            Roll period: 16,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 83 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,48
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,65

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck
            Block coefficient: 0,600
            Length to Beam Ratio: 5,80 : 1
            'Natural speed' for length: 21,81 kts
            Power going to wave formation at top speed: 48 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): -5,00 degrees
            Stern overhang: -2,62 ft / -0,80 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    21,00 ft / 6,40 m
               - Forecastle (20%): 18,37 ft / 5,60 m
               - Mid (0%):              18,37 ft / 5,60 m
               - Quarterdeck (15%):          18,37 ft / 5,60 m
               - Stern:                    20,01 ft / 6,10 m
               - Average freeboard:          18,71 ft / 5,70 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 71,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 128,2%
            Waterplane Area: 28 538 Square feet or 2 651 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 112%
            Structure weight / hull surface area: 142 lbs/sq ft or 693 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,93
                        - Longitudinal: 2,12
                        - Overall: 1,01
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is excellent
            Room for accommodation and workspaces is excellent
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather



Niszczyciel – lider typu Chmura 1912 (1 szt.)

Dowiadując się, że Anglicy zbudowali eksperymentalny przewodnik niszczycieli tzw. lidera (Swift 1910) nasza była Admiralicja podjęła decyzję o budowie podobnego okrętu. Prace projektowe zajęły dużo czasu, a w ich efekcie powstał prezentowany tu okręt. Przyznam się, że sam jestem zawiedziony; nasz lider przy silniejszym wprawdzie uzbrojeniu artyleryjskim (ale nie torpedowym) wypiera prawie 3 razy więcej niż zupełnie dobry niszczyciel typu Halny, no i jest prawie 3 razy droższy. Niemniej zdecydowałem się przedstawić nasz odpowiednik Swifta, choć nie jestem nim zachwycony i przynajmniej na razie tematu liderów rozwijać nie będę.. Cóż, podczas szukania optymalnych rozwiązań zawsze zdarzają się pomyłki. Zbudowana została jedna jednostka i jako eksperymentalna była oszczędzana, tak że przeżyła Wielką Wojnę przeważnie w porcie.

Chmura, Poland Destroyer - leader laid down 1912

Displacement:
            1 868 t light; 1 926 t standard; 2 039 t normal; 2 130 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            366,69 ft / 360,89 ft x 34,45 ft x 11,48 ft (normal load)
            111,77 m / 110,00 m x 10,50 m  x 3,50 m

Armament:
      2 - 4,02" / 102 mm guns in single mounts, 31,09lbs / 14,10kg shells, 1904 Model
              Quick firing guns in deck mounts with hoists
              on centreline, all forward
      3 - 4,02" / 102 mm guns in single mounts, 31,09lbs / 14,10kg shells, 1904 Model
              Quick firing guns in deck mounts with hoists
              on centreline, all aft
      4 - 2,24" / 57,0 mm guns in single mounts, 6,00lbs / 2,72kg shells, 1904 Model
              Quick firing guns in deck mounts
              on side, evenly spread
            Weight of broadside 179 lbs / 81 kg
            Shells per gun, main battery: 150
            4 - 21,0" / 533 mm above water torpedoes

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 38 135 shp / 28 449 Kw = 33,00 kts
            Range 1 500nm at 15,00 kts
            Bunker at max displacement = 204 tons

Complement:
            151 - 197

Cost:
            £0,247 million / $0,987 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 23 tons, 1,1%
            Machinery: 1 157 tons, 56,7%
            Hull, fittings & equipment: 676 tons, 33,2%
            Fuel, ammunition & stores: 172 tons, 8,4%
            Miscellaneous weights: 12 tons, 0,6%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              578 lbs / 262 Kg = 17,8 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,17
            Metacentric height 1,4 ft / 0,4 m
            Roll period: 12,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,26
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,89

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle
              and transom stern
            Block coefficient: 0,500
            Length to Beam Ratio: 10,48 : 1
            'Natural speed' for length: 21,60 kts
            Power going to wave formation at top speed: 68 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 80
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    21,65 ft / 6,60 m
               - Forecastle (25%): 20,01 ft / 6,10 m (12,80 ft / 3,90 m aft of break)
               - Mid (0%):              12,80 ft / 3,90 m
               - Quarterdeck (0%):            12,80 ft / 3,90 m
               - Stern:                    12,80 ft / 3,90 m
               - Average freeboard:          14,76 ft / 4,50 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 192,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 108,3%
            Waterplane Area: 8 614 Square feet or 800 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 63%
            Structure weight / hull surface area: 43 lbs/sq ft or 208 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,69
                        - Longitudinal: 1,94
                        - Overall: 0,76
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
            Room for accommodation and workspaces is adequate
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
                Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather
 

9 komentarzy:

  1. Widzę tym razem kilka błędów, np: opancerzenie krążownika rozpoznawczego. Przewidujesz, że na jego stanowisko dowodzenia spadnie inny krążownik!? Lider ma dwa działa pojedyncze na dziobie, a na rysunku jest jedno stanowisko. Więc jak? Bardzo dobry jest za to trałowiec, zwłaszcza jego końcowa ocena, springsharp zwykle opisuje małe okręty jako przeraźliwie ciasne i niestabilne.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za zwrócenie uwagi na błąd w opancerzeniu krążownika, po prostu nie zmieniłem cali na milimetry. W następnym poście będzie poprawiona wersja. W przypadku lidera nie ma błędu, dwa działa na dziobie ustawione są obok siebie (równolegle).

    JKS

    OdpowiedzUsuń
  3. Niszczyciele z zasady mają wąski dziób (dla prędkości oczywiście), wpychanie tam dwóch stanowisk równolegle jakoś mi się nie widzi, ale jak już jest, niech zostanie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziób lidera miał w tym miejscu ok. 10 m szerokości, więc działa się mieszczą. Taki układ miał także Swift, który był dla tej jednostki inspiracją. Wprawdzie działa Swifta pozbawione były masek, ale niewiele to zmienia.

      JKS

      Usuń
  4. Ładna i rasowa sylwetka pancernika, rzekłbym że jak na semi-drednota to aż za bardzo;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Natomiast co do trałowca nie mogę się zgodzić z kolegą Widmo - wg mnie jest właśnie niezgrabny - ja bym zastosował inne proporcje, np. nie dawałbym tak wysokiego kadłuba na dziobie - 5 m to bywało na dużo większych jednostkach, nie wiem jak by tu było ze stabilnością? przy 7 m szerokości nie rokuje to za dobrze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. On nie ma się podobać, on ma zapie...ć! Trałowanie wymaga dużej dzielności morskiej. To tak jak u holowników, brzydkie są, ale mocne! Takie brutale ;)

      JKS

      Usuń