środa, 5 lutego 2025

Budowa kolumbijskich kutrów rzecznych typu No 5 1921-1922 (5 jednostek)

Budowa kolumbijskich kutrów rzecznych typu No 5 1921-1922 (5 jednostek)

Dotychczas, w skład rzecznego komponentu kolumbijskiej floty, wchodziły cztery kutry rzeczne typu No 1. Ich obszarem operacyjnym była Republika Kolumbii, a konkretnie lewe dopływy Amazonki Putumayo i Caquetá (w Brazylii zwana Japurá). Brak było jednak okręcików tej klasy na najważniejszych pod względem operacyjnym rzekach Wielkiej Kolumbii, czyli górnej Amazonce i jej dopływach (Ucayali, Marañón, Javari). Aby stan ten poprawić, zbudowano pięć podobnych wielkością i uzbrojeniem, lecz ponad dwukrotnie szybszych kutrów typu No 5.
Głównym zadaniem prezentowanych jednostek jest patrolowanie, rozpoznanie, a także zwalczanie podobnej wielkości okrętów rzecznych wroga i jego siły żywej na brzegach. Wielka – jak na okręty rzeczne – prędkość, umożliwia uchylenie się od walki z silniejszymi jednostkami npla oraz utrudnia trafienie z nabrzeżnych środków ogniowych.
Kadłuby kutrów powstały w stoczni Astillero Fluvial Iquitos (AFI), stal konstrukcyjna pochodzi z krajowej huty Herreria de Maracaibo (HM), napęd i artyleria z USA, a km-y z krajowych zakładów Fábrica Nacional de Armas Lima (FNA), na licencji Browning.
Opis techniczny.

Kadłub

O poszyciu drewnianym na szkielecie stalowym.

Napęd

Dwa silniki diesla Gray o mocy 180 KM każdy.

Dla prędkości maksymalnej użyto współczynnika zwiększającego 1,67, wyliczonego na podstawie osiągów polskiego kutra rzecznego KU 30.

Uzbrojenie

Na okręciku zamontowano:

- 1xIx37/40 Driggs-Schroeder M1885, przy elewacji maksymalnej 11o donośność pociskiem 0,48 kg wynosi 3200 m;
- 1xIx7,62 mm/93 Browning/FNA M1914, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,01 kg wynosi 1830 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1220 m.
Działko 37 mm zamontowane jest w otwartej od góry obrotowej osłonie, a km 7,62 mm w otwartej od góry i częściowo z tyłu osłonie stałej.
Stałych przyrządów kierowania ogniem brak.
Opancerzenie
Jak w raporcie.
Inne
Kuter został wyposażony w radiostację krótkiego zasięgu.

No 5, Great Colombia river craft laid down 1921, launched 1921, completed 1921 (engine 1921)

Displacement:
            14 t light; 14 t standard; 18 t normal; 20 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (58,44 ft / 57,41 ft) x 11,48 ft x (1,97 / 2,19 ft)
            (17,81 m / 17,50 m) x 3,50 m  x (0,60 / 0,67 m)

Armament:
      1 - 1,46" / 37,0 mm 40,0 cal gun - 1,06lbs / 0,48kg shells, 150 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1885 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck aft
                        1 raised mount
      1 - 0,30" / 7,6 mm 93,0 cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 1 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1914 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
      Weight of broadside 1 lbs / 0 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
            Main:            0,31" / 8 mm                     -                                  -
            2nd:              0,24" / 6 mm                     -                                  -
   - Conning towers: Forward 0,31" / 8 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 360 shp / 269 Kw = 25,83 kts
            Range 700nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 3 tons, at max displacement = 6 tons

Complement:
            3 - 5

Cost:
            £0,005 million / $0,018 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 2,2%
               - Guns: 0 tons, 2,2%
            Armour: 2 tons, 8,6%
               - Armament: 1 tons, 8,3%
               - Conning Tower: 0 tons, 0,3%
            Machinery: 8 tons, 47,8%
            Hull, fittings & equipment: 3 tons, 19,2%
            Fuel, ammunition & stores: 4 tons, 22,2%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 lbs / 0,8 Kg = 1,3 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,24
            Metacentric height 0,3 ft / 0,1 m
            Roll period: 9,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 25 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,12

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,475 / 0,494
            Length to Beam Ratio: 5,00 : 1
            'Natural speed' for length: 8,46 kts
            Power going to wave formation at top speed: 78 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,40 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            25,00%,  4,00 ft / 1,22 m,  3,51 ft / 1,07 m
               - Forward deck:       27,00%,  3,51 ft / 1,07 m,  3,02 ft / 0,92 m
               - Aft deck:                27,00%,  3,02 ft / 0,92 m,  3,02 ft / 0,92 m
               - Quarter deck:        21,00%,  3,02 ft / 0,92 m,  3,02 ft / 0,92 m
               - Average freeboard:                      3,26 ft / 0,99 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 160,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 87,7%
            Waterplane Area: 440 Square feet or 41 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 64%
            Structure weight / hull surface area: 6 lbs/sq ft or 30 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,35
                        - Longitudinal: 1,13
                        - Overall: 0,40
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

No 5 - No 7 (1921)
No 8 - No 9 (1922

1 komentarz:

  1. Temat, jako taki, szału nie budzi! :) Absolutnie najszybsze (znane mi) kutry rzeczne. To antyczne działko 37 mm mam nadzieję, że będzie z czasem wymienione na "coś" bardziej nowoczesnego (np. 20 mm L/60 Madsen - używane w realowej flocie peruwiańskiej).
    ŁK

    OdpowiedzUsuń